Gå til innhold

SIBA og Infocare: dyr og sjokkerende inkompetanse


CoolDuckie

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått en Fujitsu-Siemens Scaleo J Athlon X2 PC for ca 800 kroner+. Lite brukt. PC-en kjører Vista, har elendig grafikkort, men har nå 3 gb ram (2x1gb+2x512kb). Funker knirkefritt til kontorbruk.

 

Billig synes du kanskje? Her er historien:

 

Min kjære venn, la oss kalle ham Kåre, kjøpte PC-en på SIBA for en stund siden (husker ikke når). PC-en var til hans datter på 12 år som ville spille SIMS2 og skrive skolestiler osv. PC-en virket aldri skikkelig. Den hadde en lei vane med at skjermen plutselig ble sort/blank, og PC-en sluttet å respondere. Feilen oppstod tilsynelatende tilfeldig.

 

PC ble sendt inn til SIBA i begynnelsen av august/ slutten av juli. (Garantien gikk ut i slutten av august.) SIBA venter et par uker før de sender den til Infocare. Tilfeldig? Jeg vet ikke, men det er jo hendig at garantien straks går ut?

 

Infocare "tester" PC-en og hevder at mange timers stresstesting ikke har vist feil og oppgir at "recovery" koster ca 800 kroner (husker ikke eksakt pris). Det vil også koste min venn Kåre 800 kroner+ i det hele tatt å få PC-en tilbake selv om den er ureparert. (frakt+arbeid).

 

Min venn Kåre har ventet så lenge på Infocare og SIBA at det nå er 2 dager til han skal dra på 6-måneders opphold i USA. Han spør meg om jeg vil ha billig PC-deler, dvs løse ut PC-en fra SIBA for 800 kroner. Da skal jeg få den av ham. Merk at min venn Kåre ikke er spesielt PC-interessert, så mekking har han ikke tenkt å prøve seg på.

 

Jeg løser ut PC-en fra SIBA, drar hjem og tester. Alt funker bra i ca 45 minutter. Så går plutselig skjermen i sort og PC-en responderer ikke. Viftene går og det er ingen restart. Dette skjer så med ca 15 minutters mellomrom deretter.

 

Jeg kjører så en full recovery, noe som tar meg ca 3 minutters arbeidstid+ at jeg selvsagt må vente på at PC-skal bli ferdig. Siden jeg selvsagt ikke setter meg foran PC-en og bruker recovery skjermen som pauseunderholdning, regner jeg dette som 3-minutters arbeid. Dette skal Infocare ha 800 kroner for???? Snakk om bra timebetaling.

 

Recovery hjalp ikke. Problemet er det samme. Merkelig nok kjører prime95 og OCCT uten feil. Feilen ser ut til å skje når jeg interagerer med PC-en.

 

Jeg skifter så ut minnet (DDR2). Etter det går ikke skjermen i sort, men jeg får blåskjerm. Der leser jeg at krasjet har med det integrerte skjermkortet å gjøre. Nyeste Catalyst drivere installeres så, og vips er PC frisk. Trolig var feilen relatert til skjermdriver og vistes derfor når UI-elementer og skjerminnhold ellers ble endret.

 

Jeg er sjokkert over Infocare og SIBA. Infocares tekniker må ha kompetanse som en middels sjimpanse som ikke fant en feil som dukker opp med 15 minutters mellomrom. Prisene er som tatt ut av en vitsebok. Flere hundre kroner for en recovery som innebærer 3 minutters arbeid? Dette er spekulering i folks avmaktsfølelse.

 

EDIT: Fjernet påstander om svindel, siden det er for sterkt

 

CD

Endret av CoolDuckie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Det spiller ingen rolle for Siba om garantien har gått ut, kunde har like fullt reklamasjon.

 

2. Infocare tar 900 + mva for å kjøre recovery på pc-en. Det er ingen hemmelighet og dette burde kunden gjøre selv før pc-en ble sendt inn. En telefon til support hadde også konkludert med dette.

 

Min venn "Kåre" trodde han hadde tatt recovery. Han slet nok litt med å ha oversikt over hva dette innebar. I praksis spiller dette ingen rolle i denne saken, for Infocare påsto at det ikke var noen feil i det hele tatt.

 

CD

Endret av CoolDuckie
Lenke til kommentar

Mye lite kvalifisert folk ute å går, eventuelt dårlige rutiner.

En jeg kjenner er entrepenør, engang vi var ute i festive omgivelser møtte han på en annen entrepenør på samme alder (30'ish år). Han innrømte at han egentlig ikke hadde peiling på hva han drev med, noe som også ble klart for "min" entrepenør etter en samtale med han.

 

Selv har jeg møtt venner av venner som er "data-reperatør", men etter en dataprat med de forstår jeg at de ikke er noe til fagfolk.

Men dette er problemet på arbeidsmarkedet idag, så lite folk å få taki at kravene blir senket og rutiner blir forandret til det verre.

 

I ditt tilfelle virker det som at Infocare ikke leser feilbeskrivelsen, pcen fikk sikkert raskere svart skjerm under spilling.

 

edit: litt retting.

Endret av The-Flu
Lenke til kommentar
1. Det spiller ingen rolle for Siba om garantien har gått ut, kunde har like fullt reklamasjon.

 

2. Infocare tar 900 + mva for å kjøre recovery på pc-en. Det er ingen hemmelighet og dette burde kunden gjøre selv før pc-en ble sendt inn. En telefon til support hadde også konkludert med dette.

 

Min venn "Kåre" trodde han hadde tatt recovery. Han slet nok litt med å ha oversikt over hva dette innebar. I praksis spiller dette ingen rolle i denne saken, for Infocare påsto at det ikke var noen feil i det hele tatt.

 

CD

 

og det var jo heller ikke noe feil på hardware i maskinen eller hva? det hjalp å oppdatere driverne? ergo...infocare kunne ikke reparert en feil som ikke var der

Lenke til kommentar
1. Det spiller ingen rolle for Siba om garantien har gått ut, kunde har like fullt reklamasjon.

 

Her tar du og 99% av andre forbrukere feil.

Reklamaskjon får du hvis du har hatt problemer med et produkt iløpet av garantitiden.

Feks,kjøper du en HP-laptop har denne 1 års garanti.Har du service på den iløpet av første garantiår,vil reklamaskjonen bli lagt til,og gjelde som en ekstra "garanti" i et år til. :new_woot:

Lenke til kommentar
1. Det spiller ingen rolle for Siba om garantien har gått ut, kunde har like fullt reklamasjon.

 

Her tar du og 99% av andre forbrukere feil.

Reklamaskjon får du hvis du har hatt problemer med et produkt iløpet av garantitiden.

Feks,kjøper du en HP-laptop har denne 1 års garanti.Har du service på den iløpet av første garantiår,vil reklamaskjonen bli lagt til,og gjelde som en ekstra "garanti" i et år til. :new_woot:

 

heh...du aner absolutt ikke hva du snakker om. gå inn på lovdata og les forbrukerkjøpsloven som en start, så kan du begynne å diskutere dette her. du er helt på jordet.

Endret av veggiss
Lenke til kommentar
1. Det spiller ingen rolle for Siba om garantien har gått ut, kunde har like fullt reklamasjon.

 

Her tar du og 99% av andre forbrukere feil.

Reklamaskjon får du hvis du har hatt problemer med et produkt iløpet av garantitiden.

Feks,kjøper du en HP-laptop har denne 1 års garanti.Har du service på den iløpet av første garantiår,vil reklamaskjonen bli lagt til,og gjelde som en ekstra "garanti" i et år til. :new_woot:

 

Reklamasjon er noe man har lovbestemt som forbruker i enten 2 eller 5 år, avhengig av om tingen er ment til å vare vesentlig mer en to år, eller ikke.

 

Uansett er gjelder denne uavhengig av garanti. Garanti er noe butikken eller produsenten gir som ekstra. Med andre ord er det også lovpålagt at denne garantien skal gi noe mer en hva bare reklamasjon gir.

 

Men lykke til.

Lenke til kommentar
og det var jo heller ikke noe feil på hardware i maskinen eller hva? det hjalp å oppdatere driverne? ergo...infocare kunne ikke reparert en feil som ikke var der

 

Det var jo en feil, selv om den kanskje ikke var på hardware. PC krasjet med korte mellomrom og recovery hjalp ikke. Burde ikke infocare eller SIBA da kunnet fikse en driverfeil relativt lett? Eventuelt kunne de jo anbefalt min venn Kåre å oppdatere drivere.

 

Jeg forholder meg til at SIBA og Infocare her ikke klarte å rette opp en feil og faktisk blankt benektet at det i det hele tatt var en feil. De brukte mye tid og penger på å sende PC-en på tvers av Norge. Ren idioti. Min venn Kåre har ikke interesse og peiling på hardware og drivere. Han ville bare ha en PC som virket, ikke en PC som krasjet hvert 15de minutt.

 

CD

Endret av CoolDuckie
Lenke til kommentar

hadde han kontaktet support som det henvises til i bruksanvisningen så hadde de bedt han om å kjøre recovery og oppdatere drivere.

 

jeg er enig i at siba ikke burde sendt inn pc-en når ikke dette var gjort, men jeg har også stått på den siden av disken og når du ber en kunde dra hjem igjen for å gjøre det så ender det ofte med at de sier at det har de gjort, og at det GARANTERT er feil på pc-en fordi de har hatt en kompis som er DATAEXPERT til å se på den...det er ikke alltid like lett for de heller.

Endret av veggiss
Lenke til kommentar
hadde han kontaktet support som det henvises til i bruksanvisningen så hadde de bedt han om å kjøre recovery og oppdatere drivere.

 

jeg er enig i at siba ikke burde sendt inn pc-en når ikke dette var gjort, men jeg har også stått på den siden av disken og når du ber en kunde dra hjem igjen for å gjøre det så ender det ofte med at de sier at det har de gjort, og at det GARANTERT er feil på pc-en fordi de har hatt en kompis som er DATAEXPERT til å se på den...det er ikke alltid like lett for de heller.

 

Jeg kan forstå at du blir frustert av å lese slikt, med din bakgrunn, og spesielt dersom du har peiling på PC. Det er sikkert mange kunder som er rimelig slitsomme.

 

Men i denne saken synes jeg det hele er temmelig opplagt. Det tar en måned og over 800 kroner å få en FEILAKTIG konklusjon fra SIBA/Infocare etter at PC har reist tur-retur vestlandet-østlandet. For min venn Kåre var dette nok til at han gav opp PC-en. Han har også brukt temmelig mye tid på korrespondanse med SIBA/Infocare.

 

CD

Lenke til kommentar
1. Det spiller ingen rolle for Siba om garantien har gått ut, kunde har like fullt reklamasjon.

 

Her tar du og 99% av andre forbrukere feil.

Reklamaskjon får du hvis du har hatt problemer med et produkt iløpet av garantitiden.

Hva i alle dager er det du klarer å lire ut av deg? Du kommer med en bastant påstand om at 99% av befolkningen tar feil (alle er eller blir i praksis forbrukere på ett eller annet tidspunkt). Gjør oss alle en tjeneste: ikke skriv noe som helst på webforum før du blir litt eldre.

Lenke til kommentar
1. Det spiller ingen rolle for Siba om garantien har gått ut, kunde har like fullt reklamasjon.

 

Her tar du og 99% av andre forbrukere feil.

Reklamaskjon får du hvis du har hatt problemer med et produkt iløpet av garantitiden.

Hva i alle dager er det du klarer å lire ut av deg? Du kommer med en bastant påstand om at 99% av befolkningen tar feil (alle er eller blir i praksis forbrukere på ett eller annet tidspunkt). Gjør oss alle en tjeneste: ikke skriv noe som helst på webforum før du blir litt eldre.

 

Merkelig.Jeg har jobbet med service hos en av Norges største elektrokjeder i snart 3 år,og så sier dere til meg at jeg skal bli eldre etc.Voksent svart!

Når jeg sier 99% tar feil mener jeg at folk flest ser på det som en selvfølge at reklamaskjonen er gjeldende fra dag 1,og teller dette da som en egen garanti,noe mange får svi for etterosm dette ikke er tilfelle.

Tydeligvis dere som ikke kan leksa deres.Jeg har gått på kurs hos en av kjedens egen advokat,hvor denne påpeker viktigheten av forskjellene mellom garanti og reklamaskjon.

Men siden jeg tydeligvis ikke har peiling: Good luck til dere som forventer at en mobil dere ikke har hatt feil på iløpet av garanti-tiden blir dekket av reklamaskjonen!

Lenke til kommentar

Reklamasjon er gjeldene fra dag 1, men selvfølgelig dekker ikke reklamasjon at du har kjørt over mobiltelefonen din. Eller fuktskader. En garanti må derimot tilby noe bedre(f.eks ny vare uansett feil), mens reklamasjon gir bare forbrukeren rettigheter for avhjelp innenfor enten 2 eller 5 år, avhengig av hvor lenge varen er ment til å vare(vesentlig lenger enn 2 år, gir 5års reklamasjonsrett). Og ta det helt med ro, jeg har kranglet med en god del av dere, og til og med dratt med utskrifter for å bevise mitt poeng, så du er ikke alene. Selv om det irriterer meg grenseløst at jeg som forbruker er nødt til å vite hva slags rettigheter jeg har.

Lenke til kommentar

Huff å huff. Skremmende lesing, at du som har jobbet der i snart tre år ikke kan bedre viser jo bare hva vi vanlige forbrukere har å sloss imot.

 

Garanti har ingen ting med reklamasjon å gjøre. Garanti er en ekstratjeneste som butikker/produsenter tilbyr.

 

Har en liten utfordring til deg. Finn i forbrukerkjøpsloven hvor det står at reklamasjon begynner etter at garantitiden er gått ut og kunn gjelder hvis det har vært feil på varen i løpet av garantitiden.

 

Det du sier er helt hinsiden og skjønner ikke hva slags advokat som kan si noe sånt. Beklager å måtte si det men du er blitt hjernevasket,

og har med all repekt å melde ikke peiling.

 

(nesten litt vanskelig å ikke bli voldsomt provosert, men jeg holder nok ett inlegg til fra Corey, men ikke mer.)

Lenke til kommentar
Når jeg sier 99% tar feil mener jeg at folk flest ser på det som en selvfølge at reklamaskjonen er gjeldende fra dag 1,og teller dette da som en egen garanti,noe mange får svi for etterosm dette ikke er tilfelle.

Tydeligvis dere som ikke kan leksa deres.Jeg har gått på kurs hos en av kjedens egen advokat,hvor denne påpeker viktigheten av forskjellene mellom garanti og reklamaskjon.

Men siden jeg tydeligvis ikke har peiling: Good luck til dere som forventer at en mobil dere ikke har hatt feil på iløpet av garanti-tiden blir dekket av reklamaskjonen!

Reklamasjonsrett er noe man har i fra dag 1 og ut reklamasjonstiden. I denne perioden så har man rettigheter i fra forbrukerkjøpsloven så lenge kravene til reklamasjon er oppfylt. Garanti er valgfritt, og noe man får i tillegg. Denne garantiavtalen leveres enten av selger, importør eller produsent.

 

Dersom dere da får inn en henvendelse i fra en kunde som krever å få noe rettet på garantien, så må dere sjekke om skaden osv kan gjøres gjeldende på garantien og at man er inne i garantiperioden. Dersom denne er utenfor garanti så kan fortsatt kunden reklamere på produktet innen reklamasjonstiden.

 

Skal man følge din tankegang får man jo avtalt garantitid + reklamasjonstid. Har man da kjøpt en vaskemaskin med et års garanti så kan man plutselig reklamere selv om man er inne i det sjette året man har varen. Flott om dere gjør dette, men det er feil i henhold til forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar
1. Det spiller ingen rolle for Siba om garantien har gått ut, kunde har like fullt reklamasjon.

 

Her tar du og 99% av andre forbrukere feil.

Reklamaskjon får du hvis du har hatt problemer med et produkt iløpet av garantitiden.

Hva i alle dager er det du klarer å lire ut av deg? Du kommer med en bastant påstand om at 99% av befolkningen tar feil (alle er eller blir i praksis forbrukere på ett eller annet tidspunkt). Gjør oss alle en tjeneste: ikke skriv noe som helst på webforum før du blir litt eldre.

 

Merkelig.Jeg har jobbet med service hos en av Norges største elektrokjeder i snart 3 år,og så sier dere til meg at jeg skal bli eldre etc.Voksent svart!

Når jeg sier 99% tar feil mener jeg at folk flest ser på det som en selvfølge at reklamaskjonen er gjeldende fra dag 1,og teller dette da som en egen garanti,noe mange får svi for etterosm dette ikke er tilfelle.

Tydeligvis dere som ikke kan leksa deres.Jeg har gått på kurs hos en av kjedens egen advokat,hvor denne påpeker viktigheten av forskjellene mellom garanti og reklamaskjon.

Men siden jeg tydeligvis ikke har peiling: Good luck til dere som forventer at en mobil dere ikke har hatt feil på iløpet av garanti-tiden blir dekket av reklamaskjonen!

 

du er seriøst langt ute på viddene! hvilken kjede jobber du for egentlig?

 

ja det er forskjell på garanti og reklamasjon, men de har ingenting med hverandre å gjøre. reklamasjonsrett har du fra dag 1 uansett, og denne varer i 2 eller 5 år. om garantien er 3 år på en tv så får du fremdeles reparert den på reklamsjon om den feiler første gang etter 4 år, forutsatt at det er en feil som ikke skyldes feil bruk fra kundens side (slagskader, vannskader osv).

 

 

ups...ser at andre var kjappere enn meg her ja ;)

Endret av veggiss
Lenke til kommentar
1. Det spiller ingen rolle for Siba om garantien har gått ut, kunde har like fullt reklamasjon.

 

Her tar du og 99% av andre forbrukere feil.

Reklamaskjon får du hvis du har hatt problemer med et produkt iløpet av garantitiden.

Hva i alle dager er det du klarer å lire ut av deg? Du kommer med en bastant påstand om at 99% av befolkningen tar feil (alle er eller blir i praksis forbrukere på ett eller annet tidspunkt). Gjør oss alle en tjeneste: ikke skriv noe som helst på webforum før du blir litt eldre.

 

Merkelig.Jeg har jobbet med service hos en av Norges største elektrokjeder i snart 3 år,og så sier dere til meg at jeg skal bli eldre etc.Voksent svart!

Når jeg sier 99% tar feil mener jeg at folk flest ser på det som en selvfølge at reklamaskjonen er gjeldende fra dag 1,og teller dette da som en egen garanti,noe mange får svi for etterosm dette ikke er tilfelle.

Tydeligvis dere som ikke kan leksa deres.Jeg har gått på kurs hos en av kjedens egen advokat,hvor denne påpeker viktigheten av forskjellene mellom garanti og reklamaskjon.

Men siden jeg tydeligvis ikke har peiling: Good luck til dere som forventer at en mobil dere ikke har hatt feil på iløpet av garanti-tiden blir dekket av reklamaskjonen!

 

du er seriøst langt ute på viddene! hvilken kjede jobber du for egentlig?

 

ja det er forskjell på garanti og reklamasjon, men de har ingenting med hverandre å gjøre. reklamasjonsrett har du fra dag 1 uansett, og denne varer i 2 eller 5 år. om garantien er 3 år på en tv så får du fremdeles reparert den på reklamsjon om den feiler første gang etter 4 år, forutsatt at det er en feil som ikke skyldes feil bruk fra kundens side (slagskader, vannskader osv).

 

 

OBS OBS, Huske på at en advokat har fortelt dem all sannheten om hvordan de, skal hjelpe forbrukerne mest mulig angående reklamasjons saker. :)

For de har sikkert ikke leid inn advokaten for å tjene mest mulig penger på det. Å neida :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...