Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Hmm rart, denne gangen ble det hardware feil, sist ble det ikke det. men sist gang så grunne til at jeg kanskje fikk rundt 60 greder var for at jeg var i et ganske kjølig rom da. Nå sitter jeg ikke her og lyver da, men skal få opp bilder så fort jeg finner ut hva problemet er. :)

Kjører du på 3.2 eller 4.2?

 

Nå er den på 4,2 :)

kan iallfall få satt ut noen bilder fra EVGA E-Leet Utility som viser Temp Og OC. + Jeg hadd Prime stående på også. post-161989-1233970431_thumb.jpg

 

Du gjør nok lurt i å begynne å bruke RealTemp, Everest eller CoreTemp o.l., her er link til RealTemp 3.0 http://downloads.guru3d.com/Real-Temp-3.00...nload-2177.html

Er redd du kommer til å få et lite hjerteinfark når du får rette temps, for med mindre du har en 120mm Delta 5000rpm vifte i 0C romtemp, så er de tempraturene i dette l33t programmet så skivebom at det er skummelt.......

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm rart, denne gangen ble det hardware feil, sist ble det ikke det. men sist gang så grunne til at jeg kanskje fikk rundt 60 greder var for at jeg var i et ganske kjølig rom da. Nå sitter jeg ikke her og lyver da, men skal få opp bilder så fort jeg finner ut hva problemet er. :)

Kjører du på 3.2 eller 4.2?

 

Nå er den på 4,2 :)

kan iallfall få satt ut noen bilder fra EVGA E-Leet Utility som viser Temp Og OC. + Jeg hadd Prime stående på også. post-161989-1233970431_thumb.jpg

 

 

Du har ikke Prime95 stående å gå på 8 kjerner med den volten å de tempraturene, det kan jeg garantere. 4.2GHz @ 1.5v med lufkjøler får du ikke stabilt uansett, utenom hvis du kanskje har den stående utendørs i 20 minus. Mulig du klarer å få den stabil nok til å kjøre Prime95 på en kjerne.

 

Få igang Prime95 på alle kjernene, la den stå i 1 time og legge også til disse programmene så vi kan se temp, volt og at faktisk CPU faktisk jobber for fullt.

 

Er ikke for å være vanskelig det her, men den hastigheten du oppgir med den den volten du mater med på en luftkjøler har jeg ALDRI sett noen klare så hvis du klarer det hadde det jo være konge :) Men som sagt, er litt vanskelig å svelge. At du klarer å komme inn i Windows på den hastigheten derimot har jeg ikke noe problem med å tro. Problemet er at disse CPU'ene utvikler sykt med varme, å de fleste sliten med å kjøre 1.5v med vannkjølinger Prime95 stabilt.

 

Sett opp noe alle dette bildet mitt. Har får man oversikt over tempraturer jeg har hatt, hastigheter og også hvor lenge Prime95 har gått

post-6770-1234007403_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Mine eksperimenter viser at jeg kan klare meg med opp til 1.30v(load) på 8 core, med bra luftkjøling for 24/7 bruk. Dette vil holde seg under 85'C på primeload. Utover dette vil kreve vannkjøling på 8 Core, ellers vil prime-temp bli virkelig stygt og skremmende på min nåværende kjøling. Jeg kan kan bruke opp til 1.35v for benching, men dette kan ikke forvares for 24/7 bruk.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Er ikke noe nytt at CPUer varierer endel ift hvor varme de blir. Hadde en Opty 180 en gang i tiden som ikke ble over 60c med 1,7v og en zalmankjøler. Men 175'en jeg kjøpte rett etterpå havnet på 60c med 1,3v :p

 

Nå står det et primeikon nede i hjørnet der, men husker ikke ifarten om grønn betyr at den kjører, eller idler. Er vel også heller vrient å se om det er enkjerneversjonen eller firekjerner-versjonen.

Lenke til kommentar

Da er mitt X58 oppsett oppe og kjører, men fordi jeg må ha ny plate for å feste vannblokket mitt på cpuen, måtte jeg bruke original kjøler. Kunne noen gi meg noe tips om hva som ikke ser helt bra ut og hva jeg burde gjøre videre?

 

Det er stopp på ca 170-180, jeg er ikke helt sikker på hvorfor. Er QPI link for høy? Hva med NB clock?

post-58106-1234011394_thumb.jpg

 

Første gang med X58 og Ci7 her, håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar

Du kjører x10 på RAM, du kan prøve 8x (8-8-8-24) på 1.65v

 

Du kan prøve diss for 3.8GHZ

 

QPI Frequency: 4.8GT/s (x36)

DRAM Frequency: 8x

UnCore Frequency: 16x

CPU Non-Turbo Clock Ratio: 19x

BCLK: 200 Mhz

 

DRAM Bus Voltage: 1.65v

CPU VTT Voltage: 1.28v

 

Vcore: 1.275000 (HT:on), og 1.21875v (HT:off). Disse må du prøve deg frem til, avhengig av din CPU, og det kan hende at du må øke litt på Vcore.

Lenke til kommentar

Med 10x MEM, du får 1600MHZ på BCLK 160, er riktig. Men hvis du skal gå videre (til f.eks. BCLK 200), da får du 2000MHZ på RAM. da må du øke en god del på QPI/VVT (ca. 1.6v tror jeg) for å få den til å bli stabilt (forutsatt at din RAM klarer det).

 

Jeg tror ditt problem ligger i 10x MEM, fordi når du prøver å øke BCLK mot 200, da øker MEM mot 2000MHZ.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Jeg kjører x10 på ram for å få 1600MHz med 8-8-8-24, noe den skal klare og noejeg fikk til bortsett fra at jeg giddet bare å sette CAS til 8 :)

 

Ellers takk for tips, skal prøve de innstillingene om ikke så lenge :)

 

Ta én ting av gangen.

 

Mao. glem RAM i første omgang. Set RAM-divider så lavt som mulig, og konsentrer deg om CPU. Mye enklere når du vet hva som stopper.

Når du har skremt CPU nok til at du er fornøyd, så kan du gå igang med RAM.

Lenke til kommentar
Jeg kjører x10 på ram for å få 1600MHz med 8-8-8-24, noe den skal klare og noejeg fikk til bortsett fra at jeg giddet bare å sette CAS til 8 :)

 

Ellers takk for tips, skal prøve de innstillingene om ikke så lenge :)

 

Ta én ting av gangen.

 

Mao. glem RAM i første omgang. Set RAM-divider så lavt som mulig, og konsentrer deg om CPU. Mye enklere når du vet hva som stopper.

Når du har skremt CPU nok til at du er fornøyd, så kan du gå igang med RAM.

Det er riktig at man skal ta en ting av gangen, og vi er vant med å ta CPU først og det har fungert greit på CD2. Men på i7, CPU-stabiliteten er direkte avhengig av RAM-stabilitet (dette kan ha noe med det "nye" intrigerte RAM-kontroller å gjøre), og jeg tror det lønner seg å få RAM til å bli stabilt (for den aktuelle BCLK/multi) først. Fordi minste feil på RAM resultere i ustabilt OC, og og da er det fort gjort at man øker Vcore og VVT forgjeves og nytteløst.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Jeg kjører x10 på ram for å få 1600MHz med 8-8-8-24, noe den skal klare og noejeg fikk til bortsett fra at jeg giddet bare å sette CAS til 8 :)

 

Ellers takk for tips, skal prøve de innstillingene om ikke så lenge :)

 

Ta én ting av gangen.

 

Mao. glem RAM i første omgang. Set RAM-divider så lavt som mulig, og konsentrer deg om CPU. Mye enklere når du vet hva som stopper.

Når du har skremt CPU nok til at du er fornøyd, så kan du gå igang med RAM.

Det er riktig at man skal ta en ting av gangen, og vi er vant med å ta CPU først og det har fungert greit på CD2. Men på i7, CPU-stabiliteten er direkte avhengig av RAM-stabilitet (dette kan ha noe med det "nye" intrigerte RAM-kontroller å gjøre), og jeg tror det lønner seg å få RAM til å bli stabilt (for den aktuelle BCLK/multi) først. Fordi minste feil på RAM resultere i ustabilt OC, og og da er det fort gjort at man øker Vcore og VVT forgjeves og nytteløst.

 

Alle prosessorer er 100% avhengige av stabil RAM. Dette er ikke noe nytt for i7.

Om man begynner med RAM og finner en god hastighet er man mer eller mindre låst til å bruke Multi for å overklokke CPU. Da kan man fort gå glipp av 50-150Mhz OC, avhengig av BCLK.

At man går glipp av litt ekstra hastighet på RAM derimot, utgjør ingen forskjell i ytelse.

Endret av formann
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd begge vier og det har vist seg at løse RAM-divider/timing, vil ikke nødvendigvis være stabilt for alle forskjellige BCLK og multi. Jeg har ett inntrykk at det er visse "sweet spot" for RAM-innstillinger(dvider/timing/Vram) på hver BCLK/multi område (dette kan variere en del for BCLK 160 , 200 , 210), som påvirker både CPU-stabiliteten og Vcore-behovet, i mye større grad enn det vi er vant med på CD2.

 

Jeg mener at stabilt i7 OCing "is all about RAM". Det går an å prøve på andre enden også (få CPUen til å bli stabilt ført), men veien kan bli langt, mener jeg.

 

EDIT: jeg kan si det kort, slikt:

CPU-batchene er litt forskjellige, men å finne balansen mellom spenninger for Vcore, QPI/vtt (uncore) og vdimm er nøkkelen til stabilitet, mener jeg.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Ja, jeg vet at jeg må ta en ting om gangen. Det har bare stoppet på 20x170 så jeg begynte gå opp med minnehastighet der og da, bare for å få penere tall i screenshot :!:

 

Her er resultatet av innstillingene Sam_Oslo har foreslått. Det fungerte bra, men ikke stabilt. Får crash og blå skjerm når jeg prøver å kjøre Cinebench testen for multicore.

post-58106-1234021600_thumb.jpg

 

Det kommer etterhvert som jeg lærer denne biosen. Kjenner ikke igjen 70% av det som står der. Hvordan øker jeg FSB VTT?

 

Og Sam_Oslo, hav mener du med Vcore: 1.275000 (HT:on), og 1.21875v (HT:off). HT:on/off biten forvirrer meg litt. Jeg forstår det slik at du har samme hovedkort som meg? :p

Lenke til kommentar
Ja, jeg vet at jeg må ta en ting om gangen. Det har bare stoppet på 20x170 så jeg begynte gå opp med minnehastighet der og da, bare for å få penere tall i screenshot :!:

 

Her er resultatet av innstillingene Sam_Oslo har foreslått. Det fungerte bra, men ikke stabilt. Får crash og blå skjerm når jeg prøver å kjøre Cinebench testen for multicore.

post-58106-1234021600_thumb.jpg

 

Det kommer etterhvert som jeg lærer denne biosen. Kjenner ikke igjen 70% av det som står der. Hvordan øker jeg FSB VTT?

 

Og Sam_Oslo, hav mener du med Vcore: 1.275000 (HT:on), og 1.21875v (HT:off). HT:on/off biten forvirrer meg litt. Jeg forstår det slik at du har samme hovedkort som meg? :p

 

Dette ser bra ut for første forsøk "so far so good". herfra må du leke litt med spennetinge og teste stabiliteten med prime95. Du kan prøve neste hakk på Vcore og ta det oppover intill det blir prime stailt.

 

HT:on = Hyper Treading = 8 core, som du har på din nå. Du kan deaktivere HT (og kjøre med bare 4 core ) i CPU features menyen.

Lenke til kommentar

Hvor mye har du på Vcore og laod?

 

Core i7 skal tåle opp til 100'C uten å ta skade(ifølge intel), men det lønner seg å ikke utsette den for over 85'C i lengre perioder. Det er best å ta det litt roligere på stock-kjøling.

 

Jeg har en 4GHZ HT:on som er SperPi 32M-stabilt (hvis det går å bruke et slikt term) på 1.29v (load), men jeg tør ikke å kjøre prime på den, fordi jeg vet det vil gå over 85'C på min nåværende kjøling.

 

Du kan også prøve dette super-kjølig oppsettet som yter veldig bra også, mens du er på stock-kjøler:

@3.35GHZ HT:on (21x160), 1.1v/1.07v(BIOS/Load):

3300mghztm2.th.jpg

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Min Vcore var på 1,37500, og akkurat når det kom over 91 på den ene ble testen ferdig, så det var sekunder med så høy temperatur.

 

Prøvde å åpne vinduet litt, og klarte å boote inn på 4GHz, men krasjet hver gang før jeg rekker å flytte på musa. Screenshot av 3970MHz under, som var også SPi 1M stabilt, men alt over var ikke stabilt i det hele tatt. Kan se at det er på grunn av høye temperaturer, den Intel kjøleren dekker ikke hele CPU engang, bare en liten sirkel i midten.

post-58106-1234043172_thumb.jpg

post-58106-1234043183_thumb.jpg

 

Jeg skal finne noe super kjølig innstillinger ala det du viste over, som jeg kan bruke litt til jeg løser problemmet med kjøling. Skal lese litt rundt, følge mer på diskusjonen her, så jeg blir klokere på Core i7. Takker for hjelpa sålangt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...