Gå til innhold

Er jakt nødvendig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har for få rovdyr i naturen vår, så hvis vi ikke hadde redusert stammene av gresseterne stadig vekk så hadde de i løpet av få år blitt så mange at de haddde overbeitet de plantene de lever av. Så hadde plantene dødd ut og deretter hadde gresseterne dødd ut. Samtidig er det mange som slipper ut husdyr (spesielt sauer) på beite på fjellet i sommerhalvåret, og da liker man lite at de blir tatt av rovdyr. Så i tidligere tider gjorde man alt for å utrydde rovdyra, og etter det måtte altså menneskene selv overta rollen som "rovdyr" for å opprettholde balansen i naturen.

Lenke til kommentar
[....]

 

Og der fikk vi den politisk korrekte versjonen, hvor sann den er er det vel delte meninger om. F.eks hjort og elg forvaltes for å få størst mulig bestander å jakte på, og ikke for å begrense antallet eller "ta ulvens kvote"...

 

Nei, vi trenger ikke å jakte. Det er ingen i Norge i dag som trenger å jakte for å få mat på bordet, men det er veldig mange, SSB-jegerstatistikk_08 , som liker å jakte. Jeg kjenner ikke en eneste jeger som drar ut i skogen for å gjøre den tunge plikt, h*n gjerne skulle hvert for uten, å redusere viltbestandene til et forsvarlig nivå fordi vi har vært så dumme å (nesten) utrydde (mange av) rovdyrene. Derimot kjenner jeg mange jegere som gleder seg så mye at de ikke får sove i dagene før jakta starter. Helt allmindelige kvinner og menn som rengerer jakten som ett av årets absolutte høydepunkt. Og ja, vi synes det er flott med naturopplevelsen, nærheten til naturen, turer i skog og mark og alt det der, men hele grunnen til at vi er der ute, ålende på magen i myra, er fordi vi har rifla i hånda og ett håp om å snart også ha ett dyr i siktet. Selvfølglig er det staselig å se en reinsbukk på bare 20m avstand, og solnedgangene og myrvannet i støvlene og gnagsårene og de hyggelige kveldene ved bålet og det kan være litt vemodig å se den søte lille kalven du har jaktet på hele dagen ligge der, død, i lyngen, men vi lurer oss selv hvis vi prøver å innbilde noen noe annet enn att jegere tar liv og att de aller alller fleste av oss liker den delen av jakten like mye som noe annet.

 

 

(*vi* og *oss* er kun myntet på de som føler att de er en av *oss*)

Lenke til kommentar

Ja det er som SeaLion sier.

Vi har jaktet ned alle rovdyrene (for at de ikke skal ta husdyrene vi har på beite) og dette har ført til en eksplosjon i f.eks elgestammen.

 

Men om det er absolutt nødvendig og jakte på dem for og holde dem nede er jeg ikke så sikker på.

Når stammen blir stor nokk vil den reguleres av seg selv vet at f.eks sykdommer bryter ut eller at det blir mangel på mat da alt blir beitet ned.

 

Det beste hadde selvfølgelig og satt opp rovdyrsikre gjerer som i sverige for sauene og kuene også latt ulvestammen vokse opp på et akseptabelt nivå igjenn så de kunne tatt seg av reguleringen av naturen. (kansje de hadde trengt litt hjelp for og vokse opp igjenn da med f.eks kunstig befruktning fra andre ulvestammer for og unngå den massive innavlen som er hos de nordiske ulvene nå og sikret bedre valpekull)

 

 

Og til dere som hører på klagene til sauebøndene om de forfærdelige ulvene så annbefaler jeg sterkt og se denne dokumentaren:

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/329055

Ca 3% av de rovdyrtatte sauene blir tatt av ulv. Det er ca det samme som ørnen tar!

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Ja det er som SeaLion sier.

Vi har jaktet ned alle rovdyrene (for at de ikke skal ta husdyrene vi har på beite) og dette har ført til en eksplosjon i f.eks elgestammen.

 

Vel, er nå det riktig? Elgforvaltningen er nå hverfall ikke basert på å redusere bestanden, men mer på å maksimere mulig uttak av kjøtt fra friske dyr. Hjorten er det litt annerledes med, den er det litt for mange av på noen lokaliteter, men i hjortens kjærneområder (vest- og nord-vest-landet) har det vel ikke vært nevneverdig med store rovdyr på 150-200 år og den store bestandsøkningen har vært i siste 30 år.

hjortevilt

Rovdyr (velg tabell 06060)

Noen helt klar sammenheng er det ikke her, greit nok, det var få elg når det var mange ulv, men det er også 50 år mellom praktisk talt utryddelse av rovdyr (~1925) og skikkelig økning i elgstammen (~1975) og det stemmer vel ganske dårlig for arter med såpass korte generasjoner som hjorteviltet har. Nå klarte jeg ikke å finne noen statistikk på det (antall husdyr på utmarksbeite), men basert på gjengroingen av landet er det rimlig å anta at beitetrykket er mindre enn "før", og at elgen tar for seg av de beitene som ku, sau og geit tok seg av før.

 

Dagens praksis er at vi har store hjortevilt stammer med vilje, selv om dette medfører masse problemer (beiteskader på innmark, trafikkulykker, etc.) nettop for å ha mer elg (og hjort) å jakte på. Jeg ser det altså som villedende informasjon å prøve å påstå at vi jakter for å redusere bestandende. Hadde bestandsreduksjoner vært målet hadde vi nok heller sett større kvoter, skuddpremier på hunndyr og lenger jakttid.

 

edit: linkkluss

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Noen steder er det for mye av enkelte arter, og bestanden kan trygt reguleres. Men jakt har også en klar samfunnsnytte som et årets høydepunkt for en god del mennesker. Jakt er både hyggelig og spennende for de som driver med det, og et skikkelig avbrekk i hverdagen.

 

skyt bøndene, importer ulver, bjørner og jerv fra usa

 

så behøver man ikke jakte

Jeg vil heller ha sibirtiger. :thumbup:

Lenke til kommentar
Ja det er som SeaLion sier.

Vi har jaktet ned alle rovdyrene (for at de ikke skal ta husdyrene vi har på beite) og dette har ført til en eksplosjon i f.eks elgestammen.

 

Vel, er nå det riktig? Elgforvaltningen er nå hverfall ikke basert på å redusere bestanden, men mer på å maksimere mulig uttak av kjøtt fra friske dyr. Hjorten er det litt annerledes med, den er det litt for mange av på noen lokaliteter, men i hjortens kjærneområder (vest- og nord-vest-landet) har det vel ikke vært nevneverdig med store rovdyr på 150-200 år og den store bestandsøkningen har vært i siste 30 år.

hjortevilt

Rovdyr (velg tabell 06060)

Noen helt klar sammenheng er det ikke her, greit nok, det var få elg når det var mange ulv, men det er også 50 år mellom praktisk talt utryddelse av rovdyr (~1925) og skikkelig økning i elgstammen (~1975) og det stemmer vel ganske dårlig for arter med såpass korte generasjoner som hjorteviltet har. Nå klarte jeg ikke å finne noen statistikk på det (antall husdyr på utmarksbeite), men basert på gjengroingen av landet er det rimlig å anta at beitetrykket er mindre enn "før", og at elgen tar for seg av de beitene som ku, sau og geit tok seg av før.

 

Dagens praksis er at vi har store hjortevilt stammer med vilje, selv om dette medfører masse problemer (beiteskader på innmark, trafikkulykker, etc.) nettop for å ha mer elg (og hjort) å jakte på. Jeg ser det altså som villedende informasjon å prøve å påstå at vi jakter for å redusere bestandende. Hadde bestandsreduksjoner vært målet hadde vi nok heller sett større kvoter, skuddpremier på hunndyr og lenger jakttid.

 

edit: linkkluss

Jepp, jeg innrømmer det: Jeg er en idiot, jeg brukte feil ord, nemlig redusere i stedet for begrense.

 

Jada, jegerne synes jakt er gøy, men jakta er likevel begrenset av kvoter, jegerne må stoppe moroa lenge før jaktsesongen er slutt hvis de har fyllt kvoten. Det er riktig at kvotene ikke er store nok til å få bestanden ned på nivået da rovdyrene var fulltallige, men dagens digre hjorteviltbestander er kun mulige med reduserte rovdyrbestander. Så for jegerne, som i følge dem selv er så opptatt av naturen, så er det om å gjøre at ikke rovdyra blir så mange at hjorteviltbestanden minker, for da forsvinner de årlige kvotene deres. Og konkurrenter liker ingen, spesielt ikke jegere.

 

Så min påstand er faktisk denne (nå får jeg nok snart besøk av noen gorillaer fra NJFF): Det er nok helt sikkert en og annen sauebonde som driver krypskytting på rovdyr i de skandinaviske skogene, men det er sikkert like mange om ikke flere hjorteviltjegere blant disse krypskytterne. Og nei, jeg har ingen lekker SSB-statistikk for å begrunne dette, bare en magefølelse. Dette er altså en helt uvitenskaplig påstand.

 

PS: Vi som ikke liker å oppleve naturen gjennom et sikte, vi opplever naturen på vår egen måte, hele året, og jepp, vi har faktisk glede av det vi også.

Lenke til kommentar
Kan jeg da si at... jegere er psykopater som bare vil skade og skyte dyr fordi det er morsomt? Det er ikke noe... "Dette er noe vi MÅ gjøre!"...?

Som en annen påpekte lenger oppe, skal vi bare drive med det som er ytterst nødvendig blir det ikke mye igjen å drive med. Jeg kan for eksempel godt tenke meg å forby deg å drive med enhver form for sex, fra nå og inn i evigheten. Med den begrunnelsen at du ikke *må* gjøre det. :p

 

 

Du kan forresten godt kalle oss 'drapslystne' men 'psykopat' blir bare feil. Bønder er psykopater, de passer på og beskytter dyra sine leenge, bryr seg virkelig om dem, *så* dreper de dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...