Gå til innhold

Leo_

Medlemmer
  • Innlegg

    5 679
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Leo_

  • Bursdag 15. april 1975

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

17 572 profilvisninger

Leo_ sine prestasjoner

2,8k

Nettsamfunnsomdømme

9

Hjelpsomme svar

  1. https://www.elefun.no/bil
  2. Det er ekstremt uvanlig å få stopp på grunn av manglende ventiljustering. I de absolutt aller fleste tilfellene er konsekvensen av manglende ventiljustering kun tikkelyd som over tid kan gi noe økt slitasje. I noen veldig få tilfeller blir ventilkaringen trangere over tid, det kan gi driftsproblemer men jeg kan ikke huske å ha opplevd det. Jeg har kjørt MC siden 2005 og aldri justert ventilene på noen av mine sykler, ikke før i år da junior sin Varadero 125 mista justeringsskruen sin og måtte fikses. Hva får deg til å tro at du har kjørt med feiljusterte ventiler?
  3. Må innrømme at jeg la hele 20 sekunder i den jobben, har kun lempa det inn i Copilot og limt inn svaret her 😁
  4. Det var ikke mye hyling for oss som ikke fikk jobb som bilmekaniker på 90-tallet, arbeidsmarkedet justerer seg selv og om folk velger å utdanne seg til noe det ikke er behov for så er det et fritt valg i den frie verden. Disse ledige stilingene folk ikke får i mangel av erfaring... Folk må forstå at ikke snakk om reelle stillinger, kun at noen har mulighet til å ansette en erfaren person om den skulle dukke opp, når stillingene ikke fylles så er det fordi behovet ikke er stort nok.
  5. For meg hørtes det der ut som stor ventilklaring, det kan stemme med ett tikk annenhver motoromdreining. Stor ventilklaring kan komme av noe så enkelt som behov for justering, men det kan også komme av utslitt kam, løfter eller liknende.
  6. En versjon av sjøsyke, den er undervurdert... Jeg har ingen spisskompetanse på dette siden jeg ikke sliter nevneverdig med det, men det er to ting jeg tenker umiddelbart: Sjøsyke/reisesyketabeletter, disse kan du jo prøve å venne deg på eller i alle fall finne eventuelle bieffekter av totalt utenfor planlagt setting. Det andre er ekspineringsterapi, er det kun denne simulatoren du blir dårlig av? Om du hadde tilgang på en simulator som ikke var like heftig kunne du kanskje venne kroppen på med en lightversjon av opplevelsen?
  7. R1 (200 Ω) Strøm: 0,0600 A Spenning: 12,00 V Effekt: 0,72 W R2 (50 Ω) Strøm: 0,0686 A Spenning: 3,43 V Effekt: 0,24 W R3 (100 Ω) Strøm: 0,0600 A Spenning: 6,00 V Effekt: 0,36 W Gitt krets U₁ = 12 V U₂ = 6 V R₁ = 200 Ω R₂ = 50 Ω R₃ = 100 Ω Vi skal finne strøm, spenning og effekt i hver motstand ved å bruke superposisjon: Beregn bidrag fra U₁ alene (kortslutt U₂). Beregn bidrag fra U₂ alene (kortslutt U₁). Summer bidragene. 1. U₁ aktiv, U₂ kortsluttet Nettverket: U₁ → R₁ → node → (R₂ || R₃) Parallellmotstand: R23=11R2+1R3=1150+1100=33,33 ΩR_{23} = \frac{1}{\frac{1}{R_2} + \frac{1}{R_3}} = \frac{1}{\frac{1}{50} + \frac{1}{100}} = 33{,}33 \,\OmegaR23=R21+R311=501+10011=33,33Ω Total motstand: Rtot=R1+R23=200+33,33=233,33 ΩR_{\text{tot}} = R_1 + R_{23} = 200 + 33{,}33 = 233{,}33 \,\OmegaRtot=R1+R23=200+33,33=233,33Ω Strøm fra U₁: IU1=12233,33≈0,0514 AI_{U1} = \frac{12}{233{,}33} \approx 0{,}0514 \,\text{A}IU1=233,3312≈0,0514A Spenning i noden: Vnode=12−(0,0514×200)=12−10,28=1,72 VV_{\text{node}} = 12 - (0{,}0514 \times 200) = 12 - 10{,}28 = 1{,}72 \,\text{V}Vnode=12−(0,0514×200)=12−10,28=1,72V Strømmer: IR2,U1=1,7250=0,0344 A,IR3,U1=1,72100=0,0172 AI_{R2,U1} = \frac{1{,}72}{50} = 0{,}0344 \,\text{A}, \quad I_{R3,U1} = \frac{1{,}72}{100} = 0{,}0172 \,\text{A}IR2,U1=501,72=0,0344A,IR3,U1=1001,72=0,0172A 2. U₂ aktiv, U₁ kortsluttet Nettverket: U₂ → R₃ → node → (R₁ || R₂) Parallellmotstand: R12=11R1+1R2=11200+150=40 ΩR_{12} = \frac{1}{\frac{1}{R_1} + \frac{1}{R_2}} = \frac{1}{\frac{1}{200} + \frac{1}{50}} = 40 \,\OmegaR12=R11+R211=2001+5011=40Ω Total motstand: Rtot=R3+R12=100+40=140 ΩR_{\text{tot}} = R_3 + R_{12} = 100 + 40 = 140 \,\OmegaRtot=R3+R12=100+40=140Ω Strøm fra U₂: IU2=6140=0,0429 AI_{U2} = \frac{6}{140} = 0{,}0429 \,\text{A}IU2=1406=0,0429A Spenning i noden: Vnode=6−(0,0429×100)=6−4,29=1,71 VV_{\text{node}} = 6 - (0{,}0429 \times 100) = 6 - 4{,}29 = 1{,}71 \,\text{V}Vnode=6−(0,0429×100)=6−4,29=1,71V Strømmer: IR1,U2=1,71200=0,00855 A,IR2,U2=1,7150=0,0342 AI_{R1,U2} = \frac{1{,}71}{200} = 0{,}00855 \,\text{A}, \quad I_{R2,U2} = \frac{1{,}71}{50} = 0{,}0342 \,\text{A}IR1,U2=2001,71=0,00855A,IR2,U2=501,71=0,0342A 3. Summer bidragene R₁: IR1=0,0514+0,00855≈0,0600 A,VR1=0,0600×200=12 VI_{R1} = 0{,}0514 + 0{,}00855 \approx 0{,}0600 \,\text{A}, \quad V_{R1} = 0{,}0600 \times 200 = 12 \,\text{V}IR1=0,0514+0,00855≈0,0600A,VR1=0,0600×200=12V R₂: IR2=0,0344+0,0342≈0,0686 A,VR2=0,0686×50=3,43 VI_{R2} = 0{,}0344 + 0{,}0342 \approx 0{,}0686 \,\text{A}, \quad V_{R2} = 0{,}0686 \times 50 = 3{,}43 \,\text{V}IR2=0,0344+0,0342≈0,0686A,VR2=0,0686×50=3,43V R₃: IR3=0,0172+0,0429≈0,0600 A,VR3=0,0600×100=6 VI_{R3} = 0{,}0172 + 0{,}0429 \approx 0{,}0600 \,\text{A}, \quad V_{R3} = 0{,}0600 \times 100 = 6 \,\text{V}IR3=0,0172+0,0429≈0,0600A,VR3=0,0600×100=6V Effekt PR1=12×0,0600=0,72 W,PR2=3,43×0,0686≈0,24 W,PR3=6×0,0600=0,36 WP_{R1} = 12 \times 0{,}0600 = 0{,}72 \,\text{W}, \quad P_{R2} = 3{,}43 \times 0{,}0686 \approx 0{,}24 \,\text{W}, \quad P_{R3} = 6 \times 0{,}0600 = 0{,}36 \,\text{W}PR1=12×0,0600=0,72W,PR2=3,43×0,0686≈0,24W,PR3=
  8. Har vært operert to ganger med beskjed om at det IKKE var ønskelig med en tredje. Akseptabelt resultat etter andre gang, selv om jeg skulle ønske det var mer åpent. Ble kvitt Otrivinen.
  9. Ja... 1-sylindra er tyngre å dra rundt enn 2-dunker, har den 6 gir er den lettere å dra rundt på 3.gir enn om den har 5 gir, er du sterk er det lettere å dra rundt enn om du er svak... Hva er LETT og hva er VANSKELIG..? Det skal i alle fall ikke være veldig lett å dra rundt for hånd, da er det noe galt.
  10. Jeg var tett i nesa i 30 år før jeg begynte med Otrivin, da kunne jeg puste normalt, men det ble jo selvfølgelig verre uten spray. Mange er som meg - født dett i desa
  11. Dette kjenner jeg godt til, jeg har forøvrig vært avhengig av Otrivin og vært operert to ganger... Det er minst to måter å være tett i nesa på, at man er full av snørr eller har hovne slimhinner (om du ikke i tillegg har trange nesepassasjer, men det er en annen sak). Er du full av gørr i nesa hjelper det å skylle. Det jeg har pleid å gjøre er å kjøpe Physiomer Strong Jet saltvannsskylling (den er billigere pr volum enn den som ikke er trykksatt), lagt meg på rygg og fylt opp i ene neseboret til det nesten kommer ut av det andre. Det krever litt trening, men man lærer seg å slappe av og ligger man sånn i 15min er det i all hovedsak bare å snyte ut gørra etterpå. Dette hjelper ingenting mot hovne slimhinner, faktisk kan skylling få slimhinnene til å hovne opp enda litt mer en kort stund. Har du hovne slimhinner er det såvidt jeg vet kun Otrivin eller tilsvarende som hjelper umiddelbart. Rinexin skal virke avsvellende på slimhinner, hvordan den er i forhold til Otrivin vet jeg ikke.
  12. Om det VERSTE skulle skje..? Jeg er aktiv dynamisk sportsskytter og har tre pistoler i 9mm, en pistol i .22, en rifle i 9mm og en rifle i .22, rundt 5000 smell lagerført og utstyr for å lage rundt 10'000 9mm til - Jeg tar det jeg trenger fra de som har preppa godt 🙂 Dette er selvsagt ekstremt usannsynlig, for de aller aller fleste er litt hermetikk, tørrmat og et par 20 liters dunker med vann med klortabeletter i mer enn nok, men det er absolutt lurt å ha tenkt over saken.
  13. Absolutt, jeg tror Tesla driver med selvkalibrering og når jeg jobbet med Audi på tidlig 2000-tallet kunne vi gå inn å korrigere for rulleomkrets. Selv bruker jeg OBD-speedometer som gir ladetrykk og hastighet, hastighetsvisningen kan justeres prosentvis opp eller ned fra det som signaliseres fra OBD. Kalibrerer man dette med GPS-hastighet en gang i blant har man et meget korrekt speedometer, man må bare GIDDE å bruke noen få 100-lapper, montere og kalibrere ved hjulskift.
  14. Som en kuriositet, Focusen jeg hadde før hadde rundt 5% feilvisning på speedometret (analog visning, digital prosessering) men når jeg leste ut hastighet fra OBD var utlest hastighet rett under 1% høyere enn reell hastighet. Normalen for feilvisning er 5-10% trolig for å korrigere for hjuldimensjoner. To forskjellige dekk i samme dimensjon men forskjellig produsent vil som oftest ha ulig rulleomkrets og vi har lov til å endre rulleomkretsen med +-5% så lenge speedometret aldri viser for lite. Jeg er enig i at det burde vært en autokorrigeringsfunksjon på visningen, men kun GPS kan det ikke være, det er dårlig med GPS-dekning i tuneller.
  15. Har et par kollegaer som er litt over snittet raske å booke tjenestebil, så da ble det litt mer beskrivende nøkkeltags... 😅
×
×
  • Opprett ny...