Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker i gamle dager da CPUene gjerne gikk opp 7-8% i frekvens når det først kom en ny chip. Denne gangen er det altså ca det halve ytelseshoppet. Tror ikke det er så mye å bli overbegeistret for, skal jeg være ærlig. Men kanskje 965 blir billigere for de som vil ha den?

 

Nei, jeg blir heller ikke overbegeistret om AMD slenger ut en 3.1Ghz-chip, for de som måtte lure...

Lenke til kommentar
Husker i gamle dager da CPUene gjerne gikk opp 7-8% i frekvens når det først kom en ny chip. Denne gangen er det altså ca det halve ytelseshoppet. Tror ikke det er så mye å bli overbegeistret for, skal jeg være ærlig. Men kanskje 965 blir billigere for de som vil ha den?

 

Nei, jeg blir heller ikke overbegeistret om AMD slenger ut en 3.1Ghz-chip, for de som måtte lure...

Hehe, husker jeg oppgraderte min 486 33MHz til en 486 66MHz, tror neppe vi får mulighet til å doble frekvensen noen gang igjen bare ved å bytte cpu.

Lenke til kommentar

Core i7 har vært en stor hopp, den type hopp som vi ser bare hvert annet år fra Intel. Slike hopp skjer ikke hver dag!

 

Når jeg sammenligner hvordan i7 yter på mine CPU-intensive appikasjoner, jeg kan med tryghet si at 920 @4GHZ spiser minst 2 av min gamle E8400 @4.2GHZ for lunch. :D

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Core i7 har vært en stor hopp, den type hopp som vi ser bare hvert annet år fra Intel. Slike hopp skjer ikke hver dag!

 

Når jeg sammenligner hvordan i7 yter på mine CPU-intensive appikasjoner, jeg kan med tryghet si at 920 @4GHZ spiser minst 2 av min gamle E8400 @4.2GHZ for lunch. :D

 

Det er ikke så rart, tipper Deneb eter et par 6400+'er og vel så det til middag :p Problemet er jo at ikke all ytelsen er like "tilgjengelig". Var forøvrig ikke det jeg mente, hoppet fra gammel til ny tech har jo vært helt OK de siste årene. Det jeg reagerte på var at man lanserer en ny CPu som yter marginalt mye bedre enn eksisterende chiper. Lukter markedsføringstriks lang vei. Men om noen er teite nok til å oppgradere fra 965 til 975, så versågod :p

Lenke til kommentar

Trodde først jeg var ening med deg jeg knopflerbruce, men etter oppklaringen er jeg ikke så sikker lenger. :p

Sammenliknet med hoppet fra Pentium-4 til C2D syns jeg vel kanskje ikke Ci7 er så fantastisk imponerende, når man nå sammenlikner den med C2D quadene den overtar etter, og som etter mitt syn er det naturlige å sammenlikne med.

Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med markedsføringstriks, eller hvorfor du snakker om at noen skal oppgradere fra 965 til 975. De som allerede har 965, eller 920 for den saks skyld er neppe i målgruppen. Det er såvidt jeg kan se ikke snakk om noe annet enn at det kommer en litt høyere klokket versjon av det samme, og slik har det da "alltid" vært med både Intel og AMD. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Hallo, jeg sitter med et Core i7 920, Corsair 3x1GB DDR3 og skal bestille et DFI UT X58.

 

Min i7 er: 3837B390

 

Gleder meg til å sette alt sammen og joine diskusjonen :)

 

Kjøpte du 2stk 2GB kit eller 1stk 3GB kit?

 

Om man skal ha 1333Mhz Corsair er det billigere å kjøpe 4x1GB en det er å kjøpe 1x3GB. Ganske tåpelig.

 

Jeg vurderer disse selv, og da kommer jeg garantert til å kjøpe 2stk 2GB kit. Billigere, og man får en reservebrikke på kjøpet.

Hehe, nei da, skal jo ha litt ytelse her, ikke bare 1333 med middels timings. Har kjøpt meg 3x1GB 1600MHz 8-8-8-24. Man får sikkert bedre deal nå uansett hvordan man ser på det, jeg har jo kjøpt mine før juleferie, men har ikke brukt dem enda fordi jeg fant ut at jeg hadde ikke nok penger til hovedkort (julegaver koster også penger fant jeg ut)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner hva du vil frem til Killerbill, men jeg klarer ca 21500 poeng i 3DMark06 med Ci7-920 og GTX285, naturligvis godt overklokket, men med standard original kjøling på alt. Du viser såvidt jeg kan se CPU-Z bilde med HT henholdsvis av og på, og hva gir best resultat hos deg?

 

Det jeg ser etter noen runder 3DMark er at jeg tilsynelatende får noe rundt 300-400 poeng lavere score med HT påskrudd, så ingen stor forskjell. Den rene CPU-scoren er en god del lavere, men spillene får høyere FPS slik at totalsum blir best med HT avskrudd hos meg. :)

Lenke til kommentar

Ja jeg vet ærlig talt ikke hva som er en normal score uklokket, og jeg får vel noe under 20K på min nåværende 24/7 hastighet.

Men det skulle dermed i alle fall fint være mulig å få en brukbar score. Og dette er med den vanlige 181.22 driveren og Vista-64, da jeg nesten som et prinsipp ikke bruker beta fra Nvidia.

Men har man et problem med et eller annet er det jo alltid verdt et forsøk, så du får prøve det. ;)

 

339382.jpeg

 

Hvor man skrur av og på HT varierer nok litt med hovedkort, men i "Asus-land" er det i bios: advanced - cpu-config menyen.

Kan hete noe annet i andre bios, men det er vel som regel på samme sted som man endrer cpu-parametre, så burde gå greit å finne.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle legge inn mitt resultat på i7.

 

Kjøpte Asus P6T Deluxe, Core i7 920, Kingston DDR3 1333MHz 3x2GB.

 

Fikk B Batch CPU.

 

Monterte inn alt utstyret. Eneste jeg var misfornøyd med på hovedkortet var plasseringen av sata kontaktene. Den ene kontakten med 2 sata ledinger tok borti en harddisk ramme, så en ble liggende i klem nedover (men virker). Jeg brukte prossesor kjølern som fulgte med.

 

Oppgraderte bios til nyeste versjon 11XX (husker ikke) via bios. Load setup default.

 

I bios satte jeg bclk til 166, stilte uclk til 2662 og qpi til 59XX, det laveste valget. Disabla Intel Turbo Mode. Disabla også noe jeg ikke trengte, marvel kontroller, sas, lan plug 2. Satte prossesor vifta til å bli regulert etter standard.

 

Innstalerte vista 64bits med SP1, drivere og software. Alt ok.

 

Så begynte jeg å sjekke temp. Off alt for høy. Gikk på nettet å bestilte Noctua NH-U12P SE1366 som kom best ut i test her: http://www.legitreviews.com/article/880/11/

 

Senere på dagen tok jeg en ekstra titt inn i kabinettet. Viste seg jeg hadde glemt å plugge inn bakre kabinetts vifte, satte inn denne. Da datt tempen med 15C!

 

Testa så temperaturer. Starta Prime95 med 8 tråder. Etter 30 minutters Prime95 lå cpu på 63C (warning er jo satt til 77C) det er jo bra, hovedkort temperatur lå på 50C (warning 60C) så det heller er jo ikke ille.

 

Så min milde overklokking til 3320MHz med default voltage og orginal kjøler var success.

 

Det eneste som var kjipt var at jeg glemte å plugge i kabinetts vifta. Så den kosta meg 720 spenn i og med at jeg bestilte en ny prossesor vifte jeg ikke trenkte for min milde overklokking. Har sjekka vifta er allerede sendt.

 

Så hvis noen trenger en uåpna Noctua NH-U12P SE1366 så kanskje vi kan bli enige om en pris?

 

Legger med et bilde (se bort i fra flammene i speedfan (justerte dem til 77C på cpu og 60C på hk senere).

nypc.jpg

Endret av magnusr
Lenke til kommentar

1.24v på stockkjøler vil gå greit, tror jeg(uten å ha prøvd det selv). Men jeg tror du kan senke Vcore en del (til ca. 1.1v) og det vil fremdels være primestabilt @3.3.GHZ + HT. Det er primestabilt på 1.07v(Load) hos meg. Det kan hende at din CPU trenger litt mer, men du kan prøve litt lavere også?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
1.24v på stockkjøler vil gå greit, tror jeg(uten å ha prøvd det selv). Men jeg tror du kan senke Vcore en del (til ca. 1.1v) og det vil fremdels være primestabilt @3.3.GHZ + HT. Det er primestabilt på 1.07v(Load) hos meg. Det kan hende at din CPU trenger litt mer, men du kan prøve litt lavere også?

 

Kanskje det.

 

Pr i dag står volt til Auto i bios som blir 1.248 hvis jeg ikke husker feil. Men jeg har all strømsparing på default bios innstilinger siden jeg vil at den skal suge mindre strøm i idle. En ting jeg merker meg er at cpu-z rapporterer 1.248v selv når den går på 2GHz. Skal den ikke volte seg ned også når den justerer seg ned i hastighet?

Lenke til kommentar

Ja, med HT på og Vcore på Auto, vil DFI BIOS sette Vcore på 1.24v også, men det lønner seg å prøve litt lavere også.

 

Med strømsparing på, vil multi falle ned til 12x (2GHZ) på idle, men vcore vil stå på det samme. Da bruker den mindre watt, tenker jeg.

 

Jeg har prøv en del forskjellige innstillinger, og 3.36GHZ(160x21), HT:on har vist seg til være "sweetspot" på effektbruk/ytelse hos meg, den kjører på 1.07v(load), og er veldig effektgjerrig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...