Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som hater nynorsk? En "spørreundersøkelse"


Howareye

Anbefalte innlegg

må berre spørr covn, syns du at me som brukar nynorsk skal bli tvungen over på bokmål. Er ikkje dette noko av problemet du har anngåande nynorsk. Kvifor er det alltid me nynorskelevar som skal lide? Kan ikkje hugse sist eg høyrde noko nynorskelevar klage så mykje på bokmål, er alltid motsatt veg.

 

No skal eg sei at sidemål godt kan ver frivillig, men då vil ingen velja det og kløfta kan verta enda større. Sjølv om eg innser at den einaste utgongen er at alle vert tvinga over på bokmål noko som for meg er totalt uaktuelt. Nynorsk er ein viktig del av den eg er!

 

nei, overhodet ikke. Beklager hvis det virket slik. Dere som bruker Nynorsk skal selvfølgelig fortsette med det. Jeg er bare imot det påtvungne. For meg er det likegyldig om jeg får et svar på nynorsk eller bokmål om jeg sender et brev til det offentlige, og jeg tror ingen utenom de verste språksnobbene hadde hatt noe imot det. Jeg synes nynorsk kan være fint, og kommer fra et fylke hvor store deler snakker nynorsk, men jeg synes helt ærlig at den tiden som blir brukt til å lære bokmålselever nynorsk og vice versa kunne blitt mye bedre brukt til andre fag. Jeg gikk ut fra videregående skole for 10 år siden, og har ikke hatt bruk for min nynorsk en eneste gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan ikkje hugse sist eg høyrde noko nynorskelevar klage så mykje på bokmål, er alltid motsatt veg.

 

Det er betraktelig lettere for dere å lære bokmål, fordi aviser, TV, radio, internett osv. eksponerer dere for såpass mye av det.

 

(Og ja, vet at nynorsk dukker opp på NRKx de to gangene i året jeg ser på kanalen).

Endret av Quicko
Lenke til kommentar
Hvis du benytter deg av din "rett" til ikke å lære nynorsk, så får du en dårlig karakter som trekker ned snittet ditt. I praksis er dette en straff, siden du ikke får de jobber eller skoleplasser du ellers ville fått.

 

Men de seiar at de kan nynorsk så godt likevel, så kviffor får de dårlig karakter, då?

 

Det er alltid nokon som hatar eit fag. Eg liker ikkje gym så godt, eg kan løpe og ta armhevningar uten veiledning. La oss avskaffe det først!

 

Hvis ikkje et språk samles under ein form beveger det seg frå kvarandre. Vi har allerede to skriftspråk og dei som skriver nynorsk vil ikkje bytte til bomål og vice versa. Etterkvart vil nynorsk og bokmål vokse frå kvarandre og bli til to nye språk.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Ikke skyld på meg. Jeg fikk 5 i nynorsk og 4 i bokmål.

 

Men det er selve konseptet jeg er i mot.

 

Klart at alle kan nynorsk! Vi kan svensk og dansk også, uten noen formell trening.

Jeg ser gjerne en film med svenske eller danske undertekster dersom norske mangler.

Språkene er jo nesten klin like.

 

Men det er forskjell på å lese og skrive, noe alle som kjøpte CD-rom på nittitallet sikkert er enig i.

For selv om jeg kan lese det meste av nordiske språk, er jeg ikke i stand til å skrive dansk eller svensk korrekt. Da blir det mange skrivefeil og norske ord.

 

Ikke noe problem. Hvis jeg skriver med en danske, så skriver jeg tilbake på norsk bokmål. Det forstår han nesten like godt som jeg forstår dansk.

 

Vi trenger ikke å lære en målform som er så lik normalen at vi kan lese den uten trening. Da er det bedre å svare på vår egen målform.

 

 

PS. Eg trur ikkje nynorsk og bokmål kjem til å skiljast. Dei var mindre like før enn dei er no, sjølv om samnorsken er lagt på is.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hatet selv nynorsk på ungdomskolen, men ettersom jeg nå går yrkesfag på videregående slipper jeg jo det, samt tysk, fransk eller spansk... Synes som sagt det er unødvendig, men som en annen her nevnte hadde det vært kult om vi hadde lært gammel norrønsk istedet. Hadde det vært opp til meg hadde jeg byttet ut dette norskdanske språket med norrønsk!

Endret av Huskarl
Lenke til kommentar
Hatet selv nynorsk på ungdomskolen, men ettersom jeg nå går yrkesfag på videregående slipper jeg jo det, samt tysk, fransk eller spansk... Synes som sagt det er unødvendig, men som en annen her nevnte hadde det vært kult om vi hadde lært gammel norrønsk istedet. Hadde det vært opp til meg hadde jeg byttet ut dette norskdanske språket med norrønsk!

Greit du hater/hata nynorsk, likevel vil du heller lære "gammel norrønsk". For det første er det ingenting som heiter "gammel norrønsk", men norrønt. Då Ivar samla inn dialektane frå Noregs gjeve land hadde han totalt 4 grunnprinsipp han fylgde:

  1. Fellesnemnar for dialektane
    (Den forma som er mest ut breidd). Døme: me (oss, mi).
  2. Norrønt språk (P.A Munch)
    Døme: (huse, de, jor, or)
    Huset (husit), det jord og ord.
  3. Mønsterformer (konstruerer lagar nye former)
    Døme: hestarne (hesta, hastadn, hestanne, hestæinn)
  4. Purisme (vil unngå ord som er påverka/lånt frå utlandet). (Derfor unngjekk han by-talemålet)
    Døme: Anbefala > råda

Som du kanskje ser på punkt to der, tok faktisk Aasen til dels utgangspunkt i det norrøne språket. P.A Munch var ein person som særleg kjempa for dette/la press på Aasen.

 

Så seier du vidare at du vil byte ut norsk/dansken (som nokre få vel å kalle bokmål) til norrønt. Etter først å ha sagt at du hatar nynorsk, som til dels er bygd på norrønt. Logisk?

Lenke til kommentar

Hvorfor kan vi ikke ha ett skriftspråk. La os kalle det boknorsk. Der er alle bokmåls- og nynorskord tillatt. Da kunne alle skrevet som de ville. For det er ikke forståelsen det skorter på. Det er mange nynorske ord som faller meg mer naturlig å bruke i stedet for tilsvarende bokmålsord, men avstår fra dette da det ikke er tillatt ifølge reglene. Hadde vært så mye enklere hvis man kunne blande sammen selv de to skriftspråkene til et språk som føles naturlig for en, ligger nærmest ens dialekt, men likevel følger normerte skriveregler.

Lenke til kommentar

Men det ville ikkje vert noe lettare, man får ikkje heile Norges befolkning frå å halde seg til sin målform til å bruke ord frå begge målformane.

 

Ikke noe problem. Hvis jeg skriver med en danske, så skriver jeg tilbake på norsk bokmål. Det forstår han nesten like godt som jeg forstår dansk.

 

Det eg har høyrd er at nordmenn forstår danskar og svenskar betre enn dei forstår oss. Mens færøyingar forstår både nordmenn, danskar og svenskar betre enn vi forstår dei.

Lenke til kommentar

Jeg hater ikke nynorsk, men jeg synes det er noe forbanna tøys at vi i et land med under 5 millioner innbyggere skal ha 2 skriftspråk. Du kan si at jeg hater obligatorisk sidemål, og siden vi bør slutte å knote med et av språkene er det naturlig å kvitte seg med nynorsk siden det er suverent minst brukt og minst mestret.

Jeg vet ikke hvor mange timer sidemål elevene har i dag, men jeg går ut ifra at det er en god del. Timer som kunne vært brukt til sårt tiltrengt kompetanse på andre områder.

Ei heller vet jeg nøyaktig hvor mye penger som brukes på at man skal ha et ekstra skriftspråk, men jeg er helt sikker på at de kunne gjort mye bedre nytte brukt til nesten hva som helst annet.

Verden blir bare mer og mer globalisert, da selvsagt også innen akademia og business. Det er ekstremt forvanskende at utlendinger skal være nødt til å forholde seg til to målformer mer eller mindre tilfeldig fordelt utover fagområdene, og det gjør ikke akkurat underverker for kulturutveksling (og er ikke det kulturelle ved nynorsk nettopp et viktig salgspunkt for målfolket?).

Man jamrer seg over at det norske språket stiller svakere og svakere mot engelsk innflytelse. Er det kanskje mulig at det ville stått sterkere om det bare var ett samlet?

Det er ingen talespråklig god grunn til at man skal ha to målformer. Bokmål samsvarer mer enn tilstrekkelig uttale over hele landet, det kan fint brukes av alle nordmenn. At man finner nynorsk- og bokmålskommuner om hverandre fra Lindesnes til Nordkapp beviser dette.

 

Selv synes jeg nynorsk er fint, men det er bokmål også. Det å bruke nynorsk gir for bokmålsvante en mestringsfølelse som helt sikkert bidrar til at vi får masse uttalelser som går på at nynorsk er så nydelig og vakkert. Det er uansett i seg selv ingen grunn til å verne om det.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Da snakker vi talespråk, i land med enorm etnisk diversitet og mange innbyggere. Ingen snakker nynorsk og bokmål, og det norsktalende Norge består av en etnisk gruppe. Det holder med ett skriftspråk. Uansett er ikke "vi har ingenting å klage på" noe argument. Norge er Norge og andre steder er andre steder. Det er ingen selvfølge at det de gjør er noe vi skal gjøre, denne saken har sin egen kontekst. Dessuten er vel dette en spørreundersøkelsestråd hvor folk skal si meningene sine, egentlig ikke en diskusjonstråd.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...