Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tok en fersk 10-run LinX test med full-guffe på alt, full Memory, 8-Core, 10 run. :dribble:

 

Linx 95% ferdig, for å vise Volt og temperaturene under load

linx24ue6.th.jpg

 

Linx Ferdig 10-run:

@3.8GHZ + HT, 8-Core, 100% MEM, 10-run LinX: Max temp: 80-80-78-74 :new_woot:

linx25rk3.th.jpg

 

Hos meg temperaturene er akkurat det samme som Prime95-load, dette kan ha noe med lav Vcore (1.23v load), gode kjølegenskaper av kabinett (CoolerMaster Cosmos 1000), og effektiviteten av CPU-kjøler (Noctua NH-U12P) under høye temperaturen å gjøre også.

 

Jeg håper at i7-tvilere kan roe seg ned nå.

 

Utifra det jeg har lest og hørt SKAL det være en forskjell i temps her, noe enhver kjøler ikke kan forhindre helt. Et eller annet sted er det noe "unormalt" her - med mindre alt jeg har lest og hørt om Linpack er svada. Hva som evt er forklaringen på mangel på høyere temps får andre, mer kyndige, forumbrukere ta seg av - selv gidder jeg ikke ta ibruk denne testen med mindre prime95-stabilitet plutselig havner på nivå med et superpirun eller noe i den duren.

 

Forøvrig tror jeg ikke det argumentene ditt får "i7-tvilere" til å "stoppe kritikken". Du sier ikke noe de ikke vet allerede.

 

Jeg har ikke tro på ørten forskjellige tester heller, og tok denne LinX-testen bare for få i7-tvilere til la være å reise tvil, men som du sier, de er så full av fornektelse at de vil forsette med sine svartmaling.

 

Jeg har selv brukt Prime95 for flere av mine systemer, og når jeg fikk dem over 8 timer prisestabilt, da har de alltid vært stabile som fjell under mine mest krevende daglige oppgaver.

Lenke til kommentar
Utifra det jeg har lest og hørt SKAL det være en forskjell i temps her, noe enhver kjøler ikke kan forhindre helt. Et eller annet sted er det noe "unormalt" her - med mindre alt jeg har lest og hørt om Linpack er svada. Hva som evt er forklaringen på mangel på høyere temps får andre, mer kyndige, forumbrukere ta seg av - selv gidder jeg ikke ta ibruk denne testen med mindre prime95-stabilitet plutselig havner på nivå med et superpirun eller noe i den duren.

 

Forøvrig tror jeg ikke det argumentene ditt får "i7-tvilere" til å "stoppe kritikken". Du sier ikke noe de ikke vet allerede.

 

Om du kikker på chipset temps på hans prime95 run vs. LinX, så ser du nok årsaken til manglende tempforskjeller. Synes jeg ser han med skjerf og lue.......

LinX på 772mb framviste vel allerede da en tempforskjell, så ta en titt på bildene, om ingen redigerer dem eller fjerner dem. På en 6min run med 772 minne lå chipset på 43C, mens når han kjørte (!) LinX på 3x så mye minne lå chipset på 38C.....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Utifra det jeg har lest og hørt SKAL det være en forskjell i temps her, noe enhver kjøler ikke kan forhindre helt. Et eller annet sted er det noe "unormalt" her - med mindre alt jeg har lest og hørt om Linpack er svada. Hva som evt er forklaringen på mangel på høyere temps får andre, mer kyndige, forumbrukere ta seg av - selv gidder jeg ikke ta ibruk denne testen med mindre prime95-stabilitet plutselig havner på nivå med et superpirun eller noe i den duren.

 

Forøvrig tror jeg ikke det argumentene ditt får "i7-tvilere" til å "stoppe kritikken". Du sier ikke noe de ikke vet allerede.

 

Om du kikker på chipset temps på hans prime95 run vs. LinX, så ser du nok årsaken til manglende tempforskjeller. Synes jeg ser han med skjerf og lue.......

LinX på 772mb framviste vel allerede da en tempforskjell, så ta en titt på bildene, om ingen redigerer dem eller fjerner dem. På en 6min run med 772 minne lå chipset på 43C, mens når han kjørte (!) LinX på 3x så mye minne lå chipset på 38C.....

 

Nå må jeg nesten flire litt, trodde faktisk ikke at det skulle stå såpass ille til i den gården at han måtte begynne å jukse for å få fram poenget sitt. Dette gagner desverre ingen på Phenom II eller i7 siden for å være ærlig. Fakta er langt viktigere en svada.

Lenke til kommentar
Utifra det jeg har lest og hørt SKAL det være en forskjell i temps her, noe enhver kjøler ikke kan forhindre helt. Et eller annet sted er det noe "unormalt" her - med mindre alt jeg har lest og hørt om Linpack er svada. Hva som evt er forklaringen på mangel på høyere temps får andre, mer kyndige, forumbrukere ta seg av - selv gidder jeg ikke ta ibruk denne testen med mindre prime95-stabilitet plutselig havner på nivå med et superpirun eller noe i den duren.

 

Forøvrig tror jeg ikke det argumentene ditt får "i7-tvilere" til å "stoppe kritikken". Du sier ikke noe de ikke vet allerede.

 

Om du kikker på chipset temps på hans prime95 run vs. LinX, så ser du nok årsaken til manglende tempforskjeller. Synes jeg ser han med skjerf og lue.......

LinX på 772mb framviste vel allerede da en tempforskjell, så ta en titt på bildene, om ingen redigerer dem eller fjerner dem. På en 6min run med 772 minne lå chipset på 43C, mens når han kjørte (!) LinX på 3x så mye minne lå chipset på 38C.....

Det er flere bilder, noen er på Idle og noen på load, du må ikke blande disse.

 

De er utrolig hvor langt du vil gå i dine fornektelse av i7. Føler du at din QX9650 har blitt totalt banket opp og slått? Er det grunnen for dine fornektelser og slike utsagn? :p

 

EDIT: under load:

 

@3.8GHZ HT:on 1.23v(Load) for begge (semme bilder som er tiligere postet i denne tråden):

 

Prime load:

38ghzht8hourprimeuf9.th.jpg

 

LinX_load:

linx24ue6.th.jpg

 

EDIT:

Idle:

Hvis du referer til dette for lav chipset-temp :

@3.8GHZ + HT, 8-Core, 63% MEM, 5-run LinX: Max temp: 81-81-79-75

linx5rf7.th.jpg

Dette er på Idle ( og chipset temp viser den verdien som gjelder på idle og etter testen)!:

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Utifra det jeg har lest og hørt SKAL det være en forskjell i temps her, noe enhver kjøler ikke kan forhindre helt. Et eller annet sted er det noe "unormalt" her - med mindre alt jeg har lest og hørt om Linpack er svada. Hva som evt er forklaringen på mangel på høyere temps får andre, mer kyndige, forumbrukere ta seg av - selv gidder jeg ikke ta ibruk denne testen med mindre prime95-stabilitet plutselig havner på nivå med et superpirun eller noe i den duren.

 

Forøvrig tror jeg ikke det argumentene ditt får "i7-tvilere" til å "stoppe kritikken". Du sier ikke noe de ikke vet allerede.

 

Om du kikker på chipset temps på hans prime95 run vs. LinX, så ser du nok årsaken til manglende tempforskjeller. Synes jeg ser han med skjerf og lue.......

LinX på 772mb framviste vel allerede da en tempforskjell, så ta en titt på bildene, om ingen redigerer dem eller fjerner dem. På en 6min run med 772 minne lå chipset på 42C, mens når han kjørte (!) LinX på 3x så mye minne lå chipset på 38C.....

 

De er utrolig hvor langt du vil gå i dine fornektelse av i7. Føler du at din QX9650 har blitt totalt banket opp og slått? Er det grunnen for dine fornektelser og slike utsagn? :p

 

EDIT: under load:

 

@3.8GHZ HT:on 1.23v(Load) for begge (semme bilder som er tiligere postet i denne tråden):

 

Prime load: Chipset temp: 43'C

38ghzht8hourprimeuf9.th.jpg

 

LinX_load: Chipset temp: 38'C

linx24ue6.th.jpg

 

Det er 5 grader forskjell under load, hva synes du er galt her?

 

Når man sammenligner med etter du har kjørt Linx 772mb, så rimer det ikke. Dette er altså etter litt over 6 minutter, 1+1=?.....

LinX 772mb etter run: Chipset temp: 42C

post-72177-1232971707_thumb.jpg

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
42'C er Idle temp like etter run (få sekunder etter run). Jeg kjønner ikke hva du sier. Kan du forklar hva er galt?. Hva mener du at det rimer ikke? Fortell meg litt mer nøyaktig, uten punktum, hva er galt med Chipset temp?

 

Forklaring: Du har 38C load temp etter 95% eller ca. 35 minutter med Linx 5.3gb minne..

Problemet: Du har 42C idle temp etter 6 minutter med LinX 772mb....

 

Ser du problemet???

Lenke til kommentar

@Ourasi

Nå kjønner jeg hva du sikter til.

 

Jeg har veldig lave variasjoner i chipsett temp. Den ligger alltid i 40-sonen (42 til 48) fra Idle til full Load. Den går opp og ned avhengig av hvor fort den NB/Chipset-viften spinner. Jeg har en krafitg vifte (Intel's CPU-vifte for X58, som jeg har jukset litt og bruker den som aktiv kjøling på chipset og NB).

 

Jeg har oppdaget at DFI har veldig bra automatisk viftestyrin (og en genial og effektive heatpipes som kobler NB, Chipset og Ditial PWM sammen) og den aktive kjølingen styres av HK, avhengig av teperaturene. Denne geniale heatpipe har egen vifte-utgang, med en genial viftestyrin som styrerer NB/Chipset-viften. Den kikker inn på full fart og tar knekken på alt varme på NB, Chipset og PWM. Men viften går ikke på fult alltid (den bare kikker inn når det blir varmt), og ellers går på halv-gang.

 

Jeg kan tenke meg at LinX 772mb var ikke så slem og NB/Chipiset-viften hadde ikke kikket inn på full fart, men under Linx full RAM hadde NB blitt varme og viften kikket inn og sank temperaturen under denen runden. Jeg skal undersøke dette litt mer, men forløpig er dette jeg kan tenke.

 

EDIT: legger et bilde. Intel's X58 CPU-vifte mod, som aktiv kjøling på den geniale heatpipe, som kobler sammen og kjøler NB/Chipset og Digital PWM, med en effektiv viftestyring, på effektiv måte.

 

picture80lt8.th.jpg

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
(...) og en genial og effektive heatpipes som kobler NB, Chipset og Ditial PWM sammen). Denne geniale heatpipe har egen vifte-utgang, med en genial viftestyrin som styrerer NB/Chipset-viften.

 

(..) som aktiv kjøling på den geniale heatpipe, som kobler sammen og kjøler NB/Chipset og Digital PWM, med en effektiv viftestyring, på effektiv måte.

Genial og Effektiv?

Lenke til kommentar
(...) og en genial og effektive heatpipes som kobler NB, Chipset og Ditial PWM sammen). Denne geniale heatpipe har egen vifte-utgang, med en genial viftestyrin som styrerer NB/Chipset-viften.

 

(..) som aktiv kjøling på den geniale heatpipe, som kobler sammen og kjøler NB/Chipset og Digital PWM, med en effektiv viftestyring, på effektiv måte.

Genial og Effektiv?

Kanskje han ikkje vet at de fleste andre hovedkort har viftestyring og heatpipes som henger sammen?

 

Dette minner meg nesten om en dårlig elkjøp reklame :D

 

Neida, vi må ikkje mobbe Sammy for mye, han har jo akkurat kommet hjem fra ferie.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Hei..

eh jeg kjøpte inn dette her for noen dager tilbake, for å teste ut Win7 64bit..

-Corsair TWIN3X 1333MHz DDR3, 6GB,

Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24

-Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920

4,8GT/sec, 8MB, Boxed

-MSI X58 Platinum, X58, Socket-1366

DDR3, ATX, SLI&CrossFireX, 2xPCI-Ex(2.0)x16

Syns det fungerte svært dårlig, så jeg prøvde winXP pro 64bits.. hmm men fant ut at det var ikke lett om ikke umulig å finne drivere til dette.. så nå er jeg tilbake til Xp 32bit..

Men er litt overrasket over at den i7 ikke er "kjappere".. Har stort sett brukt AMD tidligere.. (blir vell som å banne i kirken det her he he).. men så ser jeg at mange av dere her klokker opp i7 en god del..

Er det noen som kan komme med noen tips på hvordan jeg klokker opp min prosessor til rundt 3.2Ghz.. evt henvise til steder der hvor man kan få hjelp til slikt? Har aldri prøvet overklokking før..

Men kunne jo tenke meg å prøve nå :)

Har bare standar kjøler, må kanskje kjøpe inn noe bedre? tips?

 

Takk.. :)

Lenke til kommentar
Er disse små tempvariasjonene i tråd med andres erfaringer med samme kort? Hvis ikke er det FOR mye rart med disse "dokumenterte" resultatene til at de kan tolkes dithen at alt har blitt kjørt rett.

Jeg kan ikke si noe om DFI, men har gjort noen undersøkelser og tester på mitt P6T Deluxe, blandt annet ved å forsøke å blåse med en vifte på forskjellige områder av hk for å få en indikasjon på hvor MB-sensor sitter på dette kortet.

Jeg tror ut fra dette at den sitter i området rett over eller under den midterste PCI-ex16 porten. Har ikke sett noe offesiell informasjon på dette enda, men ser at andre som har gjort sine egne undersøkelser kommer frem til samme området.

 

Og jeg kan bekrefte at det har svært liten innvirking om du kjører Prime eller LinX når det gjelder MB temp, den temperaturen er rett og slett ikke direkte knyttet til systembelastning. Men det klart at kabinett-temperatur over tid vil kunne gi høyere temp, og varme fra grafikk-kort vil påvirke. Hos meg ligger den mellom 46 og 54 et sted, og starter jeg Prime med 50 grader så har jeg etter 5 minutter 51 grader.

 

Jeg gidder ikke bli med i rettsaken mot Sammy her, men MB-temp er i alle fall ikke relevant på Asus P6T. Min CPU temp er som nevnt en del høyere med LinX enn med Prime. Det samme var den hos OldMan. :)

Lenke til kommentar
Syns det fungerte svært dårlig, så jeg prøvde winXP pro 64bits.. hmm men fant ut at det var ikke lett om ikke umulig å finne drivere til dette.. så nå er jeg tilbake til Xp 32bit.

 

Sleng inn Vista 64. Det kjører jeg selv med ihvertfall, og funker knall. På Core i7 riggen jeg har gående på jobb som det kun er 3x1GB med RAM i kjører jeg Vista 32, og også dette funker helt utmerket.

 

Men er litt overrasket over at den i7 ikke er "kjappere".. Har stort sett brukt AMD tidligere.. (blir vell som å banne i kirken det her he he)

 

Banne i kirken har vi vel alle gjort en eller annen gang, men hvis Core i7 riggen er "tregere" enn AMD maskinene du har hatt før har du gjort noe galt, hvis ikke AMD riggen din var overklokket noe helt sykt da.

 

Er det noen som kan komme med noen tips på hvordan jeg klokker opp min prosessor til rundt 3.2Ghz.. evt henvise til steder der hvor man kan få hjelp til slikt? Har aldri prøvet overklokking før..

 

Er flere guider på både dette og andre forumer angående overklokking av Core i7. Anbefaler deg å lete litt, for det er litt kjedelig for oss som kan det å gjenta oss selv ørten tusen ganger.

 

Lite tips er å øke BCLK på hovedkortet.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Hei..

eh jeg kjøpte inn dette her for noen dager tilbake, for å teste ut Win7 64bit..

-Corsair TWIN3X 1333MHz DDR3, 6GB,

Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24

-Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920

4,8GT/sec, 8MB, Boxed

-MSI X58 Platinum, X58, Socket-1366

DDR3, ATX, SLI&CrossFireX, 2xPCI-Ex(2.0)x16

Syns det fungerte svært dårlig, så jeg prøvde winXP pro 64bits.. hmm men fant ut at det var ikke lett om ikke umulig å finne drivere til dette.. så nå er jeg tilbake til Xp 32bit..

Men er litt overrasket over at den i7 ikke er "kjappere".. Har stort sett brukt AMD tidligere.. (blir vell som å banne i kirken det her he he).. men så ser jeg at mange av dere her klokker opp i7 en god del..

Er det noen som kan komme med noen tips på hvordan jeg klokker opp min prosessor til rundt 3.2Ghz.. evt henvise til steder der hvor man kan få hjelp til slikt? Har aldri prøvet overklokking før..

Men kunne jo tenke meg å prøve nå :)

Har bare standar kjøler, må kanskje kjøpe inn noe bedre? tips?

 

Takk.. :)

 

De fleste Core i7 920 klokker enkelt og greit opp til 3.8GHZ på forholdvis lave spennetinger, og da yter de fenomenalt. Prøv å overklokke den, det er ikke vanskelig. Her er en som kjører på 3.3GHZ som du kan hente litt inspirasjon fra:

 

@3.3GHZ 1.1v(BIOS)/1.07v(Load)

3300mghztm2.th.jpg

Det kan hende at din CPU trenger litt mer spenneting, men prøv deg frem med litt testing. Du kan også prøve Windows 7 beta, den funker bra hos meg.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...