Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Flott layout, samt at man får en slot til overs selv med TriSli... noe veldig mange kort mangler muligheten for. En fri slot øverst.

Tviler på at det går ann å bruke de to øverste slotsa på dette kortet, ettersom kjøleribber står i veien. Den aller øverste sloten er fullstendig dekket, den nest øverste er delvis dekket, men det er mulig at den fortsatt er brukbar

Endret av wim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Jeg fikk en SLBCH 3841A712 ... klokker sikkert ræva. Hadde håpet på en SLBEJ, eller i det mineste en B-batch. Typisk.

 

Håper ikke jeg må innom like mange 920´er som jeg måtte med Bartons og Claw for å finne en god.

 

Ikke så negativ da Formann!

Se å få satt sammen riggen og gi chip'en en sjanse først. :)

Lenke til kommentar

Det har klikket for lille dingsen (Vertx 30GB) igjen under installasjon av MS Visual Studio, og jeg endte opp med corrupt registry (igjen). Forrige gang klikket for den under installasjon av GPU driver. Jeg lurer om i7 @4GHZ blir for raskt for den lille dingsen.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Ja, men det er ikke så kjedelig, det er litt spanende å få den til å oppføre seg pent. Jeg har lært en god del om SSD også, nettopp fordi denne lille dingsen er litt vrient.

 

Jeg har prøvde W7-repair og den gir melding at disken er i orden, men den har "corrupt registry". Det har skjedd 2 ganger nå, og begge gangene skjedde mens jeg installerte SW + surfet samtidig.

 

Jeg har skrudd av alt av cash, pagefile, osv.. og lurer på om CPU-hastigheten har noe si. Kan @4GHZ bli for mye for skriving til en MLC SSD?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Jeg fikk en SLBCH 3841A712 ... klokker sikkert ræva. Hadde håpet på en SLBEJ, eller i det mineste en B-batch. Typisk.

 

Håper ikke jeg må innom like mange 920´er som jeg måtte med Bartons og Claw for å finne en god.

 

Ikke så negativ da Formann!

Se å få satt sammen riggen og gi chip'en en sjanse først. :)

 

 

Har gjort et forsøk nå, og den ville ikke installere Windows på 3.3 @ 1.25v engang. Håper det er BIOS-issues ute og går, og at en rask flash vil fikse det.

 

Jeg begynte pent med BCLK på 166, RAM 10X/1666Mhz 7-7-7, qpi/uncore X36, 1.26 vQPI og 1.65vDimm. Det likte den dårlig.

Lenke til kommentar
Du kan prøve 160x21 den er fint for installering av OS, den er veldig volt-gjerrig. Det er merkelig, men mange CPU-batch liker ikke BCLK mellom 160 og 170.

 

 

Usjda... må vi forholde oss til den slags særheter også.

 

 

Får satse på 171+ da.

 

Sykt rotete bios på disse kortene. Tipper personen som har ansvaret for design av BIOS er blind.

Første gang jeg tar i et i7 system, så halvparten av instillingene har jeg ikke engang hørt om før. Blir spennende å se hvor mange reinstalleringer jeg får de neste ukene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Du kan prøve 160x21 den er fint for installering av OS, den er veldig volt-gjerrig. Det er merkelig, men mange CPU-batch liker ikke BCLK mellom 160 og 170.

 

 

Usjda... må vi forholde oss til den slags særheter også.

 

 

Får satse på 171+ da.

 

Sykt rotete bios på disse kortene. Tipper personen som har ansvaret for design av BIOS er blind.

Første gang jeg tar i et i7 system, så halvparten av instillingene har jeg ikke engang hørt om før. Blir spennende å se hvor mange reinstalleringer jeg får de neste ukene.

 

Du er bare ikke vant til x antall bios'er. :p

Jeg vil ikke si at jeg er overbegeistret for Gigabyte's BIos'er, men har jo hatt "noen" slike (og maasssse annet), og det var ikke annet enn:

MIT: Manual... BCLK=180... QPI=laveste over "slow" (det er/var x36?)..

Alt annet på auto (VCOre ble da 1.25).

Install... og deretter begynne å klokke.. :)

Jeg kan ikke se noen hensikt i å begynne å "loke" rundt i alle obskure settings i BIos for både CPU eller RAM.

For spesielt interesserte i jakten på de siste 100Mhz...

Har du fått en "grei" CPU.. så skal du kunne boote/installere på BCLK=180, men har dine "negative waves" fått virke må du vel nøye deg med stock settings.

Ihvertfall under installering. :)

 

PS/Edit:

Du kjøpte alt fra Komplett vil jeg tro?

(Jeg kjøpte hk + ram derfra).

 

Edit2:

Ahhh,,, lese posten din ordentlig...

Se å sett RAM til x6.

Ikke *tenk tanken engang* på noe annet enn laveste RAM-speed når du skal klokke CPU.

Dette er basic Formann!

En WR-holder i klokking gjør ikke slike "feil" :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
IOH og etter hvert IOC volt er viktig etterhvert som du øker BCLK. På Asus kortet øker den endel selv på auto, men på UD5 må jeg gi det manuelt. Kan variere fra bios rev.

 

:hmm:

Det kan godt tenkes at jeg hadde/har hatt flaks med mitt "ukens tilbud".. UD3R.

Har sjelden hatt lettere rigg å klokke med.

Endret kun på BCLK, RAM ("MP"), QPI og selvsagt VCore (etterhvert).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Du kan prøve 160x21 den er fint for installering av OS, den er veldig volt-gjerrig. Det er merkelig, men mange CPU-batch liker ikke BCLK mellom 160 og 170.

 

 

Usjda... må vi forholde oss til den slags særheter også.

 

 

Får satse på 171+ da.

 

Sykt rotete bios på disse kortene. Tipper personen som har ansvaret for design av BIOS er blind.

Første gang jeg tar i et i7 system, så halvparten av instillingene har jeg ikke engang hørt om før. Blir spennende å se hvor mange reinstalleringer jeg får de neste ukene.

 

Du er bare ikke vant til x antall bios'er. :p

Jeg vil ikke si at jeg er overbegeistret for Gigabyte's BIos'er, men har jo hatt "noen" slike (og maasssse annet), og det var ikke annet enn:

MIT: Manual... BCLK=180... QPI=laveste over "slow" (det er/var x36?)..

Alt annet på auto (VCOre ble da 1.25).

Install... og deretter begynne å klokke.. :)

Jeg kan ikke se noen hensikt i å begynne å "loke" rundt i alle obskure settings i BIos for både CPU eller RAM.

For spesielt interesserte i jakten på de siste 100Mhz...

Har du fått en "grei" CPU.. så skal du kunne boote/installere på BCLK=180, men har dine "negative waves" fått virke må du vel nøye deg med stock settings.

Ihvertfall under installering. :)

 

PS/Edit:

Du kjøpte alt fra Komplett vil jeg tro?

(Jeg kjøpte hk + ram derfra).

 

Edit2:

Ahhh,,, lese posten din ordentlig...

Se å sett RAM til x6.

Ikke *tenk tanken engang* på noe annet enn laveste RAM-speed når du skal klokke CPU.

Dette er basic Formann!

En WR-holder i klokking gjør ikke slike "feil" :D

 

 

Kan selvsagt ha vært at jeg ville kvitte meg med alt som het [Auto] i BIOS på første boot, hihi. Har jo vært borti hovedkort som ikke takler mange endringer samtidig.

 

Alt er kjøpt hos Komplett/Norek.

 

6x på RAM? Ærlig talt, det får være grenser :p Å kjøre RAM under spec er fysj. Det skal heller ikke være nødvendig synes jeg. De er jo spesifisert til 1666Mhz 7-7-7 @ 1.65v

 

Takker for tips Gammern, skal gjøre et forsøk.

 

Hvordan er dette EasyTune-programmet?

Hadde vært veldig kjekt om jeg kunne bruke det for å se hva ting og tang orker, istedenfor å gå ut og inn av BIOS/Windows. Tar sånn tid med RAID.

 

Snakker om RAID. Se under... Ikke veldig imponerende av GB. Håper virkelig jeg finner en løsning på dette.

post-16425-1237500614_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Formann da! :)

Du er OC-guru... ikke driv å knot med RAID og slikt.

En HD.. "benche-HD'en" (gjerne 80GB IDE)... og konse på klokken nå. :p

Jaja.. tipset om RAM er både velment og viktig.

Har sett flere slite og surve over at de ikke får klokket fordi de absolutt skal kjøre på "specs" (eller over).

Brikkesettet og CPU'er såpass nye at jeg ikke har helt troa på at det er lurt å kjøre på annet enn laveste "speed".

Særlig mtp på OC. Det går "fort nok" mtp båndbredde.. selv på 1200Mhz aka "underklokket RAM".

Dette vil sikkert forbedre seg (som vi har sett noen ganger før med andre platformer).

Easytune er vel en av de bedre "windows-tools" for OC jeg har brukt.

Er grei å sjekke ut en del OC-parametre/klokks for å slippe å bruke tid på å reboote/endre i Bios hele tiden.

Mitt hk bruker ihvertfall mye tid under cold-boot (ikke så treig ved warm-boot).

Kan faktisk virke som om det "looper" igjennom en rekke sekvsenser før Bios-settings er lest/satt og selve boot-prosessen (av OS) starter.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke helt troen på features som heter Turbo, Mega, Boost osv, så jeg slo av Intel Turbo-ett-eller-annet.

 

3.44Ghz

 

RAM - 6x

vCore - 1.32 (1.28v under last)

BCLK - 172Mhz

Vdimm - 1.5

vICH Core - 1.16

vIOH Core - 1.14

 

 

Etter 10min med Prime stabiliserte temperaturen seg på 64c, så jeg skjønner ikke hvorfor alle klager over varmeproblemer. Nå har jeg riktignok skrudd av HT, men jeg kjører tross alt Intel stock kjøler på auto setting.

Kjøleren er knapt lunken å ta på, så jeg har ingen grunn til å tvile på temp rapportert av RealTemp.

 

Med mindre denne brikka skalerer svært dårlig med høyere vCore burde 3.6Ghz være piece of cake, og det er ikke så alt for grusomt med tanke på at det er den lille aluklumpen fra Intel som kjøler.

 

Har ikke testet over 3.44 ennå, men prøver 3.6 nå. Har et lite håp om at det går uten å øke vCore.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Se det ja.

Det var bedre Formann.

Joda.

Vil ikke si at ci7 blir så veldig varm gitt at du holder VCOre rundt "stock".

Men med bare litt ekstra "juice" og med HT on så blir det fort 20-30+ økning under load (fra det du har nå).

"Intel Turbo" (under CPU Feature) er den setting som setter MP til x21 (isf x20).

Den kan med fordel slåes av (eller settes "fast" på).

Forøvrig påstås det (Xbit-labs) at Gigabyte har implementert dette "Intel turbo" feilaktig i 1ste gen bios.

Noe jeg også kunne se da HWMonitor da rapporterer wattage fast til 130w (og ikke varierer slik det er ment å gjøre ved å la bios/cpu styre opp/ned-klokking). Slik jeg oppfattet det (korrigere meg dere som har sjekket dette nøyere)

Men som du sier.. det er like greit å slå av (jeg har også dette slått av).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Se det ja.

Det var bedre Formann.

Joda.

Vil ikke si at ci7 blir så veldig varm gitt at du holder VCOre rundt "stock".

Men med bare litt ekstra "juice" og med HT on så blir det fort 20-30+ økning under load (fra det du har nå).

"Intel Turbo" (under CPU Feature) er den setting som setter MP til x21 (isf x20).

Den kan med fordel slåes av (eller settes "fast" på).

Forøvrig påstås det (Xbit-labs) at Gigabyte har implementert dette "Intel turbo" feilaktig i 1ste gen bios.

Noe jeg også kunne se da CPU-Z da rapporterer wattage fast til 130w (og ikke varierer slik det er ment å gjøre ved å la bios/cpu styre opp/ned-klokking). Slik jeg oppfattet det (korrigere meg dere som har sjekket dette nøyere)

Men som du sier.. det er like greit å slå av (jeg har også dette slått av).

 

 

Jeg var overbevist om at jeg kom til å se 70-80c uklokket. Har mang en gang sett folk som kjører 3.8Ghz og ligger rundt 80c med gode kjølere. Med tanke på hvor lite varm kjøleren min er, så tipper jeg mye av problemet er dårlig montering av kjølere og/eller store forskjeller i kontakt mellom kjernen og HS.

 

I skrivende stund primer jeg på 3.6Ghz med 1.26v og 65c. Man blir litt ekstra fornøyd når man under tvil har lagt tusenlappene på bordet, og ender opp med 3-400Mhz mer en man hadde forventet med orginalkjøler.

 

Når det gjelder effekt i CPU-Z sliter jeg litt med å finne det. Kan det være at du mente Everest?

Spiller forsåvidt liten rolle.

 

En ting er sikkert, og det er at jeg ikke gir meg ved 65c load ;)

Ser jeg 3.7-3.8 stabilt med denne stakkars lille kjøleren blir jeg mektig imponert.

Endret av formann
Lenke til kommentar

3.7 går i 4-5min, men så begynner alt å hakke i et par sekunder før BSOD kommer. CPU-temp er ikke over 66c.

 

Hva er problemet med disse nye maskinene?

 

I gamle dager fikk vi artifacts og error i prime i god tid før den stygge BSOD´n kom.

Eneste jeg kan tenkte meg, er at noe på hovedkortet blir for varmt.

 

Brikka rett under CPU er glovarm, og det forundrer meg ikke ett sekund. Kjøleløsningen er laget for å se pen ut, ikke for å kvitte seg med varme. Breie ribber i feil retning av luftstrøm og med lukk på. Hva faen liksom? De kunne like gjerne pakket inn den brikka i HH varmedress.

Jeg får en mild 1. grads forbrenning når jeg legger fingeren nedpå i noen sekunder.

 

Når jeg velger 8x på RAM med 180 BCLK ender jeg opp med 10-10-10-23 timings. Her er det røten BIOS ute og går.

 

Hvilken BIOS bruker folket her? (UD3R)

Mitt brett kom med F1, og til tross for at det høres raskt ut forekommer det meg at dette er første revisjon.

 

{/rant]

 

Jeg er imponert over prosessoren, og jeg tror fast og bestemt at her er det mye igjen å hente, selv med orginalkjøleren.

Litt modding av kjøleløsninger og litt mer erfaring med X58 så tenker jeg.

 

Etter kun 4-5 timer med denne riggen burde jeg kanskje ikke klage. Jeg har fortsatt masse igjen å prøve, for å ikke snakke om mengder igjen å lære.

 

Nå er straks helgen her, og da kommer Smirnoffen på bordet. Mon tro det ikke hjelper litt på resultatene :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg mente HWMonitor.. på ci7 leser den av noe "watt-greier" fra Bios(CPU). Hvor korrekt dette er en annen sak.. sikkert like "pålitelig" som "temperaturer": :)

 

Rant og rant...

 

Jeg ba deg la dette med å "utnytte" RAM være.. ved OC.

Gjør det..

Det er som antydet sikkert Bios/"umodent" brikkesett/minnekontrollere som gjør at det er slik.

Aksepter det ... inntil videre.

Det er bedre å kjøre 4Ghz/1200 enn 2.66/1600 (som ett eksempel).

Jeg har F1-bios til mitt UD3R.. og kommer ikke til å "oppgradere" sålenge det funker slik det gjør nå.

Kommer heller ikke til "å svi av" mere kroner på "bedre" RAM.

Det går *fort nok* med "underklokket" DDR3-1333. :)

 

NB blir like varm som de verste nForce brikkesett (for Intel).

Jeg bruker konsekvent vifte (120mm/90mm på ca. 1000-1500rpm) ved OC.

Det hjelper.

 

Hvordan system/CPU oppfører seg ved OC varierer.

Stort sett "Instant shutdown".. sjelden BSOD for min del.

Det blir Prime-errors gitt at man har gitt mere VCore, men ved en viss OC (og HT on) som regel "instant shutdown" etter x antall minutter (selv med greie temps).

Første gang jeg så slik "oppførsel" var med Dothan.

For deg som kanskje er mest vant til AMD? 9800Pro (AGP) er vel det uvant ja..

Nyere skjermkort er likeså... Ikke artifacts.. kun BSOD (Black screen) når man klokker "for langt".

Irriterende kanskje.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...