Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har oppdaget noe veldig spennende, min Core i7 krever en god del mindre Vcore på høy BCLK og lav multi for å kjøre stabilt. Det virker at den trives mye bedre på multi 19x enn 20x.

 

Siste gan jeg prøvde @4ghz(200x20), jeg kunne ikke få den primestabilt med under 1.31v(real), men nå har jeg eksperimentert med @4GHZ(19x211) og den har klart seg fint med 1.28v(real). Den er over 1 time primestabilt, og fremdeles kjører i bakgrunn :). Legger ut bilder:

 

@4GHZ (20x200) HT:off, Turbo:off, krever 1.31v(Load) for å være primestabilt .

4ghz8ah4.th.jpg

 

 

@4GHZ(19x211) HT:off, Turbo:off, krever 1.28v(Load) for å være primestabilt :).

4ghz26zn9.th.jpg

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Ikke helt skjønt hvorfor så mange kjører uten HT. Vet det er for å få tempraturen under kontroll, men faen HT er jo en av de finessene jeg liker med de nye Core i7 systemene. Har enda ikke testet uten HT på noen av oppsettene mine. Blir det for varmt får man enten få seg bedre kjøling, eller klokke ned litt.

Lenke til kommentar
Ikke helt skjønt hvorfor så mange kjører uten HT. Vet det er for å få tempraturen under kontroll, men faen HT er jo en av de finessene jeg liker med de nye Core i7 systemene. Har enda ikke testet uten HT på noen av oppsettene mine. Blir det for varmt får man enten få seg bedre kjøling, eller klokke ned litt.

 

Er enig med deg der. Hvorfor disable noe av godene i en cpu? Blir som å disable all cachen i Areca kontrolleren min som har 2gb minne :ohmy:

 

Kanskje ikkje helt det samme. men jammen ikkje langt ifra.

Lenke til kommentar

Jeg skal prøve meg på @4GHZ+ HT etterhvert, men jeg pleier å få den stabilt uten HT først, og ta resten derfra.

 

@3.8GHZ krevde det bare "noen hakk" mer Vcore for å kjøre med HT:on (alt annet på samme innstilling), men det produserte ca. 10'C mer varme under primeload. @3.8GHZ har jeg disse Vcore:

 

HT:off, 1.18v (load)

HT:on, 1.23v (load)

 

@4GHZ har jeg:

HT: off, 1.28v(load), foreløpig over 2 timer primestabilt og kjører ..

HT:on Vcore 1.33v (load) ??

 

Hvis samme trenden forsetter, da vil jeg kunne kjøre @4GHZ HT:on på ca. 1.33v(load) tror jeg, men jeg har ikke prøvd det ennå. Jeg må prøve dette senere, og jeg får se om min nåværende kjøling holder for 8 Core og ca. 1.33v. Kanskje jeg må kjøre push/pull på CPU-kjøler for å holde det under 85'C på primeload, jeg får se etterhvert.

 

Jeg skal også eksperimentere litt @3.8GHZ med lav multi og høy BCLK for å se om de krever mindre Vcore. Jeg har aldri prøvd 18x211, men diss siste resultatene antyder at det vil kreve mindre Vcore for å være prime stabilt. Det blir spennende å teste det.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Jeg skal prøve meg på @4GHZ+ HT etterhvert, men jeg pleier å få den stabilt uten HT først, og ta resten derfra.

 

@3.8GHZ krevde det bare "noen hakk" mer Vcore for å kjøre med HT:on (alt annet på samme innstilling), men det produserte ca. 10'C mer varme under primeload. @3.8GHZ har jeg disse Vcore:

 

HT:off, 1.18v (load)

HT:on, 1.23v (load)

 

@4GHZ har jeg:

HT: off, 1.28v(load), foreløpig over 2 timer primestabilt og kjører ..

HT:on Vcore 1.33v (load) ??

 

Hvis samme trenden forsetter, da vil jeg kunne kjøre @4GHZ HT:on på ca. 1.33v(load) tror jeg, men jeg har ikke prøvd det ennå. Jeg må prøve dette senere, og jeg får se om min nåværende kjøling holder for 8 Core og ca. 1.33v. Kanskje jeg må kjøre push/pull på CPU-kjøler for å holde det under 85'C på primeload, jeg får se etterhvert.

 

Jeg skal også eksperimentere litt @3.8GHZ med lav multi og høy BCLK for å se om de krever mindre Vcore. Jeg har aldri prøvd 18x211, men diss siste resultatene antyder at det vil kreve mindre Vcore for å være prime stabilt. Det blir spennende å teste det.

 

Hold oss oppdaterte :thumbup:

Lenke til kommentar
Ikke helt skjønt hvorfor så mange kjører uten HT. Vet det er for å få tempraturen under kontroll, men faen HT er jo en av de finessene jeg liker med de nye Core i7 systemene. Har enda ikke testet uten HT på noen av oppsettene mine. Blir det for varmt får man enten få seg bedre kjøling, eller klokke ned litt.

Tenkte på akkurat det samme :roll:

Lenke til kommentar
Ikke helt skjønt hvorfor så mange kjører uten HT. Vet det er for å få tempraturen under kontroll, men faen HT er jo en av de finessene jeg liker med de nye Core i7 systemene. Har enda ikke testet uten HT på noen av oppsettene mine. Blir det for varmt får man enten få seg bedre kjøling, eller klokke ned litt.

Tenkte på akkurat det samme :roll:

 

Alle applikasjonene har ikke støtte for HT, og da er det lurt å ha 2 oppsett, tenker jeg. En med HT på lavere frekvenser og høyre temperaturer, og en uten HT på høyre frekvenser og lavere temp.

 

DFI har flere "bank" i BIOS som kan lagre flere oppsett, og hver av disse kan aktiveres med en "hot key" på en enkel måte. Jeg kommer til å sikre meg 2 stabile oppsett, en med HT og en uten HT og aktivere dem når jeg trenger dem.

Lenke til kommentar
Hmmm.......støtter det flerkjerner så trodde jeg da det støttet HT også. Ser egentlig Windows forskjell på hva som er reelle kjerner å hva som er HT? Trodde ikke det, men er usikker her selv, så derfor jeg spør.

HT er en flott teknologi, og vi har mange applikasjoner som støtter den allerede idag. Så jeg er helt enig, man må ha ett oppsett med HT for å dra nytte av denne flott teknologien. Men dette er veldig avhengig av applikasjonen og måten den har blitt utviklet på. En applikasjon kan ha støtte multi-Core, men den vil ikke nødvendigvis ha støtte HT også. Den må ha innbygd støtte for HT for å kunne utnytte 8 core.

 

Flere applikasjonsutviklere jobber i full fart med å få HT-støtte, fordi Intel satser alt på dette, og det har kommet for å bli, men det vil ta en stund før alle applikasjoner får innbygd støtte for HT.

 

Jeg pleier å boote opp med HT, men i mellomtiden er det lurt å ha 2 oppsett for å veksle mellom avhengig av gjøremål, tenker jeg.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
DFI har flere "bank" i BIOS som kan lagre flere oppsett, og hver av disse kan aktiveres med en "hot key" på en enkel måte. Jeg kommer til å sikre meg 2 stabile oppsett, en med HT og en uten HT og aktivere dem når jeg trenger dem.

Så midt i Windows så kan du trykke på en "Hot-Key" også får du et annet "oppsett"/Klokkhastighet som du har lagret i bios?

Lenke til kommentar
DFI har flere "bank" i BIOS som kan lagre flere oppsett, og hver av disse kan aktiveres med en "hot key" på en enkel måte. Jeg kommer til å sikre meg 2 stabile oppsett, en med HT og en uten HT og aktivere dem når jeg trenger dem.

Så midt i Windows så kan du trykke på en "Hot-Key" også får du et annet "oppsett"/Klokkhastighet som du har lagret i bios?

 

Har jeg fryktlig vondt for å tro. Er noe lignende på hovedkortene jeg kjører, der det følger med programvare man kan lagre forskjellige oppsett i også i Windows. Men når det gjelder å bytte MP eller sette av eller på HT, så kreves restart.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

HT er ikke en teknologi hver enkelt applikasjon må bygge inn spesiell støtte for å kunne utnytte. Så lenge de lager mer enn èn tråd vil denne kunne kjøres på en cpu med HT og i de fleste tilfeller gi bedre ytelse enn en cpu uten HT.

Problemet med HT er at det for hvisse typer tråder ikke gir noen ytelsesøkning, og i de verste tilfellene faktisk ett ytelses tap.

Lenke til kommentar
HT er ikke en teknologi hver enkelt applikasjon må bygge inn spesiell støtte for å kunne utnytte. Så lenge de lager mer enn èn tråd vil denne kunne kjøres på en cpu med HT og i de fleste tilfeller gi bedre ytelse enn en cpu uten HT.

Problemet med HT er at det for hvisse typer tråder ikke gir noen ytelsesøkning, og i de verste tilfellene faktisk ett ytelses tap.

 

Det jeg også trodde. HT er jo ikke akkurat noe nytt. Husker vi hadde det på de gode gamle Northwood og Prescott CPU'ene også så det har vært ute en stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...