Huffe Skrevet 8. april Skrevet 8. april Har lite erfaring med tilhengere men lurte på om det er stor forskjell på kjøreegenskaper med en og to akslinger. Må ha et par lange turer med den, så er litt usikker hva jeg skal kjøpe. 1
Maskinfører Skrevet 8. april Skrevet 8. april Har en Tysse 1400 kg boggiehenger og er veldig fornøyd med den kjøpt ny i 2017 😀
Habla Møberg Skrevet 8. april Skrevet 8. april Generelt er boggi å foretrekke, men en enkel med god fjæring og bedre dekk kan være meget bra også. S0 litt alt etter prisklasse også. Og selvsagt spiller det en rolle om di skal laste tungt eller lett. Tung da "må" du ha boggi.
geir__hk Skrevet 8. april Skrevet 8. april En tilhenger med akslinger er mer skånsom mot lasten når hjulene passerer huller i veien.
Simen1 Skrevet 9. april Skrevet 9. april Hovedforskjellen er at de med to akslinger tar mer last (vekt) Så har man noen bieffekter som følger med på kjøpet: De er litt mer stabile både mot humper, gjør det lettere å få godkjent last på hengerfestet (f.eks maks 75 kg). Dvs. lastas tyngdepunkt kan være litt lengre fram eller bak enn på en med enkel aksling. Punkterer et dekk så er de også mer stabile enn enkelt-akslede. Høyere egenvekt gjør de også mer stabile og mindre sprettne når de kjøres tomme. Ulempene er høyere pris og at de er tyngre å dytte rundt manuelt. Dekk-kostnadene er litt høyere. Hva skal du frakte med hengeren?
Terrassebord Skrevet 9. april Skrevet 9. april Enakslede tilhengere er billigere å kjøpe og enklere å rygge med. Enklere å buksere rundt på gårdsplassen også. Men de stanser vel på rundt 1300 kg totalvekt? Skal du kjøre et stykke så er toakslet å foretrekke, gjerne med utenpåliggende hjul da tyngdepunktet blir litt lavere og sporvidden litt bredere. Og Tredal er bedre å kjøre med enn tilhengere med enklere hjuloppheng. Det betyr litt hvis du kjører et stykke med en del vekt. 1
Huffe Skrevet 9. april Forfatter Skrevet 9. april Interresante bemerkninger. Jeg skal kjøre flyttelass litt frem og tilbake mellom Bergen og Oslo. Nå og det neste året. Det blir gradvis flytting. Det blir møbler og sånt. Hvert lass blir ikke veldig tungt, men turen blir lang. 750 kilos tilhenger blir for liten. Så for meg 1300.
Habla Møberg Skrevet 9. april Skrevet 9. april Da ville jeg sett på en Tredal-henger. De har mye bedre hjuloppheng enn Tysse og Gaupen. Forskjellen er betydelig, både i komfort og sikkerhet. Koster litt men varer lenge og kan selges til god pris. 1
Hanhijnn Skrevet 10. april Skrevet 10. april Habla Møberg skrev (7 timer siden): Koster litt men varer lenge og kan selges til god pris. Det er helt vilt hvor godt prisene holder seg på disse hengerne.
bzzlink Skrevet 10. april Skrevet 10. april (endret) Får jo en fin varebil for 100.000 kr da. Som er det en toakslet Tysse skaphenger koster Får til og med en med Z-lift https://www.finn.no/mobility/item/455155992?ci=7 Med mindre det er kun er bowlingkuler, vektskiver og granittkantsteinsamling du skal flytte. Endret 10. april av bzzlink
locked Skrevet 10. april Skrevet 10. april Det er ikkje enklare å rygge med enaksla henger, med mindre du har en alt for stor henger og alt for liten bil. Generelt er det at en tilhenger er bedre å rygge jo lenger avstand det er fra kulefestet til akslingen og litt avhengig av trekkbilen så er det og ei minimumsbredde for at du skal kunne sjå kva retning det går i. Kan vel få ganske bra størrelse med 1 aksling, Campingvogna mi er 1600kg på en aksling (langt i fra optimalt). Fjæing er nevnt her, det er uten tvil eit viktig poeng. Eg har ein medium 2.000kg Ifor williams henger (i Ifor williams sammenheng er det vel omtrent den minste)som eg er veldig fornøgd med. Den har bladfjæring og boggi, heilt super å køyre med. Det er også litt lengde på den og det gjere den veldig stødig og fin. Fort gjort å gløyme at den henge bak bilen. Å kjøpe ein ny hengar med torsjonsfjæring (desse med gummi inni akslingane) det er eg veldig glad for at eg ikkje gjorde og vil eg aldri vurdere igjen. 2
Snylter Skrevet 10. april Skrevet 10. april (endret) De som prater om boggi her må du bare ta med en solid klype salt, boggi brukes i praksis ikke på personbiltilhengere.. Det er en utbredt misforståelse at en toakslet tilhenger=boggihenger. Selv har jeg hatt en god del av begge typer, altså både enakslede og flerakslede tilhengere til personbil og hva jeg foretrekker avhenger av bruksformål. For tiden har jeg stort sett kun en relativt stor enakslet tilhenger som brukes til å kjøre søppel, snøscootere osv på. Forskjellen på boggi og toakslet: En toakslet tilhenger uten boggi har akslingene montert uavhengig av hverandre mot ramme/chassi. En boggi-henger har en boggi som er festet mot ramme/chassi mens akslingene så sitter i denne igjen. Med boggi vil det på en hump være slik at den ene akslingen trykkes opp og den andre da trykkes ned, på en toakslet tilhenger uten boggi vil den ene akslingen trykkes opp og den andre bare være med på dansen. På biler med ugunstig høyde på tilhengerfestet er det helt håpløst med toakslet tilhenger uten boggi da det vil føre til at den ene akslingen får en svært stor andel av totalvekten. Viktigere enn antall akslinger er ofte designet på tilhengeren, på den jeg har nå er hjulene på utsiden av kassa. At hjulene er på utsiden av kassa medfører at tyngdepunktet blir lavt men samtidig mister man en del volum man kunne fått om hjulene var inni kassa. Lengde på drag kombinert med bredde er forresten de viktigste tingene som avgjør hvor vanskelig det er å rygge med tilhengeren. Langt drag og tilhenger som er minst like bred som bilen er å foretrekke. Endret 10. april av Snylter 2
kremt Skrevet 10. april Skrevet 10. april De fleste vet nok ikke hva en boggie er. Men tror at to akslinger betyr boggie Dette er en faktisk boggie henger. De har pendling på hjulene 4 2
Habla Møberg Skrevet 10. april Skrevet 10. april Snylter skrev (19 minutter siden): De som prater om boggi her må du bare ta med en solid klype salt, boggi brukes i praksis ikke på personbiltilhengere.. Det er en utbredt misforståelse at en toakslet tilhenger=boggihenger. Selv har jeg hatt en god del av begge typer, altså både enakslede og flerakslede tilhengere til personbil og hva jeg foretrekker avhenger av bruksformål. For tiden har jeg stort sett kun en relativt stor enakslet tilhenger som brukes til å kjøre søppel, snøscootere osv på. Forskjellen på boggi og toakslet: En toakslet tilhenger uten boggi har akslingene montert uavhengig av hverandre mot ramme/chassi. En boggi-henger har en boggi som er festet mot ramme/chassi mens akslingene så sitter i denne igjen. Med boggi vil det på en hump være slik at den ene akslingen trykkes opp og den andre da trykkes ned, på en toakslet tilhenger uten boggi vil den ene akslingen trykkes opp og den andre bare være med på dansen. På biler med ugunstig høyde på tilhengerfestet er det helt håpløst med toakslet tilhenger uten boggi da det vil føre til at den ene akslingen får en svært stor andel av totalvekten. Viktigere enn antall akslinger er ofte designet på tilhengeren, på den jeg har nå er hjulene på utsiden av kassa. At hjulene er på utsiden av kassa medfører at tyngdepunktet blir lavt men samtidig mister man en del volum man kunne fått om hjulene var inni kassa. Lengde på drag kombinert med bredde er forresten de viktigste tingene som avgjør hvor vanskelig det er å rygge med tilhengeren. Langt drag og tilhenger som er minst like bred som bilen er å foretrekke. Diskusjonen er like relevant selvom det muligens benyttes et ord som enkelte forbinder med noe annet. Om du legger godviljen til så vet du veldig godt hva som diskuteres. Forøvrig er produsenten av tilhengere uenig med deg, de kaller det for boggi. Så jeg foreslår du retter din flisespikkeri mot produsenten og ikke blander slike uvesentligheter inn i en seriøs diskusjon: https://gaupen.no/product/b1225/ 1
Etcetc Skrevet 10. april Skrevet 10. april Jeg hadde kjøpt Tredal uansett, ut fra formålet. Tredal er den eneste hengeren som ikke hopper når den er tom, og du kommer til å kjøre tom henger den ene veien tipper jeg, når du skal flytte. Hvis du trenger mer enn 750 kg ville jeg sett på en toakslet henger. Jeg ville vært veldig gira på ha en lukket henger også, skap eller kapell. Når det er sagt, så kan du fort få fraktet fryktelig mye med Fraktekrigen Norge på facebook for pengene du må ut med her. Plutselig er det noen som har en tom lastebil etter å ha levert motsatt. 1
Snylter Skrevet 10. april Skrevet 10. april 1 hour ago, Habla Møberg said: Diskusjonen er like relevant selvom det muligens benyttes et ord som enkelte forbinder med noe annet. Om du legger godviljen til så vet du veldig godt hva som diskuteres. Forøvrig er produsenten av tilhengere uenig med deg, de kaller det for boggi. Så jeg foreslår du retter din flisespikkeri mot produsenten og ikke blander slike uvesentligheter inn i en seriøs diskusjon: https://gaupen.no/product/b1225/ Når produsentene driver med denne typen villeding er det bare enda viktigere at jeg påpeker forskjellen. Det er to hele ulike måter å konstruere en tilhenger på og det har betydning for hvordan den er i praktisk bruk. Jeg ser bondekompaniet og felleskjøpet omtaler den som en toakslet tilhenger, artig at de har bedre kontroll enn produsenten selv. 2
joka Skrevet 10. april Skrevet 10. april hvis du reiser endel med ferge, så kan lengden av hengeren være avgjørende for billettprisen.. ta lengden av bilen + lengden av hengeren + 10 cm ( ca avstand fra støtfanger til kula) = totallengde slik er prisene i troms fylke: 1
locked Skrevet 10. april Skrevet 10. april kremt skrev (3 timer siden): De fleste vet nok ikke hva en boggie er. Men tror at to akslinger betyr boggie Dette er en faktisk boggie henger. De har pendling på hjulene Det der er en pendelaksel. Det er og en boggi gitt at avstanden mellom dei er mindre enn 180cm Av samme årsak er også en 2aksla normal personbiltilhenger en boggihenger. 1
The Avatar Skrevet 10. april Skrevet 10. april locked skrev (3 timer siden): Det er ikkje enklare å rygge med enaksla henger, med mindre du har en alt for stor henger og alt for liten bil. Generelt er det at en tilhenger er bedre å rygge jo lenger avstand det er fra kulefestet til akslingen og litt avhengig av trekkbilen så er det og ei minimumsbredde for at du skal kunne sjå kva retning det går i. Det spørs kva ein legg i at det er enkelt. Ein einaksla tilhenger kan svingast med mindre kraft enn på ein toaksla tilhenger. Dersom du forsøker å rygge i rett linje så er det enklare å rygge med to eller fleire akslingar sidan det krevs større rattutslag for å svinge tilhengaren. Om du forsøker å rygge i rett linje med berre ein aksling så vil eg påstå at det er vanskelegare sidan sjølv små rattutslag kan få tilhengaren til å endre rettning slik at det lett saksar seg. Særleg for førarar med lite erfaring med å rygge med tilhenger så kan det være vanskeleg å få ein einaksla tilhengar til å gå nøyaktig den retninga du vil. kremt skrev (3 timer siden): De fleste vet nok ikke hva en boggie er. Men tror at to akslinger betyr boggie Dette er en faktisk boggie henger. De har pendling på hjulene Ja og nei. Eg klarer ikkje å finne ein ordentlig definisjon på boggie/bogie/bogey. Det nærmaste eg kjem ein ordbok-definisjon er at ordet kjem frå togset og refererer til ei vogn med to eller fleire akslar som er montert under togvognene. Eg finn mange som bruker samme definisjon som du legg til grunn, men eg ser også at det er mange som diskuterer bogie som ei gruppering på to eller fleire akslingar som er montert nært kvarandre, ofte med formål om å fungere som ei eining. På togset vil slike vogner typisk ha felles støtdemper i midten, der formålet med fleire akslingar er å redusere akseltrykket ved at vekta blir fordelt over fleire hjul. Eg er forøvrig einig med deg at det er hensiktsmessig å bruke begrepet boogie om aksel-oppsett der det er fleire akslingar som ikkje er montert direkte på køyretøyet, og at boogie bør være noko heilt anna enn at tilhengaren har to vanlege akslingar ved sidan av kvarandre. Eg klarer likevel ikkje å finne holdepunkt for at det etter ordets betydning er feil å omtalefleire akslingar som boogie sjølv om disse akslingane ikkje er montert i det som eg ville kalt for eit boogie-oppsett. 1
Habla Møberg Skrevet 10. april Skrevet 10. april Jeg finner igrunn bare referanser som sier at boggie er 2 aksler plassert tett, akkurat slik som det er på en henger fra Gaupen, Tysse og andre. Og alle ser ut til å kalle det for boggi. Så hvor Snylter har sin info i fra lurer jeg på. Tenkjer at det kan være greit å lage en egen tråd om akkurat dette, og ikke blande det inn i trådstarters ønske om å finne en god tilhenger til sitt bruk. Vi kan nok alle enes om at der finnes flere løsninger på hjuloppheng og plassering av aksler og hjul, og at dette har dels stor betydning for trådstarters bruk, men la vanskelige definisjonsspørsmål som hverken produsenter eller oppslagsverk kan enes om bli en egen post. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå