Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Er det virkelig noen som tenker på "effektgjerrighet" når man kjøper seg Core i7 altså? Man må jo ta med i regnestykket at om vinteren slipper man ihvertfall å ha på varmeovnen i rommet PC står i :D

 

I dag skal en ha både i pose og sekk. Så både overklokking og aktivert speedstepping syns jeg hører med :)

 

Men syns ikke det høres riktig ut at cpu skal opperere på 1.25v på 2GHz... Skulle jo tro den skulle skru ned volten også da.

 

Men du har rett i at vinter halvåret er null tap å la den stå på fullt. Men om sommern når det er varmt er det et tap.

Endret av magnusr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det virkelig noen som tenker på "effektgjerrighet" når man kjøper seg Core i7 altså? Man må jo ta med i regnestykket at om vinteren slipper man ihvertfall å ha på varmeovnen i rommet PC står i :D

Core i7 kan være like effektgjerrig som CD2, men kan vær en strømsluker også (med medfølende varme). Her er det en fin balanse.

 

Jeg personlig mener at effektbruket står i forhold til ytelsen, og det er absolutt forsvalig når man har riktig kjøler. Jeg forslo den effektgjerrige 3.36GHZ for ham, fordi han vil kjøre på stockkjøler.

 

3.36GHZ HT:on med bare 1.1/1.07v (BIOS/load) Vcore, er så pass kjølig hos meg at det er fristene å kjøre passiv kjøling på den :hmm:

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Driver med å eksperimentere videre, og prøvde med 8/18/18 (RAM/Uncore/QPI) og det resulterte i utrolige tall på MEM og L2/L3.

 

DDR3 @2238MHZ :new_woot: (6-6-6-24) 1.63v, over 26GB/s(read), og Latency under 19ns. :innocent:

mem2133sy2.th.jpg

 

Everest reporterer utrolige tall, dette er for bra til å være sant.

Jeg tror at det har klikket for Everest, men det er i tilfelle første gang, eller hva?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Hei jeg ble sittende å se litt på CPUID Hardware monitor. Den sier at DRAMen min går på 1.71v. Den stod til Auto i biosen. Minnet mitt er oppgitt til 1.5v. Gikk inn i bios og satte dram bus voltage til 1.5v manuelt. Men fremdeles sier cpuid hardware monitor 1.71v. Må være noe feil med cpuid hardware monitor da?

Lenke til kommentar
Hei jeg ble sittende å se litt på CPUID Hardware monitor. Den sier at DRAMen min går på 1.71v. Den stod til Auto i biosen. Minnet mitt er oppgitt til 1.5v. Gikk inn i bios og satte dram bus voltage til 1.5v manuelt. Men fremdeles sier cpuid hardware monitor 1.71v. Må være noe feil med cpuid hardware monitor da?

 

Kan du legge ut et bilde av det? Min CPUID Hardware monitor(ver. 1.12.0) viser ikke Vram spenningen i hele tatt.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Kan du legge ut et bilde av det? Min CPUID Hardware monitor(ver. 1.12.0) viser ikke Vram spenningen i hele tatt.

 

Skal se om jeg får gjort det senere. Men tok et søk på nettet. Var flere som hadde merket det samme og mente det var en bug med cpuid. Bare å laste ned nyeste versjon og teste. http://www.cpuid.com/ Jeg tok bare standard versjon, trenger ikke innstalasjon engang. Resten av dataene ser ut til å stemme.

 

Vil ikke bruke den asus pc proben. Den innstalerer noe som heter aacenter.exe som skulle drive å poppe opp med feil hele tiden på vista 64bits. Selv om du fjerner pc probe fjerner den ikke aacenter. Måtte rydde litt i registeret :)

Lenke til kommentar
Kan du legge ut et bilde av det? Min CPUID Hardware monitor(ver. 1.12.0) viser ikke Vram spenningen i hele tatt.

 

Skal se om jeg får gjort det senere. Men tok et søk på nettet. Var flere som hadde merket det samme og mente det var en bug med cpuid. Bare å laste ned nyeste versjon og teste. http://www.cpuid.com/ Jeg tok bare standard versjon, trenger ikke innstalasjon engang. Resten av dataene ser ut til å stemme.

 

Vil ikke bruke den asus pc proben. Den innstalerer noe som heter aacenter.exe som skulle drive å poppe opp med feil hele tiden på vista 64bits. Selv om du fjerner pc probe fjerner den ikke aacenter. Måtte rydde litt i registeret :)

Ja, det lønner seg å laste ned de siste verktøyene, flere programmer feilrapporterer diverse verdier på X58-plattformen. F.eks. Everest klarte å feil rapportere min RAM til å være 2233MHZ igår.

 

ASUS probe har vært like "buggete" på min gamle ASUS maximus. verdine "hopper" hele tiden med diverse falske alarm. Aacenter er en stor "bug" også, som bruker masse CPU, og er en pest og plage til å fjerne også.

Lenke til kommentar

Jeg bruker fremdeles samme kjøling som jeg hadde på min gamle E8400 @4.2GHZ. Den er stille og rolig, men duger ikke til 4GHZ + HT.

 

Prøvde å fikse litt på CPU-kjølingen med en Zalman ZM-F3 1800RPM som jeg hadde liggende, og det hjelp en del på load-temp, men det ble en god del turbulent med medfølgende ulyder.

 

Selve viften lager ikke mye bråk, men luftstrømmen og torbulent er mye verre. Jeg tålte det for 3 timer, men måtte gå tilbake til min gode og gamle Scythe S-flex. Denne er veldig rolig og bra, men er ikke nok for 1.32v som ca. kreves for 4GHZ + HT.

 

Jeg tror at alle kraftige vifter (over 1600RPM) vil skape en god del turbulent og ulyder. Ha noen forslag til løsning? Kanskje jeg må vurdere vannkjøling?

Lenke til kommentar

Har samme erfaring rundt den Zalman vifta, lager ulyder på høy RPM, men på lavere hastigheter enn 1600 Omd så funker den knall.

 

Jeg har en slik Papst vifte, den lager ingen ulyder eller lignende, men (logisk nok) kommer det en suse-lyd pga all den luften som blir blåst.

 

Jeg velger ihvertfall Denne Papst vifta, dog har den ikke et like "jenvt" blås som Zalmanen.

Lenke til kommentar
Vurderer en Q6700 snart, men dersom Quad Processor i7-920 er et mye bedre kjøp så hadde det vært spennende med en ny sokkel m.m.

 

 

Jeg har hatt Core i7 nå, og jeg kan med glede si til alle i tråden her at det er en utroli ytelses økning, jeg har hatt alle Intels Extreme prossesorer.

 

jeg kjører nå en i7 920 på 4,2 Ghz på luft :dribble: med 37 grader idle og 60 var det vell med full stress på alle 4 kjerner.

 

Men kor sagt, for alle dere som ønsker en ny pc og har råd :roll: så kjøp dere Core i7 og en 920 er veldig klokkevennlig. :thumbup:

Lenke til kommentar
jeg kjører nå en i7 920 på 4,2 Ghz på luft :dribble: med 37 grader idle og 60 var det vell med full stress på alle 4 kjerner.

 

Den har jeg veldig vanskelig for å svelge. At 4.2GHz er mulig Prime95 stabilt på luft vet jeg, men med 60 grader høres ikke mye sannsynlig ut. Vil gjerne se ett bilde av CPU-Z, nyeste Core Temp og Prime95 gående på alle kjerner. Sier ikke at det er umulig altså, men vil gjerne ha beviser på noe sånt. Vil isåfall være den kjøligste Core i7 jeg har sett, og jeg har trålet mye rundt på nett i Core i7 overklokkings tråder.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
jeg kjører nå en i7 920 på 4,2 Ghz på luft :dribble: med 37 grader idle og 60 var det vell med full stress på alle 4 kjerner.

 

Den har jeg veldig vanskelig for å svelge. At 4.2GHz er mulig Prime95 stabilt på luft vet jeg, men med 60 grader høres ikke mye sannsynlig ut. Vil gjerne se ett bilde av CPU-Z, nyeste Core Temp og Prime95 gående på alle kjerner. Sier ikke at det er umulig altså, men vil gjerne ha beviser på noe sånt. Vil isåfall være den kjøligste Core i7 jeg har sett, og jeg har trålet mye rundt på nett i Core i7 overklokkings tråder.

 

 

Kna hive opp noe.. hehe :thumbup:

Lenke til kommentar
jeg kjører nå en i7 920 på 4,2 Ghz på luft :dribble: med 37 grader idle og 60 var det vell med full stress på alle 4 kjerner.

 

Den har jeg veldig vanskelig for å svelge. At 4.2GHz er mulig Prime95 stabilt på luft vet jeg, men med 60 grader høres ikke mye sannsynlig ut. Vil gjerne se ett bilde av CPU-Z, nyeste Core Temp og Prime95 gående på alle kjerner. Sier ikke at det er umulig altså, men vil gjerne ha beviser på noe sånt. Vil isåfall være den kjøligste Core i7 jeg har sett, og jeg har trålet mye rundt på nett i Core i7 overklokkings tråder.

 

 

Kna hive opp noe.. hehe :thumbup:

 

Hmm rart, denne gangen ble det hardware feil, sist ble det ikke det. men sist gang så grunne til at jeg kanskje fikk rundt 60 greder var for at jeg var i et ganske kjølig rom da. Nå sitter jeg ikke her og lyver da, men skal få opp bilder så fort jeg finner ut hva problemet er. :)

Lenke til kommentar
Hmm rart, denne gangen ble det hardware feil, sist ble det ikke det. men sist gang så grunne til at jeg kanskje fikk rundt 60 greder var for at jeg var i et ganske kjølig rom da. Nå sitter jeg ikke her og lyver da, men skal få opp bilder så fort jeg finner ut hva problemet er. :)

Kjører du på 3.2 eller 4.2?

 

Nå er den på 4,2 :)

kan iallfall få satt ut noen bilder fra EVGA E-Leet Utility som viser Temp Og OC. + Jeg hadd Prime stående på også. post-161989-1233970431_thumb.jpg

Endret av DeathDealer
Lenke til kommentar
Hmm rart, denne gangen ble det hardware feil, sist ble det ikke det. men sist gang så grunne til at jeg kanskje fikk rundt 60 greder var for at jeg var i et ganske kjølig rom da. Nå sitter jeg ikke her og lyver da, men skal få opp bilder så fort jeg finner ut hva problemet er. :)

Kjører du på 3.2 eller 4.2?

 

Nå er den på 4,2 :)

kan iallfall få satt ut noen bilder fra EVGA E-Leet Utility som viser Temp Og OC. + Jeg hadd Prime stående på også. post-161989-1233970431_thumb.jpg

 

 

1.5v på luft? Jeg håper virkelig ikke du bruker orginalkjøleren, for da tror jeg jaggu det blir nærmere 160c en 60c.

 

Med de instillingene der, kan du teste prime og LinX/Linpack ?

 

Ta et nytt screenshot der du kjører 4.2Ghz med 1.5v ... med prime eller LinX kjørende. Så får vi se hva slags temperaturer vi snakker om.

Om det blir rapportert 60c tror jeg du burde sjekke opp litt nærmere, så du ikke risikerer å ødelegge noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...