Gå til innhold

Led'sa på microplex!


Anbefalte innlegg

Jeg har bestillt en del led på microplex og nei jeg ekke gal pga prisene på microplex. ( :yes: bare for og få det unnagjort)

 

Men jeg skal koble dem på 12v og jeg vet ikke kor mye strøm de trekker

Er det noen som vet?

 

Microplex har en del maglende info på en del ting! ikke for og klage for microplex er konge på service og sånt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Strømtrekk er ikke oppgitt på Microplex. Men det står at de bruker under 0,5W, følgelig ved 5V. Strømmen blir som antatt rundt 100mA. Hvis vi regner utifra dette, og du har 12V inn (som du har på skjemaet), trenger du 70ohms motstand i serie med plussledningen før hver LED. Motstandene bør forøvrig tåle 0,6W (vanlige motstander tåler 0,5W)  LED'ens motstand blir 50ohm, så spenningen vil dele slik at LED'en får 5V. For at motstanden skal tåle effekten bare parallellkobler du to 140ohms resistorer.

 

der?

Lenke til kommentar
Strømtrekk er ikke oppgitt på Microplex. Men det står at de bruker under 0,5W, følgelig ved 5V. Strømmen blir som antatt rundt 100mA. Hvis vi regner utifra dette, og du har 12V inn (som du har på skjemaet), trenger du 70ohms motstand i serie med plussledningen før hver LED. Motstandene bør forøvrig tåle 0,6W (vanlige motstander tåler 0,5W)  LED'ens motstand blir 50ohm, så spenningen vil dele slik at LED'en får 5V. For at motstanden skal tåle effekten bare parallellkobler du to 140ohms resistorer.

 

der?

Jeg vil ta all den æren jeg kan få ;P

Du quotet meg men fjernet navnet mitt?

Lenke til kommentar
Strømtrekk er ikke oppgitt på Microplex. Men det står at de bruker under 0,5W, følgelig ved 5V. Strømmen blir som antatt rundt 100mA. Hvis vi regner utifra dette, og du har 12V inn (som du har på skjemaet), trenger du 70ohms motstand i serie med plussledningen før hver LED. Motstandene bør forøvrig tåle 0,6W (vanlige motstander tåler 0,5W)  LED'ens motstand blir 50ohm, så spenningen vil dele slik at LED'en får 5V. For at motstanden skal tåle effekten bare parallellkobler du to 140ohms resistorer.

 

der?

Jeg vil ta all den æren jeg kan få ;P

Du quotet meg men fjernet navnet mitt?

 

Jeg quota ikke egentli.. bare copy/pasta.. og siden det var noen andre som har skrevet de, så lagde jeg sitat! Så STFU :lol:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Strømtrekk er ikke oppgitt på Microplex. Men det står at de bruker under 0' date='5W, følgelig ved 5V. Strømmen blir som antatt rundt 100mA. Hvis vi regner utifra dette, og du har 12V inn (som du har på skjemaet), trenger du 70ohms motstand i serie med plussledningen før hver LED. Motstandene bør forøvrig tåle 0,6W (vanlige motstander tåler 0,5W) LED'ens motstand blir 50ohm, så spenningen vil dele slik at LED'en får 5V. For at motstanden skal tåle effekten bare parallellkobler du to 140ohms resistorer.[/quote']

 

FEIL!!!! En vanlig resistans tAler ikke mer enn 0.25 watt!!!!

Lenke til kommentar
man får tak i resistanser som tåler mer jah ...

O.5 og 0.6 er mest vanlig men man får tak i høyere og.. jeg har noen som tåler 2W for eks

 

okii

 

 

BTW: Har OK.no noe mot en casemodd sie??? jeg bar vist bannet tidligere i dag.,. å jeg har link til siden min i signatur.. De er enten veldig redde for at folk skal besøke den, eller så var det bare noe feil.. :roll:

Lenke til kommentar
man får tak i resistanser som tåler mer jah ...

O.5 og 0.6 er mest vanlig men man får tak i høyere og.. jeg har noen som tåler 2W for eks

 

okii

 

 

BTW: Har OK.no noe mot en casemodd sie??? jeg bar vist bannet tidligere i dag.,. å jeg har link til siden min i signatur.. De er enten veldig redde for at folk skal besøke den, eller så var det bare noe feil.. :roll:

 

Har ikke noe i mot siden deres, men hvorfor kopierer dere stort sett alt vi gjør? Vifteguiden deres har _de_samme_bildene som vår, "lage egne runde kabler" har bl.a. et bilde som er _eksakt_ lik deres. I tillegg bruker dere vårt forum som deres eget - og dette har jeg ikke godkjent.

 

BTW: www.casemodding.no kommer snart opp i vår regi. :D

Lenke til kommentar
Jeg har bestillt en del led på microplex og nei jeg ekke gal pga prisene på microplex. ( :yes: bare for og få det unnagjort)

 

Men jeg skal koble dem på 12v og jeg vet ikke kor mye strøm de trekker

Er det noen som vet?

 

Microplex har en del maglende info på en del ting! ikke for og klage for microplex er konge på service og sånt

 

Jeg vil ikke gå så langt å si at Microplex er konge på service. Hadde de vert det, hadde de svart på mail angående spørsmål om et produkt dem har seneste neste dag. Jeg sente en mail, og fikk svar.... en uker senere :evil::grumpy:

 

Sitat mail:

Hei!

 

Sp. 1: En annen svarer på det spørsmålet.

 

Sp..2: Nei, det er forward voltage.

 

--

mvh/Regards

Hans Petter Faale

Microplex Norge AS

http://www.microplex.no/

http://www.supportforum.info/

 

 

> From: Dag Philip Lango Thorbjørnsen

> To: <[email protected]>

> Date: Tue, 25 Mar 2003 14:43:54 +0100

> Subject: Sunbeam LED, UltraBright, 5mm, 5V, Rød

> ----

>

> Heisann.. Har bare et par spørsmål angående disse LED'ene.

>

> 1. Hva er sprednings vinkelen på dem?

> 2. Når dere sier at det er 5V er det ta i "Reverse Voltage" ?

>

>

> På forrhånd takk.

Ikke akkurat verdens beste svar heller.... :shrug:

Lenke til kommentar

Hum. For å motsi megselv litt.... Det var muligens ikke det letteste spørsmålet å svare på, men kunne i det minste fått et "sorry, det kan vi ikke noe om sånn umiddelbart, men vi skal sjekke opp for deg".

 

MEN... De er billige på en del ting, det skal de ha! :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...