Gå til innhold

Datakræsj - noen som kan anbefale et verksted?


Gjest Slettet-ssCtuqFq

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-ssCtuqFq
Ser du skrev her at du fikk feilmelding på at det var en fil som var borte. da funker mest sannsynlig disken. Hvordan var det han koblet til disken? Via kabinett eller via overgang til vanlig IDE kontakt?

 

Det vet jeg faktisk ikke - har ikke fått snakket med ham enda, men han hadde prøvd litt forskjellig. Han mente at det kanskje var noen andre enn Ibas som kunne fikse saken, men jeg vet ikke om noen andre jeg kan spørre, så da så...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg begynner å lure på intelligensen til folk her inne...

Eneste filen som mangler er hal.dll, DET ER IKKE VERRE ENN DET.

 

Disken fungerer PERFEKT, og du kan fint få igjen bildene dine uten å betale så mye som en krone.

Du trenger ikke å åpne den bærbare maskinen i det hele tatt.

 

Som sagt, så kan du bruke en LiveCD... Hvis han IT fyren din ikke vet hvordan man gjør det, begynner jeg å lure :p

Eller, du kan starte opp recovery consolen fra windows CDen, legge hal.dll filen på en minnepinne elns, og enkelt og greit kopiere den over til c:\windows\system32...

Lenke til kommentar
Disken fungerer PERFEKT,

Ikke nødvendigvis.

Når systemfiler plutselig blir korrupte er det gjerne en indikasjon på at harddisken begynner å bli litt sliten. Går nok fint an å få bootet opp windows igjen, men det første man bør gjøre da er å ta backup.

 

Enig.

Må også huske på at man kan teoretisk skade filer ved å reparere en innstalasjon om disken må skrive disse filene til deler av disken som ikke er korrupt.

Men det skal nå litt til for at det skal skje uansett og programmet skal jo i hovedsak bruke ledig plass for å gjennoprette systemet.

Dog ingen garanti for at ting er igjen når man booter opp.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva som er problemet her. Du sier bildene er fryktlig mye verdt for deg, og at du faktisk vurderer IBAS til 5-6000kr.

 

Dra på clas ohlson og kjøp ett 2.5" HDD kabinett til noen hundrelapper, skru ut disken fra bærbare, skru inn i HDD kabinettet, fyr kabelen inn i en pc og ta backup.

 

Å skru ut en HDD fra en bærbar pleier ikke å være verre enn å skru ut platen under pcen, eller på siden. Noen er selvfølgelig litt mer problematisk der du må skru ganske mye. Men at du ødelegger noe skal godt gjøres, det er kun hvis du greier å dra ut noen kabler (som egentlig ikke ødelegger noe), eller mister noe i gulvet etc.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ssCtuqFq
Skjønner ikke helt hva som er problemet her. Du sier bildene er fryktlig mye verdt for deg, og at du faktisk vurderer IBAS til 5-6000kr.

 

Dra på clas ohlson og kjøp ett 2.5" HDD kabinett til noen hundrelapper, skru ut disken fra bærbare, skru inn i HDD kabinettet, fyr kabelen inn i en pc og ta backup.

 

Å skru ut en HDD fra en bærbar pleier ikke å være verre enn å skru ut platen under pcen, eller på siden. Noen er selvfølgelig litt mer problematisk der du må skru ganske mye. Men at du ødelegger noe skal godt gjøres, det er kun hvis du greier å dra ut noen kabler (som egentlig ikke ødelegger noe), eller mister noe i gulvet etc.

 

Problemet er at det ikke fungerte.... :cry:

 

 

 

Du kan prøve å kontakte www.infolink.no - de skal være noe billigere enn IBAS

 

Takk for tips :thumbup:

Endret av Slettet-ssCtuqFq
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ssCtuqFq
Jeg begynner å lure på intelligensen til folk her inne...

Eneste filen som mangler er hal.dll, DET ER IKKE VERRE ENN DET.

 

Disken fungerer PERFEKT, og du kan fint få igjen bildene dine uten å betale så mye som en krone.

Du trenger ikke å åpne den bærbare maskinen i det hele tatt.

 

Som sagt, så kan du bruke en LiveCD... Hvis han IT fyren din ikke vet hvordan man gjør det, begynner jeg å lure :p

Eller, du kan starte opp recovery consolen fra windows CDen, legge hal.dll filen på en minnepinne elns, og enkelt og greit kopiere den over til c:\windows\system32...

 

Mangel på kunnskap og mangel på intelligens er vel strengt to forskjellige ting, enig? Jeg sier meg kun skyldig i det første.... ;)

 

Er faktisk ikke så sikker på at det kun er hal.dll som mangler. Da jeg prøvde å kjøre Ubuntu fikk jeg feilmeldinger på flere filer

 

Han som så på maskinen mente at bootsektoren var skadet og at det var derfor de ikke fikk kontakt med disken. Selv har jeg null peil på denne typen datagreier...

 

Jeg har ikke prøve å kjøre Live CD. Fant ikke helt fram på hjemmesiden deres (https://help.ubuntu.com/community/LiveCD). Hvilken versjon er det meningen at man skal bruke? (har en gammel maskin med XP)Ubuntu 5.10, Ubuntu 6.06, Ubuntu 7.10 eller Ubuntu 8.04 ?

 

Mht det du sier mht Recovery - er det dit man kommer ved å taste F8? Det har jeg prøvd, men det gikk heller ikke :cry:

Endret av Slettet-ssCtuqFq
Lenke til kommentar
Jeg begynner å lure på intelligensen til folk her inne...

Eneste filen som mangler er hal.dll, DET ER IKKE VERRE ENN DET.

 

Disken fungerer PERFEKT, og du kan fint få igjen bildene dine uten å betale så mye som en krone.

Du trenger ikke å åpne den bærbare maskinen i det hele tatt.

 

Som sagt, så kan du bruke en LiveCD... Hvis han IT fyren din ikke vet hvordan man gjør det, begynner jeg å lure :p

Eller, du kan starte opp recovery consolen fra windows CDen, legge hal.dll filen på en minnepinne elns, og enkelt og greit kopiere den over til c:\windows\system32...

 

Mangel på kunnskap og mangel på intelligens er vel strengt to forskjellige ting, enig? Jeg sier meg kun skyldig i det første.... ;)

 

Er faktisk ikke så sikker på at det kun er hal.dll som mangler. Da jeg prøvde å kjøre Ubuntu fikk jeg feilmeldinger på flere filer

 

Han som så på maskinen mente at bootsektoren var skadet og at det var derfor de ikke fikk kontakt med disken. Selv har jeg null peil på denne typen datagreier...

 

Jeg har ikke prøve å kjøre Live CD. Fant ikke helt fram på hjemmesiden deres (https://help.ubuntu.com/community/LiveCD). Hvilken versjon er det meningen at man skal bruke? (har en gammel maskin med XP)Ubuntu 5.10, Ubuntu 6.06, Ubuntu 7.10 eller Ubuntu 8.04 ?

 

Mht det du sier mht Recovery - er det dit man kommer ved å taste F8? Det har jeg prøvd, men det gikk heller ikke :cry:

 

Ikke trykk f8 da startes recovery fra fabrikant og alt på c:\ vil bli slettet

ftp://ftp.klid.dk/ubuntu-cd/hardy/ubuntu-...esktop-i386.iso

her er ubuntu som du trenger

Lenke til kommentar

IBAS tar 10-11 tusen for å hente ut data dersom harddisken er ødelagt. Om det bare er kontrollerkortet, koster det mindre. Hadde nylig en slik sak her på jobb (Elkjøp Narvik).

 

Enkelte Elkjøp/Lefdal-butikker har PC-klinikk, og der kan data reddes i svært mange tilfeller. Ta en tur innom og spør hva de kan gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ssCtuqFq
Står pcen oppsatt til å boote fra cd. Dette må endres i bios kan være du må trykke delete eller f1 f2 osv. Står nede i venstre hjørne under boot av maskinen.

 

Ja, det er i alle fall det jeg har gjort tidligere

Lenke til kommentar

Altså, hvis det er noe galt med boot-delen, så kan man som regel bare fikse det via en Vista-CD.

 

Putt inn CDen, og etter hvert kommer det fram "Reparer Maskinen". Der kan du velge hva du vil forsøke å reparere, som oppstart osv.

 

Da vil den søke etter problemet, og gir deg beskjed hvis den ikke klarer å fikse det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ssCtuqFq
Altså, hvis det er noe galt med boot-delen, så kan man som regel bare fikse det via en Vista-CD.

 

Putt inn CDen, og etter hvert kommer det fram "Reparer Maskinen". Der kan du velge hva du vil forsøke å reparere, som oppstart osv.

 

Da vil den søke etter problemet, og gir deg beskjed hvis den ikke klarer å fikse det.

 

 

Det har jeg prøvd, bortsett fra at det er XP, ikke Vista. Det går ikke fordi det mangler en fil :(

Lenke til kommentar

Det finnes programmer som kan hente ut bilder selv om hele bootsektoren er korrupt og vanlige programmer ikke kan se disken.

 

Jeg har selv erfaring med et som heter "Recover My Photos" som jeg brukte ved å koble den uleselige disken direkte til en stasjonær PC (IDE, ikke USB). Det scanna gjennom disken på laveste nivå, sektor for sektor og identifiserte alt som kunne være eller ha vært bildefiler.

Med det klarte jeg å få tilbake over 1000 bilder som andre "eksperter" ikke hadde klart å se snurten av.

Lenke til kommentar

Jeg har benyttet EasyRecovery Professional med stort hell, fikk reddet alt av bilder fra en harddisk. Om dette vil fungere for deg vet jeg ikke. (EasyRecovery selges av IBAS) En 2,5 -> 3,5 adapter koster ikke mye, og det å ta ut en HD fra en laptop skal være en smal sak.

 

Evt. så kan du gå innom her post-59142-1223017473_thumb.jpg

:roll:

 

Reparering for DATA... oh yes, på Grønland T-banestasjon tilogmed!

Lenke til kommentar

Dersom det hadde vært min komputer hadde jeg koblet til et eksternt harddisk-drev og lagt in os på det for så å kjøre et disk-revovery-program og lagre de gjenopprettede filene på det eksterne drevet.

 

Jeg antar at du i utgangspunktet fikk kontakt med drevet siden du fikk feilmelding om at det manglet en fil, men det spørs jo hvordan det ligger an nå siden det har blitt forsøkt diverse.

 

Man skal IKKE skrive noe som helst til et harddisk-drev som man vil gjenopprette data fra. Det kan forværre saken og de områder på disken som inneholder data kan bli overskrevet.

Man skal alltid kjøre et disk-gjennoprettingsprogram fra en annen disk enn den man skal berge. Man analyserer disken det gjelder med hjelp av programmet for så å lagre de gjennopprettede filer på en annen disk.

 

Slike gjenopprettingsprogram legger som regel filene i kataloger sortert etter filtype.

Programmer blir ikke kjørbare etterpå, men det er forholdsvis lett å finne igjen dokumenter og bilder og det er stort dette som folk ønsker å berge.

 

EDIT: Rettet noen skrivefeil.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...