Gå til innhold

Etterlengtet Canon med 21 megapiksler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen som vet om disse små sRAW-formatene bare er en digital nedskalering av bildet, eller om man får "binning" gjort nært sensoren, slik at man kan håpe på en ytelse nærmere en sensor med FF og 5/10 megapixler?

 

 

sRAW er kun en digital resize som blir gjort i dataprosesseringa.

Det ser ut som om det er en viss usikkerhet rundt det? (jeg antar at 50D og 5Dmk2 har likhetstrekk i og med DigicIV):

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=29163405

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=29042765

 

-k

Lenke til kommentar
Preview hos dpreview.

 

Er dette kameraet like godt som spesifikasjonene tilsier, så er dette et kamera holde for meg i 5-10 år.

 

Tom

 

Jepp , tror nok at jeg muligens er eier av et eksemplar om et års tid,kjøåer 50D nå og så en 5D MKll til neste jul :cool:

Hvis jeg kjøper noe slikt så blir det ikke noe 50D (eller 60D på meg). Da kvitter jeg meg heller med 350D + 30D og kjøper en 500D eller et microFT kamera.

 

Tom

Lenke til kommentar
Ikke noen racer med 3,9fps da :p

 

Blir interessant å se støy-sammenlikninger og hvordan det dynamiske omfanget blir.

 

5D har vel aldri vært laget med tanke på å være en racer/actionkamera heller.

 

Da var det bare å sette i gang sparing. Regner med det januarbonusen veksles inn i et 5DmkII :dribble:

Lenke til kommentar
Eg tenkte: Samme sensorteknolgi som er brukt i 5D mk II, men med 12 MP istedet for 21 MP.

Sensorteknolgien i 5D mk II er sannsynglivis den samme som er brukt i 50D, så det er ingen forskjell om man sier 5D mk II eller 50D når det kommer til sensorteknolgi.

 

5D mkII mangler i alle fall gapless-designet til 50D, så helt samme sensorteknologi kan det umulig være.

 

Fin form på prismehuset. Minner litt mer om 1D-serien, gjør det ikke?

Lenke til kommentar
Ikke noen racer med 3,9fps da :p

 

Blir interessant å se støy-sammenlikninger og hvordan det dynamiske omfanget blir.

 

5D har vel aldri vært laget med tanke på å være en racer/actionkamera heller.

 

Da var det bare å sette i gang sparing. Regner med det januarbonusen veksles inn i et 5DmkII :dribble:

 

Med tanke på at D700 er for de som ikke har råd til D3, er 5dMkII for de som ikke har råd til 1dmkIII, og for meg vil det innebære at høy fps er viktig. Alt kommer ann på bruken, selfølgelig, men jeg tror nok det er mnage som tenker "faen, skulle hatt 9fps" og mange som gir faen :p

Lenke til kommentar
Med tanke på at D700 er for de som ikke har råd til D3, er 5dMkII for de som ikke har råd til 1dmkIII, og for meg vil det innebære at høy fps er viktig. Alt kommer ann på bruken, selfølgelig, men jeg tror nok det er mnage som tenker "faen, skulle hatt 9fps" og mange som gir faen :p
5DMkII har så og si ingenting til felles med 1D MkIII. Men den er et seriøst alternativ til 1Ds MkIII.

 

Canon har ingen "lavbudsjetts" 1D MkIII slik Nikon har det med D3 og D700.

Lenke til kommentar
Med tanke på at D700 er for de som ikke har råd til D3, er 5dMkII for de som ikke har råd til 1dmkIII, og for meg vil det innebære at høy fps er viktig. Alt kommer ann på bruken, selfølgelig, men jeg tror nok det er mnage som tenker "faen, skulle hatt 9fps" og mange som gir faen :p
5DMkII har så og si ingenting til felles med 1D MkIII. Men den er et seriøst alternativ til 1Ds MkIII.

 

Canon har ingen "lavbudsjetts" 1D MkIII slik Nikon har det med D3 og D700.

 

Beklager, er ikke så stø på 1d og 1ds...

Er ikke 1ds (30k, right?) 1,3crop?

 

De som ikke har råd til 1ds kjøper 5DmkII, er det ikke slik da?

Lenke til kommentar

Kunne vært drømmekameraet, dersom de hadde

 

1) Redusert antall megapixler (12 eller 15 hadde vært mer enn nok)

2) Fjernet videofunksjonen (for å få ned prisen)

3) >5 fps

4) Kommet i kit med 24-105/4L IS USM

 

Med tanke på at D700 er for de som ikke har råd til D3, er 5dMkII for de som ikke har råd til 1dmkIII, og for meg vil det innebære at høy fps er viktig. Alt kommer ann på bruken, selfølgelig, men jeg tror nok det er mnage som tenker "faen, skulle hatt 9fps" og mange som gir faen :p
5DMkII har så og si ingenting til felles med 1D MkIII. Men den er et seriøst alternativ til 1Ds MkIII.

 

Canon har ingen "lavbudsjetts" 1D MkIII slik Nikon har det med D3 og D700.

 

Beklager, er ikke så stø på 1d og 1ds...

Er ikke 1ds (30k, right?) 1,3crop?

 

De som ikke har råd til 1ds kjøper 5DmkII, er det ikke slik da?

1D mkIII har 1.3x crop.

1Ds mkIII er fullframe. 50k-60k elns. :)

Endret av yackup
Lenke til kommentar
Beklager, er ikke så stø på 1d og 1ds...

Er ikke 1ds (30k, right?) 1,3crop?

 

De som ikke har råd til 1ds kjøper 5DmkII, er det ikke slik da?

1D Mk III er 1,3 crop, 10-komma-noe MP og 10 BPS.

 

1Ds Mk III er 35mm-format, 21.1 MP (samme som 5D MkII) og 5(?) BPS.

 

Den første er et sports/action/presse-kamera, den andre er til studio/landskaps-bruk o.l.

Lenke til kommentar
Så hvorfor er 1DMKIII så langt ifra 5D? Jeg regner med 5DMKII skal matche D700 på støy, noe 1D ikke gjør, så man betaler for robusthet i 1DMKIII, så for de som ikke er rambo, hvorfor vil ikke et 5DMKII med 10fps være et bedre eller like godt sport/reportasje-kamera som 1DMKIII?
Fordi 5D MkII ikke har 10FPS... Canon har som nevnt ikke giddet å lage en "lavbudsjetts" 1D MkIII.

 

Skulle 5D MkII hatt samme hastighet som 1D MkIII måtte den enten hatt omtrent samme antall piksler, eller mye mer regnekraft. Og da hadde den hatt en helt annen rolle eller en mye høyere pris.

 

Hvorvidt 5D MkII kommer til å matche D700 på støy er vanskelig å si før man får sett skikkelige tester. Jeg tviler på at den klarer å matche på pikselstøy siden den har mye mindre fotodioder, men det kan godt være resultatet blir omtrent like godt ved nedsampling til omtrent samme bildestørrelse.

Lenke til kommentar
Det ville det sikkert vært, om 5D mkII var i nærheten av 10fps, noe det absolutt ikke er..

 

1D mkIII - sport, mange fps, presse, etc..

 

1Ds mkIII - studiomodellene, landskap etc (sinnsyk detaljgjengivelse!!)

 

5D mkII - 1Ds mkIII light :)

 

Derfor:

Ikke noen racer med 3,9fps da :p

 

Blir interessant å se støy-sammenlikninger og hvordan det dynamiske omfanget blir.

 

5D har vel aldri vært laget med tanke på å være en racer/actionkamera heller.

 

Da var det bare å sette i gang sparing. Regner med det januarbonusen veksles inn i et 5DmkII :dribble:

 

 

Jeg syns de burde lage 1DMKIII-light, selv om jeg selvfølgelig ser at 1Ds-light er en større fordel.

 

Men 1DsIII slår vel ikke Hasselblad uansett da, for fy faen det er styggbra!

 

Så et sammenlikningsbilde mellom 1dsIII og Hasselblad H3D med 39mp, bakstykke, herregud :p

 

Og nå er det kommet 50mp, huff... får trøste meg med at støyen på D300 er bedre på høy ISO da :p

 

Det vi glemmer, er at 5DMkII kan 30bps men da i redusert oppløsning (1920x1080). Jeg vil tro at i de tilfellene man trenger mer en 5bps, så kan man leve med færre piksler ...

 

Tom

 

Video-mode altså?

 

Får man stillbilder ut fra den, på samme måte?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...