Gå til innhold

Søker en å dele hybel med i Bergen


Genuine Genes

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pft! Jeg flyttet ut da jeg var 17.

 

Leide en fin hybelleilighet på Laksevåg til 3100kr. Det gikk fint det, men jeg hadde borteboerstipend da (jobbet på Laksevåg, foreldrene mine bor i Os kommune) og lærlinglønn.

 

Hvilken linje går du på? (Mulig det stod i første innlegget ditt, men jeg husker ikke hva du skrev :p). Hvis du går på yrkesfaglig linje så kan du se om du greier å holde ut til du starter som lærling og får lønn. I hvert fall ville jeg kanskje ventet til etter sommeren slik at du kan få deg en sommerjobb og tjene litt penger til å ha i bakhånd.

Lenke til kommentar

Eg flyttet ut da eg var 17 år(ca 6 måneder før eg ble 18). Dette med alder og ikke myndig var sjeldent et problem, men det var der, absolutt(husleiekontrakt, skolepapirer osv).

 

Hadde det ikke vært for støtte i fra min far hadde det ikke gått. Eg leide en liten hybel på 10kvm 15 minutt(gåavstand) utenfor Stavanger til kr 2k. Dette var inkl strøm men elendig standard på rom, bad og kjøkken. I tillegg hadde eg matutgifter for ca 3k(inkl drikke), transport for ca 1k, internett for ca 500 og telefonutgifter på ca 500. Da var det ingenting til overs til klær, morro, data, spill, filmer osv osv selv om eg fikk støtte fra min far.

 

Så å flytte ut er ikke en dans på roser og selv om du mener du har problemer nå og bare vil bort og ut så kan du jo tenke deg følgende: du sitter sulten på hybelen din en søndags kveld helt mutters alene etter ei helg alene fordi du ikke har penger til å morre deg for. Mandag er det ny skoleuke og du må ha nytt busskort. Du har litt under 400 kr igjen på kontoen din, busskortet koster 300, du er tom for penger på mobilen og det er over ei uke til stipendet kommer. Hvordan tror du det føles? Ikke kan du ringe noen, ikke har du penger til mat(eller så har du penger til mat men må skulke). Eg har aldri bedt så mye om at noen skulle ringe meg som den gangen der og eg ville tatt (nesten) hvilken som helst familiesituasjon i stede for det. Men eg lærte mye, og mine nedturer var bare bagateller i motsettning til andres.

 

Mitt råd er: få deg jobb uavhengig av om du flytter nå eller ikke, og så venter du med å flytte til du har spart opp penger. Livet er ikke gratis.

Lenke til kommentar

Flytta ut akkurat da jeg ble 17 selv, og kan si deg en ting, det er dyrere enn du tror. De budsjettene du setter opp kommer til å bli sprengt og vel så det. Jeg fikk tak i en utrolig billig hybel som jeg bodde i i et år. Betalte 1750kr + strøm, internett var inkludert. Mat betalte jeg selv, og jeg hadde ikke bil og syklet til skolen. Likevel hadde jeg ikke sjangs å leve på stipendet, og var totalt avhengig av den økonomiske støtten hjemmefra.

 

Så det kan være en fordel og vente til du bli lærling eller noe lignende med inntekt.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Hehe, du er en inspirasjon darkness|.

 

Jeg skjønner veldig godt hva dere sier, det blir dyrt osv. Men jeg blir seriøst brutt ned psykisk av å bo her hjemme. Jeg råtner sakte men sikkert bort i dette tomme skallet av et hjem.

 

Helt seriøst, siste halve året minst har jeg vært depressiv, og vel så det. Har vurdert flere ganger å snakke med helsesøster på skolen om å få sånne lykkepiller, eller snakke med rådgiver om å ta kontakt med barnehjem.

 

Jeg vet jeg overdriver, men jeg synes selv at jeg har det jævlig. Dette hadde vært så koselig å bo sammen med en venn eller venninne i leilighet en plass. Det var i grunn derfor jeg laget denne tråden til å begynne med, for å se om det var noen andre der ute som kunne være interessert i å bo i leilighet med en bergenser på 16. Isteden fikk jeg masse svar om hvor lite lurt dette var :/ Jeje, takk for at dere tok dere bryet.

Lenke til kommentar

Jeg flyttet ut før jeg var fylt 16. Deler bad og kjøkken med to personer. Prater egentlig ganske lite med de, men av og til. Ellers har man jo besøk når man selv vil, så ensomt er det ikke.

Har nå bodd her i over 2,5 år, og det har gått helt fint.

Fikk selv samme mottagelsen, det blir vanskelig og slikt. Opplevelsen min har vært motsatt. Om man er personen som takler litt småproblemer og ser på de som ei utfordring er det ikke noe stress. Man lærer en del om seg og vokser opp når man flytter ut. Kunne aldri tenkt meg å flytte tilbake. :)

 

Jeg vet ikke hvor langt borte fra foreldrene du har tenkt å flytte, men det er alltids måter å få tak i bortebo-stipend. Man må være så og så mange mil unna (3-4 tror jeg) hjemstedet. Og om du har noen besteforeldre eller noe som bor litt lengre unna kan du si du bor der, og så "flytte" derfra til en hybel i byen. Vet om flere som har gjort det, og har gått ganske bra.

Deltidsjobb klarer man alltids å finne, og kan gå ganske fort. Det er også et nytt år, og mange har ledige stillinger. Lagerjobb, jobbe på butikk, renholder.... Mulighetene er mange, og når man ikke har jobb fra før av må man si ja til nesten uansett hva som tilbyr seg. Foreldrene dine burde selvsagt bidra litt også, da det ikke er gratis at de holder deg i hus hjemme, så de pengene kan godt gå til mat og slikt til deg :)

 

Om du virkelig vil flytte ut, så er det ingenting som stopper deg om du får lov av foreldrene dine. Gjelder å se løsningene istedet for problemene.

 

Og som Darkness| sier, funker det ikke kan du alltids flytte hjem :)

 

 

- Lund

Lenke til kommentar

Angående det økonomiske. Du kan fint tjene mer enn 2500 i mnd. som en 16-åring. Jeg er 16 og løper med avisen for Aftenposten. Det gir meg 5300kr i mnd. Hadde jeg hatt litt mer gidd kunne jeg tatt to ruter hver dag. Da er du plutselig over 10000 i mnd. Denne jobben er heller ikke så tidkrevende så du kan fint ha tid til studiene.

 

Edit: Jeg flytter kanskje snart ut selv. Men det blir i så fall om moren min investerer i en liten leilighet nå i finanskrisa. Jeg har pratet med henne om det er en mulighet for at jeg kan leie der og hun har så vidt åpnet døra for at det kan være en mulighet. Håper bare ikke at mamma krever 8k i mnd. :p

Endret av Olum
Lenke til kommentar

Genial Olum. Og takker for inspirerende innlegg Lund ;)

 

Å faktisk kjøpe en leilighet er kanskje noe å tenke på, i og med at det er så billig for tiden. Men da skal man ha et ganske stabilt forhold med vennen/kjæresten man deler leiligheten med. Dessuten skal vi snart flytte med familien, er mye penger i omløp der, og å investere i leilighet nå er ganske uaktuelt vil jeg tro.

 

Men helt seriøst, jeg er åpen for alle forslag. Om noen skulle være det grann interessert, så bare send meg pm!

Lenke til kommentar
Hva? Du er 16 og skal muligens leie hos din egen mor?

 

Moren min investerer kanskje i en ekstra leilighet nå som boligprisene er lave. Mens hun venter på at prisene går opp, kan jeg leie der. Jeg skal da ikke leie et soverom hos min egen mor :p

Endret av Olum
Lenke til kommentar

Som det er sagt uttallige ganger tidligere i denne tråden, må jeg nesten bare rippe opp igjen.. Det koster MYE å bo utenfor hjemmet, det vet jeg. I dagens tid hvor alt koster er det ikke bare det og det som koster. Jeg bor gratis i et 4 etasjers hus her, og strøm trekker et par tusen. Mat koster mange tusen pr, måned, andre regninger som TLF, Internett koster også.

 

Jeg sitter med over 20,000 utbetalt i måneden, og sliter selv i slutten av hver måned. Noe som gjør at jeg nærmest må "sulte" til lønningen er på plass. Høres ganske enkelt ut å bo for seg selv. ^^

 

 

Det jeg iallefall anbefaler, er å ha en sikker jobb på hand, før man begår seg ut på egne føtter.

Lenke til kommentar
Er ikke alle som har det dyrt da. Jeg betaler 2800.- inkludert strøm, kabel-TV og internett. Har da også parkeringsplass. Det er da en hybel på ca 30 kvadrat. Dette er ikke en dårlig pris, når det er ganske sentrumsnært her jeg bor.

 

Trådstarter kan også være heldig å finne noe som er billig i forhold til hva man får.

 

:)

Da er du enten skikkelig griseheldig, eller så bor du i en mindre by. Jeg har litt vansker med å se for meg en så billig sentrumsnær leilighet i de største byene (Oslo, Trondheim, Bergen). Kommer jo også litt an på hva man definerer som "sentrumsnært".

Lenke til kommentar
det er vel en grunn hvorfor han spør etter roomates!!

Den eneste som har skjønt hva tråden faktisk handler om... *SIGH*

 

Er ikke alle som har det dyrt da. Jeg betaler 2800.- inkludert strøm, kabel-TV og internett. Har da også parkeringsplass. Det er da en hybel på ca 30 kvadrat. Dette er ikke en dårlig pris, når det er ganske sentrumsnært her jeg bor.

 

Trådstarter kan også være heldig å finne noe som er billig i forhold til hva man får.

 

:)

 

Veldig heldig ;) Lite trolig jeg finner noe sånt i Bergen. Tenker mest på Landås, eller mellom Lagunen/Landås/Sentrum. Hvor skal jeg lete egentlig? finn.no?

Lenke til kommentar

Problemet er at prisvariasjonene ikke er så store innen kommunen. Du er bare 16, men det betyr ikke at du kan leve billigere enn en student. Du må regne med utgifter på rundt 7000 i måneden. Du bør se an markedet og vente til det rette tilbudet melder seg, for det du trenger er det ikke så mye av. Sett inn ønskes leid-annonse i BT, da henvender du deg til den eldre garde, de som gjerne sitter på hybler de ikke tar seg så godt betalt for. Godt mulig du er heldig og finner noe billig. Å dele rom med noen er ikke jævlig hvis du kan leve med det, folk går da på folkehøgskole, men å finne en potensiell roomie krever like mye tålmodighet som hybeljakten.

 

Når det er sagt tipper jeg at problemene dine lar seg løse på en mindre drastisk måte. Bostedet er en veldig nærliggende ting å skylde på når man som ungdom har det kjipt, men andre ting stikker som regel dypere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...