Gå til innhold

Test: Apple Ipod Nano 4G


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trodde fordelene til Sansa-spillerne hadde blitt beskrevet godt nok i denne tråden, jeg.

 

Jeg ser ingen fordeler med den. Jeg bruker aldri radio. Jeg trenger ikke minnekort støtte. Jeg hater WMP synk, den er forferdelig ustabil og uferdig. Jeg digger iTunes integrasjonen til iPod's, og det er en vinnende grunn til at jeg foretrekker Apple når det kommer til mp3-spillere. Det er nok ene og alene på grunn av dette at Apple har og vedlikeholder sin store markedsandel også, nemlig på grunn av integrasjonen mot iTunes og iTunes Store. Det er veldig lett for folk å vedlikeholde og oppdatere playlists på PC'en og så bare trykke "Synkroniser" så whips så har du alt i eksakt samme oppsett på iPod'en (eller iPhone'n for den saks skyld).

 

Med mindre noen andre produsenter klarer å komme opp med et like enkelt, kjapt, intuitivt og strømlinjeformet system som Apple har klart så kommer jeg aldri til å bytte til en annen produsent. Foretrekker å ha det enkelt :)

Lenke til kommentar
Det er forskjell på brukervennlig og simpel forbrukerfiendtlighet.

 

Det er en forskjell på hvordan mennesker opplever brukervennlighet og forbrukerfiendtlighet, tydeligvis. Alle "nerder" synes Apple er forbrukerfiendtlig, alle mainstream-kunder synes Apple er brukervennlig.

 

Snodig det der. I og med at "nerdene" utgjør en særdeles liten brukergruppe i forhold til mainstream-kundene.

Lenke til kommentar

Den binder deg på den måten at man ikke kan bruke en hvilken som helst filbrowser, pluss at den krever idtags.

 

*Det er nok ene og alene på grunn av dette at Apple har og vedlikeholder sin store markedsandel også, nemlig på grunn av integrasjonen mot iTunes og iTunes Store.

 

Og Apple ler hele veien til banken.

Endret av Limberbatov
Lenke til kommentar

Og forbrukerne nyter godt av gode spillere de liker...

 

Binder deg fordi den krever ID-tags? ID-tags er den de facto standard måten å lagre musikkinformasjonen på. Sist jeg sjekket, fikser en CD-ripper det automatisk, og nedlastet musikk har også sakene i orden (både hos lovlige og ulovlige kilder)

Lenke til kommentar
Den binder deg på den måten at man ikke kan bruke en hvilken som helst filbrowser, pluss at den krever idtags.

 

*Det er nok ene og alene på grunn av dette at Apple har og vedlikeholder sin store markedsandel også, nemlig på grunn av integrasjonen mot iTunes og iTunes Store.

 

Og Apple ler hele veien til banken.

 

Jeg har ingen musikk uten id-tags. Det er horribelt uten. Alt av musikk som jeg evt. får tak i uten ID-tags slettes før jeg gidder å høre på dem engang, og sånn var det før jeg begynte å bruke iTunes også.

 

Muligens Apple ler på veien til banken, men jeg har aldri kjøpt en eneste låt fra iTunes. Men jeg liker virkelig Apple's synk løsning med iTunes og iPhone'n min. Så lenge jeg er fornøyd selv, så er det helt greit for min del at Apple ler på veien til banken - de har fortjent det i mine øyne, da de har laget en løsning som ingen andre produsenter kan komme i nærheten av (foreløpig iallefall).

 

Da er både jeg og Apple fornøyd. Hva er vel bedre?

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor så mange klager over at iPod ikke har drag and drop. Med drag and drop blir alt et eneste rot! Fordelen med et program til å overføre med, er at du får mye bedre kontroll og derfor mindre rot på mp3-spilleren.

 

Hvorfor ikke begge deler? Bruker rockbox på min gamle iriver, og det er glimrende. Drag and drop, og når filene er på mp3-spillerne, blir de indeksert i en database. Og vips, så kan jeg både lete gjennom sangene i databasen, og jeg kan gå i mappestrukturen.

Dette fantes jo forøvrig som standard i irivern før jeg la inn rockbox også, men da måtte jeg bruke egen software til det.

Lenke til kommentar
Og forbrukerne nyter godt av gode spillere de liker...

 

Binder deg fordi den krever ID-tags? ID-tags er den de facto standard måten å lagre musikkinformasjonen på. Sist jeg sjekket, fikser en CD-ripper det automatisk, og nedlastet musikk har også sakene i orden (både hos lovlige og ulovlige kilder)

 

Men hva med å ha begge mulighetene? Eller valgfrihet er kanskje ikke noe man ønsker?

Lenke til kommentar
Trodde fordelene til Sansa-spillerne hadde blitt beskrevet godt nok i denne tråden, jeg.

Jeg ser ingen fordeler med den. Jeg bruker aldri radio. Jeg trenger ikke minnekort støtte. Jeg hater WMP synk, den er forferdelig ustabil og uferdig.

Nå diskuteres det vel ikke hva du som enkeltperson synes, men om Sansa Fuze er generelt bedre eller ikke.

F.eks at radio utvilsomt er positivt for mange, mindre positivt for andre og tydeligvis likegyldig for deg. Dvs. ikke negativt for noen. Kun forskjellige grader av positivt. Det samme gjelder utvidelsemulighet med minnekort. Det du sier om ustabil og uferdig vitner bare om at du ikke har prøvd den. Jeg har ikke en Fuze selv men ga bort en i gave da jeg fikk tak i en av de første som kom til landet. Den har fungert prikkfritt fra første dag. Det har ikke vært noen tegn til ustabilitet og uferdighet selv på de første som kom til landet for ~4,5 måneder siden. Det virker som andre som skriver om Fuze på nett har samme erfaring med stabilitet og ferdighet. Jeg aner ikke hva som er motivasjonen din for å spre slike usannheter men det skinner tydelig gjennom at du gjør det for å forsvare ipoden i tykt og tynt, samme hvor rett eller feil det er.

 

Det er en forskjell på hvordan mennesker opplever brukervennlighet og forbrukerfiendtlighet, tydeligvis. Alle "nerder" synes Apple er forbrukerfiendtlig, alle mainstream-kunder synes Apple er brukervennlig.

Snodig det der, jo mer man vet om produktet, apples kundebehandling, hvilke designvalg som er gjort osv jo mindre liker man ipoden.

Lenke til kommentar
Og når alle nevner at det er så stor ulempe med iTunes, så er jo, etter min meining, iTunes veldig bra!

 

Jeg skjønner heller ikke at folk misliker iTunes. Etter min mening er det en genial måte å synkronisere musikk, podcasts, video og i mitt tilfelle kontakter, e-post kontoer, bokmerker og alt mulig annet på (iPhone). Jeg har brukt iTunes siden versjon 4.1 på Windows nå og synes ikke noe annet musikkprogram måler seg. Dog, jeg bruker foobar2000 for konvertering/encoding og litt sånt innimellom også.

 

Brukeropplevelsen til iTunes/iPod komboen er overlegen alt annet synes jeg. Det synes de fleste også har jeg inntrykk av, forutom nerdene som liker å sitte å sortere manuelt da... Jeg gjorde det selv når jeg var 20 år, men nå som jeg er 9 år eldre så gidder jeg ikke sånt mer. Keep it simple.

 

Itunes er for lite fleksibelt, og driver å finner på tull som ødelegger for deg om du gjør ting på den "riktige måten", itunes driver å embedder cover-art i id3-taggen, har for lite taggingsfleksibiltet, støtter ikke nok formater osv. J. river media center feks gjør mye av det samme, bare vesentlig bedre. Personlig er jeg ikke så glad i synkronisering, synes det er tungvint, men det er jo muligheter for dette hos andre tilsvarende programmer også. Personlig liker jeg programmer som lar meg dra over en playlist, slik at sangene på playlisten automatisk legges til.

 

AtW

Lenke til kommentar

Leste du ikke innlegget her om at de brukte høretelefoner ment for stuebruk?

 

Fra artikkelen: "Tar du steget opp til entusiasthodesett som Sennheiser HD 600 kommer Nano til kort – bassen blir for forsiktig, og tross et godt mellomregister blir lyden for spe. Dette kombinert med en litt hard diskant, gjør at den kresne bør se seg om etter en annen spiller."

 

Det der blir litt for dumt. HD600 har _aldri_ vært egnet for portable spillere, og det er grunnleggende feil å vurdere lydkvaliteten i en mp3-spiller ut fra så tungdrevne hodetelefoner. Med impedans på hele 300 ohm er HD600 beregnet for stuebruk, og aller helst med en separat hodetelefonforsterker. Jeg antar da at amobil ikke har brukt en passende forsterker som mellomledd når de tester mp3-spillere med tungdrevne hodetelefoner, slik enhver virkelig lydentusiast ville gjort, siden de ikke nevner noe om dette. Den kresne ser seg selvsagt om etter et hodetelefonsett som passer til portable spillere, f.eks Sennheiser HD595, og bruker HD600 der de passer - koblet til en stueanlegg som har de nødvendige kraftressursene.

Konklusjon: En grei oppramsing av specs for spec-freaks, men verdiløst som vurdering av en _musikk_spiller. Hvis jeg skulle kjøpt meg en mp3-spiller ville jeg sett helt andre steder enn hos amobil.no for å finne _kvalifiserte_ vurderinger av lydkvalitet. ;)

Lenke til kommentar

Ja, det faktum at de bruker 300 ohms hodetelefoner på en ussel liten iPod sier en god del om kompetansenivået til Amobil. Selv stueforsterkere sliter med å drive HD 600 fullt ut. De burde istedet bruke Sennheiser HD 595, Grado SR 225 hadde også fungert greit. De burde også teste med ørekanaltelefoner som Shure SE530 eller Ultimate Ears Triple.Fi 10, som faktisk er ment for portabel bruk.

Endret av dir3
Lenke til kommentar
Skjønner ikkje hvorfor det skal vere så mange hatere til Apple??

Har hat iPod Video 30gb i 2-3 år nå og den har virka knallbra!

Nå har eg planer om å skifte ut den til fordel for iPod Nano 4g!

 

Og når alle nevner at det er så stor ulempe med iTunes, så er jo, etter min meining, iTunes veldig bra!

 

Men, men det skal vell og alltid vil vere Apple-hatere..

 

Itunes er kansje bra, MEN DET FINNES SÅ MYE SOM ER BEDRE!!

Lenke til kommentar
Skjønner ikkje hvorfor det skal vere så mange hatere til Apple??

Har hat iPod Video 30gb i 2-3 år nå og den har virka knallbra!

Nå har eg planer om å skifte ut den til fordel for iPod Nano 4g!

 

Og når alle nevner at det er så stor ulempe med iTunes, så er jo, etter min meining, iTunes veldig bra!

 

Men, men det skal vell og alltid vil vere Apple-hatere..

 

Itunes er kansje bra, MEN DET FINNES SÅ MYE SOM ER BEDRE!!

Men poenget er at iTunes sammen med Winamp og WMP er de som dominerer innen avspillingsprogrammer. Folk kan faktisk bruke iTunes selv om de IKKE har en iPod. Jeg tviler på at noen i det hele tatt bruker f.eks J. River Media når de ikke har en iRiver.

Lenke til kommentar
Skjønner ikkje hvorfor det skal vere så mange hatere til Apple??

Har hat iPod Video 30gb i 2-3 år nå og den har virka knallbra!

Nå har eg planer om å skifte ut den til fordel for iPod Nano 4g!

 

Og når alle nevner at det er så stor ulempe med iTunes, så er jo, etter min meining, iTunes veldig bra!

 

Men, men det skal vell og alltid vil vere Apple-hatere..

 

Itunes er kansje bra, MEN DET FINNES SÅ MYE SOM ER BEDRE!!

Men poenget er at iTunes sammen med Winamp og WMP er de som dominerer innen avspillingsprogrammer. Folk kan faktisk bruke iTunes selv om de IKKE har en iPod. Jeg tviler på at noen i det hele tatt bruker f.eks J. River Media når de ikke har en iRiver.

 

Såvidt meg bekjent har ikke j-river media center noe med iriver å gjøre i det hele tatt? Har ihvertfall ingen iriver, og har aldri visst om noen eventuell kobling mellom disse to.

 

AtW

Lenke til kommentar
Skjønner ikkje hvorfor det skal vere så mange hatere til Apple??

Har hat iPod Video 30gb i 2-3 år nå og den har virka knallbra!

Nå har eg planer om å skifte ut den til fordel for iPod Nano 4g!

 

Og når alle nevner at det er så stor ulempe med iTunes, så er jo, etter min meining, iTunes veldig bra!

 

Men, men det skal vell og alltid vil vere Apple-hatere..

 

Itunes er kansje bra, MEN DET FINNES SÅ MYE SOM ER BEDRE!!

Men poenget er at iTunes sammen med Winamp og WMP er de som dominerer innen avspillingsprogrammer. Folk kan faktisk bruke iTunes selv om de IKKE har en iPod. Jeg tviler på at noen i det hele tatt bruker f.eks J. River Media når de ikke har en iRiver.

 

Såvidt meg bekjent har ikke j-river media center noe med iriver å gjøre i det hele tatt? Har ihvertfall ingen iriver, og har aldri visst om noen eventuell kobling mellom disse to.

 

AtW

Hmm.. Sorry, min feil. Men det jeg ville fram til er at iTunes er faktisk et program folk bruker og kunne ha brukt lenge før de skaffet seg en iPod. Mens andre mp3-spillere har programvare som folk aldri har brukt før.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...