Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Vil bare komme med en oppdatering her. Noen av dere husker at tidligere i tråden så snakka vi om LinX og temps. Jeg kom da med resultater med min Q9650 og TRUE løsning som 'bevis'. Jeg har også nevnt en ny CPU kjøler som heter Prolimatech Megahalems.

 

Jeg har nå fått montert Megahalems kjøleren på min Q9650. Load temp på det varmeste kjerneparet er 3 grader lavere enn TRUE klarte å kjøle. Dette betyr at Megahalems yter omtrent det samme som den ultra dyre og tunge 'TRUE Copper'. Man får altså mer for pengene ved å kjøpe Megahalems. :yes:

 

PS: Om 3 grader lavere var verdt å ut med 495 kr er en annen sak...

Men Megahalems har en festeordning som gjør at kjøleren sitter mer fast til prosessoren enn det løsninga på TRUE gjør.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Selv om jeg er en varm forsvarer av gode heatpipekjølere mener jeg at noe annet en mid-to-high-end vannkjøl for kraftig klokkede/voltede quads er uholdbart.

Det virker (på meg) litt "feil" at entusiastiske hw-geeks/"klokkere" i det hele tatt "gidder" å forholde seg til luftkjøling med CPU'er som (klokket) drar 200w+++ (i mange tilfelle).

Nesten så jeg vil si uansvarlige. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Min neste store investering blir nok i vannkjøling, det upraktiske er jo at det fort må bli kjøpt fra utlandet og da blir det noe helvetes med moms og tollavgifter!

 

Er dog litt skeptisk til mitt første vannkjøling-oppsett, vet ikke hvor store / mange vifter og radiatorer som er nødvendig osv, ei heller hvor mye kav det faktisk er med å sette opp det hele, og hvor mye dilldall som kreves?

Lenke til kommentar

Core i7 tåler masse juling (mye høyere temp), så det er ikke "uansvarlig", men den har 130w DPT og dermed spiter masse varme i kassen, og da er det en stor utfordring å få hele systemet til å bli stabilt på luft.

 

Vannkjøling vil nok tillatte høyre klokk, og jeg vurderer det sterkt, men sliter med å finne noe brukbart i Norge.

Lenke til kommentar

Hehe jeg drev med en del vannkjølning før men ble rett og slett lei av det, så nå satser jeg heller på en god miks av god 24/7 klokk og god stillegående luftkjøling. Skulle jeg dog falle for fristelsen til WC igjen så er Cosmos S kabinettet jeg har ypperlig.

 

Husk at mange også implementerer WC feil. De kjører blokker på CPU, GPU eller heldekkende GFX blokk, NB og SB samt kanskje en Raptor disk i en vannavkjølt harddisk kasse som jeg brukte.

 

Så glemmer de at alle viftene de nå har fjernet fra systemet ga veldig nødvendig luftsirkulasjon rundt komponenter på hovedkortet og forstår ikke hvorfor de fortsatt får ustabil klokk. Så lenge man ikke fjerner alle vifter fra systemet og forstår at man må ha noen vifter som blåser rundt CPU sokkel og andre områder så funker det bra.

 

Min største utfordring var å få det stillegående, jeg brukte mye tid på det selv med kun en 120mm radiator.

 

EDIT:

Har forøvrig fått skrudd sammen maskinen igjen i dag og brukte en annen metode for å påføre AS5 (strek på langs med Ci7 kjernene), så skal bli spennende å se hva slags utslag det gir med anbefalt påføring. Kjører fortsatt 2x1200RPM 19dBA pushn pull.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jag kan tenke meg noe som NorthQ 3590 Water Cooling Kit. Jeg har ingen erfaring med dette og vet ikke hvor effektiv/bra den er, men slike løsninger har en tendens til å yte mindre enn tradisjonell vannkjøling. Fordelen med slike løsninger er at den er enkel og grei (uten alt det oppstyret som følger med vedlikehold av vannkjøling), og den varme luften havner ikke i kassen.

 

Har noen erfaringer med denne dingsen eller kan forslå en bra/effektiv tilsvarende løsning?

Lenke til kommentar

Slenger inn et lite bilde.

post-38451-1236864944_thumb.jpg

Det som er verdt å være klar over for andre som kjøper dette kortet er at på NB og SB kjøleren sitter det en veldig tynn plastfilm som må fjernes. Denne er vanskelig å se om du ikke er klar over det. Den er også noe vanskelig å fjerne selv med en god negl.

post-38451-1236865457_thumb.jpg

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Slenger inn et lite bilde.

Hva er det lille kortet til høyre for hk ?

 

Noen spesiell grunn til at du monterte den vifte i bunnen av kabinettet ?

(fikk du ikke plass til vifta i døra?)

Lenke til kommentar

Vifta i bunnen er for å få ekstra kald luft inn i kabinettet ja. Jeg kan alltids slenge på en 2-3 140mm vifter i sidedøren, men tror ikke jeg har behov for det.

Vifta i sidedøren bulker i så høye CPU kjølere som denne så den måtte jeg fjerne allerede ved første forsøk i mars.

 

Det grønne kretskortet til høyre er et kort som gir 10 vifteutganger med forskjellige spenningsnivåer samt 6 molexutganger med forskjellige spenningsnivåer. Jeg har bla. koblet på to exhaustvifter jeg har skjul i toppen av kabinettet på denne fordeleren. Fordeleren kan også monteres i en kortplass om man vil men det følger også med en heldekkende dobbeltsidig tape man legger på bak som jeg har brukt. En meget kjekk sak.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Cosmos S virker ikke som noe man har med tanke på en stillegående PC. Den sidedøra med alle de små hullene slipper støy rett ut, og støv rett inn.

 

Push n pull vifte ordninga på CPU kjøleren har jeg også prøvd. Nedgang i temperatur var ikke verdt extra støy. Hvis du har 2 vifter i toppen av kabinettet også, så vil dette skape turbulens og vil sloss med CPU vifta om luften.

 

PS : Huff jeg var vel litt negativ nå :p

Lenke til kommentar

Det er et støvfilter hele sidedøren i tillegg til perforeringen så det stemmer ikke. I tillegg hører jeg så og si ingenting fra kabinettet :) Med vifter i toppen vil jeg få to utgående luftstrømmer, en med de 3 viftene i serie ved CPU og en på toppen slik at det ikke blir liggende varm luft i toppen. Jeg har muligheten til tre vifter i toppen men har kun satt to stykker der på 7v så det bare fjerner varmluften som måtte legge seg i toppen.

 

Pushn Pull støyer ikke om du bruker gode vifter. De Noctua 1200RPM viftene jeg har satt på er så og si ikke hørbare, kjøler mer enn godt nok og sørger for å få luften rett ut av kabinettet så godt det lar seg gjøre.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Min neste store investering blir nok i vannkjøling, det upraktiske er jo at det fort må bli kjøpt fra utlandet og da blir det noe helvetes med moms og tollavgifter!

 

Er 0,- tollavgift på hardware fra utlandet, kun mva.(25%).

I tillegg til dette må du betale et spedisjonsgebyr til dem som deklarerer pakken din. Posten, UPS, FedEx eller noen andre. Dette gebyret ligger på rundt 150,-.

 

Hilsen speditør;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Cosmos S virker ikke som noe man har med tanke på en stillegående PC. Den sidedøra med alle de små hullene slipper støy rett ut, og støv rett inn.

Det sitter ei 22cm vifte med støvfilter. Vifta lager lite lyd pga diameter og sørger for konstant overtrykk i kabinettet dersom en ikke har for mange vifter som blåser ut. Uheldigvis for Theo var det ikke plass til denne vifta pga høyden på cpu-kjøler (megahalems?).

Lenke til kommentar

Hele riflingen i sidedøren har også et støvfilter innenfor. CPU kjøleren er en Thermalright True 120 Extreme Black (blir aldri klok på navnet). Cosmos S er et ypperlig kabinett om man vi ha det stillegående, man har mange viftemuligheter som gjør at du kan kjøre de på lave hastigheter og alikevel få god nok trekk og luftflyt. Det er også spesialtilpasset 120-360mm vannkjøling noe som er helt ypperlig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Core i7 tåler masse juling (mye høyere temp), så det er ikke "uansvarlig", men den har 130w DPT og dermed spiter masse varme i kassen, og da er det en stor utfordring å få hele systemet til å bli stabilt på luft.

 

Vannkjøling vil nok tillatte høyre klokk, og jeg vurderer det sterkt, men sliter med å finne noe brukbart i Norge.

 

Dette er ikke helt korrekt Sam. :)

 

For det første er 130w for en *uklokket* ci7 ved en gitt "full" (snitt) belastning.

Det går sikkert fint å doble dette med (mye) ekstra VCore og klokk på 4Ghz eller mer.

 

For det andre hjelper ikke vannkjølinga så mye for å klokke lengre, som for å holde noenlunde lave temperaturer på ett (godt) klokket system. Og holde temp/system stabil forbi SuperPi1M/Cinebench/3DMark.. eller OCCT.

"Alle" bør vel nå ha observert at en CPU klokker til en gitt klokk så godt som uansett temp/kjøling sålenge vi ikke snakker om -100 grader og "1.8VCore". Det er i tilfelle "kun" max. 200mz over stock kjøler mtp "max" klokk (CPU-Z "screenie"). Vann hjelper ikke her. Vann leder varme bort bedre, men gir ikke minusgrader på CPU.

 

For det tredje er ikke støy noe tema gitt at man er "manisk" opptatt av å ha systemet sitt på x antall ghz.

Vannkjøling er dårligere enn heatpipe dersom det er passivt/viftene går på 100rpm og det er "kun" en 120mm radiator.

(Unntaket her er 500x500mm radiatorer på vegg ute.. med iwaki pumpe i kassa). :)

 

For det fjerde er det selvsagt at man må ha ei eller flere vifter i kassa for å kjøle selve hk'et og frakte kald luft inn og varm luft ut. Det gjelder uansett kjøling.

Og radiatorene må jo ha luftkjøling aka vifter for å kjøle ned vannet som en 200w CPU genererer.

 

Det er mulig å få det realtivt stillegående også, men det bør ikke være fokus dersom man er så opptatt som mange av oss her er på å ha ett 24/7 system på høyest mulig klokk. Pumper.. ihvertfall de som brukes i "custom" oppsett kan også bråke (vibrere) mye mer enn ei vifte.

 

Og ja.

Det er mer styr/vedlikehold og risiko med vannkjøling.

Må regne med litt "svinn" ved vannsøl/lekkasje. Særlig dersom man er litt utålmodig og flytter/ommøblerer deler (med vann i) fra en rigg til en annen (noe man ofte gjør dersom man har vannkjøling som "hobby").

Holdt på å "drepe" en HD her om dagen da jeg uforvarende sølte vann fra en slange som skulle byttes.

Men det gikk bra etter å ha demontert kretskort, fjernet vannskader... kjørt disk repair ("chkdsk"/fix sectors).. og selvsagt reinstallert (igjen). :(

(Ikke ci7-riggen, men en av de andre quad-riggene). :)

 

Fordelen med vann er stabile/lave temperaturer uansett romtemp og med viftestyring via bios på *kraftige nok* raddisvifter også meget pene temps ved full load/benching/stresstesting.

På ett "max" klokket 24/7 system.

Her vil aldri heatpipe-kjølere helt holde følge.

 

Uansett så er det luft (kald) som må til for å kjøle både heatpipes og radiatorer (med vann).

 

@Sam:

Det Northq-kit'et er helt greit.

Mulig viftene bør byttes til noe kraftigere (bios-styrt).

2x120mm er nok er min erfaring, men de kan ikke å på under 1000rpm ved "full pupp".

Da stiger vanntemp og CPU-temp til (minst) det samme som en god heatpipe klarer.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Det er også spesialtilpasset 120-360mm vannkjøling noe som er helt ypperlig.

Jeg så det i en test på nettet. Virker som et bra kabinett for vannkjøling!

Vifta i sidedøra hadde jeg nok ikke brukt uansett.

Cosmos S har nesten samme vifte arrangement som Cosmos 1000, bortsett fra viften i sidedør + en ekstra vifte på toppen. Men konstruksjonen og luft-flyten fra bunn-til-topp er en effektiv løsning og vil funke like bra uten vifte i sidedøra, mener jeg.

 

jeg har Cosmos 1000, og den har ingen vifte i sidedør. Den basere seg på undertrykk, men 1 inntak-vifte (på bunn) og 3 eksos-vifter(på topp). Den klarer å holde nok luft flyt til å få unna varmen fra en ganske het og overklokket i7 + en het og overklokket GTX 295, uten noe som helst problemer.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Det var pumpa jeg slet med å få stille nok ja selv om den var nedsenktet i tanken, fant dog noen fine silikon løsninger som gjorde den så og si dønn stille. Viftene på radiatoren fant man et godt kompromiss på. Men man må ha ekstra og løsthengende vifter inni kabinettet for å kjøle følsomme komponenter på hovedkortet som typisk BOXED CPU kjølere gjør veldig bra. Cosmos S har 3 vifteplasser i toppen.

 

Men helt enig, vannkjøling er ikke laget for å få ting stillegående men er en ekstremløsning :) Heldigvis er ikke destilert batterivann som man bruker særlig elektrisk ledende så man tar ikke så store sjangser som mange tror.

Det jeg dog synes var litt kjekt med radiator var å legge den i en bøtte med kaldt vann når man skulle slå rekorder. Dvs. en vannavkjølt radiator :p hehe

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det var pumpa jeg slet med å få stille nok ja selv om den var nedsenktet i tanken, fant dog noen fine silikon løsninger som gjorde den så og si dønn stille. Viftene på radiatoren fant man et godt kompromiss på. Men man må ha ekstra og løsthengende viftet inni kabinettet for å kjøle følsomme komponenter på hovedkortet som typisk BOXED CPU kjølere gjør veldig bra.

 

Jeg vil ikke si at hverken "boxed" eller (dyre) ettermarkeds-kjølere hjelper stort for å kjøle komponenter på hk'et.

De "hjelper" i den forstand i forhold til ett ("idiotisk") vannkjølings-oppsett uten noe vifter.

For å sørge for at mosfets, NB, SB ikke "brenner".

Når man oveklokker/"over"volter CPU, NB så vil jeg påstå at man (bør)må ha ei ekstra vifte som kjøler komponenter på hk'et uansett.

Bruker det konsekvent på alle rigger jeg har og ser klart resultater med det.

(Ikke minst opptil 20 grader lavere temps på gitte komponenter ifølge software).

Det er som kjent visse chipset som er verre enn andre når det gjelder varmeutvikling.

 

Har tidligere anbefalt denne braketten, men litt oppfinnsomhet med strips(eller annet "oppheng") fungerer like bra

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...