Gå til innhold

Etterlengtet Canon med 21 megapiksler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heldigvis gjør de ikke det. Syns det er man må kjøpe seg flere bilder per sekund.
Tja, de som trenger det kan betale for det, og de som ikke trenger kan la være. Nikon krever høyere batterispenning for å kjøre på full hastighet, så alternativet ville være bruke penger på å redesigne batteriløsningen - hvorfor skulle de det?
Lenke til kommentar

Ser bra ut dette og utifra hva vi har sett av bildekvalitet på 50D og at den er minst like bra/bedre enn D300 så er jeg rimelig sikker på at 5D MKll vil klare det samme i forhold til D700.

Når det gjelder videofunksjonen får jeg si det samme her som jeg sa da D90 ble lansert.

Dette er en ny funksjon på speilrefleks,en funksjon som er kommet for å bli og som vi vil se på de aller fleste nye speilreflekskamera som kommer uansett produsent :cool:

Lenke til kommentar
Når det gjelder videofunksjonen får jeg si det samme her som jeg sa da D90 ble lansert.

Dette er en ny funksjon på speilrefleks,en funksjon som er kommet for å bli og som vi vil se på de aller fleste nye speilreflekskamera som kommer uansett produsent :cool:

 

Ser ut som du har rett. Jeg trodde i grunn ikke at verken Canon eller Sony ville implementere videofunksjonalitet da dette kan bidra til å konkurrere mot sine egne videokameraer. Med Nikon var dette annerledes da Nikon ikke lager videokamera (i alle fall ikke som jeg kjenner til.)

 

Blir spennende å lese tester ...

Lenke til kommentar
Canon har i dag lansert EOS 5D MkII – et semiprofesjonelt kamera med fullformatbrikke. 21 megapiksler vil ta opp kampen med Nikon og Sony i dette segmentet.

 

 

 

Les mer

 

Føles som jeg har gått å holdt pusten ganske lenge nå. Så det er deilig å endelig kunne puste normalt.

 

Etter å ha fått klå litt på 5Dmk2 er jeg overbevist om at det vi ser nå er et nytt referansekamera fra Canon som alle andre kan måle seg imot. (Slik alle målte seg mot 5D frem til nå uten egentlig å nå helt opp) Nye 5Dm2 kan altså skilte med enda flere detaljer og bedre ISOstøy enn forgjengeren.

Jeg fikk også se hva slags video kameraet leverer og på en 60tommer skjerm er det utrolig bra. Klart og rolig bilde og ikke så hakkede som konkurrenten.

Jeg vet hva som komer til å ligge under juletreet mitt i år.

Lenke til kommentar
Det er vanskelig å ikke være enig med deg i det, men samtidig er det ikke tvil om at fortsatt er megapix et argument som slår i selgende stund for svært mange.

50D er et kamera for massene, og i så måte er det nok mange som vil la vektskåla tippe mot megapixlene..

 

De har jo inkludert to sRAWformater man kan bruke. Hvordan blir billedstøyen feks i 10MP sRAW sammenlignet med de fulle RAWfilene? Noen som har erfaringer fra de andre kameraene med sRAWfunksjon?

Det har tidligere vært diskusjoner rundt hva som skjer etterhvert som man reduserer størrelsen på hver enkelt pixel for en gitt teknologi.

 

Er det noen som vet om disse små sRAW-formatene bare er en digital nedskalering av bildet, eller om man får "binning" gjort nært sensoren, slik at man kan håpe på en ytelse nærmere en sensor med FF og 5/10 megapixler?

 

http://www.ccd.com/ccd103.html

Most CCDs have the ability to clock multiple pixel charges in both the horizontal and vertical direction into a single larger charge or "super pixel." This super pixel represents the area of all the individual pixels contributing to the charge. This is referred to as binning. Binning of 1x1 means that the individual pixel is used as is. A binning of 2x2 means that an area of 4 adjacent pixels have been combined into one larger pixel, and so on. In this instance the sensitivity to light has been increased by 4 times (the four pixel contributions), but the resolution of the image has been cut in half. The following figure illustrates the effect.

ccd103b.gif

Binning can be a very useful tool. It can be used to effectively increase the pixel size while also increasing sensitivity. It is a good method for focusing, because image acquisition speeds up greatly while giving greater sensitivity to lower out-of-focus light levels. A Kodak KAF-0400 having 796x512, 9µ pixels can appear to have 398x256, 18µ pixels with a binning of 2x2. With 3x3 binning, the sensor appears to have 265x170 pixels with a size of 27µ and 9 times the sensitivity! At 3x3 binning, a KAF-1600 will appear as 512x341 pixels each 27µ in size.

 

Depending on your focal length and optics, the optimum pixel size for the type of observing you are doing can change. Having the ability to do at least 3x3 binning will give you greater flexibility. Binning also has an impact on well depth. While each pixel on a Kodak KAF-0400 has a maximum well depth of 85,000 electrons, the output node which collects binned charges has a capacity of greater than 140,000 electrons. This allows greater charge to be collected for each super pixel than was possible with unbinned pixels.

Jeg vet at Canon ikke bruker CCD.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Virker som at ikke mange har lagt merke til det, men 5Dmk2 har nå fukt og støvtettning. LINK!

 

3_3.jpg

 

 

Dette har jeg ventet på lenge.

 

En annen detalj om de nye batteriene er at man kan lese av hvor mye batteri man har igjen mye mer nøyaktig. Opptil hver prosent.

 

De store forskjellene er at EOS 5D MkII som sagt har fullformatbrikke, som altså er over dobbelt så stor som APS-C-brikken som sitter i EOS 50D
WHAT! APS-C sensoren er 1.6 ganger mindre enn fullformat brikken. Ikke over dobbel så stor, det er riv ruskende galt.
Lenke til kommentar

Dette blir et bra kamera. Det har IKKE samme sensorteknologi som 50D, og heller ikke den samme som 1Ds III. Den blir trolig en forbedret 1Ds III brikke med tettere mikroprismer ala 50D, men større piksler(6,4 micron) enn 50D. Hadde 50D (teknologien) hatt FF brikke, ville det hatt 37,5 megapiksler, så pikslene i 5D MKII er nesten dobbelt så store.

 

Det kan hende vi 5D eiere bør både beholde det gamle OG kjøpe 5D II i tillegg, da det kan tenkes at mikrokontrast og støyegenskaper kan være bedre på det gamle. Men, man vet jo aldri!

Lenke til kommentar
De store forskjellene er at EOS 5D MkII som sagt har fullformatbrikke, som altså er over dobbelt så stor som APS-C-brikken som sitter i EOS 50D
WHAT! APS-C sensoren er 1.6 ganger mindre enn fullformat brikken. Ikke over dobbel så stor, det er riv ruskende galt.

 

Riv ruskende galt, ja. Det du sier altså...

 

5D sensoren har et arela på 864mm2 mens 50D sensoren har et areal på 332mm2.

Ikke bare er den dobbelt så stor, men 2.6 ganger så stor.

Lenke til kommentar
Virker som at ikke mange har lagt merke til det, men 5Dmk2 har nå fukt og støvtettning. LINK!

 

3_3.jpg

 

 

Dette har jeg ventet på lenge.

 

En annen detalj om de nye batteriene er at man kan lese av hvor mye batteri man har igjen mye mer nøyaktig. Opptil hver prosent.

 

De store forskjellene er at EOS 5D MkII som sagt har fullformatbrikke, som altså er over dobbelt så stor som APS-C-brikken som sitter i EOS 50D
WHAT! APS-C sensoren er 1.6 ganger mindre enn fullformat brikken. Ikke over dobbel så stor, det er riv ruskende galt.

 

FF har 2,5 ganger arealet til 1,6 crop. Diagonalen er 60% større, men arealet er OVER dobbelt så stort!

 

Edit: Skrev nok dette i samme øyeblikk som ragamuffin!

Endret av Nestformann1
Lenke til kommentar
Virker som at ikke mange har lagt merke til det, men 5Dmk2 har nå fukt og støvtettning.

 

 

Jo, det slo meg når jeg leste dette:

 

"Solid, kompakt design

Med kamerahus i magnesiumlegering, beskyttelse mot omgivelsene og lukkerkapasitet på 150 000 sykluser, er EOS 5D Mark II meget velegnet for fotografering i studio eller ute i felten." (Fra Canon Norges hjemmeside)

 

Men jeg følte i grunnen ikke det med sikkerhet stadfestet støv og spruttetning.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...