Gå til innhold

– Heller Sims 2 enn Half-Life


Anbefalte innlegg

Dette minner meg om kritikken The Movies fikk. De harde spillerne klaget over at strategidelen var for dårlig. Hovedpoenget med The Movies var jo helt fra starten å lage film og ikke strategidelen.

 

Slik jeg har skjønt det er hovedpoenget med Spore lek og utforskning, og ikke en dyp strategidel. ;)

 

Pointet er at Spore er ikke som de reklamerte eller sa den skulle være. Den såkalte "utforskning" delen er så å si ikke tilstede. Du finner "items" og du treffer andre dyr. Thats it. Det er ingenting med omgivelsene å utforske, ingen spennende omgivelser på planeten å oppdage eller noe annet ukjent.

 

Lek er bare å skape dyret. Men dette blir fort kjedelig når det er det enaste spillet har å tilby.

 

Det du sier står i sterk kontrast til mange anmeldelser av spillet. Til syvende og sist er det hvordan du spiller spillet som teller. Jeg har ikke spilt det selv, men for meg virker det som folk har veldig forskjellige forventninger til spiller. Har de reklamert eller lovet at spillet skulle inneholde sånn og slik dybde? Det er i så fall informasjon jeg ikke har fått med meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker spore, men tar meg selv i å savne mer valgmuligheter og dybde på de ulike stadiene.

 

Håper på at maxis-folka også har de samme følelsene og at det kommer til å bli mer kjøtt på beina i spore med ymse expantions. De har jo allerede sagt at de kommer til å kjøre på litt sånn sims-aktig tilnærming. Inntil da er spore et fint kosespill. har starta fra scratch mange ganger allerede for å prøve meg på ulike ting. Har f.eks som mål å prøve å få samla full herd med rouges for å se om jeg klarer å legge en epic i bakken på creature stadiet.

 

Noen av de tingene jeg savner:

* Lengre tid på hvert stadium,

* mer overaskelser(utforskning og utprøvning har beløninger, som å finne kropsdeler med spesielle egenskaper i creature).

* Mer muligheter og generel dybde i tribe (Tribe virker på meg som det svakeste stadiet, man har i esensen bare to måter å angripe det på...)

* Større variasjon mellom hvordan maktmiddlene fungerer i civ. (I essensen er jo alle tre nesten like. er bare økonomi som skiller seg ut... (I og med at man ikke "angriper"))

 

Mange av begrensningene ligger klart i å gjøre det så tilgjengelig som mulig, men jeg tror ikke det hadde vert noe hindring i om de la inn mere snacks som man kunne oppdage og litt flere valgmuligheter og variasjon på noen stadier.

 

Håper at ekspansjonspakkene gir litt dybde og valg og ikke bare er av typen "ikea-møbler" og "stæsj" :p altså noe som adder til gameplayet. For selve den kreative biten kan jeg sikkert kose meg med i lang tid framover.

 

Er veldig enig med de som sier at det er veldig avhengig av hvordan man spiller spillet. Første forsøk så var jeg så dum at jeg kjørte på easy, og gikk for å "levle" fort og da blir det veldig kjedelig. Jeg innså dette og avslutta det gamet for så å starte på høyere vanskelighetsgrad og i roligere mer "kose-tempo" i neste runde. Brukte mye tid på å jakte på de dele jeg ville ha eller syntes ga "evolusjonsmessig" mening. Spilte lenge på creature stadiet etter slutten for å hamstre inn evolusjonspoeng og deler til å få til creaturet akkurat slik jeg ville ha det osv... Og da ble spillet med en gang mye mer fornøyelig.

Endret av Dipso
Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig Spore blir det man gjør det til. Om man har forventninger om at hver del av spillet skal være dypt avansert er man dømt til å bli skuffet. Og om man rusher gjennom spillet kan man ikke klage på at det er for kort. Selv har jeg tatt det rolig i spillet, og brukte forholdsvis lang tid i Creature-stadiet. Brukte en stund på å prøve å perfeksjonere skapningen min. I Tribal-stage brukte jeg mindre tid, for der var det strengt tatt ikke veldig mye å gjøre. Men nå i Civ-stage hvor man får tilgang til å designe hus og kjøretøy kommer jeg til å bruke mer tid igjen. Mesteparten av tiden går med andre ord med i delen av spillet hvor jeg får designe ting. Elsker å la hus som virkelig passer til skapningen min. Så får det heller være at spillet kanskje ikke er så dypt som jeg skulle ønske.

Lenke til kommentar

Usj, her kommer det garantert, som spådd, 200 expansion packs. Og tro ikke at det kommer noe som frister de som som faktisk vil ha spill som gir deg noe. Neida, her blir det nye sims rekka, stæsj, hoppeføtter, planet kosedyr, my little ponytail addon og alt annet skvip man kan presse på "alle".

 

For en utrolig sellout Will Wright er. Husker den første presentasjonen for 100 år siden. Der så spore ut som ett knallspill på linje med simcity (pre 3000). Mulighetene var hvertfall der.

 

Men nei, gjør grafikken så barnevennlig som mulig, legg til masse cheesy animasjoner og barnelydeffekter. Selvfølgelig må man inkludere ett vindu hvor man velger "komponenter". Her ligger det muligheter for 1500% mersalg!. Vips så har man en salgspakke til milliarder.

 

At EA har blitt så store har enorme virkninger på den generelle kvaliteten på spill. Hvor mange gode spillserier har de kjøpt opp og ødelagt til nå??

Lenke til kommentar

Det er ikke målgruppen jeg har noe i mot, det er Will Wrights kyniske utnyttelse av målgruppens manglende tekniske begavelse/høye moralske standard til å pushe en forretningsmodell som nok får selv plateselskapene til å beundre hans infame kreativitet når det gjelder å behandle kunder som møkk.

Lenke til kommentar
Heller penger enn kvalitet. Bra fyr.

Nå skal det sies at serier som feks. the sims oser kvalitet selv om det ikke appellerer spesielt til våpenkåte fjortenåringer.

Det trenger ikke å inneholde våpen for å ha kvalitet. The Sims har verken av delene. Dybde er også fullstendig mangelvare i spillserien...

 

Sulten? Ete.

Trøtt? Sove.

Kjede seg? Se på TV.

Laks på trappen? Drite.

 

Neste!

Lenke til kommentar

Pointet er at Spore er ikke som de reklamerte eller sa den skulle være. Den såkalte "utforskning" delen er så å si ikke tilstede. Du finner "items" og du treffer andre dyr. Thats it. Det er ingenting med omgivelsene å utforske, ingen spennende omgivelser på planeten å oppdage eller noe annet ukjent.

 

Lek er bare å skape dyret. Men dette blir fort kjedelig når det er det enaste spillet har å tilby.

 

Det du sier står i sterk kontrast til mange anmeldelser av spillet. Til syvende og sist er det hvordan du spiller spillet som teller. Jeg har ikke spilt det selv, men for meg virker det som folk har veldig forskjellige forventninger til spiller. Har de reklamert eller lovet at spillet skulle inneholde sånn og slik dybde? Det er i så fall informasjon jeg ikke har fått med meg.

 

Sjå denne videoen frå 2005. Det ser ut som eit ganske anna spel:

 

http://video.google.com/videoplay?docid=8372603330420559198

Lenke til kommentar
Usj, her kommer det garantert, som spådd, 200 expansion packs. Og tro ikke at det kommer noe som frister de som som faktisk vil ha spill som gir deg noe.

Eit kvart må det no gi dei som er villig til å bruke fleire timar på spelet og kjøper den eine tilleggspakka etter den andre.

 

Heller penger enn kvalitet. Bra fyr.

Å satse på ein gjennomsnittskarakter på 90% er ikkje akkurat lågt mål. Han ønskjer både kvantitet og kvalitet.

Lenke til kommentar
Usj, her kommer det garantert, som spådd, 200 expansion packs. Og tro ikke at det kommer noe som frister de som som faktisk vil ha spill som gir deg noe.

Eit kvart må det no gi dei som er villig til å bruke fleire timar på spelet og kjøper den eine tilleggspakka etter den andre.

Skikkelige spill lager oppfølgere hvor de forbedrer ting, endrer ting og lager ett nytt spill ut av det. Electronic Arts og Will "cash" Wright lager spill som allerede fra starten er lagt opp til å tynes i 4-5 år fremover med tilleggspakker som ikke gir annet enn bittelitt variasjon.

 

Der skikkelige spill leverer alt med en gang, handler ovennevntes utvikling om å vri mest mulig penger ut av produktet, ikke gi god og full underholdning.

Lenke til kommentar

Hehe.. det er greit nok, men hvis jeg får flere til å innse det samme som meg kan det hende de store gutta en eller annen gang må snu.

 

Tenk hvis EA kunne brukt alle milliardene som har gått med i produksjon og markedsføring på sånne tullespill og laget noen skikkelig spill i stedet? Vi kunne sittet konstant med telt i buksa og fråde rundt munnen!

 

Jeg vil ikke bare ha ett tidsfordriv når jeg langer ut 400 spenn og ofrer fritid på ett spill. Jeg vil ha det gøy, jeg vil underholdes og jeg vil glede meg til neste gang. :)

Lenke til kommentar
Men, hva er da problemet ditt? Ikke kjøp spillet, hold deg unna ekstrapakkene, og la de som faktisk vil kjøpe det være i fred. Simple.

 

 

 

Problemet til "oss" er vel at vi hadde håpet på et godt spill. Spesielt med tanke på hvilket potensial dette konseptet har. Men i stedet får vi en forenklet versjon, og som han du svarer sier, det er lagt opp til at det skal gis ut tillegspakker o.l.

Lenke til kommentar
Skikkelige spill lager oppfølgere hvor de forbedrer ting, endrer ting og lager ett nytt spill ut av det. Electronic Arts og Will "cash" Wright lager spill som allerede fra starten er lagt opp til å tynes i 4-5 år fremover med tilleggspakker som ikke gir annet enn bittelitt variasjon.

 

Der skikkelige spill leverer alt med en gang, handler ovennevntes utvikling om å vri mest mulig penger ut av produktet, ikke gi god og full underholdning.

Om Spore, eller Sims for den saks skyld, ikkje er eit "skikkeleg" spel, kan så vere. Poenget er uansett at enkelte føler at dei får noko ut av det. Då er det ikkje så nøye om det er eit "sikkeleg" spel eller ikkje.

 

Om spelet gir god og full underhaldning får bli opp til den enkelte å vurdere. Men for dei som er villige til å kjøpe både ein og to tilleggspakker er det vel rimeleg å tru at spelet gir god nok og fullstendig nok underhaldning til at det forsvarer eit kjøp. Det er sjølvsagt synd for dei som opplever å bli skuffa, men dette er dessverre bare ein del av livet. Dei kan trøste seg med at det er mange andre spel der ute, så ein kan sikkert finne noko ein sett pris på.

 

Tenk hvis EA kunne brukt alle milliardene som har gått med i produksjon og markedsføring på sånne tullespill og laget noen skikkelig spill i stedet? Vi kunne sittet konstant med telt i buksa og fråde rundt munnen!

Det begynner etterkvart å bli ein del folk på jorda. Og med fleire folk følgjer det blant anna fleire ulike synspunkt på kva ein liker og kva ein ikkje liker. Eg ønskjer at så mange som mogleg skal få spele spel, og då primært spel dei sett pris på. For at dette skal skje er det viktig med eit stort mangfald av spel. Denne typen "tullespel" når ut til veldig mange, noko som er positivt. Så kan dei som ikkje sett pris på denne typen spel heller kose seg med andre "tullespel" som Far Cry 2 og Diabo 3.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...