Gå til innhold

Test: Apple Ipod Nano 4G


Anbefalte innlegg

Skjønner ikkje hvorfor det skal vere så mange hatere til Apple??

Har hat iPod Video 30gb i 2-3 år nå og den har virka knallbra!

Nå har eg planer om å skifte ut den til fordel for iPod Nano 4g!

 

Og når alle nevner at det er så stor ulempe med iTunes, så er jo, etter min meining, iTunes veldig bra!

 

Men, men det skal vell og alltid vil vere Apple-hatere..

 

Itunes er kansje bra, MEN DET FINNES SÅ MYE SOM ER BEDRE!!

Men poenget er at iTunes sammen med Winamp og WMP er de som dominerer innen avspillingsprogrammer. Folk kan faktisk bruke iTunes selv om de IKKE har en iPod. Jeg tviler på at noen i det hele tatt bruker f.eks J. River Media når de ikke har en iRiver.

 

Såvidt meg bekjent har ikke j-river media center noe med iriver å gjøre i det hele tatt? Har ihvertfall ingen iriver, og har aldri visst om noen eventuell kobling mellom disse to.

 

AtW

Hmm.. Sorry, min feil. Men det jeg ville fram til er at iTunes er faktisk et program folk bruker og kunne ha brukt lenge før de skaffet seg en iPod. Mens andre mp3-spillere har programvare som folk aldri har brukt før.

 

Heilt enig med apegutt_90!! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm.. Sorry, min feil. Men det jeg ville fram til er at iTunes er faktisk et program folk bruker og kunne ha brukt lenge før de skaffet seg en iPod. Mens andre mp3-spillere har programvare som folk aldri har brukt før.

 

Kan faktisk ikke huske at noen har sagt at de har startet å bruke itunes før de kjøpte seg en ipod. (Om vi bortser fra mac-folk jeg har pratet med). Mange av de bruker eller ikke itunes fordi de liker det, men fordi de tror de må - for å synce med ipoden.

Lenke til kommentar
Kan faktisk ikke huske at noen har sagt at de har startet å bruke itunes før de kjøpte seg en ipod. (Om vi bortser fra mac-folk jeg har pratet med). Mange av de bruker eller ikke itunes fordi de liker det, men fordi de tror de må - for å synce med ipoden.

 

Da får du vite om noen nå. Jeg begynte å bruke iTunes 4.11 for Windows når det kom for mange år siden. Det var første versjonen som kom for Windows. Jeg kjøpte meg en iPhone i fjor, og det er det første Apple produktet jeg noensinne har hatt. Grunnen til at jeg brukte iTunes var at jeg synes bibliotek-funksjonene, interfacet og måten ting fungerte på var overlegent alt annet som jeg prøvde da (Winamp 5 (jeg har forøvrig brukt Winamp siden første betaversjon som var tilgjengelig), Windows Media Player, J. River Media Center, foobar2000, osv).

 

Det eneste irriterende med iTunes på den tiden var at det brukte relativt mye ressurser i forhold til konkurrentene, men jeg synes det var verdt det.

 

Flesteparten av vennene mine bruker også iTunes, men nå skal det nevnes at flesteparten har en iPod/iPhone også - men de begynte gjerne å bruke iTunes FØR de kjøpte seg en iPod, og grunnen til at de kjøpte nettopp en iPod var fordi de likte iTunes så godt... Og ingen av dem hadde forøvrig Mac, alle hadde PC. Det er vel å merke noen som har Mac nå, og de ble kjøpt inn fordi de likte Apple programvaren de hadde brukt (iTunes hovedsakelig) så godt.

 

Jeg er ingen Apple fan selv. Jeg liker iPhone veldig godt, den er perfekt for meg. Men jeg har ingen Apple maskiner i det heletatt. Samtidig så jobber jeg med Windows og OpenBSD/FreeBSD/*nix daglig, så sånn sett så vurderer jeg selv å gå til innkjøp av en Mac neste gang, hovedsakelig fordi jeg liker *nix baserte systemer bedre enn Windows baserte systemer. Og, etter å ha vært nerd siden jeg var 12 år (29 nå) så er jeg drittlei av å dille med PC-problemer på privat basis. Jeg jobber med dette hver dag, og jeg vil ikke ta med meg jobben hjem, jeg vil bare ha noe som fungerer bra men som samtidig ikke krever mye tilsyn og vedlikeholdsarbeid.

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Kan faktisk ikke huske at noen har sagt at de har startet å bruke itunes før de kjøpte seg en ipod. (Om vi bortser fra mac-folk jeg har pratet med). Mange av de bruker eller ikke itunes fordi de liker det, men fordi de tror de må - for å synce med ipoden.

 

Da får du vite om noen nå. Jeg begynte å bruke iTunes 4.11 for Windows når det kom for mange år siden. Det var første versjonen som kom for Windows. Jeg kjøpte meg en iPhone i fjor, og det er det første Apple produktet jeg noensinne har hatt. Grunnen til at jeg brukte iTunes var at jeg synes bibliotek-funksjonene, interfacet og måten ting fungerte på var overlegent alt annet som jeg prøvde da (Winamp 5 (jeg har forøvrig brukt Winamp siden første betaversjon som var tilgjengelig), Windows Media Player, J. River Media Center, foobar2000, osv).

 

Det eneste irriterende med iTunes på den tiden var at det brukte relativt mye ressurser i forhold til konkurrentene, men jeg synes det var verdt det.

 

Flesteparten av vennene mine bruker også iTunes, men nå skal det nevnes at flesteparten har en iPod/iPhone også - men de begynte gjerne å bruke iTunes FØR de kjøpte seg en iPod, og grunnen til at de kjøpte nettopp en iPod var fordi de likte iTunes så godt... Og ingen av dem hadde forøvrig Mac, alle hadde PC. Det er vel å merke noen som har Mac nå, og de ble kjøpt inn fordi de likte Apple programvaren de hadde brukt (iTunes hovedsakelig) så godt.

 

Jeg er ingen Apple fan selv. Jeg liker iPhone veldig godt, den er perfekt for meg. Men jeg har ingen Apple maskiner i det heletatt. Samtidig så jobber jeg med Windows og OpenBSD/FreeBSD/*nix daglig, så sånn sett så vurderer jeg selv å gå til innkjøp av en Mac neste gang, hovedsakelig fordi jeg liker *nix baserte systemer bedre enn Windows baserte systemer. Og, etter å ha vært nerd siden jeg var 12 år (29 nå) så er jeg drittlei av å dille med PC-problemer på privat basis. Jeg jobber med dette hver dag, og jeg vil ikke ta med meg jobben hjem, jeg vil bare ha noe som fungerer bra men som samtidig ikke krever mye tilsyn og vedlikeholdsarbeid.

 

Eg er også ein av dei som lasta ned iTunes på windows FØR eg kjøpte eit apple-produkt.. :dribble: :dribble:

Lenke til kommentar

Hele poenget med en programvare er at den automatisk skal sortere musikken din slik at det blir lettere for deg å bla gjennom musikken din. Hvorfor sitte i timesvis og sortere musikken din via windows-utforsker når iTunes kan gjøre jobben for deg? Hadde det vært snakk om en gammel 128 mb-spiller, hadde jeg forstått. Men å bruke drag and drop på mp3-spillere over 1 gb er bare slitsomt.

Lenke til kommentar
Hele poenget med en programvare er at den automatisk skal sortere musikken din slik at det blir lettere for deg å bla gjennom musikken din. Hvorfor sitte i timesvis og sortere musikken din via windows-utforsker når iTunes kan gjøre jobben for deg? Hadde det vært snakk om en gammel 128 mb-spiller, hadde jeg forstått. Men å bruke drag and drop på mp3-spillere over 1 gb er bare slitsomt.

 

Personlig synes jeg drag and drop er praktisk, har alt for mye musikk til å drive å synce mapper og stresse, liker å bare dra over det jeg skal ha. Skjønner dog andre liker syncing, mn det har jo de gode spillerene som alternativ i tilegg.

 

AtW

Lenke til kommentar
Pussig hvordan denne spilleren blir rost opp i skyenne av samtlige nettsteder samtidig som den blir slaktet på samtlige mp3 relaterte forum. Hvem skal jeg stole på?

 

Kjøpte min i går, veldig fornøyd med den. Kommer vel an på hva du er ute etter. Til mitt bruk passer den perfekt. Har et V-Moda headset, og da skal jeg absolutt ikke klage på lyden. Ikke så stor fan av iTunes, men det fungerer greit så lenge jeg bruker mediamonkey til å få orden på alle de dårlig tagga mp3filene mine. Liten snerten spiller som passer perfekt til trening og casual listening. Har dockingstasjon så det er bare å putte den i den og evt koble til anlegg..

Lenke til kommentar
Det er med iTunes som med iPod, blir brukt fordi det er Apple som står bak og du kan bruke iPod-en på det. Som meg iPod-en finnes det betre alternativer på markedet som veldig mange ikkje har interesse for å prøve ut.

 

Ja du for fortsette å tro det å leve i den lille boblen din. Alle folk er ikke like, og har ikke samme smak, sånn er det bare. Jeg begynte da virkelig ikke å bruke iTunes fordi det var et Apple produkt, jeg evualerte det på lik linje med mange andre løsninger og kom fram til at det var den beste løsningen for mitt bruk.

 

Det er så utrolig irriterende at folk anklager deg for å være en Apple-fanboy bare man liker noen av Apple's produkter eller programvareløsninger. Folk er forskjellige, har forskjellig smak, har forskjellige behov. Respekter det uten å anklag folk for å være fanboys. Gah.

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Det er ikke rart at andre spillere selger dårlig, hvis de ikke skjønner at folk ikke gidder å måtte manuelt kopiere over musikken sin på spilleren. MP3 spillere skal være enkle, og det innebærer at den synkroniseres mot et bibliotek. Om man ikke liker dette, greit nok, men ikke fremstill det som om mannen i gata ønsker å kopiere over musikken sin manuelt hver gang han har kjøpt og rippet en plate.

 

Og dere som nevner at manglende støtte for FLAC og OGG er en ulempe. Greit nok, dere vil bruke det, men hva om jeg vil bruke wavpack? Da ville det blitt en ulempe for meg. Men for mannen i gata, så har han 99% sikkert musikken sin i MP3 format, og dette er altså ikke en ting som det er verdt å trekke for i en test. Derimot kan det godt trekkes fram som positivt hvis støtten er til stede.

 

Hei. Jeg ville mer enn gjerne hilst på "mannen i gata" som liker å måtte laste ned et program, lære seg hva slags morsomheter det gjør før du har fikset innstillingene (*host* NaziTunes *host*), for å deretter bli plaget av det samme programmet hver gang han/hun har fått noe nye musikk inn på PCen.

 

Jeg kjenner en som blei så pissed første gang hun så iTunes, og ikke skjønte det, at hun pælma iPoden veggimellom, for og så være dum nok til å kjøpe en ny.

 

Hun, som ALLE andre som IKKE er nerder, syns det er greit å bare kunne åpne mp3spilleren på PCen som en flyttbar disk. DET KAN VI JO ALLE FRA FØR !!!! Med f. eks. Creative sine spillere kan du bare dumpe all musikken din inn - med eller uten program - OG få det sortert på spilleren. I tillegg til at den kan det, trenger du ikke bekymre deg for om musikken er mp3, Windows eller Apple format. Den spiller alle. (Bortsett fra låst AAC+)

Lenke til kommentar
Fra artikkelen: "Tar du steget opp til entusiasthodesett som Sennheiser HD 600 kommer Nano til kort – bassen blir for forsiktig, og tross et godt mellomregister blir lyden for spe. Dette kombinert med en litt hard diskant, gjør at den kresne bør se seg om etter en annen spiller."

 

Det der blir litt for dumt. HD600 har _aldri_ vært egnet for portable spillere, og det er grunnleggende feil å vurdere lydkvaliteten i en mp3-spiller ut fra så tungdrevne hodetelefoner. Med impedans på hele 300 ohm er HD600 beregnet for stuebruk, og aller helst med en separat hodetelefonforsterker. Jeg antar da at amobil ikke har brukt en passende forsterker som mellomledd når de tester mp3-spillere med tungdrevne hodetelefoner, slik enhver virkelig lydentusiast ville gjort, siden de ikke nevner noe om dette. Den kresne ser seg selvsagt om etter et hodetelefonsett som passer til portable spillere, f.eks Sennheiser HD595, og bruker HD600 der de passer - koblet til en stueanlegg som har de nødvendige kraftressursene.

Konklusjon: En grei oppramsing av specs for spec-freaks, men verdiløst som vurdering av en _musikk_spiller. Hvis jeg skulle kjøpt meg en mp3-spiller ville jeg sett helt andre steder enn hos amobil.no for å finne _kvalifiserte_ vurderinger av lydkvalitet. ;)

 

Unnskyld meg. HD600 er beregnet på hva du vil. Ikke legg skylda på Amobil for at Nano kommer kort til. Jeg bruker Creative Aurvana X-Fi headset (som mildt sagt et stort, og for entusiaster) med en mp3spiller. Og hvis du leser andre tester, er det spillere som klarer HD600 uten større problemer. Jeg testet ZEN X-Fi mp3 spilleren (prisklassen til Nano) til en kompis, og det hørtes ikke ut som det manglet som det var store mangler.

 

Grunnen til at Amobil kritiserer lyden, er ganske enkelt fordi det er spillere i samme prisklasse som gjør det bedre.

Lenke til kommentar
Jeg synes dere har glemt noen minuser:

- Proprietær kabel

- Støtter hverken FLAC eller OGG

- Ingen utvidelsemulighet med micro-SD

- Ikke utskiftbart batteri = kort levetid

- Pris i forhold til tilsvarende spillere

(skjønner ikke hvordan dere kan sette pris som noe positivt når spillere til halve prisen har like mye lagringskapasitet OG radio i tillegg)

 

Ellers så ser dette ut som en selvmotsigelse:

+ Kongen av brukervennlighet

- Tungvint å justere volumet

Dette sammen med punktene i testen får meg ikke til å forstå hvordan denne kan få terningkast 5. Et av de viktigste kriteriene for en musikkspiller er god lyd, og så lenge man ikke har det bør man ikke få mer enn maks terninkast 4, selv hvor mye fancy ting den måtte ha. Dette er ihvertfall min mening.

 

Spørs om dette ikke hadde vært terningkast 3 hvis det hadde vært snakk om en annen spiller fra en annen produsent.

Lenke til kommentar

Jeg har en 1600x1050 Samsung Synchmaster 225MW, og fikk dette bildet:

 

 

15duqe1.jpg

 

 

 

-Se under de røde strekene, er det sånn på flere?

-Den første(med trykkfølsom skjerm) kunne man kanskje plassert "Nei" på linja under tenkte jeg.., ellers blir det "Trykkfølsom: Nei" "Skjerm:"

Bare for å si fra :thumbs:

 

Ellers er jeg enig med de andre posterne her..

Endret av HLSolbjorg
Lenke til kommentar
Spørs om dette ikke hadde vært terningkast 3 hvis det hadde vært snakk om en annen spiller fra en annen produsent.

Her er min merkeuavhengige vurdering:

Utseende og byggekvalitet: 5

Teknisk kvalitet (lyd, funksjoner, tilkoblinger): 2

Brukervennlighet (menyer, programvare): 2

Medfølgende utstyr (propper): 1

Valutta for pengene: 2

Vektet totalkarakter: 2

 

-Se under de røde strekene, er det sånn på flere?

Det er sånn her også med siste versjon av firefox.

Lenke til kommentar
Spørs om dette ikke hadde vært terningkast 3 hvis det hadde vært snakk om en annen spiller fra en annen produsent.

Her er min merkeuavhengige vurdering:

Utseende og byggekvalitet: 5

Teknisk kvalitet (lyd, funksjoner, tilkoblinger): 2

Brukervennlighet (menyer, programvare): 2

Medfølgende utstyr (propper): 1

Valutta for pengene: 2

Vektet totalkarakter: 2

Enig så enig. :thumbup:

Lenke til kommentar
Her er min merkeuavhengige vurdering:

Utseende og byggekvalitet: 5

Teknisk kvalitet (lyd, funksjoner, tilkoblinger): 2

Brukervennlighet (menyer, programvare): 2

Medfølgende utstyr (propper): 1

Valutta for pengene: 2

Vektet totalkarakter: 2

 

Jeg går ut i fra at du har en iPod Nano 4G siden du kommer med denne vurderingen? Hvis ikke, så har du ingenting du burde ha kommet med overhodet.

 

Og 2 på brukervennlighet? Merkelig da at alle testene av denne spilleren er i mot deg. Men det i seg selv sier vel sitt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...