Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Betale NRK-lisens til utleier?


roht

Anbefalte innlegg

Hei folkens, håper noen av dere har et godt svar på dette lille problemet.

 

Det har seg sånn at jeg og en kamerat flyttet inn i leilighet i forbindelse med studier, fullt møblert med tv og hele pakka. Vi har også kabel-tv inkludert i månedsleiga. Nå krever utleier at vi betaler NRK-lisens, for hans tv, som står hos oss. Jeg kan ikke finne noe som helst om akkurat dette i leiekontrakten vi signerte under på, og lurer på om han har retten på sin side at vi betaler han for lisensen? Jeg synest husleiga er dyr nok i seg selv....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lisens går på den hustanden som bruker tven, ikke den som eier tven.

 

Dvs at om han har sin egen tv oppe hos seg, så må han betale sin egen lisens, og dere må betale deres egen.

 

Har han ikke tv, og dere disponerer tven, så vil jeg si at dere er de som skal betale lisensen, men det rette burde vært at han melder ifra til lisenskontoret om at han ikke har tv, og dere registrerer dere som lisensbetalere.

Lenke til kommentar

Ja du må betale tv-lisensen direkte slik at du kan dokumentere at den er betalt visst du får kontrollør på døra.

 

Eller eventuelt få det skriftlig at huseiger tar på seg å betale deres lisens + hans egen. Slik at du skriftlig kan vise til huseiger har tatt på seg ansvaret for begge tv-lisensene.

Mest sansynlig så vil han nekte på dette, då eg antar at intensjonen til huseiger er å putte lisenspengene i egen lomme. :roll:

Lenke til kommentar
§ 3-7. Forbud mot andre ytelser ved leie av bolig

 

Det kan ikke avtales at leier av bolig skal betale andre eller større pengebeløp enn angitt i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6.

 

Den som har betalt beløp i strid med første ledd, kan alltid kreve beløpet tilbakebetalt eller erstattet av utleieren. Avtalen for øvrig er bindende selv om tilbakebetaling eller erstatning blir krevd.

 

Kravet etter annet ledd forrentes etter lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. § 3 fra den dag beløpet ble betalt, med mindre betaleren må anses i vesentlig grad medansvarlig for overtredelsen.

 

Det betyr i praksis at det eneste som kan avtales å betale er husleie/brensel/strøm/depositum. Alt annet skal bakes inn i husleien.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Eller eventuelt få det skriftlig at huseiger tar på seg å betale deres lisens + hans egen. Slik at du skriftlig kan vise til huseiger har tatt på seg ansvaret for begge tv-lisensene.

Mest sansynlig så vil han nekte på dette, då eg antar at intensjonen til huseiger er å putte lisenspengene i egen lomme. :roll:

 

en slik avtale holder ikke ovenfor NRK. så lenge du bor i en egen del av en bolig (i dette tilfelle leilighet), disponerer tv og forsørger deg selv skal du betale lisensen åkke som. (skal man være streng med tolkningen av forskriften må du tilogmed betale lisens hvis du bor på gutterommet/pikerommet, har tv og jobb som gjør at du forsørger deg selv).

 

edit: jeg lagde for en tid tilbake denne sticky tråden som tar opp det samme.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Dette er igrunn hurtige og raske penger for utleier. For såvidt jeg vet så hvis en person har 3 tver på samme navn, så trenger man kun og betale for èn lisens?

 

det stemmer. en person kan ha flere tv'er registrert på seg.

 

hvis en person har 5 tv'er registrert på seg selv og to av disse står i hybler (og de som leier står på egne ben økonomisk) må leietagerne betale lisens på disse tv'ene.

Lenke til kommentar
Dette er igrunn hurtige og raske penger for utleier. For såvidt jeg vet så hvis en person har 3 tver på samme navn, så trenger man kun og betale for èn lisens?

 

det stemmer. en person kan ha flere tv'er registrert på seg.

 

hvis en person har 5 tv'er registrert på seg selv og to av disse står i hybler (og de som leier står på egne ben økonomisk) må leietagerne betale lisens på disse tv'ene.

Mye mulig jeg tar feil nå, men var det iallefall ikke tidligere sånn at hvis man var under 15 år(?), og benyttet tven, så var det foreldrene det gikk på, anyway om man bodde hjemme eller borte?

Lenke til kommentar
Mye mulig jeg tar feil nå, men var det iallefall ikke tidligere sånn at hvis man var under 15 år(?), og benyttet tven, så var det foreldrene det gikk på, anyway om man bodde hjemme eller borte?

 

i Forskrift om fjernsynsmottagere heter det:

 

§ 1. Betalingsplikt

 

Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

 

For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.

 

Kvittering for betalt avgift gis ved kringkastingskort.

 

og (mine uthevinger)

 

§ 4. Flere mottakere på ett kringkastingskort

Det må betales kringkastingsavgift for hver enkelt mottaker (herunder avgreninger til separate skjermer). Unntak fra dette gjøres i følgende tilfeller:

I Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre.

 

med andre ord: er du 15 år og bor hos foreldrene dine kan du ha tv på rommet og la lisensen bli betalt av feks faren din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...