Gå til innhold

får ikke dra på lan


Anbefalte innlegg

Velkommen til forumet, Hammerslagg. :)

 

Angående dette med harddisken, så er det ikke noe de burde bekymre deg for. Hvis en PC ble ødelagt av litt flytting hadde alle mine PC-er vært ødelagte. Regner med PC-en deres/din ikke ble ødelagt da dere kjørte den hjem fra butikken? Eller når butikken fikk den tilsendt?

 

Hvorfor ikke dra på LAN uten PC-en din? Du kan jo se på at kompisene dine spiller. Du får sikkert prøve litt også. Blir garantert mer morro det enn å sitte hjemme. Hvis du ikke får lov til dette heller må de jo komme med et annet argument.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg får jo låv til å sove borte, så jeg burde da få lov til å dra ditt og se på men det er jo ikke like gøy

 

Da er det vel at de er redd for PC`n og ikke bekymret for alco etc. Vet ikke helt hva du skal si til dem, men...både programmerere og musikere tar med seg stasjonære pc`ne/mac ut på tur. Det er helt mormalt og krever ikke spesialbygde pcèr eller noe. Ta den med på sparken vinters tid for den saks skyld :p Finn noen "sakynige" du som kan forklare for mor og far...helst noen eldre en dem :=P

Lenke til kommentar
jeg kan kjøpe en ny hardisk som bare er min og da kan ikke foreldra mine klage på det at jeg ikke kan dra på lan siden det er min harddisk

 

Du kan jo spørre foreldrene dine hva de synes om denne ideen? Å si at du skal erstatte det som blir ødelagt (dersom uhellet er ute) kan også hjelpe. Samtidig kan du også love å ringe hjem hver dag for å fortelle at du har det bra etc.

Lenke til kommentar

Husker jeg og ble nektet å dra på lan i mine yngre dager. Løsningen på det problemet var enkelt å greit å ta pc'en under armen å bære hele driten bort til Lan'et.

 

Kjeft fikk jeg, og kjeft får sikkert du også om du gjør dette. Men, den kan du ta når du kommer hjem, og lanet er over. Lan'et er sikkert verdt det, det var det hvertfall i mitt tilfelle ;)

Endret av Nissen
Lenke til kommentar

Ta ei trillebår. Det gjør eg når eg skal på lan og bil ikkje er eit alternativ. At pc'en kan bli ødelagt er berre tull frå dine foreldre. Eg henta min nye data i ei trillebår, eska var jo mykje større enn trillebåra, men det gikk fint det. Hvis de er så bekymra kan dere jo pakke det inn i ei dyne eller 2?

 

Edit: Mitt fyste innlegg som nynorsk brukar :w00t:

Endret av Hans-O
Lenke til kommentar

Sett deg ned med dem og forklar at dette bare er ett lan, og ikke no fest osv. Og at du faktisk er litt skuffa over dem, at de ikke tror på deg. Du begynner da og bli såpass voksen at du skal kunne være med på noe så uskyldigt som ett lan. Foreldrene mine var skjeleglad for at jeg heller var på lan i helgene enn på fylla. Win Win for både meg og foreldrene mine.

Lenke til kommentar

Som sivilingeniør i datateknikk vil eg med rimeleg grei fagleg dekning påstå at ein harddisk generelt sett ikkje vil bli øydelagt av "normal" transport. Med normal transport meiner eg til dømes køyring i bil. Unormal transport vil til dømes vere å skyte ut PC-en med kanon, eller knyte eit tau rundt han og slepe han langs bakken. Innhaldet på harddisken kan sjølvsagt øydeleggjast ved uvettig bruk, men det gjeld like mykje om PC-en står heime eller på eit LAN.

 

Novel, det spørs om dette er den verkelege grunnen til at dei ikkje vil la deg reise. Om det er det, er det berre å vise til diverse svar du har fått der, eventuelt påpeike at det er samme harddisk-teknologi som blir brukt i berbare maskiner, som blir flytta rundt stadig vekk. Dersom det ikkje er det med harddisken som er problemet, synest eg foreldra dine burde fortelle deg den verkelege grunnen. Å dikte opp argument for å sleppe unna den verkeleg diskusjonen er berre feigt.

 

Eg vil absolutt råde deg frå å følgje Nissen sitt forslag. Det vil berre få deg til å framstå som umoden, og du vil miste tillit, noko som er det stikk motsatte av det du treng å oppnå. I tillegg vil det vere lite hensynsfullt mot dei, som sannsynlegvis blir skuffa og bekymra. Prøv heller å snakke skikkeleg med dei. Det tekniske argumentet deira er feil, so om det berre er det det står på, burde det gå an å overbevise dei. Og som nemnt, der er verkeleg verre ting ein 16-åring kan bruke fritida si til.

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar
Vil tro foreldrene hans er av den åndssvake typen som kaller selve PC'en for harddisken.

Er nok dette jeg også tror. De "gamle" har så lite peiling på slikt^^

Det var det jeg antydet også, men på forrige side bekrefter trådstarter at det er nettopp harddisken som er problemet ikke PC'en.

 

EDIT: trådstarter sier at det er foreldrene som sier harddisk, så da ble denne posten helt meninksløs og posten til Frohman forblir et tema

Endret av Milt
Lenke til kommentar
og de sier harddisken og ikke selve pc'en hvis du er usikker på det Milt

 

Kan jo tolkes i retning "ja, den boksen, ikke skjermen!" hvis de er mindre opplyste på teknologifronten.

 

Dette med at harddisken kan bli ødelagt er rett og slett sprøyt. Med mindre du har tenkt til å plassere store mengder cola over PCen når du kommer frem, kommer det ikke til å hende noe som helst. Nevn gjerne, som andre foreslo, bærbare PCer. Jeg har selv en bærbar skolePC som jeg behandler på lik linje med en bok, altså litt lett og ledig. Det har jeg gjort i 2 og et halvt år uten å merke noen problemer.

 

Jeg har også en "gamer"-bærbar som jeg bruker til vanlig (og skriver på nå), og hvis foreldrene dine tror at harddisken på PCen din blir ødelagt under transport fra hjem til LAN (avslått!) kan jeg fortelle at min harddisk klarte seg helt fint tur-retur Oslo - Cannes (sør i Frankrike), påslått og i veldig full aktivitet.

 

Kort sagt: om harddisken din blir ødelagt under transport er det enten fordi bilen kolliderer, du tar den ut av PCen og setter deg på den, eller fordi du heller Cola på den. Ikke på grunn av at den blir transportert.

 

Som et lite tips kan du jo også vise denne tråden til foreldrene dine, så kanskje de tar til vett?

Lenke til kommentar
jeg har spørt i hvertfall to år nå så de burde da snart få nok av den "masinga" mi, men de ser jo ikke sånn ut kansje, det er noen andre som har noen andre ideer

 

og de sier harddisken og ikke selve pc'en hvis du er usikker på det Milt

 

Det er et kjent fenomen at folk som ikke vet noe spesielt om datamaskiner ofte kaller selve boksen for harddisk. Om dette er tilfellet med dine foreldre vet jeg ikke, men uansett tror jeg du bør få dem til å utdype hva de egentlig er redd for, og så får du bare motbevise deres teorier etter hvert som de finner dem opp :)

Lenke til kommentar

I lukkede nettverk er du nok mer utsatt for virus hvis noen har klart å pådra seg det før de dukker opp, men sørg for å ha god backup før du reiser og oppdatert antivurusprogramvare, så er du godt rustet.

 

Har hendt at jeg har måttet reinstallere etter lan den gangen jeg holdt på med det, noen ganger pga virus og andre ganger fordi all driten jeg innstallerte ikke var helt samarbeidsvillig i avinstalleringa.

 

Så lenge du er relativt oppegående på pc-fronten er det nok ikke noen stor fare for at du må gjøre noe som helst form for førstehjelp etter at maskinen er vel hjemme igjen :)

 

Rent fysisk er det godt gjort å ødelegge noe på LAN.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...