Gå til innhold

Datakræsj - noen som kan anbefale et verksted?


Gjest Slettet-ssCtuqFq

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å lure på intelligensen til folk her inne...

Eneste filen som mangler er hal.dll, DET ER IKKE VERRE ENN DET.

 

Disken fungerer PERFEKT, og du kan fint få igjen bildene dine uten å betale så mye som en krone.

Du trenger ikke å åpne den bærbare maskinen i det hele tatt.

 

Ta deg ei bolle og slutt å mene noe om andres intelligens. Du har tydeligvis ikke erfaring nok til å uttale deg om denne saken. Når systemfiler plutselig forsvinner fra en windows systempartisjon har dette _alltid_ en årsak. Dersom innholdet på disken er så viktig for brukeren er det verste han kan gjøre å prøve forskjellige boot-cder etc hvis han ikke vet helt hva han gjør og hvilken risiko han tar. Selvfølgelig er det ikke noe problem å gjøre som du sier dersom årsaken til at f.eks hal.dll mangler er at man har rota det til med en recoveryplate eller til og med klart å slette fila, men dersom årsaken er begynnende harddiskfeil risikerer man at det blir verre for hver gang, og at innholdet nær sagt forsvinner mellom hendene på den som jobber med det.

Dette har jeg opplevd selv, og det er ikke noe gøy. Ingen disrespect til trådstarter, men det er ikke så lett å gi råd med alle if's og but's i en situasjon som kan være så kritisk som jeg nå har forklart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg begynner å lure på intelligensen til folk her inne...

Eneste filen som mangler er hal.dll, DET ER IKKE VERRE ENN DET.

 

Disken fungerer PERFEKT, og du kan fint få igjen bildene dine uten å betale så mye som en krone.

Du trenger ikke å åpne den bærbare maskinen i det hele tatt.

 

Ta deg ei bolle og slutt å mene noe om andres intelligens. Du har tydeligvis ikke erfaring nok til å uttale deg om denne saken. Når systemfiler plutselig forsvinner fra en windows systempartisjon har dette _alltid_ en årsak. Dersom innholdet på disken er så viktig for brukeren er det verste han kan gjøre å prøve forskjellige boot-cder etc hvis han ikke vet helt hva han gjør og hvilken risiko han tar. Selvfølgelig er det ikke noe problem å gjøre som du sier dersom årsaken til at f.eks hal.dll mangler er at man har rota det til med en recoveryplate eller til og med klart å slette fila, men dersom årsaken er begynnende harddiskfeil risikerer man at det blir verre for hver gang, og at innholdet nær sagt forsvinner mellom hendene på den som jobber med det.

Dette har jeg opplevd selv, og det er ikke noe gøy. Ingen disrespect til trådstarter, men det er ikke så lett å gi råd med alle if's og but's i en situasjon som kan være så kritisk som jeg nå har forklart.

 

Helt enig med deg.

Har man verdifulle filer så bør man absolutt benytte seg av profesjonelle som vet hva de jobber med, kjenner til flere som har greid å ødelagt hele hder fordi man har prøvd litt for mye selv og diskfeilen har bare blitt verre.

Lenke til kommentar

Hvis du får en feilmedling hal.dll is missing så er dette den første filen som skal lastes fra windows mappen. Har hatt samme problem med egen PC ( stationær med flere harddisker ) problemet er at windows mappen(filene?) er borte( i mitt case prøvde pcen å boote fra en disk hvor jeg hadde slettet windows mappen manuelt ). Kjør en live CD og allt vil kunne bli fikset.

 

 

Siden du får en feilmelding på skjermen så betyr det at disken din er iorden.

 

Klarer du ikke boote live CD, så vil jeg si at pc'en din har problemer( og/eller du ikke har kunskaper til å boote fra CD )

 

Uansett lykke til

Lenke til kommentar
IBAS tar 10-11 tusen for å hente ut data dersom harddisken er ødelagt. Om det bare er kontrollerkortet, koster det mindre. Hadde nylig en slik sak her på jobb (Elkjøp Narvik).

 

Enkelte Elkjøp/Lefdal-butikker har PC-klinikk, og der kan data reddes i svært mange tilfeller. Ta en tur innom og spør hva de kan gjøre.

Da mener du det kortet på toppen/bunnen av disken sant?

Har to disker selv hvor jeg tror dettet kretskortet har tatt kvelden. Hva kostet det å bytte det kortet? Er det noe jeg eventuelt kan gjøre selv, ved å f.eks kjøpe en ny identisk disk og bare bytte kortet?

Lenke til kommentar

@Cappo: I teorien: ja - men vær obs på at du i mange tilfeller må treffe eksakt på type disk, ofte helt ned til firmwareversjon. Det kan være ekstremt vanskelig å få tak i en helt identisk disk.

I tillegg må du selvfølgelig passe på så du ikke skrur ut feil skruer og kommer i skade for å ta av dekselet over diskplatene. Dette veit du sikkert, men jeg skriver det i tilfelle andre fikk lyst til å prøve seg;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...