Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som hater nynorsk? En "spørreundersøkelse"


Howareye

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Antal innbyggare i eit land skal da ikkje ha nokon ting å seie for kvor mange språk eller målformar det er tillatt å bruke.

Det skrev jeg da heller ikke. Saken er at den norsktalende gruppen i Norge er mer enn homogen nok (i hvert fall språklig) til at det holder i massevis med ett skriftspråk.

 

Nei, du skrev "Da snakker vi talespråk, i land med enorm etnisk diversitet og mange innbyggere. Ingen snakker nynorsk og bokmål, og det norsktalende Norge består av en etnisk gruppe. Det holder med ett skriftspråk", noe som blir nesten det samme.

 

P.S.: I Moldova brukar dei både det latinske og det kyrilliske alfabetet til rumensk.

Lenke til kommentar

man kan jo dele det norske språket noe alle slikt siden jeg regner nynorsk og bokmål får dialekter:

 

bokmål:

-bodø

-tromsø

-kristiansund

 

nynorsk:

-bergen

 

 

 

slik kan man jo forsette i lang stund, personlig syntes jeg at bokmål og nynorsk er likt. vet med dere, men jeg feiler når det kommer til nynorsk. når det går noe på tv med nynorsk tekst leser jeg det automatisk på bokmål :D

Lenke til kommentar

Grunner til at folk hater nynorsk:

 

-Mestrer det ikke og får dårlig karakter

-Synes språket høres ureint og unaturlig ut

-Kjedelig å lære, og etter manges mening unødvendig.

 

Jeg har selv ingen problemer med nynorsk. Har alltid hatt 5+ i det og synes språket er veldig enkelt og relativt logisk og måten man snakker på er med unntak av enkelte strøk i Oslo, veldig ofte lik nynorsk. På mange måter er talespråket som nynorsk, mens andre deler er som bokmål. Det er synd at nynorsk er blitt så utsatt for språkrasisme. De aller fleste dialekter som er litt innenlands og utenfor byer og kyst har alle likhetstrekk med nynorsk, og en del også bokmål (spesielt østlandet).

 

Det er litt sløsing av ressurser å sette av tid til å lære å skrive sidemålet. Å forstå det kan man allerede, og det er det viktigste. Man klarer å skrive på hvert sitt hovedmål og likevel forstå hverandre. En samkjørt norm hadde vært en god løsning, man har frihet til å skrive på den måten man synes passer en selv best.

Endret av Crashking
Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

dette er et svar på obi von konibi sitt tidligere innlegg 

 

ja vi kan engelsk mye bedre en nynorsk fordi vi har mer bruk for engelsk enn nynorsk

 

Og prisen for dagens nekrobump går til...

 

Nynorsk er unødvendig, er mer som et røtten dialekt, enn et eget språk.

Omtrent som Upper Class i London, skulle være pålagt å måtte lære Cockney Engelsk og motsatt.

Når det er sånn at amerikanarene må få Harry Potter-bøkene omsett frå britisk, så hadde det kanskje hatt noko for seg?
Lenke til kommentar

 

dette er et svar på obi von konibi sitt tidligere innlegg 

 

ja vi kan engelsk mye bedre en nynorsk fordi vi har mer bruk for engelsk enn nynorsk

Og prisen for dagens nekrobump går til...

 

Nynorsk er unødvendig, er mer som et røtten dialekt, enn et eget språk.

Omtrent som Upper Class i London, skulle være pålagt å måtte lære Cockney Engelsk og motsatt.

Når det er sånn at amerikanarene må få Harry Potter-bøkene omsett frå britisk, så hadde det kanskje hatt noko for seg?

 

Rart hvordan mange nordmenn med kun grunnskole engelsk klarer begge deler.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...