Gå til innhold

Datakræsj - noen som kan anbefale et verksted?


Gjest Slettet-ssCtuqFq

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-ssCtuqFq

Hei

 

Jeg har fått et datakræsj :cry: på min gamle bærbare og vil prøve å redde bildene mine (ja, jeg VET at jeg burde tatt backup). Er det noen som kan tipse meg om noen som kan hjelpe meg med dette + fortelle meg hvor mye jeg må ut med? :hmm:

 

Hilsen

spirreVIP

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-ssCtuqFq

Hei igjen,

 

Takk for svar, alle sammen. IBAS er uaktulle med min lommebok :cry. Har heller aldri skrudd noe på bærbare maskiner, så der er jeg redd jeg er inkompetent.

 

Feilmeldingen jeg får opp når jeg prøver å logge inn er: ”Windows kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet: <windows root>system32\hal.dll. Installer en kopi av filen på nytt. Det skulle vel kanskje bety at det er mulighet til å reparere og hente ut data ved hjelp av USB eller noe sånt??

Lenke til kommentar

Det betyr at du bare trenger å hive i en XP eller Vista-cd avhengig av hva du bruker, boote opp den og velge 'reparer', så er alt som før igjen.

 

Det kan dog hende at harddisken din er skadet, men ved å utføre dette vil du ihvertfall kunne få kopiert over viktig data på CD eller minnepenn enkelt og greit.

Endret av Zerblat
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ssCtuqFq
Det betyr at du bare trenger å hive i en XP eller Vista-cd avhengig av hva du bruker, boote opp den og velge 'reparer', så er alt som før igjen.

 

Dvs sette i cd'en, starte maskinen og så velge "reboot" ? Jeg var litt redd for å velge "reboot" fordi jeg fryktet at den da ville reinstallere hele skiten og at alt som ligger der skulle gå tapt. Får jeg opp valget "reparer" i neste vindu eller?

Endret av Slettet-ssCtuqFq
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ssCtuqFq
Anbefaler heller å bruke Ubuntu LiveCD eller Ultimate CD for å starte opp. Disse gjør ingen inngrep i eksisterende system, slik at det er ingen fare for skade noe eller andre feil. DE kjøre begge fra CD-en.

 

Begge har verktøy for å ta backup av filer (og mye mer).

 

Takk for svar - er det noe av disse to programmene som er bedre/enklere enn det andre?

Lenke til kommentar

Personlig anbefaler jeg Ubuntu LiveCD.

 

Det er bare å laste ned Ubuntu sine sider, brenne ut iso-fila på en CD, putte den i den problematiske PC-en.

 

La Ubuntu laste fra CD-en, når det er gjort skal du ha tilgang til eksisterende partisjoner på maskina. Med en CD, DVD, minnepinne eller ekstern harddisk skal du kunne overføre innholdet du vil ta vare på til disse. Anbefaler en ekstern harddisk, da har du noe til backuper senere. En 500 GB koster ikke mer enn 500 - 600 kr.

 

Når dette er gjort kan du trygt prøve "repair install"/gjenoppretting av den bærbare PC-en uten risiko for å miste noe som helst. Man bør alltid lage backup før man gjør slike operasjoner, selv om "repair install" som oftest ikke gjør at man mister noe, men man vil ikke oppleve den ene gangen.

 

Michael Stevens beskriver framgangsmåten for en "repair install". Men er du sikker på at du har tatt sikkerhetskopi av alt av verdi er det bedre å ta en nyinstallering/recovery.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ssCtuqFq
Når dette er gjort kan du trygt prøve "repair install"/gjenoppretting av den bærbare PC-en uten risiko for å miste noe som helst. Man bør alltid lage backup før man gjør slike operasjoner, selv om "repair install" som oftest ikke gjør at man mister noe, men man vil ikke oppleve den ene gangen.

 

Takk for hjelp :-) Repair install fungerte ikke, så jeg gir Ubuntu et forsøk. Håper virkelig dette fungerer...det er noen bilder av en person som nå er borte på maskinen.

 

Ellers er vel maskinen klar for skraphaugen, men jeg kommer til å reinstallere og bruke den som en testmaskin hvis/når jeg bare får reddet bildene mine. Hvor stor tror du sannsynligheten er for at dette fungerer?

Lenke til kommentar
Takk for hjelp :-) Repair install fungerte ikke, så jeg gir Ubuntu et forsøk. Håper virkelig dette fungerer...det er noen bilder av en person som nå er borte på maskinen.

 

Ellers er vel maskinen klar for skraphaugen, men jeg kommer til å reinstallere og bruke den som en testmaskin hvis/når jeg bare får reddet bildene mine. Hvor stor tror du sannsynligheten er for at dette fungerer?

Det er tilnærmet umulig å si noe om sannsynligheten for at det vil fungere, jeg håper bare for din del at du ikke har gjort vondt verre ved å forsøke repair. Repair kan virke forlokkende for de som ikke vet bedre, men det er normalt en grunn til at filen er borte, og det er svært ofte enten en fysisk feil på disken eller at filsystemet er mer eller mindre korrupt, og da risikerer man å ødelegge mer enn man reparerer.

 

Hvis det kommer ulyder (nye lyder du ikke har hørt før) fra disken bør du ikke prøve å redde filene selv, for da vil skaden raskt forverre seg. Hvis det ikke er noen uvante lyder kan du normalt trygt forsøke å redde dataene på egenhånd uten å forårsake mer skade. Det du bør gjøre er enten å forsøke med en boot-CD, f.eks. Ubuntu (kjør live fra CD, ikke installer Ubuntu) eller Ultimate boot CD slik som det er foreslått av andre. Hvis ikke dette funker kan det hende at du må ta ut disken og koble den til en annen PC via et USB-adapter, som ikke koster all verden.

 

Hvis du ikke er i stand til å gjøre dette selv, så har Elkøp i sine butikker (i samarbeid med IBAS tror jeg) en tjenste for å redde data fra disker som ikke koster all verden. Eksakt hva denne tjenesten går ut på og hvor gode de er vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ssCtuqFq
Hvis du ikke er i stand til å gjøre dette selv, så har Elkøp i sine butikker (i samarbeid med IBAS tror jeg) en tjenste for å redde data fra disker som ikke koster all verden. Eksakt hva denne tjenesten går ut på og hvor gode de er vet jeg ikke.

 

Ser ikke ut som systemet vil kjøre cder, så da kommer jeg ikke så mye lenger den veien. Kan du tipse meg om et USD-adapter som funker til dette?

Lenke til kommentar

Er du sikker på at den ikke vil kjøre CD'n?

 

Altså, når du starter må du velge at du skal boote fra CD.

 

Du kan ta en titt her, litt info om du har problemer med å boote fra CD.

 

Uansett, så ville det beste være å sette harddisken i en annen PC. Da unødvendig bruk av en skadet harddisk kun vil gjøre vondt veldig mye verre. Om du ikke vet hvordan, så kan sikkert folkene der du kjøpte PCen hjelpe deg med dette. Fortell dem hva vi har forklart og ikke hiv deg på noen løsningen du ikke vet hva innebærer...

Endret av Habitats
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ssCtuqFq
Er du sikker på at den ikke vil kjøre CD'n?

 

Altså, når du starter må du velge at du skal boote fra CD.

 

Du kan ta en titt her, litt info om du har problemer med å boote fra CD.

 

Uansett, så ville det beste være å sette harddisken i en annen PC. Da unødvendig bruk av en skadet harddisk kun vil gjøre vondt veldig mye verre. Om du ikke vet hvordan, så kan sikkert folkene der du kjøpte PCen hjelpe deg med dette. Fortell dem hva vi har forklart og ikke hiv deg på noen løsningen du ikke vet hva innebærer...

 

Takk for svar :) Nei, det fungerer ikke å boote cd'en. Har også prøvd å trykke F8 under oppstart for å starte i sikkerhetsmodus etc, men det fungerte heller ikke.

 

Jeg har nå fått en IT-fyr til å ta en titt på den. Hørte at det kunne være vanskelig å operere ut harddisken på bærbare og at det kunne være vanskelig å få tak i kabinett, så jeg lar noen andre ta seg av resten. Bildene er litt for viktige for meg til at jeg vil ta sjanser...

Lenke til kommentar
Jeg har nå fått en IT-fyr til å ta en titt på den. Hørte at det kunne være vanskelig å operere ut harddisken på bærbare og at det kunne være vanskelig å få tak i kabinett, så jeg lar noen andre ta seg av resten. Bildene er litt for viktige for meg til at jeg vil ta sjanser...

 

Ai - styr unna han IT-fyren din - høres ikke bra ut.

Disker er lett å ta ut av de fleste bærbare, og kabinetter å sette dem i er nesten hyllevare.

Du har tre alternativer:

 

A - fyren vil loppe deg for penger.

B - fyren aner ikke hva han snakker om.

C - Fyren vil bare late som det er vanskelig, for å skryte litt mer av seg selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ssCtuqFq
Ai - styr unna han IT-fyren din - høres ikke bra ut.

Disker er lett å ta ut av de fleste bærbare, og kabinetter å sette dem i er nesten hyllevare.

Du har tre alternativer:

 

A - fyren vil loppe deg for penger.

B - fyren aner ikke hva han snakker om.

C - Fyren vil bare late som det er vanskelig, for å skryte litt mer av seg selv.

 

Alternativ D: Det var ikke IT-fyren som sa at det var vanskelig å få tak i kabinett/ta ut disken fra bærbare. Han tar ikke betalt for det og er særdeles dyktig på det han driver med.

 

Viste seg at han ikke fikk kontakt med disken, så den må til IBAS eller noe sånt :ermm:. Han anslo at Ibas ville ta 5-6000 for å rekonstruere disken, men det er verdt det...

Lenke til kommentar
Hei igjen,

 

Takk for svar, alle sammen. IBAS er uaktulle med min lommebok :cry. Har heller aldri skrudd noe på bærbare maskiner, så der er jeg redd jeg er inkompetent.

 

Feilmeldingen jeg får opp når jeg prøver å logge inn er: "Windows kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet: <windows root>system32\hal.dll. Installer en kopi av filen på nytt. Det skulle vel kanskje bety at det er mulighet til å reparere og hente ut data ved hjelp av USB eller noe sånt??

 

Ser du skrev her at du fikk feilmelding på at det var en fil som var borte. da funker mest sannsynlig disken. Hvordan var det han koblet til disken? Via kabinett eller via overgang til vanlig IDE kontakt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...