Gå til innhold

Test: Apple Ipod Nano 4G


Anbefalte innlegg

Foretrekker desverre andre mp3 spillere enn Ipod, skjønner godt de som liker dem men ikke min type spiller! Liker ikke Itunes og føler det er unødvendig programsom også prøver å prakke på andre programmer i tillegg, liker eller drag and drop og synes ikke dette er så veldig vanskelig å holde styr på. Men for all del, pene å se på og super for de som liker dem.

 

Mvh

 

Heracles

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra artikkelen: "Tar du steget opp til entusiasthodesett som Sennheiser HD 600 kommer Nano til kort – bassen blir for forsiktig, og tross et godt mellomregister blir lyden for spe. Dette kombinert med en litt hard diskant, gjør at den kresne bør se seg om etter en annen spiller."

 

Det der blir litt for dumt. HD600 har _aldri_ vært egnet for portable spillere, og det er grunnleggende feil å vurdere lydkvaliteten i en mp3-spiller ut fra så tungdrevne hodetelefoner. Med impedans på hele 300 ohm er HD600 beregnet for stuebruk, og aller helst med en separat hodetelefonforsterker. Jeg antar da at amobil ikke har brukt en passende forsterker som mellomledd når de tester mp3-spillere med tungdrevne hodetelefoner, slik enhver virkelig lydentusiast ville gjort, siden de ikke nevner noe om dette. Den kresne ser seg selvsagt om etter et hodetelefonsett som passer til portable spillere, f.eks Sennheiser HD595, og bruker HD600 der de passer - koblet til en stueanlegg som har de nødvendige kraftressursene.

Konklusjon: En grei oppramsing av specs for spec-freaks, men verdiløst som vurdering av en _musikk_spiller. Hvis jeg skulle kjøpt meg en mp3-spiller ville jeg sett helt andre steder enn hos amobil.no for å finne _kvalifiserte_ vurderinger av lydkvalitet. ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Men så har det seg sånn at de fleste har ingen problemer med å bruke en fast pc til å overføre sanger til mp3-spilleren på. Og ja, en god mappestruktur hjelper, men du kan fortsatt ikke se ID3-taggene før du overfører. Da er du hvertfall klar over hvilken artist, album osv sangene står under, og det kommer som ingen sjokk når du skal lete etter dem.

Jeg har problemer med å bruke én PC til å overføre musikk til mp3-spilleren. Jeg har problemer med å bli bundet til propetiær programvare for å kunne bruke alle mp3-spillerens funksjoner ved tilkobling til PC. Jeg har ingen problemer med å bruke en god musikkapplikasjon på PC-en til å organisere sangene mine, for så å bare dra de over til mp3-spilleren. Apples forkjærlighet til lukket programvare skremmer mange potensielle kjøpere vekk, og jeg er en av dem. At den bare ser fin ut er dessverre ikke godt nok.

Lenke til kommentar
Jeg synes dere har glemt noen minuser:

- Proprietær kabel

- Støtter hverken FLAC eller OGG

- Ingen utvidelsemulighet med micro-SD

- Ikke utskiftbart batteri = kort levetid

 

Proprietær kabel er noe de fleste har.

FLAC eller OGG støtte er det INGEN mainstream kunder som bryr seg om, ærlig talt. Og om man så ønsker lossless så kan man konvertere FLAC>ALAC uten kvalitetstap.

Micro-SD utvidelse er det svært få som tilbyr.

Ikke utskiftbart batteri er noe svært få tilbyr.

 

Dersom iPod Nano skulle fått minus for kabel/batteri/micro-sd/flac og ogg manglene så burde det virkelig stått på minuslisten til 90% av mp3-spillerne som finnes der ute, og som amobil.no tester.

Lenke til kommentar
Jeg har problemer med å bruke én PC til å overføre musikk til mp3-spilleren.

Da burde du prøve å sette deg inn i mulighetene i iPod og iTunes, for det er ikke noe der som begrenser deg til én PC.

 

Jeg har problemer med å bli bundet til propetiær programvare for å kunne bruke alle mp3-spillerens funksjoner ved tilkobling til PC.

Det ekskluderer dermed en stor del av mp3-spillerne i markedet, som forutsetter at du bruker Windows for å kunne bruke alle funksjoner. Ikke nok med det, mange bruker også proprietære format, som WMA og WMV.

 

Jeg har ingen problemer med å bruke en god musikkapplikasjon på PC-en til å organisere sangene mine, for så å bare dra de over til mp3-spilleren. Apples forkjærlighet til lukket programvare skremmer mange potensielle kjøpere vekk, og jeg er en av dem. At den bare ser fin ut er dessverre ikke godt nok.

Det er jo nettopp det iTunes dreier seg om: Den er en god multimediaapplikasjon til å organisere sangene (og annet innhold), og jeg drar ganske enkelt sangene over på iPoden for å overføre dem når jeg er inne i iTunes.

Du burde virkelig prøve en del andre spillere og koble dem opp mot en PC med noe annet enn Windows, så ville du kanskje oppdage at mye av det mange er naive nok til å tro er mindre lukket i virkeligheten er minst like lukket, siden det forutsetter at du er Windows-bruker. Det er temmelig navlebeskuende å tro at ting er åpent fordi det baserer seg på proprietær Microsoft-programvare som flertallet tilfeldigvis har installert.

Lenke til kommentar

Angående proprietær kabel: De som klager over dette har virkelig ikke skjønt poenget med iPods 40-pins tilkoblingskontakt. Den har muligheter i seg som en USB-tilkobling er lysår fra å kunne dekke. Denne kontakten har fulgt iPod gjennom flere generasjoner, og bærer alt fra USB-signal, analog lyd (linjeutgang), video, styresignal, osv. Den er selve basisen for at det finnes et mer komplett univers av tilleggsutstyr til iPod enn til noen annen spillertype. Det er denne standardiserte kontakten som gjør at bilprodusenter kan bygge inn iPod-støtte som er integrert med bilens mediaanlegg, display og rattkontroller. Det er denne kontakten som gjør at man kan hente ut et tilpasset lydsignal for tilkobling til eksternt lydutstyr, som er renere og mer egnet enn det forsterkede signalet i hodetelefonutgangen. Det er denne kontakten som gjør at man kan koble en iPod til TV'en i stua og vise bilder og videoopptak av barnebarna når man er på besøk hos svigers. Den proprietære kontakten er nøkkelen til mange muligheter som det ikke finnes noen annen "åpen" standardkontakt som dekker, den er en nødvendighet og har altså en hensikt som tydeligvis går enkelte hus forbi.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
-[/color] Ikke utskiftbart batteri = kort levetid
Hvilke MP3-spillere er det som faktisk har dette da?

Et enkelt søk i prisguiden gir 51 treff.

 

 

Proprietær kabel er noe de fleste har.

Det er fortsatt en ulempe (og bør selvsagt bety at mange andre spillerne også vil få trekk for det)

 

FLAC eller OGG støtte er det INGEN mainstream kunder som bryr seg om, ærlig talt. Og om man så ønsker lossless så kan man konvertere FLAC>ALAC uten kvalitetstap.

Det er fortsatt en ulempe at det ikke støttes.

 

Micro-SD utvidelse er det svært få som tilbyr.

Det er fortsatt en ulempe at det ikke støttes.

 

Ikke utskiftbart batteri er noe svært få tilbyr.

Det er fortsatt en ulempe at den ikke har det.

 

Dersom iPod Nano skulle fått minus for kabel/batteri/micro-sd/flac og ogg manglene så burde det virkelig stått på minuslisten til 90% av mp3-spillerne som finnes der ute, og som amobil.no tester.

Jepp, det stemmer. Du må ikke forveksle minusene jeg deler ut med grunnløs Apple-motstand. Det er snakk om funksjoner jeg synes burde være en selvfølge til den prisen, uansett hvilket merke spilleren har.

 

Ellers så kom jeg akkurat på ennå en minus:

- Apples respekt for kundenes lovfestede rettigheter.

Lenke til kommentar

God omtale, men som test med tilhørende karakter så er denne fra amobil ubrukelig.

 

Sammenligner vi denne med Sandisk Sansa Fuze Så får vi:

 

Dårligere lydkvalitet

Ingen FM radio

Ingen støtte for minnekort

Ingen støtte for OGG eller FLAC

Høyere priset

Ingen opptaksfunksjon

Ingen drag and drop

Kan ikke bytte batteri selv

Låst fast til bestemte programmer mens Fuze kan brukes med filbehandleren på Win/Mac/Linux.

 

Mao. Får man et svært dårligere produkt hvis man velger Ipod Nano enn Sandisk Sansa Fuze. Fra det er det to ting jeg lurer på;

 

Hvordan kan amobil gi dem samme karakter i testen? Hvis dette vitner om amobil sin kompetanse på området så vil jeg heller finne en annen side å lese tester.

 

For det andre; hvorfor i all verden kan dette produktet som er så mye dårligere faktisk selge bedre.

Lenke til kommentar
Pussig hvordan denne spilleren blir rost opp i skyenne av samtlige nettsteder samtidig som den blir slaktet på samtlige mp3 relaterte forum. Hvem skal jeg stole på?

Ingen av de som basher spilleren har faktisk prøvd den. Har ikke prøvd selv så skal ikke kommentere om det. Men generelt er jeg negativ til apple produkter da de er i altfor stor grad låst opp mot sitt eget system.

Lenke til kommentar
Da burde du prøve å sette deg inn i mulighetene i iPod og iTunes, for det er ikke noe der som begrenser deg til én PC.
Jeg var dessverre dum nok til å kjøpe en Ipod Nano for noen år siden (1.gen), og jeg ble direkte sjokkert da jeg oppdaget at jeg ikke kunne overføre sangene mine fritt mellom forskjellige PC-er og Ipoden. Å begynne å fikle med skjulte mapper med uforståelige filnavn er noe jeg forventer å slippe når jeg kjøper en dings som bare har ét formål, nemlig å spille av musikk.

 

Det ekskluderer dermed en stor del av mp3-spillerne i markedet, som forutsetter at du bruker Windows for å kunne bruke alle funksjoner. Ikke nok med det, mange bruker også proprietære format, som WMA og WMV.
Nei, det ekskluderer faktisk overraskende få spillere. Jeg har brukt en del forskjellige operativsystem, og de aller fleste har støtte for USB-tilkoblinger, noe som gjør det mulig å bruke f.eks min Sansa veldig enkelt, overalt, når som helst.

 

Det er jo nettopp det iTunes dreier seg om: Den er en god multimediaapplikasjon til å organisere sangene (og annet innhold), og jeg drar ganske enkelt sangene over på iPoden for å overføre dem når jeg er inne i iTunes.

Du burde virkelig prøve en del andre spillere og koble dem opp mot en PC med noe annet enn Windows, så ville du kanskje oppdage at mye av det mange er naive nok til å tro er mindre lukket i virkeligheten er minst like lukket, siden det forutsetter at du er Windows-bruker. Det er temmelig navlebeskuende å tro at ting er åpent fordi det baserer seg på proprietær Microsoft-programvare som flertallet tilfeldigvis har installert.

Det er nettopp det som er problemet med Itunes. Jeg er nødt til å skaffe meg ekstern programvare for å kunne bruke den bærbare musikkavspilleren min, når jeg enkelt kan la være ved å velge en annen mp3-spiller enn Ipod. Jeg har forøvrig Linux på den bærbare datamaskinen min, noe som fungerer smertefritt. Endret av SupremeX
Lenke til kommentar

Skjønner ikkje hvorfor det skal vere så mange hatere til Apple??

Har hat iPod Video 30gb i 2-3 år nå og den har virka knallbra!

Nå har eg planer om å skifte ut den til fordel for iPod Nano 4g!

 

Og når alle nevner at det er så stor ulempe med iTunes, så er jo, etter min meining, iTunes veldig bra!

 

Men, men det skal vell og alltid vil vere Apple-hatere..

Lenke til kommentar
Så du er meir opptatt av design er funksjonalitet?

 

Med ein god mappestruktur på PC-en ser eg ikkje korleis det skal bli eit rot. Kontroll er det siste du får, iallefall med iTunes. Drar du med deg spelaren til ein ny PC så maser iTunes om oppdatering av bibliotek både her og der.

Men så har det seg sånn at de fleste har ingen problemer med å bruke en fast pc til å overføre sanger til mp3-spilleren på. Og ja, en god mappestruktur hjelper, men du kan fortsatt ikke se ID3-taggene før du overfører. Da er du hvertfall klar over hvilken artist, album osv sangene står under, og det kommer som ingen sjokk når du skal lete etter dem.

Er den drag-and-drop så bør den støtte mappevisning også. Da kommer heller ikke ting som noe sjokk, OG man har fortsatt mulighet til å benytte seg av den type overføring som du skisserer hvis man ønsker det. Personlig er jeg glad i valgfrihet.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Og når alle nevner at det er så stor ulempe med iTunes, så er jo, etter min meining, iTunes veldig bra!

 

Jeg skjønner heller ikke at folk misliker iTunes. Etter min mening er det en genial måte å synkronisere musikk, podcasts, video og i mitt tilfelle kontakter, e-post kontoer, bokmerker og alt mulig annet på (iPhone). Jeg har brukt iTunes siden versjon 4.1 på Windows nå og synes ikke noe annet musikkprogram måler seg. Dog, jeg bruker foobar2000 for konvertering/encoding og litt sånt innimellom også.

 

Brukeropplevelsen til iTunes/iPod komboen er overlegen alt annet synes jeg. Det synes de fleste også har jeg inntrykk av, forutom nerdene som liker å sitte å sortere manuelt da... Jeg gjorde det selv når jeg var 20 år, men nå som jeg er 9 år eldre så gidder jeg ikke sånt mer. Keep it simple.

Lenke til kommentar
Så du er meir opptatt av design er funksjonalitet?

 

Med ein god mappestruktur på PC-en ser eg ikkje korleis det skal bli eit rot. Kontroll er det siste du får, iallefall med iTunes. Drar du med deg spelaren til ein ny PC så maser iTunes om oppdatering av bibliotek både her og der.

Men så har det seg sånn at de fleste har ingen problemer med å bruke en fast pc til å overføre sanger til mp3-spilleren på. Og ja, en god mappestruktur hjelper, men du kan fortsatt ikke se ID3-taggene før du overfører. Da er du hvertfall klar over hvilken artist, album osv sangene står under, og det kommer som ingen sjokk når du skal lete etter dem.

Eksempel: "root\Artist\Album\Sang.mp3"

Med overnevnte mappestruktur klarer du fint å se artist og album uten taggene.

 

Og det finnes spillere som lager en ID3-tagdatabase utifra filene dine når du kopierer de over på spilleren via drag-and-drop. Software som iTunes er dermed bare et unødvendig mellomledd som skaper praktiske problemer.

 

Hva hvis jeg har forskjellig musikk på både hjemme-PCen og skole-laptopen, og jeg vil ha alt innpå spilleren? Da må jeg først overføre filene fra skolelaptopen til hjemmepcen og deretter legge alt til i NaziTunes. Jeg kan ikke bare koble spilleren til både skole-laptopen og hjemmepcen og overføre når det passer meg. Og det å overføre fra iPod til PC går ikke, fordi NaziTunes lager helt tilfeldige filnavn på musikken og legger dem i helt tilfeldige mapper på iPoden.

 

De fleste aktører har skjønt nå at det ikke er noen hensikt i å bruke proprietær software til å legge over media på spillere.

Endret av dir3
Lenke til kommentar

Det er ikke rart at andre spillere selger dårlig, hvis de ikke skjønner at folk ikke gidder å måtte manuelt kopiere over musikken sin på spilleren. MP3 spillere skal være enkle, og det innebærer at den synkroniseres mot et bibliotek. Om man ikke liker dette, greit nok, men ikke fremstill det som om mannen i gata ønsker å kopiere over musikken sin manuelt hver gang han har kjøpt og rippet en plate.

 

Og dere som nevner at manglende støtte for FLAC og OGG er en ulempe. Greit nok, dere vil bruke det, men hva om jeg vil bruke wavpack? Da ville det blitt en ulempe for meg. Men for mannen i gata, så har han 99% sikkert musikken sin i MP3 format, og dette er altså ikke en ting som det er verdt å trekke for i en test. Derimot kan det godt trekkes fram som positivt hvis støtten er til stede.

 

En ting til, iPod selger ikke bra kun pga markedsføring. Hvis det var tilfellet, ville salget bare klart seg det første året, før alle frarådet vennene sine å kjøpe iPod igjen. Ingenting slår word of mouth...

Endret av eisa01
Lenke til kommentar
Skjønner ikkje hvorfor det skal vere så mange hatere til Apple??

Har hat iPod Video 30gb i 2-3 år nå og den har virka knallbra!

Nå har eg planer om å skifte ut den til fordel for iPod Nano 4g!

 

Og når alle nevner at det er så stor ulempe med iTunes, så er jo, etter min meining, iTunes veldig bra!

 

Men, men det skal vell og alltid vil vere Apple-hatere..

Man er ikke Apple-hater selv om man gjør folk klar over at Sansa Fuze er en mye bedre spiller.

Lenke til kommentar
Skjønner ikkje hvorfor det skal vere så mange hatere til Apple??

Har hat iPod Video 30gb i 2-3 år nå og den har virka knallbra!

Nå har eg planer om å skifte ut den til fordel for iPod Nano 4g!

 

Og når alle nevner at det er så stor ulempe med iTunes, så er jo, etter min meining, iTunes veldig bra!

 

Men, men det skal vell og alltid vil vere Apple-hatere..

Man er ikke Apple-hater selv om man gjør folk klar over at Sansa Fuze er en mye bedre spiller.

Sansa Fuze er en mye bedre spiller? Det kan vel diskuteres. Sist jeg sjekket, solgte ikke Ringo så mange bra mp3-spillere.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...