Gå til innhold

Etterlengtet Canon med 21 megapiksler


Anbefalte innlegg

Eg klarer ikke å la vær å tenke på hvordan dynamisk omfang og støyegenskapene ville vært for en sensor med 12 MP og samme teknologi som sensoren i 5D mk II. Kan ikke se anna enn at ytelsen når det kommer til dynamisk omfang og støy ville vært bedre,

 

Det er vanskelig å ikke være enig med deg i det, men samtidig er det ikke tvil om at fortsatt er megapix et argument som slår i selgende stund for svært mange.

50D er et kamera for massene, og i så måte er det nok mange som vil la vektskåla tippe mot megapixlene..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vanskelig å ikke være enig med deg i det, men samtidig er det ikke tvil om at fortsatt er megapix et argument som slår i selgende stund for svært mange.

50D er et kamera for massene, og i så måte er det nok mange som vil la vektskåla tippe mot megapixlene..

Jo, men de kunne latt det ha 15MP som 50D. Fremdeles ville det vært ganske bra størrelse på hver pixel...
Lenke til kommentar
Det er vanskelig å ikke være enig med deg i det, men samtidig er det ikke tvil om at fortsatt er megapix et argument som slår i selgende stund for svært mange.

50D er et kamera for massene, og i så måte er det nok mange som vil la vektskåla tippe mot megapixlene..

 

De har jo inkludert to sRAWformater man kan bruke. Hvordan blir billedstøyen feks i 10MP sRAW sammenlignet med de fulle RAWfilene? Noen som har erfaringer fra de andre kameraene med sRAWfunksjon?

Lenke til kommentar
Det er vanskelig å ikke være enig med deg i det, men samtidig er det ikke tvil om at fortsatt er megapix et argument som slår i selgende stund for svært mange.

50D er et kamera for massene, og i så måte er det nok mange som vil la vektskåla tippe mot megapixlene..

Jo, men de kunne latt det ha 15MP som 50D. Fremdeles ville det vært ganske bra størrelse på hver pixel...

 

Innlegget mitt du siterte var uten tanke på 5DII (kun 50D), uten at det gikk godt frem - spesiellt i en 5D tråd :)

Lenke til kommentar
Innlegget mitt du siterte var uten tanke på 5DII (kun 50D), uten at det gikk godt frem - spesiellt i en 5D tråd :)
Særlig siden jeg synes Gunderz snakket om 5DII, at han skulle ønske at den kom i en 12MP også - med samme nivå av sensorteknologi som 50D :-)

 

Ja det er mulig jeg misforstod hva han refererte til opprinnelig ,men greit nok...hehe. Nok om det.

Lenke til kommentar

Pene specs og ikke minst pris, men jeg registrerer at det er en del Canonfolk som er misfornøyd, spesielt med fps. Det blir spennende å se hvordan bildekvaliteten blir opp mot D700/D3 på høy iso. 21 megapiksler... tja, vet ikke helt om jeg er misunnelig eller ikke, men er glad jeg slipper å redigere de filene på min trege pc ;)

Lenke til kommentar

Mitt foreløpig siste speilreflekskamera er et 20D som har knipset mangfoldige tusen bilder til nå. Det har sine klare svakheter sammenliknet med for eksempel 30D, 40D og 50D, da snakker jeg om prosessering, støy, dynamikk osv. Sammenliknet med 5D MKI er forskjellen ganske formidabel. Disse to er lansert omtrent på samme tid. 20D har 8,2Mpix om jeg ikke husker helt feil, mens 50D har 15 (jeg har ikke testet 50D selv ennå men velger å legge fornuften til grunn her). Med andre ord har de omkring doblet antallet pixler på samme billedbrikke samtidig som støynivået har gått ned, dynamikken har blitt bedre osv på den 2-sifrede serien. Hvorfor skulle de ikke klare tilsvarende på en fullformatbrikke?

 

Når det er sagt så er jeg imponert over mye på D300 som visstnok skal være tilsvarende som på D700, blant annet søkeren. Imidlertid synes jeg den kun er marginalt bedre enn 5D MKI, og hva billedkvalitet angår finner jeg det vanskelig å argumentere ensidig for D700 foran 5D MKI ut fra det jeg har sett til nå. Jeg hadde forventet en skarphet og renhet fra D700 som faktisk blir helt latterlig skal man sammenlikne med 5D MKI. Jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg stort til å legge labbene på 5D MKII, for dersom Canon har hatt samme utvikling pr år på denne plattformen som på den 2-sifrede så er jeg redd Nikon og Sony må finne seg i å innta hhv 2. og 3. plass i segmentet.

 

Hva megapixler angår synes jeg det er litt meningsløst å stoppe ved 12-15Mpix. De 8 jeg har i dag holder akkurat til 300dpi på A4. Greit nok, om man har truffet det eksakte utsnittet og ikke trenger større enn A4, men skulle man ønske seg større fleksibilitet her, for eksempel dobbelt så stor høyde og bredde, er man oppe i en oppløsning foreløpig bare Hasselblad tilbyr, eller man kan selvsagt montere sammen en haug med utsnitt, men det er vel tross alt en løsning preget av mangel på alternativer?

Lenke til kommentar
Innlegget mitt du siterte var uten tanke på 5DII (kun 50D), uten at det gikk godt frem - spesiellt i en 5D tråd :)
Særlig siden jeg synes Gunderz snakket om 5DII, at han skulle ønske at den kom i en 12MP også - med samme nivå av sensorteknologi som 50D :-)

 

Eg tenkte: Samme sensorteknolgi som er brukt i 5D mk II, men med 12 MP istedet for 21 MP.

Sensorteknolgien i 5D mk II er sannsynglivis den samme som er brukt i 50D, så det er ingen forskjell om man sier 5D mk II eller 50D når det kommer til sensorteknolgi.

Lenke til kommentar
Pene specs og ikke minst pris, men jeg registrerer at det er en del Canonfolk som er misfornøyd, spesielt med fps.
Det ser jo heller ikke ut som Canon går for samme løsning som Nikon med mulighet for høyere seriehastighet med batterigrep...

Heldigvis gjør de ikke det. Syns det er man må kjøpe seg flere bilder per sekund.

Skulle gjerne hatt mer enn 3.9, men det er vel noe som setter en stopper.

Lurer på hva det hadde kosta å sette inn 2 x Digic IV prosessorer istedenfor en.

Lenke til kommentar
Hvorfor kunne ikke Canon gjort så 5D mkII kunne skrevet til mac hfs eventuelt ntfs når de først kom med video på 36.8Mbit/s?

Det kreves nok en mer avansert microckontroller mot CF kortet enn den de bruker i dag. Pluss det er et faktum at det er kun FAT32 som støttes av alle platformene. hfs/ntfs/ext2 er for den vanlige kunde kun brukbar på den platformen som det brukes på.

 

 

Pene specs og ikke minst pris, men jeg registrerer at det er en del Canonfolk som er misfornøyd, spesielt med fps.
Det ser jo heller ikke ut som Canon går for samme løsning som Nikon med mulighet for høyere seriehastighet med batterigrep...

Det kan være at lukker-konstruksjon eller noe er av en slik art at den setter en begrensing.

 

Tom

Lenke til kommentar
Hvorfor kunne ikke Canon gjort så 5D mkII kunne skrevet til mac hfs eventuelt ntfs når de først kom med video på 36.8Mbit/s?

Det kreves nok en mer avansert microckontroller mot CF kortet enn den de bruker i dag. Pluss det er et faktum at det er kun FAT32 som støttes av alle platformene. hfs/ntfs/ext2 er for den vanlige kunde kun brukbar på den platformen som det brukes på.

Ser poenget, tenkte bare det kunne vært et alternativ frem til bildefilene blir på 4GB+.

Lenke til kommentar

Det kreves nok en mer avansert microckontroller mot CF kortet enn den de bruker i dag. Pluss det er et faktum at det er kun FAT32 som støttes av alle platformene. hfs/ntfs/ext2 er for den vanlige kunde kun brukbar på den platformen som det brukes på.

Ser poenget, tenkte bare det kunne vært et alternativ frem til bildefilene blir på 4GB+.

De som trenger mer enn 12min kontinuerlig video, kjøper vel et RED kamera. Jeg ser ikke dette som et problem, selv.

 

En løsning som Canon kunne ha valgt, var å automatisk åpne ny fil etterhvert som den forrige ble full.

 

Tom

Lenke til kommentar

Det kreves nok en mer avansert microckontroller mot CF kortet enn den de bruker i dag. Pluss det er et faktum at det er kun FAT32 som støttes av alle platformene. hfs/ntfs/ext2 er for den vanlige kunde kun brukbar på den platformen som det brukes på.

Ser poenget, tenkte bare det kunne vært et alternativ frem til bildefilene blir på 4GB+.

De som trenger mer enn 12min kontinuerlig video, kjøper vel et RED kamera. Jeg ser ikke dette som et problem, selv.

 

En løsning som Canon kunne ha valgt, var å automatisk åpne ny fil etterhvert som den forrige ble full.

 

Tom

Kanskje i en firmware-oppdatering.

Lenke til kommentar

Jeg ser flere henviser til billedbrikken i 50D mtp teknologi, men er virkelig 1Ds med, muligens, samme billedbrikke som 5D MKII, eller faktisk, nesten like sannsynlig, 5D har en oppdatert variant, vel, altså er 1Ds så "jævlig dårlig" på støy og dynamikk at den får bank av D700? Sagt på en annen måte, et kamera er da mer enn en billedbrikke? Eller har jeg misset noe vesentlig?

Lenke til kommentar
Jeg ser flere henviser til billedbrikken i 50D mtp teknologi, men er virkelig 1Ds med, muligens, samme billedbrikke som 5D MKII, eller faktisk, nesten like sannsynlig, 5D har en oppdatert variant, vel, altså er 1Ds så "jævlig dårlig" på støy og dynamikk at den får bank av D700? Sagt på en annen måte, et kamera er da mer enn en billedbrikke? Eller har jeg misset noe vesentlig?

 

 

Hehe...bare jeg som ikke forstod noe særlig av dette?

Lenke til kommentar
Jeg ser flere henviser til billedbrikken i 50D mtp teknologi, men er virkelig 1Ds med, muligens, samme billedbrikke som 5D MKII, eller faktisk, nesten like sannsynlig, 5D har en oppdatert variant, vel, altså er 1Ds så "jævlig dårlig" på støy og dynamikk at den får bank av D700? Sagt på en annen måte, et kamera er da mer enn en billedbrikke? Eller har jeg misset noe vesentlig?

Jeg tror nok at 5DMkII's brikke er ny og med teknologi fra brikken til 50D. Og ettersom 1Ds er rettet mot et annet marked, så kan den fortsatt overleve. Det er mange som mener at 1Ds har mer støy enn nødvendig; men det er visstnok et bevisst valg. Dette fordi støyreduskjonen vil gått utover reell oppløsning.

 

Tom

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...