Gå til innhold

SIBA og Infocare: dyr og sjokkerende inkompetanse


CoolDuckie

Anbefalte innlegg

Det du skriver er interessant. Kundens "out of the box" erfaring er en PC som krasjer konstant. SIBA og Infocare klarer altså ikke å gi han det tips at han bør oppdatere drivere, men sier bare at han skal kjøre "recovery", en prosedyre som bare reinstalleres driveren som skapte problemet. I tillegg hevdet SIBA/Infocare at PC ikke krasjet, men var stabil, noe som var sludder&vås.

Oppdatering av drivere står det tydelig i manualene som følger med PCer at man skal gjøre. Mange produsenter har til og med egen programvare installert for å sjekke etter slike oppdateringer.

 

Og hvordan kan du med sikkerhet si "sludder" til at maskinen testes OK hos InfoCare? Var det du som testet den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har jobbet med service hos en av Norges største elektrokjeder i snart 3 år,og så sier dere til meg at jeg skal bli eldre etc.Voksent svart!

 

Ok, da kjører man det voksent.

 

Påstanden din i denne tråden er uforenelig med et kompetansenivå som man kan forvente av en elektrokjede. Hvilken avdeling/by jobber du i og hvem er din overordnede? Slik at lesere av denne tråden kan ringe vedkommende og fastslå om arbeidsgiveren din bryter den norske loven eller om du er en løgner.

 

Your move. Oppfør deg voksent.

 

Tydeligvis dere som ikke kan leksa deres.Jeg har gått på kurs hos en av kjedens egen advokat,hvor denne påpeker viktigheten av forskjellene mellom garanti og reklamaskjon.

 

Det er flere viktige forskjeller mellom reklamasjon og garanti. Dette er ubestridelig

 

Men siden jeg tydeligvis ikke har peiling: Good luck til dere som forventer at en mobil dere ikke har hatt feil på iløpet av garanti-tiden blir dekket av reklamaskjonen!

 

Akkurat. Du *har* fått med deg at Nokia har tapt i Høyesteretten? Husker du hva saken gjaldt? Du kan spørre kjedens egen advokat om akkurat den saken. Han/hun vet hva det gjelder.

Lenke til kommentar
Og hvordan kan du med sikkerhet si "sludder" til at maskinen testes OK hos InfoCare? Var det du som testet den?

 

Jeg forholder meg til at både jeg og "Kåre", helt uavhengig av hverandre og på ulike fysiske steder opplevde hyppige krasj, med prikklikt forløp. Jeg kjørte ikke engang spesielt krevende programmer, men jeg interagerte med UI-et. Teknikeren på Infocare har formodentlig bare satt på en-eller-annen stresstest uten å bruke PC-en. Jeg testet Prime95 og OCCT selv, og det gikk fint. Problemet oppstå med en gang ting ble gjort i Vista-UIet.

 

Det er med andre ord sludder&vås dersom det hevdes at maskina var stabil. Infocare burde være mer proffe.

 

CD

Lenke til kommentar
Det er med andre ord sludder&vås dersom det hevdes at maskina var stabil. Infocare burde være mer proffe.

Maskinvaren, som det er InfoCares jobb å teste, var stabil. Programvaren, som det er kundens ansvar å holde oppdatert, var ustabil. InfoCare gjorde den jobben de skulle, og testet det de skulle.

Lenke til kommentar
Det er med andre ord sludder&vås dersom det hevdes at maskina var stabil. Infocare burde være mer proffe.

Maskinvaren, som det er InfoCares jobb å teste, var stabil. Programvaren, som det er kundens ansvar å holde oppdatert, var ustabil. InfoCare gjorde den jobben de skulle, og testet det de skulle.

 

Her har du et totalt galt perspektiv. Dette var en kunde uten peiling på data. Hvordan i all verden kan han klare å fikse dette når han ikke engang vet hva en driver er? SIBA leverer et produkt som ikke funker ut av boksen, med en recovery prosedyre som bare reinstallerer en defekt driver. Her er saken:

 

Kunde begynner å bruke sin nye PC. Kunde oppdager at PC krasjer konstant, kunde ringer SIBA, SIBA spør om kunde har tatt recovery. Kunde svarer ja, tror det, men er usikker. SIBA ber kunde levere PC. SIBA sender PC til Infocare. Infocare påstår PC er stabil (bullshit). Infocare spør om de skal kjøre recovery, kostnad 900 kroner (latterlig), kunde sier nei, PC sendes til SIBA. SIBA skal ha over 800 kroner for å levere ut PC (frakt+arbeid). Meg løser ut PC hos SIBA. Meg har bygd egne PC-er siden 1993, men er ikke utdannet tekniker. Meg finner raskt feilen og fikser den. Meg tenker Infocare+SIBA har tabbet seg ut.

 

Om du synes SIBA og Infocare har opptrådt kompetent og kundevennlig her, da håper jeg at jeg aldri møter på deg eller noen som ligner deg når jeg er kunde i en butikk. Det er ikke kundens jobb å være PC-tekniker for å kunne bruke en PC "out of the box" som har Vista preinstallert og som har alvorlige installasjonsfeil "out of the box".

 

En kan jo til og med diskuterer om produktet var DOA og returnerbart ;-).

 

CD

Endret av CoolDuckie
Lenke til kommentar

Kundevennlig kan diskuteres, men kompetent har InfoCare vært. Som sagt, er deres jobb å undersøke maskinvare. Det har de gjort, og de har korrekt konkludert med at det ikke er noen feil med maskinen.

 

Det er faktisk kundens jobb å lære seg hvordan produktet fungerer, da inkludert hvordan man oppdaterer programvare.

 

For å ta det overbrukte bileksemplet, vil du f.eks. gå til Volvo og klage fordi du ikke har lært deg hvordan man fyller bensin på en bil, eller vil du anse det som ditt eget ansvar å lære hvordan den skal holdes i daglig drift?

Lenke til kommentar
Kundevennlig kan diskuteres, men kompetent har InfoCare vært. Som sagt, er deres jobb å undersøke maskinvare. Det har de gjort, og de har korrekt konkludert med at det ikke er noen feil med maskinen.

 

Det er faktisk kundens jobb å lære seg hvordan produktet fungerer, da inkludert hvordan man oppdaterer programvare.

 

For å ta det overbrukte bileksemplet, vil du f.eks. gå til Volvo og klage fordi du ikke har lært deg hvordan man fyller bensin på en bil, eller vil du anse det som ditt eget ansvar å lære hvordan den skal holdes i daglig drift?

 

Godt poeng. Jeg har med infocare å gjøre via jobben titt og ofte, og har i utgangspunktet bare gode erfaringer. Problemet er gjerne kunder som ikke aner hva som er galt, og gjerne sier noe med sikkerhet, som ikke har noe med feilen å gjøre, og da lurer teknikkere til å se på feil ting.

 

Har også hatt inne pc som har hatt mye feil, som ved testing og etter å ha blitt levert tilbake til kunden har vært dønn stabil, så go figure.

 

Men det har også blitt byttet endel hovedkort pga ustabile komponenter i bærbare, så man skal ikke gi opp selv om feilene er sporadiske og kommer ugjevnt.

 

Desverre er det sånn i dag at "alle" har pc, men et fåtall faktisk vet hvordan å bruke den utenom å sjekke mail og surfe på VG. Også klager de når de må ta kontakt med en serviceteknikker som tar 450 per time (minst 2 timer). Jeg har fungert som gratis support for endel folk, men man går lei når de ringer til alle døgnets tider og forventer at du står på døra i løpet av 5min. Enten får folk lære seg å "mekke" selv, eller så får de innse at de må betale for service på datautstyret som på andre ting de trenger service på.

Lenke til kommentar

En bil virker som regel når man har kjøpt den, at pcen er ustabil uten at han har gjort noe feil er noe helt annet, hvis jeg kjøper et produkt som ikke virker ut av boksen ville jeg selv krevd å få dette fikset evt. byttet eller pengene tilbake. Har selv jobbet som serviceansvarlig i Elkjøp og InfoCare er ikke akkurat de flinkeste ettersom jeg har testet maskinene som har kommet tilbake og sendt tilbake med krav på at de fikset problemet (f.eks WLAN som ikke fungerer skikkelig, ikke virker med kryptering osv). InfoCare var ganske overbelastet mens jeg jobbet på Elkjøp, og da har de sikkert et lite press på å gjøre ting litt for fort etter min mening, og som regel har bedrifter en avtale med InfoCare der de samler opp ting som skal sendes til dem og InfoCare betaler frakten fra og til.

Lenke til kommentar
Kunde begynner å bruke sin nye PC. Kunde oppdager at PC krasjer konstant, kunde ringer SIBA, SIBA spør om kunde har tatt recovery. Kunde svarer ja, tror det, men er usikker. SIBA ber kunde levere PC. SIBA sender PC til Infocare. Infocare påstår PC er stabil (bullshit). Infocare spør om de skal kjøre recovery, kostnad 900 kroner (latterlig), kunde sier nei, PC sendes til SIBA. SIBA skal ha over 800 kroner for å levere ut PC (frakt+arbeid). Meg løser ut PC hos SIBA. Meg har bygd egne PC-er siden 1993, men er ikke utdannet tekniker. Meg finner raskt feilen og fikser den. Meg tenker Infocare+SIBA har tabbet seg ut.

Slik jeg forstår deg nå så har verken "Kåre", du eller InfoCare kjørt recovery på maskinen? Du har kun oppdatert grafikkdriveren?

 

Hvis så er tilfellet kan man ikke konkludere med at det er feil på recoveryen som fulgte med, og at problemene derfor ikke var ut av boksen?

 

...men det blir ikke flere HP maskiner for min del....

Så og si alle de store produsentene har hatt problemserier..

Lenke til kommentar

Recovery inneholder drivere for gjeldende maskinvarekonfigurasjon som er solgt..

Recovery partisjon er en del av produktet.

Dette er er åpenbar mangel på en maskin.

En laptop som leveres med OS+Drivere iform av recovery som inneholder ukompatibel (buggy) driver er en mangel.

 

Hadde laptopen vært solgt uten recovery og med kun operativsystem på cd/dvd medie hadde saken vært annerledes.

 

Recoveryen har et versjons nummer og skulle infocare ha gjort jobben de er pålagt å gjøre mht at de er partner av f.eks hp/dell/acer etc som innebefatter hele produktet i sin helhet (inkl recovery) skulle de ha erstattet recovery partisjonen med siste (forhåpentligvis bugfrie) versjon.

Lenke til kommentar
1. Det spiller ingen rolle for Siba om garantien har gått ut, kunde har like fullt reklamasjon.

 

Her tar du og 99% av andre forbrukere feil.

Reklamaskjon får du hvis du har hatt problemer med et produkt iløpet av garantitiden.

Feks,kjøper du en HP-laptop har denne 1 års garanti.Har du service på den iløpet av første garantiår,vil reklamaskjonen bli lagt til,og gjelde som en ekstra "garanti" i et år til. :new_woot:

 

Hallo i luken! Her tar du helt feil. har du en maskin kjøpt i norge, og før problemer først i år 4 for eksempel så har du like fullt reklamasjonsrett på den (untatt batteriet som regnes som en slitedel, dog det er noe diskusjon om dette).

 

Det stemmer dog at dersom du eksempelvis har en maskin som dør etter 2 års bruk, og produsenten bytter den ut, så hardu full 5 års reklamasjonsrett på den nye varen. Om dette også gjelder ved reparasjon av varen er jeg ikke 100% sikker på, så jeg skal ikke uttale meg om den muligheten.

 

Det du sier er ihvertfall feil. Reklamasjonsretten og garanti er ot helt fullstendig forskjellige rettigheter. Den ene påvirker ikke den andre. I praksis her i Norge så vil nesten alltid reklamasjonsretter trumfe garantiretten sidne det er få leverandører som gir bedre garantier enn det som det norske lovverket gir Norske borgere i form av reklamasjonsretten.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
1. Det spiller ingen rolle for Siba om garantien har gått ut, kunde har like fullt reklamasjon.

 

2. Infocare tar 900 + mva for å kjøre recovery på pc-en. Det er ingen hemmelighet og dette burde kunden gjøre selv før pc-en ble sendt inn. En telefon til support hadde også konkludert med dette.

 

Min venn "Kåre" trodde han hadde tatt recovery. Han slet nok litt med å ha oversikt over hva dette innebar. I praksis spiller dette ingen rolle i denne saken, for Infocare påsto at det ikke var noen feil i det hele tatt.

 

CD

 

og det var jo heller ikke noe feil på hardware i maskinen eller hva? det hjalp å oppdatere driverne? ergo...infocare kunne ikke reparert en feil som ikke var der

 

Gitt at problemer faktisk var driverproblemer så blir d spørsmålet naturligvis om dette var de samme driverene som maskinen ble levert med. Hvis ja, så har jo absolutt leverandøren et annsvar. Den gjennomsnittige bruker kan ikke forventes å vite hva en driver i det hele tatt er, langt mindre hvordan man skal oppdatere disse eller forstå hvordan disse kan påvirke evt. problemer som oppstår med maskinen.

 

I uansett tilfelle så faller det naturlig at når PCen først er inne for reparasjon så tester de den sik den er (med de driverene som ligger inne altså). Om en feil da bir funnet og driverene ikke er de som ble levert med så er det jo naturlig at kunden betaler for dette pga. det i praksis er brukerfeil, men feilen burde jo i uansett tilfelle blitt oppdaget dersom rutinene for testing var gode nok.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Det er med andre ord sludder&vås dersom det hevdes at maskina var stabil. Infocare burde være mer proffe.

Maskinvaren, som det er InfoCares jobb å teste, var stabil. Programvaren, som det er kundens ansvar å holde oppdatert, var ustabil. InfoCare gjorde den jobben de skulle, og testet det de skulle.

 

Så programvaren er ikke en del at totalproduktet som ble solgt, selv om kunden har betalt for programvaren også? ... Jeg vil da påstå at så lenge det er snakk om feil i driverene som ble levert med maskinen så må kan kunne forvente at service på maskinen i de minste kan oppdage disse feilene.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Slik jeg forstår deg nå så har verken "Kåre", du eller InfoCare kjørt recovery på maskinen? Du har kun oppdatert grafikkdriveren?

 

Hvis så er tilfellet kan man ikke konkludere med at det er feil på recoveryen som fulgte med, og at problemene derfor ikke var ut av boksen?.

 

Jo, som jeg skrev i den første posten, jeg kjørte en full recovery som det første jeg gjorde med maskina da den begynte krasjinga. Problemet var akkurat det samme etter recovery som før.

 

Recovery ble forøvrig kjørt fra recovery partisjon, og forløp greit, uten feilmeldinger.

 

CD

Endret av CoolDuckie
Lenke til kommentar
Kundevennlig kan diskuteres, men kompetent har InfoCare vært. ...

 

Nei, for de klarte ikke å oppdage at maskina faktisk var ustabil, fordi stresstestinga deres aldri provoserte fram feilen som jo oppstod når man faktisk interagerte med maskina/UI-et.

 

For å ta det overbrukte bileksemplet, vil du f.eks. gå til Volvo og klage fordi du ikke har lært deg hvordan man fyller bensin på en bil, eller vil du anse det som ditt eget ansvar å lære hvordan den skal holdes i daglig drift?

 

Her er det jo snakk om en Volvo der bensinen lekker ut av et hull i tanken. Evt en Volvo der fuel-injeksjonschipen har feil programvare.

 

CD

Lenke til kommentar
Dersom det skulle foreligge en mangel på recovery-delen til denne maskinen, så vil det også berøre fryktelig mange andre kunder. Derfor vil det nok være et kjent problem for produsenten (og sannsynligvis verksted). En telefon til produsent burde derfor være veldig oppklarende.

 

Oftest er det dog kunden selv som roter til programvaren, men det blir nærmest umulig for noen av oss her inne å kunne bevise da vi sitter på så lite fakta.

 

Det du skriver her er noe jeg har tenkt en del på selv. PC-en var nemlig ekstremt, atypisk billig. Kostet vel omtrent 1700 kroner ink. moms. Kan det ha noe med at det var kjente problemer å gjøre? Jeg så en noenlunde tilsvarende Acer tilsalgs i går, på Expert. Den kostet 3990 kr.

 

 

CD

Lenke til kommentar

Hei.

 

det er vel bare å kjøre recovery en gang til og konstatere at problemet kommer tilbake. Kontakt selger eller F/S direke og krev pengene refundert, samt reperasjon av recovery- softwaren.

 

Det er jo helt tydelig at maskinen er solgt med drivere som ikke virker. For å dra bileksempelet, så vil du ved kjøp av en ny bil som stopper i tide og utide ikke måtte betale for retting/oppgradering av software for styring av motoren.

 

Drivere er jo en viktig del av maskinvaren. Allt skal fungere "out of the box", hvis ikke har du kjøpt et deffekt produkt som skal dekkes av reklamasjon. Det skal aldri være nødvendig å oppgradere drivere for å få maskinen til å virke. I så fall har du ikke fått varen som du har betalt for, og kan kreve retting.

Lenke til kommentar
Kunde begynner å bruke sin nye PC. Kunde oppdager at PC krasjer konstant, kunde ringer SIBA, SIBA spør om kunde har tatt recovery. Kunde svarer ja, tror det, men er usikker. SIBA ber kunde levere PC. SIBA sender PC til Infocare. Infocare påstår PC er stabil (bullshit). Infocare spør om de skal kjøre recovery, kostnad 900 kroner (latterlig), kunde sier nei, PC sendes til SIBA. SIBA skal ha over 800 kroner for å levere ut PC (frakt+arbeid). Meg løser ut PC hos SIBA. Meg har bygd egne PC-er siden 1993, men er ikke utdannet tekniker. Meg finner raskt feilen og fikser den. Meg tenker Infocare+SIBA har tabbet seg ut.

 

er greit du prøver å pynte litt på saken din her...men skrev du ikke i første post at pc-en var to år gammel når den ble levert inn til service?

 

en telefon til support fra kundens side hadde fikset biffen her, men det er jo selvfølgelig ikke kundes ansvar å fikse ting på egenhånd som han mest sannsynlig har rotet til selv...

Lenke til kommentar
Kundevennlig kan diskuteres, men kompetent har InfoCare vært. ...

Nei, for de klarte ikke å oppdage at maskina faktisk var ustabil, fordi stresstestinga deres aldri provoserte fram feilen som jo oppstod når man faktisk interagerte med maskina/UI-et.

InfoCares jobb er å teste hardware, det har de gjort. Ustabiliteten skyldes software. Dersom problemet løses med å oppdatere software er det ikke mangel på maskinen.

 

Du sier maskinen ble kjøpt "for en stund siden". Hvorfor ble det ikke klaget på den med en gang dersom det er en feil første gang maskinen startes opp? Du vet at det må reklameres innen rimelig tid dersom du mener produktet har en mangel?

 

Dersom du mener dette skulle være garanti, og ikke reklamasjon, så er regningen helt korrekt. Garantien fra produsenten dekker ikke programvarefeil, og man får da en regning fra verkstedet. Om reklamasjon dekker problemer med software som følger med maskinen, men som kan løses med en enkel driveroppdatering blir en annen diskusjon.

 

Konklusjonen din om at InfoCare er inkompetente er dog fullstendig på jordet ut fra den informasjon du gir. Som forklart er det ikke InfoCares jobb å undersøke software på maskinen, så de har gjort jobben de skal og de har gjort den helt korrekt.

 

Her er det jo snakk om en Volvo der bensinen lekker ut av et hull i tanken. Evt en Volvo der fuel-injeksjonschipen har feil programvare.

Nei, det er snakk om en Volvo som selges med halv tank, hvor du som kunde må sørge for at tanken fylles opp (oppdateres).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...