Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har tortur testet dette med memtest @1200MHZ 6-6-6-18 1.6v, og den klarte seg utmerket. Men når jeg tester dette @1266MHZ 6-6-6-18, eller 7-7-7-20 med forskjellige volt, den vil gi gi ett par error langt ut i memtetst. Hva tror dere det kan komme av?

 

Kan være ødelagt minne, du bør sjekke 1 og 1 DIMM om gangen i memtest på den hastigeten.

Lenke til kommentar
Jeg har tortur testet dette med memtest @1200MHZ 6-6-6-18 1.6v, og den klarte seg utmerket. Men når jeg tester dette @1266MHZ 6-6-6-18, eller 7-7-7-20 med forskjellige volt, den vil gi gi ett par error langt ut i memtetst. Hva tror dere det kan komme av?

 

Ville testet 7-7-7-21 jeg da. Hvis ikke så ville jeg også testet å kjøre lavere BCLK men minne på default hastighet. Kan være en annen plass svakheten ligger pga høy BCLK som gjør at du feiler i memtest.

Lenke til kommentar
HT er ikke en teknologi hver enkelt applikasjon må bygge inn spesiell støtte for å kunne utnytte. Så lenge de lager mer enn èn tråd vil denne kunne kjøres på en cpu med HT og i de fleste tilfeller gi bedre ytelse enn en cpu uten HT.

Problemet med HT er at det for hvisse typer tråder ikke gir noen ytelsesøkning, og i de verste tilfellene faktisk ett ytelses tap.

 

Det jeg også trodde. HT er jo ikke akkurat noe nytt. Husker vi hadde det på de gode gamle Northwood og Prescott CPU'ene også så det har vært ute en stund.

Og da husker du kanskje at vi av og til skrudde av denne funksjonen den gangen også Jim ;)

Da handlet det, i alle fall for mitt vedkommende, ikke om overklokking, men om ren ytelse i "entrådoppgaver" som spill. For noen er det sikkert dumt å skru av dette, eller turbo, og strømstyringsfunksjoner også for den saks skyld, for andre vil det være en fordel. Om det er en ny og fancy funksjon er for meg irrelevant hvis det jeg driver med, og med det utstyret jeg har tilgjengelig, fungerer bedre uten denne fancy funksjonen.

 

På Pentium4 var det først og fremst at man fikk mye mer snappy multitask egenskaper som var fordelen. Responsen og multitask- egenskapene på Ci7 er ikke akkurat dårlig slik jeg bruker det uten HT, men jeg syns jeg ser en liten forbedring i tunge oppgaver som i hovedsak kun kan benytte en kjerne, og når jeg i tillegg kan øke frekvensen litt er det en bonus som gjør valget enda lettere. Så det er grunnen til at jeg kjører mest med HT av så langt. Videre testing får vise hva jeg vil gjøre fremover. :)

Lenke til kommentar
Og da husker du kanskje at vi av og til skrudde av denne funksjonen den gangen også Jim ;)

 

Noen av oss gjorde kanskje det ;)

 

Neida, folk må selvsagt gjøre som de vil. Eneste man må huske å se etter er at man da sammenligner tempraturer med folk som kjører likt. Ser de fleste får tett på 10 grader høyere load temp med HT på.

 

Selv spiller jeg ikke, og ved 4GHz med HT på tror jeg ikke HT funksjonen vil bremse meg ned så mye at det betyr noe selv de plassene man mister litt ytelse med HT. For meg vil HT funke bedre 99% av tiden, derfor er den på. For deg vil den kanskje bremse deg ned 99% av tiden, å da er det selvsagt lurt å ha den av. :)

Lenke til kommentar
Jeg har tortur testet dette med memtest @1200MHZ 6-6-6-18 1.6v, og den klarte seg utmerket. Men når jeg tester dette @1266MHZ 6-6-6-18, eller 7-7-7-20 med forskjellige volt, den vil gi gi ett par error langt ut i memtetst. Hva tror dere det kan komme av?

 

Ville testet 7-7-7-21 jeg da. Hvis ikke så ville jeg også testet å kjøre lavere BCLK men minne på default hastighet. Kan være en annen plass svakheten ligger pga høy BCLK som gjør at du feiler i memtest.

Denne intimteateret minnekontroll har nok mange ukjente og lure sider, jeg lurer på hva slags andre lureri ligger her, men 7-7-7-21 fungerte uten feil.

 

Testet med 4 instans av 900MB memtest og klarte seg fint på 100%. Men jeg jeg vil prøve å få dette til å kjøre på 6-6-6, og 6-6-6-18 feiler, Hva forslår du for tRAS for 6-6-6 ? .

Lenke til kommentar
Noen av oss gjorde kanskje det ;)

 

Neida, folk må selvsagt gjøre som de vil. Eneste man må huske å se etter er at man da sammenligner tempraturer med folk som kjører likt. Ser de fleste får tett på 10 grader høyere load temp med HT på.

Ja det er jeg ening i, det er viktig og riktig. ;)

Derfor har jeg prøvd å selv være påpasselig med å oppgi HT status i diskusjon eller sammenlikning rundt overklokking. Men jeg fikk et lite inntrykk av at noen her trodde det var for å vise frem flotte klokkeresultater man skrudde det av, og at det ikke fantes noen andre grunner eller fordeler. Overklokking og resultater kommer i andre rekke for min del, er ikke sykelig opptatt av det i seg selv, men jeg er sykelig opptatt av å få 1 FPS mer i de få spillene eller programmene jeg bruker, og det er altså i den forbindelse jeg velger det ene fremfor det andre. Vi har alle våre diagnoser... :D

Lenke til kommentar
Hva forslår du for tRAS for 6-6-6 ? .

Jeg pleier alltid å kjøre tRAS til summen av de tre første. Altså 6-6-6-18 eller 7-7-7-21 og så videre. Mener å ha lest en eller annen vei at det er slik det funker best, men er så lenge siden så jeg har ingen anelse hvor. Er ihvertfall sånn jeg pleier å gjøre det.

Lenke til kommentar

Det må være noe merkelig girer på gang med RAM. På en eller annen grunn, høy BCLK klarer seg dårlig med stram tRAS. Nå har jeg disse resultatrettete:

 

Vdim 1.65v, QPI/VVT 1.29v, felles for alle testene med 4 instans av 900MB memetest 3.8 :

 

BCLK 190 og 200

7-7-7-20 klarer seg

6-6-6-16 klarer seg

 

BCLK 211

7-7-7-20 - feiler

7-7-7-21 klarer seg

 

6-6-6-18 feler

6-6-6-24 klarer seg

 

Jeg skal prøve og se om den vil klare seg på 6-6-6-20 eller 21 også, men for nå virker det veldig rart at den feiler på 7-7-7-20 mens den klarer seg på 6-6-6-24 på BCLK 211. Jeg må granske dette litt nærmere, men for nå den eneste konklusjonene jeg kan trekke blir at høy BCLK liker ikke stram tRAS.

Lenke til kommentar
Tras betyr omtrent null , om du f.eks har 20 eller 24 .

Slik har det vært alltid. Det er de tre første som har den store betydningen.

 

I hverdagslige programmer betyr det nada, men om du bencher superpi kan det ha mye å si. Jeg kjører tras på 4 eller 5 på ddr2, liker ikke høyere.

 

ja tRAS har lite å si i real-life applikasjoner, men det virker å ha mye å si for minne stabiliteten på høy BCLK(FSB). Dette er noe merkelig her som er nytt for meg også, memtest feiler på 6-6-6-22:

memtestfaileday4.th.jpg

 

mens klarer seg fint på 6-6-6-24:

memetest66624kg9.th.jpg

 

Alle andre innstillinger er nøyaktig det samme, bortsett fra tRAS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...