Gå til innhold

Kommentar: Disse saboterer PC-markedet (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kanskje [blizzard] kan komme med et par spill som støtter Linux :)
Det er ikke mange måneder siden Blizzard lanserte en patch til åtte år gamle Diablo II (!) som fjernet behovet for CD under spilling samt startet å selge det som nedlastbar versjon. Det hadde ikke tatt Blizzard mange arbeidstimene å lansere Diablo II som nedlastbar versjon til Linux takket være WINE og et entusiastisk community, og det samme gjelder feks WoW som idag har kombinert installasjonsdisk for Windows og Mac og fungerer ypperlig i WINE.

 

Jeg håper du har rett. :)

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Sierra har jo gjort, eller startet mye bra.

 

Blizzard

Og sierra var vel med på å utvikle half life?

Caesar serien

Settlers serien

 

Blizzard tjener vel noe grøsselig med penger, samme med valve, gjennom steam.

Jeg tror et stort problem med spill er at det koster 6-700kr for den nyeste tittelen.

6-700kr for et spill som tar 3 timer å runne *host* crysis, soldier of fortune bl.a *host* er dårlig butikk for de som kjøper det, 200kr timen er vel dyrt for et spill, som man heller ikke vet om er spesielt morsomt. Eller så kan man løse det som oblivion, gjør spillet 140 timer langt, fyllt med det samme om og om igjen.

 

Jeg skal ikke si noe om piratkopiering direkte, men jeg kan si at jeg aldri har kjøpt et spill for mer enn 250kr, og det har i hovedsak vært ps2 spill. Jeg venter gjerne til prisen har sunket, jeg kjøpte crysis for 99kr på smart-club, og syntes det var en grei pris for et heller kjedelig spill.

 

Hvor mye tapte spillbransjen på at jeg venta til spillet hadde fallt til en syvendel av nypris?

Lenke til kommentar

Foretrekker egentlig PC, hadde det ikke vært for at så veldig få spill kommer ut til Linux så hadde klart meg med PC også. Greit nok, jeg har Vista også, men det er prinsipielt og jeg er sta. Om jeg skal kjøpe et spill til PC skal det være støttet for de tre store operativsystemene: Windows, Mac og Linux. Inntil den tid har jeg ikke noe imot å kose meg foran TV-skjermen med en konsoll.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Flere gode poenger i denne artikkelen, men det er et par ting som skurrer i mine ører/øyne.

 

Dette med kopibeskyttelse er ikke noe nytt. Det kom omtrent samtidig med de første spillene, da PC-en var ung. Så kom et program som knakk nesten alt av kopibeskyttelse og det het Copy2PC. Det var noen få unntak, men majoriteten av spillbransjen sluttet da med kopibeskyttelse. Dette var i første halvdel av 80-tallet. Deretter blomstret spillbransjen enormt i mange, mange år - uten kopibeskyttelse av spillene.

 

Gjeninnføringen av kopibeskyttelse har laget ris til egen bak for spillbransjen og øket piratkopieringen, etter min mening. Folk ønsker ferdig knekte spill som ikke maser om å få sniffe på CD-en eller Internett hele tiden for å sjekke at du har gyldig lisens.

 

DirectX 10 krever Vista, ja, men viktigere er det at DirectX krever Windows (og Microsoft). Den dominerende spillplattformen binder seg altså til ett operativsystem.

 

Spillbransjen gjør seg selv en bjørnetjeneste når de fokuserer på DirectX. Da sier de samtidig at "vi ønsker ikke å selge PC-spill til dem som bruker noe annet enn Windows."

 

Da konsollene kom for fullt med PlayStation, Wii og Xbox, ble spillmarkedet plutselig helt endret ved at spillprodusentene måtte bestemme seg for hvilke plattformer de ville lage spill til. Få spillprodusenter har ressurser til å lage spill til alle plattformene. Derfor lider PC-plattformen, fordi man smører seg for tynt utover.

 

Spillprodusentene bør organisere seg og kreve felles standarder som alle kan jobbe mot, etter min mening. Først da kan kundene velge fra øverste hylle, uten å måtte tenke på om spillet vil gå på deres datamaskin.

Lenke til kommentar
Spillprodusentene bør organisere seg og kreve felles standarder som alle kan jobbe mot, etter min mening.
Hadde vært strålende med et felles sett med standarder for alle Windows, Mac og Linux med feks OpenGL/OpenAL, og innføring av prinsipper ala progressive enhancement fra webutvikling. Da kunne jeg som Linux-bruker være sikker på at et spill fungerer på min PC og vite at spillet ikke krever top notch hardware (innhold tilgjengelig for alle mens bedre hardware gir bedre presentasjon).
Lenke til kommentar

Kan vel nevne to andre grupper som direkte skader salget av pc-spill: Butikkene (kanskje dette er spesielt for Norge) med vilje gjemmer og nærmest nekter å sette ut spill til PC i butikkene dems og spillutgiverne med deres velg av regiondeling av det digitale markede.

 

Jeg vil også kommentere på det du påstår om hvis piratkopiering ikke var tilgjenglig ville de kjøpt spillene istedet, jeg kan nesten love deg at kapring av spillsendinger til butikker som igjen ville ha solgt spillene til en langt mindre pris enn det butikkene gjør.

Endret av Sirius Cobra
Lenke til kommentar

Havner litt inn i 2 grupper her nå. Jeg er litt pirat, jeg må innrømme det. Jeg har ikke all verdens med penger til dataspill, så det kan være litt enkelt å bare laste ned. MEN jeg kjøper derimot spill som jeg enten vet er bra, eller har en spesiell tilknytning til. F.eks. så skal jeg skaffe med Far Cry 2, Fallout 3, GTAIV for PC og kanskje Red Alert 3. Siden jeg har opplevd at det er mye kjekkere og enklere å ha CD'en i coveret, enn å måtte laste ned og stresse med cracking osv.

 

En annen grupe jeg havner i er i grafikkhorene (:love:). Jeg synes det å ha den beste grafikken osv. er veldig kjekt, ettersom det gir en bedre spillopplevelse, vanlighvis. Jeg spilte jo Half Life 2 en måned eller to etter at jeg hadde spillt Crysis, og jeg syntes at Half Life 2 var 10 ganger bedre enn Crysis, selv om Half Life 2 ahdde 3 år gammel grafikk...

Lenke til kommentar
Spillbransjen gjør seg selv en bjørnetjeneste når de fokuserer på DirectX. Da sier de samtidig at "vi ønsker ikke å selge PC-spill til dem som bruker noe annet enn Windows."

 

Du tror de hadde tjent mer penger dersom de hadde investert ressurser i å tilpasse spillene til et operativsystem som utelukkende benyttes av en høylytt minoritet?

 

En utvikler ikke spill til konsoller ingen har. Hvorfor skal en utvikle til en PC-plattform ingen benytter seg av?

Lenke til kommentar
Spillbransjen gjør seg selv en bjørnetjeneste når de fokuserer på DirectX. Da sier de samtidig at "vi ønsker ikke å selge PC-spill til dem som bruker noe annet enn Windows."

 

Du tror de hadde tjent mer penger dersom de hadde investert ressurser i å tilpasse spillene til et operativsystem som utelukkende benyttes av en høylytt minoritet?

 

En utvikler ikke spill til konsoller ingen har. Hvorfor skal en utvikle til en PC-plattform ingen benytter seg av?

Vet om mange som har valgt bort Linux pga manglende spillstøtte. Og siden mange dermed velger bort Linux så kommer ikke spillstøtten. Som fører til at folk velger bort linux. Som fører til at spillstøtten uteblir. Som fører til at folk velger bort linux...

See where I'm going?

Lenke til kommentar
Spillbransjen gjør seg selv en bjørnetjeneste når de fokuserer på DirectX. Da sier de samtidig at "vi ønsker ikke å selge PC-spill til dem som bruker noe annet enn Windows."

Du tror de hadde tjent mer penger dersom de hadde investert ressurser i å tilpasse spillene til et operativsystem som utelukkende benyttes av en høylytt minoritet?

Nei, jeg tror de hadde tjent mer penger hvis de hadde laget ett spill som kunne kjøre på alle operativsystemene (Windows, Mac, Linux og evt. Unix), samt de tre dominerende konsollene.

 

En utvikler ikke spill til konsoller ingen har. Hvorfor skal en utvikle til en PC-plattform ingen benytter seg av?

Det har jeg heller ikke sagt. Tvert imot:

 

Spillprodusentene bør organisere seg og kreve felles standarder som alle kan jobbe mot, etter min mening. Først da kan kundene velge fra øverste hylle, uten å måtte tenke på om spillet vil gå på deres datamaskin.

Dette ville vært en vinn-vinn-situasjon for både kundene og de som lager spill. De eneste som ville tapt på det er de som lagermaskinvare- og operativsystemer, og som ønsker å slavebinde kundene til seg slik at de ikke kan bruke konkurrentens plattform.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-b5747
Grafikkhorene:

 

Dummeste jeg noengang har hørt!!

De som digger grafikk og kjøper seg utstyr som kan kjøre bra grafikk er somregel pirater i tillegg så syns ikke de skal settes i sin egen gruppe.

 

Følte du deg truffet?

Lenke til kommentar

Nja, ikke helt enig med artikkelen. Og jeg skjønner ikke helt sytinga til spill bransjen. Det er en bransje som har vokst enormt de siste 20 årene. På mange måter vil jeg si at "piratene" har bidratt til denne veksten. De har gjort spill og software tilgjengelig for alle og interessen på verdensbasis har eksplodert. Skulle spill og software bare vært tilgjengelig for de som vil betale, så hadde teknologi kun vært for rikinger og spesiellt interesserte. Men at Microsoft er grådige er jeg enig med. De har jo tross alt blitt et av verdens rikste firmaer på salg av piratvare ;)

Lenke til kommentar

Om markedsdemografien for spillet man utvikler er fullt av pirater som har liten vilje til å kjøpe det, hvorfor i svarteste skal man da støtte de? Hvorfor bruke titalls millioner dollar på et spill når markedet ikke kjøper det? Når man skal utvikle et spill for et marked skal man ikke sikte seg inn på hele brukerbasen, men den potensielle kundebasen. Hvor mange som vil faktisk kjøpe spillet kontra hvor mye det vil koste å utvikle spillet for det spesifikke markedet. Det er hva de aller fleste programvareutviklere gjør. De baserer hva de ønsker å utvikle på størrelsen av markedet de utvikler for.

PC-spill utviklere vil heller være rockestjerner enn businessfolk, og fokuserer mer på å være kule. Hvilke spill kan de lage for å slikke spillmagasinene, spillnettstedene og de såkalte "hardcore" gamerne, aka. Scum of the Earth, oppetter ryggen? Er det virkelig verdt å lage spill som krever at 15% av hele markedet kjøper akkurat det spillet for at man skal å få noen profitt, samtidig som det krever Pixel Shading 3 for å ikke se/spilles krisedårlig ut? Tror ærlig talt utviklerne og utgiverne at det finnes 50 millioner PC-brukere med Pixel Shader 3-mulighet som spiller spill og heller kjøper spillet enn å laste ned en piratkopi?

Lenke til kommentar

Jeg har alltid spilt ganske mye på PC og gjør det fra tid til annen enda også (Spore), men etter at jeg skaffet meg xbox 360 har jeg egentlig aldri sett meg tilbake. Hva har du på pc som er så mye bedre? Ok du får litt skarpere grafikk men gjerne på påkostning av flyt. Alt er mye dyrere, selv om du har topp ustyr er du aldri garantert at alt flyter fint. Innstallering av spill er en annen ting du slipper på Xbox, i tillegg har du xbox live.

Hvorfor kjøpe en pc som er 10000 dyrere enn hva du ellers hadde trengt hvis du ikke spiller. Bruk 2000 på en xbox i stedet.

Lenke til kommentar
Filmer koster MYE mer enn spill å lage, har flere personer involvert, men selges for 1/3-1/4 av hva spillene gjør.. hvorfor?

 

Den gjennomsnittlige film har vel ikke like lang underholdningstid som et spill, har det vel? ;-)

 

En film kan ofte gi deg mye mer enn et spill. Filmer kan prege deg i ettertid, spill glemmer du fort og du tenker sjelden mer enn at spillet var fett. Hvis du har sett en film endrer du kanskje syn på verden, det er gjerne et budskap i filmer. Spill er som oftest ren underholdning.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...