Gå til innhold

Kommentar: Disse saboterer PC-markedet (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om jeg er stort sett enig i at pirat har mye av skylden ønsker jeg ikke at pirat virksomheten dør ut.

Av en enkelt grunn.

 

Grådighet!

 

Tilbake i Amiga tiden da det også var masse piratkopiering, hevdet produsentene at grunnen til at spillene var så dyre var pga av Pirater.

 

Hadde ikke de eksistert så hadde alt vært mye billigere. Største løgnen jeg har hørt!

 

Når playstation kom og folk generelt ikke kunne kopiere lå prisnivået på ps spill skyhøyt over pc spill nivået. Ligger vel endel over i dag også.

 

Når DVD ikke kunne kopieres, var film prisene veldig høye. Når pirater fikk has på dette sank prisen.

 

Viasat og Canal Digital hevdet også at piratkort gjorde prisene på tv kanalene dyrere. Men når de endelig klarte å utrydde piratene, hva skjedde da? Det motsatte. Da begynte dem å splitte pakkene i hytt og pine. Totalpakker, familiepakker sportpakker og nå HD pakker. Alt overpriset.

 

Synd å si det , men hvis det ikke fantes pirater på noen områder, så ville markedet ha blitt jævla overpriset.

 

 

Ps! Som de eldre sikkert vet så døde Amiga pga av de overpriset seg ut av markedet og fikk juling av Nintendo og så Pc.

Endret av JULINGiKAKE
Lenke til kommentar

God artikkel!

 

Ka er poenget med fysiske kopier, plastcovre og trykkede manualer når alt kan lagres digitalt? Digital distribusjon kutter bort disse produksjonskostnadene, fraktkostnader og gir muligheten for alle som vil å skaffe seg eit spel uten å måtte gå ned i den forhistoriske spelbutikken for å betale for plast og papir.
Er jeg den eneste som synes det å ha spillet i hylla er noe helt spesielt? Foruten det liker jeg faktisk å kose meg på bussen med en god manual etter å ha kjøpt et spill i byen :wee:
Lenke til kommentar
God artikkel!

 

Ka er poenget med fysiske kopier, plastcovre og trykkede manualer når alt kan lagres digitalt? Digital distribusjon kutter bort disse produksjonskostnadene, fraktkostnader og gir muligheten for alle som vil å skaffe seg eit spel uten å måtte gå ned i den forhistoriske spelbutikken for å betale for plast og papir.
Er jeg den eneste som synes det å ha spillet i hylla er noe helt spesielt? Foruten det liker jeg faktisk å kose meg på bussen med en god manual etter å ha kjøpt et spill i byen :wee:

 

 

Liker å lese manualen o.l til spillene jeg å. Men jeg rekker ikke å lese de før jeg kommer hjem siden spill sjappa ligger 3 minutter å gå hjemmefra  :!: Men kunne gjerne ønske jeg slapp å dual-boote for å spille.

 

Men on topic : Hvorfor trenger man drm når det uansett er bare de som har betalt for spillet som plages av denne?  

 

 

For all del; jeg skjønner at kopibeskyttelse er nødvendig, etter som det finnes såpass mange som foretrekker å piratkopiere spillene det har kostet millioner å lage

 

Slike systemer som dette skaper ikke bare unødvendige problemer for de som kjøper spillet, men prinsippet er helt galt. Du har kanskje kjøpt spillboksen, CD-en og manualen, men spillet? Nei, det eier utgiveren. Du har bare fått lov til å installere og spille spillet – på utgiverens betingelser.

 

Og hvorfor trenger vi da drm? Det hindrer da ikke piratene.

Lenke til kommentar
Jeg vil også kommentere på det du påstår om hvis piratkopiering ikke var tilgjenglig ville de kjøpt spillene istedet, jeg kan nesten love deg at kapring av spillsendinger til butikker som igjen ville ha solgt spillene til en langt mindre pris enn det butikkene gjør.

Hadde ikke .mp3 vært mulig å laste ned hadde jeg hørt på radio, og trolig kjøpt de cdene som jeg kjøper idag uansett. Gidder ikke kjøpe en cd med 2 bra låter og 10 som er crap, noe som er vanlig på cder.

 

Hadde det ikke vært mulig å laste ned spill, så hadde jeg ikke spilt spill som Crysis. Evig kjedelig spill egentlig, men må jo testes når man kan. Lastet ned Spore, likte det og kjøpte det dermed også. Skal kjøpe FIFA2009 som ble lastet ned og godt likt.

 

I følge loven har man lov til å laste ned piratkopiert matriale for å teste det, men det må slettes i løpet av 24 timer. Måtte det sist jeg sjekket ihvertfall =)

 

EDIT: Mulig jeg er et untak, men her i gården tjener de ihvertfall på at jeg har mulighet til å laste ned.

Endret av AyeGee
Lenke til kommentar

Ser ut som Glint svarer mye basert på hva han leste i bloggen her: http://draginol.joeuser.com/article/303512/Piracy_PC_Gaming

 

Er jo nesten ren kopi av det som står der, bare at Glint skriver på Norsk.

 

Og det blogginnlegget er faktisk genialt bra skrevet. Mye mer verdt å lese enn det oppgulpet jeg leste her på våres kjære hardware.no.

 

Hele problemet her kan vel oppsummeres i: Dette er et marked som ikke vet sitt eget beste.

 

VALVe har jo kuttet ut store monolitiske spill til fordel for Episoder. Mange like ikke dette noe særlig fordi disse Episodene gir oss mye mindre, selv om de til gjengjeld kommer oftere. Folk klager på forumet, men folk kjøper allikevel spillene. Bare synd de som liker spillet holder kjeften sin. Den høylytte minoritet ødelegger.

Lenke til kommentar

En gruppe MANGLER i denne artikkelen...

Señor bugs!

Jepp, mange spill har blitt SLAKTET av bugs, synes faktisk at crash og bugs BURDE telle imot siste scoren for å TVINGE produsenter til å tenke igjennom og gjøre en ORDENTLIG jobb istedet for å klippe svinger og ta det igjen med patcher.

Orginal spillet SKAL kunne spilles fra ESKEN! Ikke etter 50-60 patcher!

Kane and Lynch er ett SKREKK-EKSEMPEL på hvordan det IKKE skal gjøres.

 

Da piratkopierer man og tester spillet på systemet sitt siden demoene merkelig nok ikke inneholder de samme bugsene og er det for jævlig så velger man bort det spillet.

Ergo må det en MASSIV SKJERPINGS til innen industrien før folk velger å hoppe inn igjen, se tilbake til de eldre tidene for å se hvordan det hele SKAL gjøres, de var riktignok enklere i oppbygging men å hyre inn ett skikkelig testteam med folk som er som magneter på bugs så lar det seg gjøre.

Lenke til kommentar

Støtter 007CD. Spill med for mange BUGS ved release er nesten på lik linje med grafikkhorene.

 

Ellers håper jeg at dårlige spillprodusenter dør ut og kommer til helvete. Spill som Spore for eksempel.. hadde jeg fått prøvd selve spillet (og ikke creature creator greiene) før kjøp... ikke en jævla sjangs at jeg hadde kjøpt den dritten der.

 

Så dere kan si hva dere vil om pirater, men når man ikke får prøvd en høvelig demo av et spill.. du kjøper vel ikke klærne dine uten å prøve dem på først? Kjøpe stekepanne uten å se på den? Kjøpe PC uten å se på specs? Aha.. den siste var du med på ja..

Lenke til kommentar
VALVe har jo kuttet ut store monolitiske spill til fordel for Episoder. Mange like ikke dette noe særlig fordi disse Episodene gir oss mye mindre, selv om de til gjengjeld kommer oftere. Folk klager på forumet, men folk kjøper allikevel spillene. Bare synd de som liker spillet holder kjeften sin. Den høylytte minoritet ødelegger.

VALVe dropper episodiske plattform etter episode 3 da det faktisk ikke gikk som de trodde siden det kommer ikke fortere ut enn det normalt ville ha gjort.

Lenke til kommentar

Feil, eller "bugs", er noe jeg opplever som er stort problem. Gothic 3 var helt uspillbart før det ble patchet.

 

S.T.A.L.K.E.R var et meget godt spill, men stappfullt av feil. Bedre ble det ikke av at man måtte starte på nytt hvis man skulle patche spillet!!! Det er en forpult genistrek i et spill som lett kan vare i 50 timer!

 

Boiling Point: Road to Hell var én eneste stor feil. Helt uspillbart.

 

Mass Effect: Spillet nektet å starte før jeg installerte den første patchen. Det er en skikkelig nedtur at man ikke kan bruke et spill man akkurat har med hjem fra butikken!

 

KoToR 2: "Dragracingen" var i praksis ikke mulig å gjennomføre. En bug var skyld i at kjøretøyet ditt ikke rikket seg av flekken i 8 av 10 tilfeller eller så. Heldigvis var ikke dette en nødvendig del av spillet.

 

Mercenaries 2: Ikke bare er grafikken motbydelig. Det er 2001/Playstation 2-teksturer, krever omtrent like mye som å regne ut Pi med en nøyaktighet på noen milliarder desimaler (per frame), animasjoner stanser plutselig opp, AI-skriptene henger seg +++ (Spillet blir reddet av at det faktisk er morsomt å sprenge masse shit)

 

Armed Assault: Animasjoner som henger seg, evt. så fryser figurene. Skript som aldri blir utløst, og dermed gjør det umulig å utføre et oppdrag, høye systemkrav og masse annet småpirk. Samme greia som med forgjengeren, Operation Flashpoint: Cold War Crisis (eller noe sånt).

 

Halo: Dette var opprinnelig et PC-spill, men MS fikk tak i Bungie og vips så ble Halo til et Xbox-eksklusivt spill. Hva er det vi blir gitt når spillet omsider kommer ut til PC: Noe jævla dritt som tilsynelatende emulerer en Xbox. Så råtten ytelse var det. Grafikken var hvertfall ikke årsaken.

 

Det er unødvendig og tidkrevende for de som kjøper spillene!

Lenke til kommentar
Kudos til artikkelforfatter for ordet "grafikkhore".

Jeg hang meg også opp i ordet, som jeg gjør med andre varianter som f.eks. utstyrshore. De som først begynte med det har tydligvis misforstått siste ords betydning. Hvis vi tolker det motsatt vei, vil altså en hore være en person som er på jakt etter det beste og nyeste av sex - og er villig til å betale fett for det...

 

En ellers reflektert og interessant artikkel. Selv har jeg for mange(!) år siden tatt igjen PCn min og definert den til å skulle være et stabilt verktøy. Etter det har jeg bare spilt konsoll, og driter egentlig en lang (egoistisk) dag i om Ms og andre forhold ødelegger PCn som spillbox. Men, til felles for alle bokser, er nok kopiering et problem som bransjen kunne løst (delvis i alle fall) ved å senke prisnivået. Da hadde nok en de mindre gode spill også kunnet selge litt mer.

Lenke til kommentar
Følg blizzard sier nå jeg. Ser jo hvor stor suksees de har når det gjelder spill..

 

Hvorfor i helvete skal man følge Blizzard!? Betale 100 kr i månden pr spill vi spiller blir veldig mye til slutt, dessuten funker det kun til MMPORG, og det er det ikke alle av oss som liker, blant annet jeg.

 

 

100 kr i måneden for WoW er ikke mye hvis du tenker på hvor mye du sitter foran skjermen å spiller..

 

og du.. for noen er det heller ikke underholdning å skyte 4325677 targets gjennom brett:p ganske repetivt det også.. antar du liker crysis, det er et veldig repetivt spill sett gjennom mine øyne.

Endret av Harald2011
Lenke til kommentar
Følg blizzard sier nå jeg. Ser jo hvor stor suksees de har når det gjelder spill..

 

Hvorfor i helvete skal man følge Blizzard!? Betale 100 kr i månden pr spill vi spiller blir veldig mye til slutt, dessuten funker det kun til MMPORG, og det er det ikke alle av oss som liker, blant annet jeg.

 

 

100 kr i måneden for WoW er ikke mye hvis du tenker på hvor mye du sitter foran skjermen å spiller..

 

og du.. for noen er det heller ikke underholdning å skyte 4325677 targets gjennom brett:p ganske repetivt det også.. antar du liker crysis, det er et veldig repetivt spill sett gjennom mine øyne.

 

100 kr er mye i forhold til gratis.Men poenget her var jo at han sa "hvis alle kunne gjøre som Blizzard", det vil si at alle tar 100 spenn i måneden, og da blir det ganske mange tusen kr i året for spill.

 

Og Crysis er overhode ikke repitivt i hva forhold til WoW er.

Lenke til kommentar
Hm, hvorfor kommer alltid WoW opp når det er snakk om Blizzard. Du veit at det finnes flere spill blizzard har produsert, hvor man IKKE må betale?

 

WoW? øh neitakk.

WoW er det mange forbinder Blizzard med. Av helt naturlige det er jo et av de mest solgte spillene på PC bortsett fra The Sims(1) og Starcraft(2)

 

Det er også det "alle" snakker om.

Lenke til kommentar
Om man går totalt vekk fra Linux på grunn av manglende spillstøtte så har man nok sannsynligvis ikke vært så gira på å teste det ut Linux heller. Veldig mange som også kjører dual boot med Linux og Windows.

 

Om folk har lyst til å benytte seg av Linux og vise at det er et marked for det så må de bruke Linux, spesielt til surfing så utviklere kan se at andelen er stigende, uansett om det er bruk enten via live-CD eller installert på maskinen.

 

Hvis man må kjøre dualboot så må man jo uansett bruke windows. Hva er da insentivet for å prøve noe nytt?

 

Ikke nødvendigvis, men om man trenger PC'en til funksjoenr, programmer, spill og lignende som kun er støttet i et bestemt OS så må man det. Av interesse for data så liker jeg å leke med forskjellige operativsystemer og se hvordan forskjellige OS'er har løst forskjellige oppgaver, derfor liker jeg å prøve noe nytt. Selv prøver jeg å forholde meg til programvare som er støttet til Mac, Windows og Linux så jeg ikke savner noe uansett hva jeg bruker.

 

Det kan godt tenkes at vedkommende har lyst til å bytte, men det er et eller annet som gjør en fullstendig migrering problematisk. Hvorfor folk velger forskjellige OS kan ha et hav av årsaker som jeg ikke gidder å ramse opp her, men ta rent politiske årsaker f.eks, noen liker den kapitalistiske stilen til Windows, noen liker ikke Linux på grunn av det motsatte. Om man velger å gjøre noe med det ved å se etter et alternativ kan det ende opp i at man må ofre noe om man ønsker å migrere, uansett om man migrerer fra Linux, Windows eller Mac, eller så kan man kjøre dual boot, dermed viser man iallefall at det er en økende interesse for et annet OS.

 

EDIT: ... men dette er utrolig OT. Jeg kan skjønne at mange Linux og Mac-brukere kan se på det som en grunn da det ikke er store alternativet, uansett om markedet for dem ikke kommer i nærheten av det til Windows.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Amiga var overlegen på grafikk til helt utpå starten av 90-tallet.

 

Spillhusene droppet platformen pga dårlig fortjeneste og det flatet ut.

Å si at de priset seg ut i forhold til Nintendo er jo helt baklengs. Spill til Amiga kostet halvparten for nye titler og man fikk eldre titler til budsjettpris. Dog var hardwaren dyrere for Amiga, men det var jo en del mer avansert enn en skarve spillkonsoll.

 

CD32 (Amiga Spillkonsoll) var kjempepopulær da den kom. Det var mange populære spilltitler tilgjengelig. Da var Commodoreskipet allerede i ferd med å synke, så det var for sent.

 

I USA hadde Amiga problem med å få markedsandeler i forretningssammenheng. Det var en hønen og egget situasjon. For selge flere maskiner måtte det komme mer software, for å få mer software trengtes flere Amigabrukere.

 

På Amiga var det stor andel piratkopiering, men en tenåring hadde neppe råd til å kjøpe mer enn 5-10 spill per år. Det som ble piratkopiert utover det, har ingen tapt på for når kjøpekraft-terskelen er nådd så er den nådd.

 

Forskjellen på piratkopiering på Amiga og PC er at på PC laster man ned fra nett, mens på Amiga kom man stort sett sammen sosialt med venner og bekjente for å kopiere. I tillegg hadde piratkopiene på amiga festlige cracktros og i flere tilfeller så hadde de som cracket et spill gjort fått spill som egentlig var på 2 disker, inn på 1 disk. Det ble nesten mer edelt å ha en piratkopi enn original. Med alle faktorer lagt sammen mtp spillhusene som satset på Amigaplattformen så tapte de stort på piratkopiering og til slutt så forlot de platformen.

 

Konsollene hadde ikke samme problem med piratkopiering, det eksisterte kopier men det krevde ekstrautstyr og det var ikke utbredt.

 

Når det gjelder piratkopiering på PC så går det egentlig ikke an å si at det saboterer markedet. De fleste brukere har ikke ubegrenset kjøpekraft og de resterende som piratkopierer er ute etter billig underholdning og ville aldri lagt igjen en krone uansett, evt funnet noe annet å bruke penger på om de ble hindret. I tillegg har man de brukerene som bevisst boikotter ved å piratkopiere fordi de er imot store kjemper som Electronic Arts osv, som så stygt melker markedet for hver krone det er verd. Det kommer jo også en lys og fargesprakende Diablo III nå uavhengig av at titusener av fans har skrevet under på at de er imot det. Melking i stor stil hele veien.

 

IMO er hovedårsaken til nedgang er at det er kommet spill som er meget omfattende. Feks om man spiller MMO som feks WoW, så har man ikke tid til å spille andre spill i tillegg, man har vel knapt tid til å spille WoW i seg selv.

 

Jeg har kjøpt samtlige av mine spill de 5-6 årene. I senere tid har jeg kjøpt UT3 Collectors Edition, Quake Wars, Prey, Bishock og flere andre titler. Samtlige har fortsatt plasforseglingen intakt, jeg har ikke tid til å sette meg ned med de. All spilltid går med til WoW, utover det vil jeg heller ut og treffe folk og finne på ting med venner.

 

Jeg har drevet med gaming siden 1985, vel jeg prøvde Crystal Castles på arcade i 83, men da var jeg 3 år og fikk ikke med meg stort. Jeg har spilt mer enn 7000 titler. Flere enn 3000 på arcadeplatformen, resten på konsoll, CBM-64, Amiga, PC. Hovedproblemet mitt er at når jeg liker 500 titler som allerede eksisterer, hvordan skal jeg i granskauen få tid til å prøve nye titler i tillegg til å ha et liv. En film tar 2 timer, hvis den er god kanskje man ser den flere ganger, et spill tar hundrevis av timer dersom det er bra. Når spillene er blitt så omfattende som i dag så er det ikke tid til å kjøpe alt som kommer på markedet uansett hvor bra titlene er. Vel, man kan vel alltids teste et spill i to timer, men det blir ikke tid til å sette seg ned og spille flere spill i samme tidsperiode lenger. Kan man virkelig forvente at folk skal bruke masse penger på noe de egentlig ikke har tid til?

 

Dette er bare mine synspunkter men alt i alt synes jeg at piratkopiering er en dårlig unnskyldning / syndebukk som er blitt brukt i alle år. Jeg har hørt syting om piratkopiering i 20 år nå, men jeg har aldri hørt en god begrunnelse for hvordan det skader markedet. Bare sprøyt all piratpropagandaen. Det er bare 24 timer i et døgn og 1/3 går til å sove, da er det 16 timer igjen. Folk har interesser/spill de driver med fra før, enten så må de lage et knallprodukt eller så vil ikke folk kjøpe det. Få er interessert i å bruke penger på noe de ikke har tid til/ ikke ser verd å bruke tid på.

Forventer spillhusene at folk skal betale dyre dommer for spill de tester noen timer for å konstantere at det ikke holder mål og slenge det i søpplen?

 

Jeg støtter ikke piratkopiering av spill og programmer man velger å bruke fast.

Jeg er veldig imot at piratkopiering brukes som årsak til problemer i PC-markedet.

 

Det som saboterer PC-markedet er mangel på innovasjon, de små spillhusene er borte, rett og slett spist opp av de store, det som engang var kvalitetstiler (franchiser) blir bare melket i det uendelige uten at det tilføres noe nytt eller skapende. Spill begynner å bli store i omfang og. IMO små spill med bra gameplay > store og omfattende spill. Å spille WoW er jo mer omfattende enn å dra på jobb eller ta utdannelse.

 

Jeg er enig i det punktet om at stortitler bevisst holdes unna PC-plattformen er til stor skade, men jeg har forståelse for det pga selskapenes økonomiske interesser.

 

Det med grafikkhorer synes jeg er uhørt. Spill som var sterkere på grafikk enn gameplay / story kom før 3D-hardware ble allemannseie og grafikkprogressjon er viktig selv om gameplay er desidert viktigst. Historie legger til opplevelser, men strengt tatt så leser jeg heller en bok dersom jeg vil ha en historie. Problemet er at gameplay ikke utvikler seg parallelt med grafikk, ikke at enkelte liker grafikk. Det er veldig dyrt å skape godt gameplay, det kan medføre at det halvveis ut i en spillutvikling å skrapes mye arbeid og det er veldig kostbart. Spesielt på store titler med mange artister, kodere osv.

Strengt tatt om det ikke kommer kraftige grafikkort for PC så er det kun tastatur, mus, interface som mangler på konsoll og så er det ikke verd å kjøpe PC mer. Eneste grunn til at jeg bruker PC er at man kan tilpasse etter egne behov og ikke får en ferdig pakke. Dersom konsoll blir litt mer fleksibel med ekspansjonsmuligheter og periferiutstyr så ryker nok PC-en for mange.

 

Hovedproblemet for PC-markedet er at det ble gjort storindustri av det for å tjene penger.

Om ikke boblen skal sprekke så må det komme kvalitet og, ikke bare kvantitet.

 

En av mine favorittserier på PC er Heroes of Might and Magic. Spesielt 1 og 3. Først ble New World Computing kjøpt opp av 3DO, greit nok HOMM3 var og er fremdeles et av de beste spill som har sett dagens lys. Men etter at 3DO ble kjøpt opp av Ubi Soft har alt blitt kjørt i grøften. Ikke noe kan få meg til å kjøpe de siste titlene samme hvor følelsesmessig tilknyttet jeg er serien. Da burde de heller lagt hele HOMM-serien på evig is enn å lage møl. Greit at det tok seg litt opp i nr 5, men det var ikke mye. Samme etter at Westwood ble kjøpt opp. Jeg har ikke kjøpt en eneste tittel etter at EA kjørte samtlige franchiser i grøften for det er bare kvantitetsmøl for å tjene raske penger. Spillserier som jeg elsket og forhåndbestilte i alle år før, men som nå ikke er verd mer enn rask titt for å konstantere at det ikke er verd å bruke tid på da det vil bli kraftig overskygget av tidligere opplevelser.

 

Ikke alle har opplevd tidligere titler i melkeku-serier, det er vel derfor at EA kan holde på som de gjør.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...