Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at mange har klokkeproblemer under BCLK 175, det kan nok være årsaken til dine startproblemer på forrige side. Ellers er jeg ikke missfornøyd med temp i hele tatt på [email protected].

 

[email protected] (HT:OFF)

Her er også spenningen noe høy og kunne vært lavere men har ikke giddet finjustere den for HT:OFF ennå. Romtemperatur er slik at jeg akkurat har vært i dusjen etter jobb og trening og kan sitte barbent i bokser og t-shirt.

post-38451-1237554282_thumb.jpg

Den makset på 69 etter en stund på den varmeste kjernen. Jeg har litt tripp-trapp-tresko temp på mine kjerner, muligens litt unøyaktig "stripepåføring" av AS5.

post-38451-1237555099_thumb.jpg

 

[email protected] (HT:ON)

post-38451-1237562226_thumb.jpg

Med HT:ON på 3.8GHz makser den på 82C etter et par timer Prime95 custom torture 8192. Dog glemte jeg meg bort og hadde lukket igjen døra til det 9kvm store hjemmekontoret som kjører en del maskiner samtidig som står og jobber fult med F@h.

 

Uansett er jeg rimelig fornøyd med tempen på Ci7 og synes ikke den er ille i det hele tatt.

 

EDIT:

Grunnen til at jeg kjører HT:OFF er fordi jeg bedriver litt F@H som ikke er så glad i HT og yter dårligere med den på.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Bra Theo.. og.. du behøver da ikke unnskylde deg for å ha HT:OFF.

hehe... det er jo mest i "benching" du ser "store" forbedringer med å ha HT:OFF.

"HP" (Heat Penalty) er ganske hard med HT:ON.

For mange (som ikke bruker bra vannkjøl) vil jeg si det ikke er verdt det.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Ellers synes jeg ikke 3838A er en så elendig klokker heller. Som resultatet jeg fikk kjørt meg inn på her nå viser.

post-38451-1237566804_thumb.jpg

Muligens måtte jeg ha litt mer vcore enn dere andre som har tippet 4.2GHz?

Ja, min B-batch-babe er 1 time primestabilt @4.2GHZ HT:off med 1.37v(Load) :)

 

@4.2GHZ(200x21) HT:off, 1.37v

4ghz4.th.jpg

 

batch-forskjellene blir mer synlig over 3.8GHZ og noen skalerer bedre oppover.

 

@RumGuy

Here you go, ikke på lager ennå, men er listet for 4 høvdinger:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=445885

Do bør dukke opp snart også.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Sam:

Batch forskjellene blir godt synlig over 3.8GHz. ja. Hva slags setting har du for å få 4.2Ghz på din maskin? Ser du har en 21MP der men hvis det er turbo mode så er jo det kun på 1 av 4 kjerner du har 4.2GHz mens de 3 andre kjører på 4.0GHz.

 

 

Ellers har jeg fintunet litt på 211x20(4GHz) og dette blir det nye 24/7 oppsettet mitt. HT:OFF siden jeg ikke bruker det.

post-38451-1237568876_thumb.jpg

Synes dette gir et godt overall systemoppsett. Nå er riggen varm siden jeg har klokket og holdt på i 5 timer, men er fornøyd med vcore osv på dette 24/7 oppsettet. Så kan jeg evt. kjøre 3.8GHz å de varmeste sommerdagene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Oppsettet er bra start. Prøv dette og se hvordan det går under daglig bruk. i7 kjører mye kjøligere med HT:off, og derfor tåler mye mer Vcore uten at temp går ut av styring på luft.

 

Jeg trengte ikke å teawke mye for 4.2GHZ(200x21). Jeg har brukt 1.39/1.37 (BIOS/Load vcore), men ellers er det likt andre oppsettene mine.

 

MP 21x mangler noe(jeg vet ikke helt hva), og derfor yter ikke like bra som 20x eller 19x. Min CPU vil kreve mer enn 1,37v for 210x20.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Du har stilt MP21 manuelt i MP settingen, eller får du MP21 via Inten Turbomode? Du kan jo se hvor mye vcore du må gi din på 211x20 som jeg kjørte min på, så får vi en god pekepinn på hva din krever med lik klokk. (vel når du har tid selvf. heh)

 

Har ellers kjørt en del tester på 201x20@1350(den undervolter litt og viser 1.336-1.344 i cpuz) nå og det ser veldig stabilt og godt ut. Vil spille en del "Empire:Total War" i helgen så får vi se.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva fordeler/ulemper med 21x er, men har ett inntrykk at den mangler noe.

 

Jeg har eksperimenter litt med 210x20, og det havnet godt over 1.37v ( jeg husker ikke hvor mye). Min B-batch-babe liker ikke 20x i hele tatt, og krever mer Vcore for å bli stabilt med 20x MP. Dette gjelder for alle hastighetene jeg har prøvd.

 

Jeg har prøvd meg litt på @4.2GHZ(220x19) HT:off, og den krever Vcore på 1.43v, men i tillegg må ha VVT/QPI på 1.44v. Jeg har ikke kjørt noe prime på dette oppsettet ennå, eller undersøkt det nøye ennå.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Etter en del testing har jeg fortsatt ikke klart å boote på 200 BCLK. For sikkerhets skyld testet jeg også 201.

 

1.35-1.4 vQPI

1.2 IOH og ICH

Uncore 12x

QPI 36X

 

Den nekter plent å kjøre å 200 BCLK, selv med økt spenning og 17-18 multi.

 

Det har kommet flere nye BIOS-versjoner, så jeg gjør et forsøk siden bedre støtte for RAM og stabilitet er blandt det som er fikset.

Lenke til kommentar

Dette hovedkortet ryker. Meget mulig over kneet.

 

Kan de med samme hovedkort si meg hva de synes om plasseringen av CLR_CMOS ?? Skandaløst, for å si det mildt.

 

Ny BIOS hjalp ikke, og jeg er fortsatt stuck på 180x20 uansett spenninger eller temperaturer. Kan virke som om jeg har fått tidenes dårligste hovedkort eller 920.

 

Det kan nok være CPU som er problemet, for selv med 1.32v og prime klarer stock kjøleren å holde den godt under 70c, 64-66c for å være nøyaktig.

Mine erfaringer fra tidligere, er at jo varmere CPU blir (i forhold til andre) jo bedre klokker den. En prosessor med høy lekkasje klokker bedre, og motsatt for de med lav.

Denne kjører så kjølig og pent, at den ikke liker OC i samme grad som de fleste andre.

 

Spørsmålet er om jeg skal prøve først. Nytt hovedskrot eller CPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...