Gå til innhold

Nikon D90 – med videofunksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor ofte filmer du enkeltscener lengre enn 5 minutter?
I bryllup o.l., forevigelse av hendelser...

 

Jo, og under idrettsarrangementer som fotball osv... Allikevel er 5 minutter faktisk veldig lenge, og selv i et bryllup er det nok naturlig å skifte utsnitt eller gjøre andre tilpasninger underveis, og da blir det noen naturlige stopp. Ballen er jo og stadig over sidelinjen.

Lenke til kommentar
Noen som har sett eksempelklipp fra kamera? Så noe crappy youtube greier, men vil ha "the real deal".

 

Lanseringsvideoen som Nikon viste i dag morges var visstnok filmet med D90. Den ble vist på lerret (ca. 2,5x4m) i kinosal og kvaliteten så slett ikke verst ut. Har søkt etter den på nett, men har ikke funnet den enda.

Lenke til kommentar

Ang dette med minuttbegrensning. Jeg har den samme begrensningen på min Panasonic FX-500, og det har med filsystem på minnekortene å gjøre. Max 2 gb blir ca 8 minutter på min Panasonic, og med litt bedre bitrate er vi antagelig fort nede i 5 minutter på 2 gb. Det kan jo være grunnen...

Lenke til kommentar

"Hvor ofte filmer du enkeltscener lengre enn 5 minutter"

 

Da jeg jobbet som tv-fotograf var det hver eneste dag.

Nå som jeg er journalist forventer jeg at fotografen min lar kameraet gå så lenge som det er nødvendig, spesielt i situasjoner der det skjer ting. Det er helt rutine at vi passerer 5 minutter.

 

Høres litt merkelig ut det der med at filstrukturen skal hindre filer større enn 2 GB. Burde jo være en smal sak å dele opp klippet isåfall!

 

T

Lenke til kommentar

2GB som begrensing som filstørrelse er noe vi bare må regne med, så lenge vi bruker minnekort med FAT/FAT32 filsystem, og vi har den elektronikken som benyttes i kameraene idag. Det er bare sånn det er. Kan nok løses med streaming direkte til en PC.

 

Men jeg mistenker sterkt at de som har behov for mer enn 5 minutters kontinuerlig video-opptak; de er ikke D90's antatte marked. Det er for de som gjerne vil ta noen video-snutter innimellom, men som ikke gidder å ta med seg video kamera. Sånne som meg med andre ord ...

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
"Hvor ofte filmer du enkeltscener lengre enn 5 minutter"

 

Da jeg jobbet som tv-fotograf var det hver eneste dag.

Nå som jeg er journalist forventer jeg at fotografen min lar kameraet gå så lenge som det er nødvendig, spesielt i situasjoner der det skjer ting. Det er helt rutine at vi passerer 5 minutter.

T

 

Blir nok litt som å sammenligne epler og pærer når man ser på dine (proffen) sine behov og mine (familieamatøren) for sistnevnte kategori er nok fem minutter et hav av tid i de fleste tilfellene. Men for all del, jeg ser at jeg kanskje var litt for bombastisk i min første uttalelse og jeg kan jo ikke se bort fra at noen har et behov.

 

På den annen side, det kan ikke ta mange tidelene å trykke "stop" for så å trykke "rec" igjen om det skulle knipe for alle som ikke tar kritiske dokumentaropptak.

Lenke til kommentar

Aha, der kom jeg på noe. Minnekort bruker (alltid?) filsystemet FAT32. Det filsystemet har en begrensning på maks 4GB filer. Dette var et hyppig problem for rundt 5 år siden i en annen del av forumet. Med Windows 98, 2000 og til dels XP var det vanlig med FAT32 filsystem på harddisker. Folk som prøvde å kopiere hele DVD-filmer inn på harddisken, enten rett fra plata eller nedlasting, fant ofte ut at filene ble kuttet ved 4GB og beskjeden "writing error" dukket opp.

 

__________

 

Eksempelvideoene ser kvalitetsmessig lekre ut. (Men bærer preg av å være filmet av en stillbildefotograf)

Lenke til kommentar
Men begrensningen på fem minutter virker jo fullstendig meningsløs. Hvorfor i heite hule har de satt denne maksgrensa???

 

 

T

 

Det har nok muligens noe med sensor-overoppheting og gjøre.

 

Da jeg jobbet som tv-fotograf var det hver eneste dag.

Nå som jeg er journalist forventer jeg at fotografen min lar kameraet gå så lenge som det er nødvendig, spesielt i situasjoner der det skjer ting. Det er helt rutine at vi passerer 5 minutter.

T

 

Nå vet ikke jeg hvilken tv-stasjon du jobbet i, men det er jo høyst uvanlig å bruke et konsumer-speilrefleks/kompaktkamera til å filme planlagte reportasjer etc. D90 er laget for Ola Normann med middels interesse for foto og ikke for yrkesfotografen med høye krav om driftssikkerhet og kvalitet.

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar
*Autofocus is not available when recording movies. Matrix metering is used regardless of the metering method selected.

 

Det ble også nevnt på et annet forum at bildebrikken antakelig blir ganske varm ved kontinuerlig filming, og at dette alene er grunn nok til å ta pause etter 5 min

Lenke til kommentar
Dette er RÅTT. 720p/24 bps video med utskiftbar optikk = revolusjon. RED fikk seg plutselig en kjempekonkurrent. Om det finnes mulighet for ekstern mikrofon så er dette kameraet nesten så jeg får lyst til å bytte system. Nesten.

 

Ehm nei. For det første er det en CMOS sensor, ikke akkurat perfekt for video. La oss heller ikke glemme at HD er milevis unna RED sine 3k/4k og tilogmed 5k Epic-kamera. For å kunne konkurere med dedikerte videokamera må det være minst to XLR-inputs, monitortilkopling.. Nja, tror ikke videofunksjonen alene er verd systembytte.

 

Nå sitter det jo tross alt CMOS sensor i svært mange videokamera om dagen, også profesjonelle som RED.

En form for lydinngang og monitor utgang bør du selvfølgelig har, og ja, det bør være XLR og HD-SDI.

720 er desverre litt stusselig, men dette er nok bare en liten begynnelse - det kommer sikkert flere DSLR med bra videofunsjon snart, og det skulle heller ikke forundre meg om Canon/Nikon og andre planlegger en RED konkurent basert på DSLR teknologi.

Vi får se hva som finnes på bakrommene på IBC om noen uker...

Tipper vi snart får 1080P50/60 på fullformat DSLR, og "video adapter" med XLR, HD-SDI etc som tillegsutstyr.

 

Det som er så leit er at Canon og Sony har så mye å tape på å konkurere med sine egne profesjonelle videoprodukter, men det er vel kanskje også derfor at lille Nikon kommer med dette nå, og ikke de andre...

Lenke til kommentar
Men jeg mistenker sterkt at de som har behov for mer enn 5 minutters kontinuerlig video-opptak; de er ikke D90's antatte marked. Det er for de som gjerne vil ta noen video-snutter innimellom, men som ikke gidder å ta med seg video kamera. Sånne som meg med andre ord ...
Må si meg enig her. Det er "kompaktkameravideo" i et speilreflekskamera. Og det er nok en funksjon som kommer til å sikre Nikon mange salg til folk som vil gå opp fra kompakt- eller ultrazoomkamera.

 

Min egen reaksjon er vel, for å sitere Yahtzee Croshaw: "a resounding 'MEH!' ". Skal jeg oppgradere D80en blir det til en D700.

Lenke til kommentar
2GB som begrensing som filstørrelse er noe vi bare må regne med, så lenge vi bruker minnekort med FAT/FAT32 filsystem, og vi har den elektronikken som benyttes i kameraene idag. Det er bare sånn det er. Kan nok løses med streaming direkte til en PC.

 

Men jeg mistenker sterkt at de som har behov for mer enn 5 minutters kontinuerlig video-opptak; de er ikke D90's antatte marked. Det er for de som gjerne vil ta noen video-snutter innimellom, men som ikke gidder å ta med seg video kamera. Sånne som meg med andre ord ...

 

Tom

 

Riktig,jeg ser ingen hinder for denne funksjonen og den vil nok dukke opp på flere speilrefleks etterhvert,jeg har selv vært ute og fotografert og kommet opp i situasjoner der jeg godt kunne ha tenkt meg å hatt med videokamera eller hatt denne muligheten på speilrefleksen, rett og slett for å fange små morsomme snutter som kun kan gjenngis med levende bilder .

Lenke til kommentar
Må si meg enig her. Det er "kompaktkameravideo" i et speilreflekskamera. Og det er nok en funksjon som kommer til å sikre Nikon mange salg til folk som vil gå opp fra kompakt- eller ultrazoomkamera.

 

Det er jo et GIGANTISK steg opp fra kompaktkamera video..

 

Utskiftbar optikk, kontroll på DOF, muligheter til å styre fokus(selv om det er manuelt), 720p. 20min opptak hvis du går ned på kvaliteten (~omtrent til vanlig TV oppløsning).

 

Jeg syns dette virker meget interessant, ser frem til skikkelige bruker erfaringer.

Lenke til kommentar

Må si at denne videofunksjonen tiltaler meg. Er mere fotointeressert enn video, men med en ny valp i hjemmet hadde det absolutt vært artig med et kamera som også kunne fange noen morsomme "snutter". Tror heller ikke jeg hadde fått noe problemer med 5 min grensen.

 

Ser det som sannsynlig at denne grensen kommer av sensoroppheting og ikke FAT32, da jeg ikke ser hvordan dens 4gb begrensning skulle slått inn allerede ved 5 min. Tviler derfor på at det blir særlig aktuellt å ommgå denne grensen ved feks modifisert fw, da en gjerne risikerer å brenne sensoren.

Lenke til kommentar
Men begrensningen på fem minutter virker jo fullstendig meningsløs. Hvorfor i heite hule har de satt denne maksgrensa???

 

Det har nok muligens noe med sensor-overoppheting og gjøre.

Da jeg jobbet som tv-fotograf var det hver eneste dag.

Nå som jeg er journalist forventer jeg at fotografen min lar kameraet gå så lenge som det er nødvendig, spesielt i situasjoner der det skjer ting. Det er helt rutine at vi passerer 5 minutter.

Nå vet ikke jeg hvilken tv-stasjon du jobbet i, men det er jo høyst uvanlig å bruke et konsumer-speilrefleks/kompaktkamera til å filme planlagte reportasjer etc. D90 er laget for Ola Normann med middels interesse for foto og ikke for yrkesfotografen med høye krav om driftssikkerhet og kvalitet.

 

Enig med Pallesen.

Tenkte også først at 5min-begrensningen kan ha noe med overoppheting å gjøre. Dette er nok sensorer som er optimalisert for still-bilde, og da kan det fort være at de vil bli veldig varme ved kontinuerlig bruk.

 

I utgangspunktet ser jeg heller ikke problemet med denne grensen. Jeg har ennå ikke tatt sekvenser som er så mye lenger enn 5 min med mitt videokamera. Ser uansett dette kun som en "kjekt-å-ha"-funksjonalitet. Kvaliteten på video med et speilreflekskamera vil nok uansett være dårligere enn på et kamera som ser spesiallaget for video. Ellers vil man nok måtte inngå kompromisser som vil gå utover bildekvaliteten.

 

Hvis man skal ta video av mer viktige begivenheter, eller primært ta opp video, er nok ikke dette kameraet man skal bruke. Da bruker man et videokamera som er optimalisert for dette.

 

Ved viktige begivenheter kommer jeg til å ta med både min HF100 og min 350D, selv om det da blir "en ekstra ting" å drasse rundt på.

(Men siden 350D ikke har videomulighet har jeg uansett ikke noe valg, hvis jeg ønsker å ta opp video :) )

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...