Gå til innhold

får ikke dra på lan


Anbefalte innlegg

faren min jobba med pc'er før da så jeg trur ikke det at han trur harddisken er selve pc'en men det kan hende det at morra mi ikke trur det, men skal vise tråden til foreldrene mine når de kommer hje, så trur jeg at de lar meg dra på lan

 

For ca 15 år siden var det vanlig at en harddisk kunne ta skade av å flyttes fordi lesearmene ble stående ute når PCen ble slått av. Det kan hende at det var omtrent da faren din jobba med dette.

 

Etterhvert kom det programmer som "parkerte" harddisker før de ble transportert, dvs at lesearmene ble flytta ut fra diskområdet og ikke slo nedi selve disken ved støt. Jeg husker IT-læreren min poengterte at dette alltid måtte gjøres før disken ble flytta feks i bil.

 

Nå har jo selvfølgelig alle diskprodusentene sørga for at disken automatisk parkerer når strømmen blir kuttet. Dette er derfor ikke relevant i det hele tatt lenger.

 

Så nå har du et godt argument - hvis dette var den egentlige grunnen da..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
faren min jobba med pc'er før da så jeg trur ikke det at han trur harddisken er selve pc'en men det kan hende det at morra mi ikke trur det, men skal vise tråden til foreldrene mine når de kommer hje, så trur jeg at de lar meg dra på lan

 

litt nyere harddisker tåler mye.

så på en tilfedlig harddisk, den tåler 350 g ved 2 ms halvsinuspuls (ikke-operativ)

etter det jeg ser tåler disken 350G med en nedbremsnings-tid på 2ms.

det tilsvarer ett fall på ca 1,5m rett i betongen, eller en god del lengre på f.eks teppe.

dette tilsvarer ca 180km/t - 0km/t på 66cm(det er mindre enn deformerings-sonen på bilen) i en kolisjon.

 

så, med mindre du råkjører å kræsjer inn i fjellveggen så overlever harddisken.

Lenke til kommentar
Det var det jeg antydet også, men på forrige side bekrefter trådstarter at det er nettopp harddisken som er problemet ikke PC'en.

Nei, han sa folket hans sa at "harddisken" kunne bli ødelagt, at de ikke sa PCen, han sa ingenting om at de mente harddisken som intern komponent eller hele boksen. Jeg foreslår at vedkommende tar en prat med foreldrene sine om følgende, slik at han også forstår hva da snakker om.

Lenke til kommentar
Jeg hadde blitt dritt sur på foreldrene mine, hvis de hadde nektet meg å gøre noe kjekt!

 

Vil de deg ikke noe godt eller?

For noen frekke foreldre.

 

Flytt ut.

Dette ble litt usakelig. De er bare bekymret for utstyret. Som sagt så kan mangel på kunnskap og erfaring på slike ting gjøre en bekymret. Det er ikke for å gjøre han vondt. Ingen vil gjøre sine egne noe vondt, herre min hatt.

Lenke til kommentar
Det var det jeg antydet også, men på forrige side bekrefter trådstarter at det er nettopp harddisken som er problemet ikke PC'en.

Nei, han sa folket hans sa at "harddisken" kunne bli ødelagt, at de ikke sa PCen, han sa ingenting om at de mente harddisken som intern komponent eller hele boksen. Jeg foreslår at vedkommende tar en prat med foreldrene sine om følgende, slik at han også forstår hva da snakker om.

Hvis du ser nøye etter så er det blitt gjort en EDIT på dette for over et døgn siden ;) Det er fikset opp i, så det er ingen grunn til å kommentere dette videre.

Endret av Milt
Lenke til kommentar
Jeg hadde blitt dritt sur på foreldrene mine, hvis de hadde nektet meg å gøre noe kjekt!

 

Vil de deg ikke noe godt eller?

For noen frekke foreldre.

 

Flytt ut.

Dette ble litt usakelig. De er bare bekymret for utstyret. Som sagt så kan mangel på kunnskap og erfaring på slike ting gjøre en bekymret. Det er ikke for å gjøre han vondt. Ingen vil gjøre sine egne noe vondt, herre min hatt.

 

 

 

Hadde foreldrene min gjort det, så hadde jeg sett på det som om at de ikke liker meg, å ønsker meg ingenting godt.

 

Det samme ser ut til å være tilfellet med trådstarter.

Lenke til kommentar
Jeg hadde blitt dritt sur på foreldrene mine, hvis de hadde nektet meg å gøre noe kjekt!

 

Vil de deg ikke noe godt eller?

For noen frekke foreldre.

 

Flytt ut.

Dette ble litt usakelig. De er bare bekymret for utstyret. Som sagt så kan mangel på kunnskap og erfaring på slike ting gjøre en bekymret. Det er ikke for å gjøre han vondt. Ingen vil gjøre sine egne noe vondt, herre min hatt.

 

 

 

Hadde foreldrene min gjort det, så hadde jeg sett på det som om at de ikke liker meg, å ønsker meg ingenting godt.

 

Det samme ser ut til å være tilfellet med trådstarter.

Gammel er du?

Lenke til kommentar

Vis denne tråden til foreldrene dine. Mange innlegg her er saklige og har gode poeng for hvorfor du burde få lov til å gå på LAN.

Har selv hatt hjemme LAN med totalt 8 stk og selv vært på 2 LAN og har aldri opplevd selv/hørt om noen som har fått harddisken ødelagt etter LAN :) (Ingen andre deler heller forøvrig)

 

Og det med rus og alkohol; Personlig tror jeg at det er ganske lite alkohol/rus på de fleste LAN. (I hvertfall etter de inntrykk jeg får fra folk/nettet m.m)

Endret av Head-Hunter
Lenke til kommentar

Skyax: Eg vonar for din del at du trollar her i tråden.

 

Til TS: Var i same situasjon som deg, då eg var yngre. Du har fått mange gode tips her i tråden, men eg kan slenge innpå mi eiga erfaring.

 

Eg kjøpte min eigen PC. Eg jobba som ein gal for å få råd. Det løna seg. Foreldra mine er av den rasen som godtek det meste, så lenge avkommet lærer seg å jobba for gledene sine.

Mogleg det vil nytta for deg og, å gjera ein ekstra innsats for å vise at du verkeleg vil dette?

 

Foreldre sine motiv for nekt i forskjellige situasjonar er noko som ofte openbarar seg, når ein sjølv vert forelder. :p

Lenke til kommentar
Skyax: Eg vonar for din del at du trollar her i tråden.

 

 

Hæ?

Er helt serriøs vis det er det du mener...

 

 

At foreldre kan si nei til slik, synes jeg faktisk er frekt.

Når du er 16 år, så burde du ikke være styr av foreldrene dine. Ikke spør foreldrene om "får jeg lov"

Just do it!

 

Hvis min unge vil noe med kameratene, så sier jeg ja.

En 16åring er voksen nok til å vite hva som smart eller ikke smart å gjøre!

 

Omg, slike foreldre irriterer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...