-
Innlegg
3 553 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Om Habla Møberg
- Bursdag 17. okt. 1969
Profile Information
-
Kjønn
Mann
Nylige profilbesøk
17 387 profilvisninger
Habla Møberg sine prestasjoner
1,2k
Nettsamfunnsomdømme
17
Hjelpsomme svar
-
Habla Møberg begynte å følge Kan forsikringsselskapet nekte å utbetale i skadesak? , Tips til bra felgerensing stoff. , Kreve EU godkjenning av bruktbil og 5 andre
-
Jeg har så langt best erfaring med Nerta wheelshine super. Den er ekstremt konsentrert, så selv i 1:10 utblanding er den bra sinna. Jeg har blandet 1:2 en gang, på felger jeg var sikker på var ødelagt. De ble utrolig nok fri for fastbrent skitt etter 3 runder med å spraye på, børste med oppvaskbørste, spyle av med høytrykk. De felgene hadde minst 20 år gammel fastbrent dritt, aldri vært skikkelig vasket. De ble selvsagt ikke helt som ny, men en runde med polering og keramisk coating så så de faktisk ganske strøkne ut. Er Igrunn positivt overrasket over hvor lite denne felgrensen sliter på lakken. Vær veldig nøye med å beskytte hud og øyne, dette er sterke saker. Ikke stå på asfalt når du bruker denne i sterk blanding, for den ødelegger asfalten før du vet ordet av det.
- 3 svar
-
- 1
-
-
PKK er en billig og enkel sjekk av at ting er i forsvarlig stand, ikke nødvendigvis god stand. Å kjøpe en bil med eldste enn 1 år siden sist PKK og det ikke er et vrak til under 10.000.-, så er det helt kurant å få den gjennom en PKK hos en tredjepart. Er det noe gnål om dette så la vær å kjøp. PKK er kun en sjekk at den ikke er seriøst utenfor minimumskrav, det er langt fra OK PKK til at den har fulgt service. En PKK kan taes når som helst, og gir igrunn kun en indikasjon på generell tilstand på viktige komponenter og funksjoner, men ikke hvorvidt den er godt stelt.
- 30 svar
-
- 2
-
-
Har du ikke håndbok til bilen?
- 7 svar
-
- 3
-
-
-
Det må da være en form for forvarming på en slik bil? Her ville jeg tatt turen til forhandleren og spurt om hva som alt er i bilen, evt hva som må til for å få dette installert. Bilen er garantert forberedt for en forvarmer, godt mulig klargjort for både elektrisk og drivstoff.
-
Ift levetid og kvalitet så er jeg ikke i tvil om at 80 og 90-tallet var en højdare. Etter det har det dalt, tildels voldsomt.
- 39 svar
-
- 2
-
-
Mange av oss som husker 70/80-tallet vil nok savne et par bilmodeller som var laget for å vare. Som denne 84 300D. Men klart. 88 hester på så mye stål... Det dro ikke skinnet av pølsa akkurat. Sent 70-tall i Bergen var det en stor overvekt av disse blandt drosjene. Alle skulle ha disse. Selvom rusten tok de alle. Etter det husker jeg at japsene kom for fullt. Nissan hadde Laurel med 2.8 diesel som en superpopulær drosjebil. De ble jo kjørt 600-ish KM før de ble solgt for en anstendig pris til en ungdom.
- 39 svar
-
- 2
-
-
Det var vel ikke så mange biler som hadde ESP på 90-tallet? Men ellers gode resonnement
-
Det hadde vært kjekt med en bil fra type 90-tallet. Mens biler fremdeles ble bygget for å vare. En Corolla fra den tiden er jo henimot umulig å drepe. Men teknologien går fremover. Både ift sikkerhet og komfort. Skulle jeg hatt en god traver i dag ville jeg funnet meg en som har en god kombo motor/gir, som har vist seg å vare. Men og med utstyr som AC, ESP, ABS, fartsholder muligens. AC ikke bare for de varme dagene, men for å holde bilen tørr. Biler uten AC rustet mye mer (fra innsiden) enn biler med AC. ABS og ESP, evt også antispinn. Fordi det redder liv, punktum. ESP har reddet meg 1 gang, fruen 1 gang. Vi bor landlig til, og det er mye holkeføre her om vinteren. Så ESP. Styre unna de med småvolums motorer, våtbelter, DSG og annet tjafs som virker å ha innebygget planlagt begrenset levetid. Har selv nå en '14 Citroen C5. Tror jeg beholder den i mange år. God gammeldags diesel (PSA sin 2,0, de kjører langt bare de får stell og blir kjørt hardt nok), girkassen er en svakhet (Aisin 6-trinns som brukes i en røys med biler) så den må nok overhales/byttes om noen år. Dette er siste versjon hydropneumatikk, som er nokså pålitelig skjønt det krever sitt stell, resten av bilen er nokså ordinær hyllevare ift bremser, elektronikk m.m. Halvstor, tung (1.9t), gode veiegenskaper, relativt problemfri og uten de voldsomt kostbare svakhetene. Det svakeste på disse er vel tannstangen, som er laget av ZF i Tyskland (ruster på alle akselåpninger). Har hatt en god slump med 80 og 90-talls biler, og joda, mange er utrolig slitesterke og med lite problemer, men det har skjedd mye på spesielt sikkerheten siden den gang. Pajero var jo kult, men ikke noe å bruke som hverdagsbil om man vil ha pittelitt komfort. Som reservebil er en Pajero elns helt suveren, men budsjettet mitt tilsier at en ekstra bil som brukes bare i få tilfeller rett og slett blir litt for råflott.
-
Verdi? BOMBARDIER CAN-AM OUTL. 800 MAX XT 2008
Habla Møberg svarte på Hrafnguth sitt emne i Bil og motor
Hva kostet din ny? Kan det stemme de lå på rundt 150.000.- i 2008? Ville i så fall rundt 80 vært realistisk? Det er forutsatt at du har dokumentert service. En ATV i denne størrelsen uten servicehistorikk mister fort verdi, rett og slett fordi uten stell blir det fort slitasje på steder som er kostbare å utbedre. Med servicehistorikk er de fort populært og man kan få meget gode priser. Utseendet har selvsagt endel å si. Er den full av brune flekker og herpet plastikk raser prisen nedover, ser det åpenbart ut som at den har blitt tatt godt vare på går prisen opp.- 4 svar
-
- 1
-
-
Verdi? BOMBARDIER CAN-AM OUTL. 800 MAX XT 2008
Habla Møberg svarte på Hrafnguth sitt emne i Bil og motor
Tar an for 10.000.- eg. Når skal eg hente? -
Et annet registreringsnummer kommer opp ved søk på vegvesen.no
Habla Møberg svarte på bzzlink sitt emne i Bil og motor
Jeg tror (tror) det er slik det står om kjøretøyet har fått nytt nr, feks ifb noen har stjålet det gamle skiltet. Hadde tilsvarende på en bil jeg hadde, hvor noen hadde stjålet ene skiltet.- 3 svar
-
- 1
-
-
Kan forsikringsselskapet nekte å utbetale i skadesak?
Habla Møberg svarte på Habla Møberg sitt emne i Trafikk
Jojo, det er jo en problemstilling som ikke er relevant i dette tilfellet, men greit for rotehuer uten kontroll på finansene å bli opplyst om...- 15 svar
-
- 1
-
-
Kan forsikringsselskapet nekte å utbetale i skadesak?
Habla Møberg svarte på Habla Møberg sitt emne i Trafikk
Ja, spesielt når man faktisk gidder å montere de, samt ha litt større minnekort enn 64GB 🫣🤣 Mitt er et 7Mai med parkerings-strømforsyning og kamera for bakvinduet. Bak-kameraet ligger trygt i esken ennå... Men frontkamera gjør en fin jobb. Ikke noe jeg merker i hverdagen (og derfor jeg glemte å ta ut minnekortet, bummer), når jeg nå sjekket minnekortet så er opptakene, også nattestid, helt ok. God optikk på disse. Tror det kostet 1.500.- i fjor. -
Kan forsikringsselskapet nekte å utbetale i skadesak?
Habla Møberg svarte på Habla Møberg sitt emne i Trafikk
Hei folkens. Litt treg med å svare, men det har vært noen litt hektiske dager. Fikk endelig takstmann hos Storebrand i tale, som forøvrig var veldig saklig og hyggelig. Han kunne fortelle at OM det er min skyld, så gjelder Storebrands regler for biler som ikke skal innløses. Ergo kun reparasjon. Om det er motpart sin feil, kan jeg i hht en høyesterettsdom be om å få utbetalt hele summen, og gjøre hva jeg selv vil med bilen. Han sa at Storebrand nå idag kan gjøre unntak, og utbetale 90.000 for innløsning, men som han sa så hadde han sett saken før han ringte meg, og han mente at bilen burde være verdt 120-140 på det private markedet, så han frarådet meg innløsing. Og det vil jeg jo heller ikke. Min tanke er at siden skaden er kosmetisk (en bakdør er bulket godt inn men fungerer helt som den skal, en felg og dekk er oppskrapet og det er lakkskader på døren, bakskjerm og en liten del av støtfangeren, pluss ymse riper i plast og krom) kunne jeg heller fikset bilen så det hele så litt bedre ut, og la stedatter overta den. Betale ut siste rest av lån, og kjøpe ny bil. Så det blir å avvente til det er avgjort hvem som har skylden, så tar vi det derfra. Når jeg tenker meg om så var den skadesaken jeg hadde i Gjensidige utvilsomt motpartens skyld, mens i denne saken blir det litt frem og tilbake da det var i et flettefelt. Jeg mener det må være motparts feil, men motpart mener jo det samme, så da så. Tenk om jeg hadde giddet å montere opp bak-kameraet på dashcamen.... Kom på nå i dag at jeg faktisk har dashcam, men der var jo alt overskrevet. Jees... Jaja. Takk for interessante kommentarer.- 15 svar
-
- 3
-
-
Nå har jeg nettopp hatt en skadesak (Kosmetiske skader på bil) hvor takseringen blir omtrent samme verdi som bilen har. Nokså meningsløst å bruke 82.000 på en skade på et kjøretøy som har en verdi på rundt 100 på det private markedet på en god dag. Jeg så for meg at det burde være mulig å få utbetalt rundt 60k av de 82, men Storebrand som jeg har nå sier blankt nei. Joda, jeg kan alltids få fikset bilen, og det blir nok bra det, men nokså mye bortkastede penger? Hadde Gjensidige tidligere, der hadde jeg en skadesak (lakkskade det også) for en tjue år siden, der fikk jeg tilbud av selskapet om en noe redusert utbetaling. Hva tenker de kloke hoder?