Gå til innhold

JK22

Medlemmer
  • Innlegg

    6 643
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    60

Alt skrevet av JK22

  1. NEI, det hadde vært voldtekt av sikhkvinner, overfall på sikhmenn, trusler mot sikhfolk og voksende hets ikke bare mot dem, men også mot andre innvandrergrupper - som kom fra et uventet kant fordi før i tiden var det muslimene, nå er det sett en meget eksplosjonsaktig vekst i rasemotiverte forbrytelser mot sikher fra innfødte briter. Til tross for at sikhene med et enslig unntak er sterkt integrert med lav konfliktpotensialitet og høy sysselsetningsevne - meget mange sikher i Storbritannia er i høystatusarbeid - som da skulle gjør grunnlag for innvandringsstrid mye mindre. Det som hendt var at Farage, Boris og Cameron hadde sørget for en økonomisk ragnarok som rammer befolkningen, spesielt de innfødte mennene av lavere sjikt som deretter opplevd å miste hjem, arbeid og identitet i møte med en ny undergruppe som flytte inn i solgte hjem, overtok arbeidsplass og siden påtok seg mye av byrdene fra arbeidsgivere som ikke lenge hadde råd. Dette, sammen med voksende agitasjon fra muslimske innvandrere som gjør seg mer og mer mislikt også blant andre innvandrere, fulgt til en vekst i rasemotiverte forbrytelser og hets. Fattigdom lettere leder til hets og hat. Burde jeg minne om Svartekrakket? Eller om finanskrisen i USA? Eller om økonomikollapsen i Jugoslavia i 1980-årene? Digwa var altfor impulsivt, et anklagepunkt som nihang-sikhene slite med i flere århundrer også av andre sikher som påpekt disses impulsivitet og voldelighet i deres egne hjemtrakter - men han hadde under alle omstendigheter blitt provosert av en mann som hadde oppførte seg lite høflig, mange liker ikke å bli filmet - og det er endog ikke tillatt i de fleste landene å filme enkeltpersoner uten disses samtykke. Da han og hans familie prøvd å skjule sannheten fremfor å komme ut med alle fakta, var det pur stupiditet fordi knivstikkingene ville ha blitt oppdaget uansett om offeret overlevd eller ikke, som igjen understreket alle fordommene sikhene har mot nihang-sikhene. En altfor impulsiv, kortsiktig og arrogant yngling i en familie som var ikke lite narsissistisk om selvbetraktning. Uansett er omstendighetene rundt drapet og etterdønningene av dette noe som hadde eksistert før Digwa og Nowak tilfeldigvis oppdaget hverandre i en mørk bygate.
  2. Som med Hitler og fascistene - og Lenin og kommunistene? Det finnes grenser, og denne Farage er i ferd med å krysse alle røde linjer sett fra et samfunnsperspektiv. Farage er ikke en politiker, han er en agent for destruktivitet helt siden han dukket opp i 1993, med rasistiske, europeiskskeptiske og ekstremnasjonalistiske holdninger blandet med manglende grunnleggende kunnskap om økonomisk realitet og samfunnsoppbygging. Han er likedan en kriminell som har blitt tatt på fersken for korrupte handlinger. Og; i likhet med Trump, det er mystiske dødsfall rundt Farage. En pilot som hadde advart Farage mot å trekke et banner etter et for lite fly, var funnet død under meget mistenksomme omstendigheter i hans egne hjem i 2013. Han og Farage var om bord på et fly i 2010 da banneret traff halepartiet og fikk det til å krasje under avgangen. Piloten som nektet å ta ansvar for dette, kom med trusler mot luftfartsforskerne, men mest mot Farage selv - som da fulgt til domfellelse. Dette er en av mange episoder omkring Farage som gjør det meget klart at det er noe meget galt med ham. Nazi salutes, Sikhs abused: Tensions soar in UK after Henry Nowak’s murder Denne saken har blitt kapret av rasistiske krefter og ultranasjonale strømninger som har begynte å få ringvirkninger. En enslig mann som er en nihang-sikh, som er generelt mislikt av andre sikher, hadde overfalt og drept en lett berusede mann som hadde opptrådd meget uhøflig som selv her i Norge ville ha fulgt til spontale voldshandlinger. Han hadde brukt en knivtype som det ikke finnes dekning for etter sikhtroen som verdsette det symbolske ved å ha slike våpen, som dertil er forbudt i de fleste samfunn som har sikhtroende. Detaljene omkring dette er krystallklart, politiets opptredens kan forklare logisk sett, samtidig som det er klart at politiet i Storbritannia hadde opererte etter egne standarder som ikke er mulig å gjøre seg klok på i et land uten formalitet i både lov og forskrifter - mer lik en søppelkurv eller et papirhav. Som inneholde mye som kan brukes mot Farage. Da må den farlige undermineringskampanjen som Farage hadde gått i spissen for, stanses. Han aktet å underminere og sabotere Starmerkabinettet på en måte som ikke tidlig hadde vært sett i britisk historie (fredstid), oppmuntre fram misnøye og deretter utrøttelig arbeidet med å piske fram motsetninger på en måte som minner sterkt om det som hendt i flere europeiske land i 1917-1939. Farage er antidemokratisk. Han er en fare for den britiske samfunnsfreden, ikke minst fordi han er en av de tre mennene som har gjort dagens situasjon i Storbritannia mulig - de to andre var Boris Johnson, en tomhjernet klovn, og Cameron, en arrogant selvopptatt tufs. De to mennene kunne forsvare seg ved å være lite intelligent, men det samme kan ikke sies om Farage.
  3. Det klokest de britiske myndighetene kan gjøre er å hente fram lovboken om undermineringsaktivitet mot samfunn og stat, for å få en slutt på uroskrifteren Nigel Farage som er eneansvarlig for Brexit og den britiske økonomiens nærkollaps, og som nå aktivt ledet fram for å fremme hets og vold med ordene "pure, cold rage" - og mest fordømmende; "We are living in a two-tier Britain where the rights and privileges of white people matter less than those of ethnic minorities." Farage kan ikke få fortsette, han må fjernes fordi han underminere samfunnsfreden og preket for langt mer enn bare nasjonalisme, han preke for engelskhet som få alle ikke-engelsk til å fjerne seg - sette unionen i fare - og for klassebevissthet mot en "ny" underklasse, innvandrere - da Brexit hendt var det EU-arbeidsmigranter, nå er det innvandrere som er bosatt i Storbritannia fra før. Han er en fare for det britiske folket. Det må allikevel understrekes at det er simpelt for mange fremmedkulturelle innvandrere som har blitt hyperkonsentrert i storbyene, mest notert London, og at spesielt den muslimske befolkningen har utviklet integreringsfiendtlige holdninger - det var en ufattelig stor feil av den høyrekonservative toryregjeringen å tillate storstils import av arbeidsmigranter fra tidlige kolonier for å erstatte arbeidsmigranter fra EU. Under dårlige tider vil motsetninger som er bygd inn i samfunnet, kom fram i lyset med økte fare for uønskede konsekvenser som med fattige hvite av lavere klassesjikt mot innvandrere som hadde blitt en underklasse ved å være fremmede i ukjente og fremmedartede omgivelser. Brexit hadde gjort rasemotsetningene mye sterkere og farligere enn før. Alt er Farages feil.
  4. De kan gjenbrukes. Men emballasje har en langt viktigere plass enn allment trodd fordi de er så allment. Sammenstøtene bare fortsette, fire iranske dronefly ble skutt ned av amerikanerne som på nytt angrep Qeshm, som framprovosere et nytt missilangrep med syv ballistiske missiler mot Kuwait og Bahrain. Dette begynner å bli latterlig. Markedet holdt ned oljeprisen gjennom en overdrevet optimisme - som egentlig er snakk om rent slumpehell, hadde det ikke vært for Xis krigsforberedelsene ville ikke Kina ha hatt 1 mrd. fat tønner i våren 2026 som kunne dempe etterspørselssjokket. I EU har et stort antall flyruter blitt lagt ned og mange fly flyr når bare ved full passasjerbelegg, slik at det er nok flybrensel - som et av mange tiltakene verden rundt. På mange steder er oljeimporten kraftig redusert til fordel for strøm, biobrensel og besparingstiltak. Dette produsere en optimisme som kan meget brått ta slutt.
  5. Det er IKKE en kirpan og dermed ikke et hellig våpen som symbol på sikhtroen. En kirpan har sterkt kurvede blad - og er egentlig lite effektivt som knivvåpen, for disse er i praksis miniatyrsverd ned til bare 8 cm i lengde fra å ha vært opprinnelig på 76 cm, som skulle bæres over skulderen. Da kalles dette et symbolsverd basert på sabelsverdvåpenet talwar som var allment brukt av alle folkegrupper på det indiske kontinentet. Et talwar-sverd fungerte mer lik et øks fremfor et sabelsverd fordi den forreste tippen er tyngst, for å kunne svinge raskt og oppnå sterk huggkraft. Det er hvorfor en kirpan er sterkt kurvet, nærmest bøyet, på tippen. Dette bildet som vises her, er ikke et kuttings/huggings-våpen, men et nærkampsvåpen mer lik en dolk etter europeisk standard. Istedenfor er denne dolkkniven en karud som er basert på peshkabz-dolkkniven av persisk opprinnelse, som var utviklet for å penetrere ringbrynjer som var vanlig harniskutstyr så sent som i 1700-tallet for kavaleristrid. Den er først og fremst ment som et stikkvåpen som var adoptert av nihang-sikhene til tross for den utenlandske opprinnelsen, forkortet fra 28-33 cm til minst 20-25 cm, for å signalisere en villighet til å komme meget tett på sin fiende. Det er ikke noe hellig med et slikt våpen. Nihang-sikhene var kjent for sin selvofringsvilje hvor man skulle slåss i total dødsforakt, som britene oppdaget i 1800-tallet. Men de samme britiske soldatene oppdaget også hvorfor nihang-sikhene er generelt mislikt, manglende selvdisiplin, rovgriskhet og meget korte sosiale antenner. Sikhene tapte krigen mot britene fordi de saboterte seg selv. Da de senere kom i britisk tjeneste, var det alltid med britiske offiserer med sans for rigid disiplinering som var avdelt til sikhavdelingene. Mange sikher var respektert i begynnelsen da de utvandret til Storbritannia pga. disses meritter som det britiske imperiets tapre soldater.
  6. Enig. Det burde huskes at britisk praksis er fremmedartet for oss nordmenn, for i et land uten konstitusjon og et løst sammensatt lovverk finnes det meget forskjellige systemer omkring styre og stell, mens politi i de fleste landene mottar ordre og diktater fra oven innenfor rammefaste legale ordninger, finnes det "standarder" for politimennene som ikke nødvendigvis trenge å følge lovens bokstaver eller reguleringer, bare bestemmelser om hvordan å håndtere omstendigheter av bestemte situasjoner. Dette kan lett gjøre det forvirrende for utenforstående, selv for andre britene vant til oversiktlighet og gjennomsiktighet. Det må understrekes at hverdagsrasisme som er systematisk, er suverent verre i Storbritannia som fra før er preget av symptomatisk atskillelsesmentalitet gjennom mange århundrer - intet annet samfunn i hele Europa er så klasseskilt som det britiske, som meget mange eldre nordmenn som hadde vært der fram til for tretti år siden, husket tilbake på. Det betyr da ikke at britisk rasisme er basert på hudfarge, men på tilhørighetsfølelse og utseendeforskjell fordi selv hvithudede og harmløse minoritetsfolk har opplevd det - og at det oftest kom fra de lavere sjiktene av befolkningen. Sikhene er spesielt utsatt fordi deres utseende er religiøssanksjonert som skjegg og turban - og kniven. De bli for forskjellig og dermed ekstra utsatt for uønsket oppmerksomhet, spesielt av folk som føler seg fremmedgjort i sitt egne land. Det er IKKE hudfarge - det er væremåte og utseende som "trigget" rasistiske reaksjoner av de innfødte britiske beboere. Da drapet fant sted, hadde det nemlig vært en vekst i rasemotiverte forbrytelser mot sikher, kvinnelige sikher var trakassert og endog voldtatt av innfødte britiske menn. Det er ille nok med at sikhene ofte er utsatt for systematiske angrep av muslimer fra før, de er oftest i langt større grad utsatt for vold, hets og trakassering av muslimer enn andre folkegrupper. Da er det ikke rart at mange sikhene kan ha følt seg usikret - slik at visse valgt å bryte atferdsregler og i realiteten begikk helligbrøde som denne Vickrum Digwa. Da Digwa trakk kniv, var det ikke en kirpan, som er meget lett å gjenkjenne ved å ha sterkt kurvet knivegg så den kan minne om et "L", men en karud - som ikke er hellig etter sikhenes tro. Karud-kniven er et kjennetegn for den meste militaristiske fløyen av sikhene, Nihang - som ikke er populært blant de andre sikhene. Mange sikher anså nemlig nihang-sikher å være voldsfolk - så meget, at indisk lov har egne paragrafer om denne bestemte gruppen, spesielt etter en sikh-oppreisning i 1980-årene. Det sies at både sikher og ikke-sikher anklaget nihang-sikher for å være arrogante bråkmakere og bøllefolk. Nowak var dødsdømt i det samme øyeblikket karuden var stukket inn i hans overkropp fordi dette knivvåpenet er et effektiv drapsvåpen som ikke tillatt effektiv lukking av såret. Det var ikke mulig for politimennene å redde ham, da disse forhindres fra å oppdage dette i begynnelsen fordi han hadde en tykk jakke på seg i vintertid den 3. desember 2025. Episoden hvor drapet hendt, tyder på at det var en impulshandling av Digwa som følte seg trakassert av Nowak som var lettere beruset - som avslørt av et snapchat-opptak i hans egne telefon. Nowak var ikke helt tilregnelig da han tok fram telefonen, startet opptaket først på en bil, deretter på Digwa selv da det ikke var andre personer i nærheten, han sang - og deretter sa; "Innit bad man, what bad man. You're a bad man, say you're a bad man, go on." Dette var et høflighetsbrudd som ville ha fått mange til å reagere. Først ville Digwa gå vekk, men på anrop snudd han seg og sa; "I am a bad man" - idet han trakk fram kniven og overfalte ungdommeren som var helt vergeløst. Det kunne forklare hvorfor Digwa kan ha erklært at han var utsatt for rasistiske hets da han kontaktet hans bror. Men Digwas familie hadde konspirerte seg for å skjule sannheten, og bidrar sterkt med å holde politimennene i rådvillhet, da de trodd det ikke var brukt våpen, og som opptaket hadde avslørt, var ikke offeret ved sine fulle fem, som hadde i tillegg kommet i sjokk etter knivstikkingene. Politimennene trodde det var en vanlig voldsepisode mellom to menn, og valgt å tro på mannen som hadde kontaktet dem først - det samme ville ha hendt i Norge - spesielt da Digwa påpekt at Nowark var full og hadde kommet i håndgemeng med ham. Han bar preg av det, for da Digwa overfalt Nowark hadde han prøvd å ta telefonen som var i ansiktshøyde - oppsvulmet øye, mindre skader og uryddig turban. En vanlig sak. Som plutselig bli helt uvanlig så snart blodet var oppdaget da Nowark som lå på magen, var snudd og skulle løftes. Det var ikke bare en impulshandling. Det var en konspirasjon av en familie som sto ut for seg selv blant de andre sikhene ved å være nihang-sikher. Alvorgraden av forbrytelsen gjort det klart at Digwa ikke kunne forsvare hans handlinger, spesielt da opptaket vist at han var på vei vekk fra den lette berusende mannen som ifølge loven var "ikke full", selv om hans oppførsel bar preg av det. Under politiundersøkelsene ble den hellige kniven som Digwa hadde på seg konfiskert, men de fant det egentlige drapsvåpenet som var forsøkt skjult bort. Her må det understrekes at indisk lov er veldig streng ved å praktisere skille på knivvåpen; det er tillatt for en sikh å bære den hellige kirpanen på offentlig grunn og om bord på passasjerfly, men karudkniven er strengt forbudt fordi det oppfattes som et drapsvåpen også blant sikhene flest. Det er ikke få liknende Nowark-liknende hendelser i India omkring disse nihang-sikhene som ikke akkurat er respektert av omgivelsene.
  7. En trenge bare å se mot Georgia. Da det viktige nasjonalforsamlingsvalget fant sted i 2024, vist det seg at en meget stor del av befolkningen var rammet av allmenn forvirring fordi de ønske EU-medlemskap eller nærmere relasjoner med EU, samtidig som de ønske sosialkonservative holdninger - slik at de endt opp med å stemme mot sine egne interesser. Denne forvirringen fulgt da til at regjeringspartiet kunne lansere et kupp som omgjøre landet fra et valgdemokrati til en autokratistat, og forholdene forverret seg i de neste to årene. Mange som ville ha EU, innså ikke at kulturverdispørsmålet fikk dem til å velge bort det de vil ha. Det var en ja/nei situasjon, og de endt opp med å si "ja til begge" - som i slutten bli et nei. Det som hindre et folkeopprør og andre reaksjoner er at sikkerhetsapparatet hadde sluttet seg omkring partidiktaturet ledet av Boris Grigoryevich Ivanishvili, som hadde knyttet seg til Putin. Militæret nektet å gripe inn, under kontroll av partilojale offiserer, mens ordensmyndighetene kom under kontroll av lojalister som med et angiverisystem og korrupsjon fikk den hele og fullstendige kontrollen. Uansett hvor mange ganger folk demonstrere, en følelse av oppgivelse og selvbearbeiding hadde veltet over det georgiske folket som innså at uansett hvor man vri og vend på det, er det først og fremst deres egne skyld. Det samme kan skje i USA.
  8. How the Supreme Court could hand Trump an electoral 'coup' American democracy, writes political commentator Brian Beutler, is trapped in a precarious contradiction. On one hand, outrage against the corruption and harmful leadership of President Donald Trump has made it likely that he and his party will face backlash at the polls, but at the same time, the likelihood of that backlash provides Trump supporters with “fuel for further attempts to overturn elections.” This creates a situation in which “Trump has everything to lose by losing, and nothing to lose by attempting another coup.” And according to Beutler, the Supreme Court has been motivated to help him do it. “While his corruption will make it easier for Democrats to sweep the midterm elections, it will also make him more determined to steal back their victories,” Beutler explains. “That’s why the past month’s news read the way it did: A slush fund to buy a second insurrection. An election-denying prosecutor in North Carolina named Dan Bishop who’s up to god knows what. A promotion for the acting attorney general who’s promised Trump total loyalty. A new interim spy chief, chosen for his willingness to mine confidential government documents seeking dirt on Trump’s enemies. All while Trump increases the pace of looting, and abandons any pretense of trying to win the old-fashioned way.” More alarming still, says Beutler, is that Republicans in key positions “seem willing or eager to go along with him. His allies in state legislatures helped national Republicans steal perhaps five to 10 House seats through mid-Census gerrymandering. They were given a leg up by Republicans on the Virginia Supreme Court, which summarily voided a voter-approved pro-Democrat gerrymander, and by Republicans on the U.S. Supreme Court, who allowed southern Republican legislatures to redraw congressional maps in the middle of primary elections, creating new Republican seats just in time for the midterms.” And it is this meddling by the courts that Beutler argues should have Americans most concerned. As he notes, while in 2020, the Supreme Court and lower courts across the country rejected Trump’s efforts to overturn the election, now, the political landscape has changed, and “they, too, have everything to lose by losing, and nothing to lose by helping Trump complete his coup. In the winter of 2020, their interests diverged, or at least seemed divergent. Today, they are completely aligned.” When Trump staged his political comeback, says Beutler, he “gave the Republican justices a choice: you’re with me or you’re with the Democrats. They didn’t hesitate to pick a side. They went out of their way to protect Trump from political and criminal accountability for the January 6 insurrection. Then when Trump returned to power, they used their shadow docket to advance his interests by fiat, without explaining themselves to the public. And that was before their ruling in Callais, which transformed the Voting Rights Act from a statute that prohibited gerrymanders intended to disenfranchise black voters into a doctrine meant to encourage anti-black gerrymanders and forbid pro-minority gerrymanders.” They’re taking such action because “they can see the anti-Trump rebellion brewing, and they know it doesn’t just threaten their power. It threatens to consign them to the legal anticanon along with some of the country’s greatest historical villains. ... Every law student in America learns about the anticanon — the worst rulings in the Supreme Court’s history: Dred Scott, which upheld slavery. Plessy, which upheld segregation.” Now the Roberts Court has been adding its own decisions that will be decried by history, such as gutting the Voting Rights Act and “Trump v. United States, which transformed the presidency into a zone of lawlessness for would-be dictators.” Today, as Beutler explains, Republicans face a near-future where Democrats score big midterm wins, flipping key districts and states and maybe taking back the Senate, which would allow them to block Trump’s judicial nominees and agenda. “Now ask yourself,” Beutler wonders, “what wouldn’t Roberts and the other justices do to stop this?” In the face of such sweeping Democratic wins, forecasts Beutler, “Trump alleges fraud. So does the loser, Ken Paxton, who also happens to be [Texas’s] sitting attorney general. They race to federal court, claiming Paxton is the rightful victor. A Republican judge disqualifies enough ballots to flip the result. Democrats appeal. The appeal reaches the Supreme Court quickly. Control of the Senate, and thus the legitimacy of the entire U.S. government, hangs in the balance.” Det er hvorfor Alabama-avgjørelsen den 3. juni 2026 var så alvorlig, ved å sette ut av kraft sin egne begrunnelse for å tilsidesette Stemmeloven av 1965 om at lovbrudd og klar tegn på diskriminering må bevises fremfor verifiseres mot lovens forskrifter som før, har Roberts i effekt annullert det amerikanske valgsystemet - og dermed påførte det amerikanske demokratiet et banesår som vil bli fatalt. Samtidig hadde Trump brukt hans immunitet for å kunne fritt bryte loven, og dermed kan ignorere konstitusjonen fra 1789 uten konsekvenser fordi valgordningen ikke er bygd inn i konstitusjonstekstene - som i øyne på FedSoc dommere er overordnet alle andre lover og amendmentene. Nå kan republikanerne som et resultat av Trumps kontroll om de fanatiske MAGA velgerne som har helt mistet det, på mange steder virker det som at de vil heller dø enn å bryte med den kultpregende ideologien - og hans grenseløse korrupsjon som har gjort dem til medskyldige samtidig som Trump med hans ekstraordinære stivsinnethet og selvopptatthet står for ufattelig inkompetanse, kommet i en situasjon hvor de MÅ sitte med makten. For de risikere å bli utsatt for Lovens dom så snart demokratene overtar, FedSoc-dommerne utgjør et minstetall blant dommerne - fordi de har gjort seg skyldig i edbrudd, lovbrudd og så mye annet at de ikke kan bare gå ut; de hadde blitt forpestet av Trump. De vil dermed heller annullere demokratiet og lansere et kupp fremfor å miste både senatet og huset til demokratene - og i realiteten vil omgjøre USA til en ettpartistat som kan en dag finne på å gjøre det samme som i Georgia; å forby all opposisjon og innføre tvungent styre over hele landet. Roberts hadde lagt ut vegen mot nedleggelsen av demokratiet i USA, og det som er helt ufattelig er hvor ekstraordinært naiv amerikanerne flest er. 35 % fremdeles støtter Trump. Dette tyder på at en tredjedel av det amerikanske folket har blitt helt utilregnelig, slik at Trump kan nå gjøre alt han vil uten å bli stoppet - og det hadde de fleste republikanske politikerne skjønt, da de innså at primærvalgene i dette året har vist at de kan ikke regne med sine velgerne som har helt RABLET. Det gjør at de deretter valgt å svikte deres land og folk ved å begå forræderi fordi en enslig mann hadde lykte med å få disses velgerne til å velge Trump og Whiteness fremfor Lov og Stat. Hva skal to tredjedeler av befolkningen da gjøre? Hva vil de gjør når de innser at alt er tapt? At de har ikke lenge muligheter til å bestemme? De har seg selv å takke.
  9. Enig, meget mange forstår ikke betydeligheten av emballasje som er besparende når det gjelder transportutgifter, holdbarhetsevne og arbeidsinnsats. Hver dag blir flere tusen tonn emballasje kastet bare i Norge, både utenfor og innenfor egne hjem, hvis dette utebli vil holdbarheten falt meget raskt, mattilgjengeligheten må reduseres og reorganiseres - slik at man vil med ett bli kastet helt tilbake til enmannsbutikkenes ære da man hadde spesialiserte butikktjeneste som med slakteri, fiskeri, ferdigvare og bakeri som hadde blitt forent inn i ett med både matbutikk og supermarked - som bare var realistisk med innføring av emballasje. For mange kan det bli problematisk ikke bare fordi maten må kjøpes og forbruke så tidlig som mulig, men også må transporteres under vanskelige omstendigheter. Metallboks, glassflasker, hermetikk, etc. - må returnere. Så betyr merutgifter som gjør det dyrere. Plast hadde kuttet ut enorme summer og gjort mat og drikke langt mer tilgjengelig enn noensinne i menneskehetens historie. Det er emballasje som sørget for "matrevolusjonen". Det også gjør at det bli mindre matslagring i hjemmet, frigjøre mange kvinner fra evig kjøkkenarbeid. Det var lenge før ferdigmaten dukket opp. Svinnet i eldre tid var mye større enn i dag, det vil gjenta seg, spesielt i varme strøk som varmt vær fordi mat kan meget lett bli helsefarlig. Så stor, at mattilgjengeligheten måtte reduseres når distribusjonsproblemer bli for massiv, spesielt i en verden hvor majoriteten av befolkningen ikke er selvforsynt og urbant bosatt - samtidig som mye verdifull matjord hadde gått tapt verden rundt, slik at nødtiltak og "å gjøre seg bonde" som under de to verdenskrigene vil ikke virke. Og så er det emballasje for ferdigvarer som postfrakt, skrøpelig frakt som besparende transportutgifter i forbindelse med serievareproduksjon er langt mer vanligere - og noe som nesten alle oppdaget hver gang de kom hjem med innkjøpte varer. Hvis disse må fraktes med større forsiktighet og vansker, vil det føre til høyere varepris... I USA er det oppstått kjøttmangel fordi klimaendringene hadde regelrett slått ned den tradisjonelle kvegdriften, samtidig som vanskjøtsel og manglende statlig assistanse samt mangel på arbeidskraft har fulgt til bortfall som er langt høyere enn ønskelig, i Texas oppleve folk et kultursjokk da de måtte betale mindre enn før, se sine berømte spisestedene forsvinne ett for ett samtidig som kjøttindustrien som underholdt store deler av jordbruksøkonomien - mye av delstaten er ikke egnet for åkerdrift - har falt ned på sine knær. Republikanerne nekte å se dette, og disses velgerne virker å være villig til å ruinere seg selv fremfor å ta til fornuften. Overalt i verden er det voksende stress på matproduksjonen på grunn av klimakrisen, gjødseltilgang og kommersialisering som har på mange steder fulgt til overproduksjon, ultraprosessering og ødeleggelse av levedyktige kulturlandskap med stor frafall av bondefolk. Mye av kunstgjødselen i EU/EØS kommer fra Russland. Dette gir Putin en mulighet, men så langt er han ikke så gal, da dette kunne få enorme følger for den russiske mattilgjengeligheten. Da Sri Lanka prøvd å erstatte kunstgjødsel med naturgjødsel, vist det seg at naturgjødsel må være av lokal opphav, vil ha mindre effekt og være altfor dyrt - i tillegg på et landbruk som hadde blitt "narkoavhengig" av kunstgjødsel pga. "den grønne revolusjonen". Mange matplanter og mange av dyrkningsmetodene er utelukket ment for kunstgjødsel. Dette fulgt til en meget stor etterspørsel som gjort at kunstgjødsel utviklet ut av gass blir foretrukket fremfor kunstgjødsel av elektrisitet. Mye billigere og lettere å produsere. Som med emballasje var kunstgjødsel gått under radaren for politikerne over hele verden. Og det er nå oppstått tegn på en mangelkrise omkring minnebrikker fordi viktige materialer utebli... som da fikk mange til å hoppe opp og spør i villrede om hva det er som skje. Altfor mye vital produksjon hadde blitt meget sterkt sentralisert i de siste tretti årene fordi politikerne lot økonomene og forretningsmenn få bestemme. De valgt billigst, billigst og atter billigst uten å bry seg om potensielle mangelkriser i fremtiden. Så hvis en super-El Nino kommer, kan det få enorme følger for hele verden - spesielt hvis stredet forbli stengt.
  10. Det er ikke sikkert om det er mulig å tvinge Trump så lenge de fanatiske primærvelgerne er villig til å dø for ham. Han har blitt for ettergivende i møte med Xi i Kina, og enda verre med Putin - intet andre land i verden hadde unnsluppet så mye som Russland, og selv om det nå meldes om tvangsarbeid i statlig formål inkludert barnearbeid er det latt merke til at Trump vil ikke innføre noe som helst toll i kontrast til Norge som gjør tvangsarbeid ulovlig! Samtidig aktet Trump å trekke seg ut av NATO, han er villig til å kansellere all hjelp og endog våpenordrer - Tomahawk-leveransen til Tyskland vil bli kansellert, mange har begynte å innse at de mange våpenordrekontrakter som hadde blitt inngått med amerikanerne i 2025-26 ikke lenge kan garanteres, som Taiwan hadde opplevd. Trump bryr seg ikke om USAs allierte, og selv om Putin sliter pga. Trumps begjær etter å tvinge russeren til å føye seg, har det ikke blitt innført sanksjoner på nytt - som gjør at de fleste er dypt frustrert. Inkludert mange republikanerne som kan ikke stemme for Ukraina eller USAs allierte fordi de trues med drapstrusler, faktiske trusler mot sine nære - og andre sanksjoner for hender på en mann som kan ignorere amerikansk lov som en tyrann. Det bli bare verre og verre.
  11. Det går mot en krig som vil bli det amerikanske folkets verste overgrep i historien. Rubio har nylig satt hele landets politiske ledelse på en sanksjonsliste - og samtidig erklært at man vil deretter ikke tolerere "marxistiske regimer" i Latin-Amerika, som under den kalde krigen, som i 1950-1990 hadde fulgt til flere hundretusener døde og titalls millioner flyktninger med en lang rekke alvorlige overtredelser begått av amerikanske krefter som i ettertiden var avslørt å ha vært dypt korrupt og høyreekstremistisk. https://x.com/MarioNawfal/status/2062672991931040231 Skal USA angripe Brasil? Skal amerikanerne angripe enhver på venstresiden også på egen land med hensikt om å drepe og drepe? Rubio er en ekstremist som meget mange hadde i lang tid vært dypt bekymret over, da det var notert ekstremistiske holdninger mot venstreorienterte krefter både i og utenfor USA. Uansett har USA innført ekstraterritoriale sanksjoner mot hele den kubanske staten som da betyr at enhver som vil enten handle med eller hjelpe vil bli utsatt for amerikanske overtredelser. Samtidig er den humanitære situasjonen nå ført mot mer uholdbare tilstand, slik at FN og andre makter MÅ reagere - spesielt hvis tusener skulle sulte i hjel eller dør av sykdommer, spesielt i den varme sommeren med syklonvær. Er det kubanskamerikanske folket villig til å sulte og pine i hjel kubanerne? Det virker som det kan bli en realitet. Og på amerikansk hold er det fremdeles for mange som ikke er i stand til å fatte egne standpunkt eller hva man risikere å gjøre/utløse. Kubanerne har begynte å bli sint, selv om mange vil gi etter for amerikansk press er det mange som kan rase fra seg av raseri - har man lært INGENTING av Iran, Syria og Irak?!! I 1990-årene omkommet flere hundretusener uten at Saddam Hussein mistet makten i Irak til tross for hans sterke upopulariteten. Assad mistet ikke makten på grunn av sanksjonene. Og Cuba er ikke et land i den tredje verdenen, det er et europeisk-amerikansk land. Trump og amerikanerne klarte ikke å fatte at et KRIMINELT overfall a la Saddams mot Iran i 1980 og Kuwait i 1990 og Putins mot Ukraina i 2022 vil bli en enorm prestisjekatastrofe. De var veldig heldig at Maduro hadde blitt forrådt av folk som var mer opptatt av å bli rik fremfor alt annet, da Venezuela kom under angrep. Men fra Venezuela virker det som at det nå er tegn på misnøye da det etter hvert kom fram at Delcy Rodríguez ikke firt noe sted i møte med opposisjonen og folkelige forhåpninger; det er nå daglige demonstrasjoner og voksende sinne fra alle kanter samtidig som det eksporteres mer og mer olje enn tidlig til USA, det er gått opp til 61 % - det virker som at Trump simpelt glemte demokratiseringen. Og i Mexico er man bli veldig sint fordi amerikanerne reduserte sin innkjøp slik at oljen måtte annetsteds - som Kina. En amerikansk-kubansk krig kan få meget uante konsekvenser. Amerikanerne er ikke bare i ferd med å miste all tillit, de er også i full gang med å blåse opp den høyre-venstre striden som i tretti år hadde blitt lagt til hvil etter Clinton bryskt lagt ned støtteprogrammet til høyrevendte krefter i 1993, uten å innse at denne striden er ikke om ideologi, men om samfunnssyn helt siden frigjøringen av Spansk Amerika. I tretti år hadde latinamerikanerne unngått interne konflikter med et enslig unntak, regimeendringer og mellomstatlige ideologikonflikter - et pusterom når man vet det var sammenhengende krig mellom høyre og venstre helt siden 1830-tallet. Da Clinton avsluttet støtten var det med samlet støtte av et folk som bare vil glemme sine overtredselene. Nå prøver Trump og Rubio å gjenopplive det.
  12. Som ventet har Trump nektet å akseptere forslaget om utsettelse til tross for sterk press, og deretter på nytt prøver å presse iranerne til kapitulasjon, varslet at man vil gjenoppta bombingen fra 8. juni - som vil være det verste tenkelige tidspunktet - han vil ikke la atomprogrammet fortsette, vil ikke la Iran eller tredjepart beholde anriket uran, og vil ikke ha muntlige forpliktelser omkring atomvåpenfremstilling. Dette tyder på at han ikke er i stand til å innse at IRGC-regimet vil ha kompromiss, og nok en gang demonstrert at han er katastrofalt elendig på forhandling. Iran er mer eller mindre forbedret; de har hatt mange uker på seg for å reorganisere sine styrker, stampet ut all intern uro, gjenreist store deler av sine rakett- og dronestyrkene som nylig demonstrert av angrepene på Kuwait hvor det var en rekke nedslag - og har nå en strategi for sin krigsplaner. For første gang på meget lenge, da Khamenei med hans martyrbesettelse og inkompetanse hadde for lenge tvunget både IRGC og militære til å være postaktiv og tilbakeholdende. Nå har de en plan, og de er forberedt for første gang helt siden 7. oktober. De kan ikke vinne, men de kan gjøre seg meget kostbar fordi de har forstått at Trump er skrekkelig livredd for å miste amerikanske soldater, levende som død, til iranske motstand. Helt siden den absurde og monstrøse redningsoperasjonen som ifølge kjennerne var presset på Pentagon av Trump personlig lik etter et F-15E fly var skutt ned og to menn hadde berget seg, hadde det vært sett en ekstraordinær motvilje mot risiko av amerikanske militære over iransk territorium. Så meget, at da våpenhvilen kom, hadde israelerne nesten helt overtatt all bombing av mål inn i Iran mens bombefly trekkes ut til fordel for stand-off våpenbruk og fly fikk meget begrensede tid, de må aldri være for dypt inn i landet. Siden hadde bakkestyrker i Emiratene satt og ventet og ventet, sammen med marinesoldater som kjede seg grenseløst på sine skipene. Det er ikke mulig å vinne en krig mot Iran uten bakkestyrker. Så lenge Hormuzstredet forbli kontrollert av iranerne som kan umuliggjør all trafikk fra sitt territorium, er det bare ikke mulig. Istedenfor kan det lede til at iranerne vil ta ut oljemarkedet. For det er ikke børsene eller USAs oljeleveranser som avverge oljesjokket; det er KINA. China’s oil imports have collapsed by half since the Iran war — and the reason prices haven’t exploded is quietly alarming Til tross for at halvparten av oljeimporten har forsvunnet, har ikke produksjonen i Kina blitt redusert, og raffinering av olje fortsette med full styrke fordi Xi hadde i mange år bygd opp verdens største oljelagringskapasitet på hele 1 mrd. fat tønner - mer enn USAs, som er knapt mer enn 400 mill. fat tønner i både oljelagring og oljetilgang. Dette var utvilsomt opprinnelig med tanke på en fremtidig krig om Taiwan fra våren 2027, men Irankrigen har fulgt til at Xi deretter både innførte omfattende sparetiltak og åpnet opp strategisk oljelagring for raffinering. Nå er det slikt at 50 % av all kjøretøypark fra moped til trailer er blitt elektrisk mens et enormt antall kraftanlegg i alt fra solkraft til kull åpnes. As long as Beijing can continue drawing down those stockpiles, the full impact of the Strait of Hormuz disruption will remain partially hidden - but when the reserves begin to run low, global markets may suddenly be forced to confront a supply shortage that has existed all along but temporarily masked by China’s stockpiles. Men før eller senere må kineserne stenge igjen oljekranen for resten av verden. Forget oil: The Strait of Hormuz crisis is creating some really strange shortages no one expected Det er nå sett de første tegn på mangelkriser utløst av oljeresesjonen, i mange land er det sett sparetiltak og gjenbruksløsning fordi basisvarer utebli - olje går ikke til brensel. Det er bærebjelken for hele den petrokjemiske industrien globalt sett som betyr enhver fra mat til kjernereaktor overalt. Bare i et vanlig hus her i Norge er det minst ett tonn petrokjemiske substanser i flytende som fast form i alt fra klær til PC eller mobiltelefon du bruker. Aldri før har så mye oljebaserte produkter blitt tatt i bruk, når du se på en småbåthavn - ser du egentlig flere hundre tonn olje. I en bil kunne det være flere hundre kg som opprinnelig var olje, ikke medregnet det som går inn i motoren. Det er hva nærmest 99 % av befolkningen i verden IKKE VET. Selv miljøvernsfolk som ønske å stoppe olje- og gassutvinning vet ikke det. De vet ikke at de kler i olje, spise olje, kjøre rundt i olje, etc. etc. etc. - Hele verden kan raskt gå tom for plast. Dette kan få meget enorme konsekvenser, lik stor som mangel på kunstgjødsel. Og i Washington virker det som at nærmeste alle fra det hvite huset til Pentagon er ikke i stand til å fatte det.
  13. Enig, det er vanskelig å skjønne hvorfor disse arbeiderne ikke klarte å lese alvoret i dagens situasjon, hvis de skulle gå ut i streik er regjeringen forpliktet til å innføre tvungen lønnsnemd eller annet fordi det er snakk om samfunnsvitale funksjoner som er essensielt for det norske folkets interesser. De er på en tap-tap situasjon hvor de burde akseptere det som kom fram for øyeblikket, da tidspunktet for streik er det dårligste mulig. I krigstid er streikerett annullert som følge av unntakslov. Likedan med hvordan sensurpraksis håndteres i gulfarabiske land, vi ville ha sett de samme reaksjoner mot disse som formidlet bilde og opptak av fiendtlig angrep med arrestasjon og varetekt. Når det er alvor, må man bøye seg. Dette er ikke normale tider.
  14. The Supreme Court gave Republicans another congressional win. But its ruling means much more. Reaksjonene blir sterkere, trolig hadde ikke Roberts fattet at han hadde mislykket, for ved å tilsidesette dommerpanelets dom uten å respektere sine egne betingelser lagt fram av Alito hadde han omgjort dommeravgjørelsen fra en skjerping av beviste forlangelse for reaksjoner på brudd på Stemmeloven av 1965 til en fullstendig utestengning av Stemmeloven av 1965, i praksis lagt ned loven for godt. Dette hadde Roberts og de andre "konservative" valgt å se bort fra da disse FEIGT kom med en "skyggeavgjørelse" uten offentliggjøring av deres motiv, begrunnelse eller endog underskrifter. Bare tre dommerne hadde gjort det; det var de liberale som var helt oppgitt, men også iskald. Veldig iskald, for det sees at de har mistet all tro og tillit mot sine "kollegene". Under normale omstendigheter burde de gå av som reaksjon. The six members of the court’s conservative majority, all Republican appointees, are Chief Justice John Roberts and Justices Clarence Thomas, Samuel Alito, Neil Gorsuch, Brett Kavanaugh, and Amy Coney Barrett. If one of them broke from the unsigned decision (only five are needed for a majority), it was not noted Tuesday night. Bare fem stemmer er nok, så HVEM hadde stemt for " - States are free to decide for themselves whether last-minute changes to an election are in their best interests - ": * John Roberts. Ja/Nei? * Clarence Thomas. Ja/Nei? * Samuel Alito. Ja/Nei? * Neil Gorsuch. Ja/Nei? * Brett Kavanaugh. Ja/Nei? * Amy Coney Barrett. Ja/Nei? Disse MÅ - MÅ - kunngjøre hva de hadde stemt for. Det er 6 stemmer, hadde de alle stemt for rasistisk politikk og bevisst sabotasje av valgprosesser eller ikke? Det er mulig at Thomas hadde nektet, men han skulle ha gått ut og sagt fra, for hans bakgrunn som en svart dommer betyr at han vil bli evig og alltid dømt som en forræder om han hadde støttet avgjørelsen som gjør dommeravgjørelsen av Louisiana v. Callais-saken fra 29. april 2026 langt mye verre. Det er ikke bare retur av Jim Crow-lovene, det har blitt utvidet til faktumet om at styremaktene kan nå fritt omgjøre deres valg til meningsløse øvelser. De kan endre deres valgordning, forstyrre avstemning, sabotere valgregistrering, utestenge velgergrupper og helt ignorere kravene om rettferdig og fordelt valgrepresentasjon. “The reason the District Court found intentional discrimination even after affording such deference to the Alabama Legislature is simple: The record is crystal clear.” Ettersom Roberts hadde nektet å følge hans egne dommeravgjørelse og i realiteten tilsidesatt eksistensgrunnlaget for det demokratiske valgsystemet i de Forente Statene av Amerika - er det klart at han og fire andre har gjort seg skyldig i brudd på deres ed som høyesterettsdommere, som amerikansk lekfolk og begått lovbrudd av nasjonal karakter. Dette. Kan. Ikke. Fortsette. Det er slutt. Slutt på USA.
  15. Det er voksende krisestemning i EU hvor Frankrike og de fleste smånasjonene har sluttet seg til linjen om å reise tollmurer og strenge restriksjoner - men Tyskland hvor forretningsstanden har for mye makt, samtidig som AfD som er pro-Kina, rykket framover - (hvorfor vil man stemme på AfD som vil åpne opp for Kina...?), Danmark, Sverige og Finland virker å være på feil side. I dag ser alle at det er blitt mange flere kinabiler og kinesiskproduserte ferdigvarer enn før her i Norge. Langt mer enn før. The China shock 2.0 could destroy Europe as we know it Europe’s leaders are waking up to the terrifying danger that China could obliterate much of their industrial base within less than a decade, shattering the old political order and the EU project itself. The Rhodium Group says the Chinese Communist Party is digging in its heels, doubling down on a strategy of systemic over-investment and over-reliance on exports that cannot be absorbed by the rest of the world, and certainly not a Europe already in semi-slump. The original “Made in China 2025” plan a decade ago targeted a clutch of specific technologies. Beijing is now expanding this into an “industrial policy of everything”: cars, machinery, chemicals, pharma, software, AI, you name it. China is pursuing this ruthlessly, aiming to capture a larger share of global value added with vertical control of the entire lifecycle. It is moving towards autarky in its home market while undercutting the West in its own market and in third countries – everywhere and in every product. It devours foreign technology without releasing its own. The Rhodium Group said the foundations of G7 manufacturing are under comprehensive threat. The “China Shock 2.0” is bigger and more sophisticated than the original China Shock in the 1990s and early 2000s, which flooded the world with cheap goods and wiped out swathes of blue-collar manufacturing in the West. America bore the brunt of the first shock. The pauperisation of the Midwest Rust Belt set the stage for Donald Trump. This time China cannot dump its excess capacity on the US market so easily because of trade barriers. The tsunami is instead being displaced into the softer target of Europe. It is hitting with even greater intensity. China’s trade surplus hit a record 1pc of global GDP last year. No country has ever reached such an imbalanced position in modern economic history. “Every day, China posts a €1bn trade surplus with the EU. If we do nothing, by 2027, our trade deficit will reach €500bn. That is not economically sustainable,” said Stéphane Séjourné, vice-president of the European Commission. “We can’t let Europe be the victim of a predatory strategy that is destroying our industry,” he told Le Monde. Communist China is pursuing more or less the same policy of autarky and one-way trade as the Qing Dynasty in the 19th century. In that era it sucked up the world’s silver. Today is sucking up the world’s aggregate demand. China seems culturally unable to trade on normal footing of balance and reciprocity. China is a contradiction, wrapped in a paradox, to borrow a Churchillian turn of phrase. The hyper-growth miracle of the past 40 years has hit a dead end, undermined by debt saturation, a burst property bubble, fiscal limits, and the vast wastage of malinvestments. China’s share of world GDP has fallen for the past four years at market exchange rates and is near lows seen a decade ago. The economy is in structural decline. It has dropped to two thirds of US levels despite electrotech supremacy. Semi-bankrupt Chinese companies are trying to export their way out of the internal deflation. The Communist Party is abetting this as a survival strategy for itself, deploying an arsenal of opaque subsidies – 4.4pc of GDP by the IMF’s estimates – to keep firms afloat and to divert its latent unemployment on to the rest of the world. The export surge is a function of the deep fundamental crisis at home. The new China Shock is now colliding with an aborted European recovery, this one nipped in the bud by the war in Iran. France has one foot in recession already and Germany has hardly been out of recession during the 2020s. French unemployment has risen back above 8pc. “The competitiveness of France and Europe has deteriorated very badly over the past five years. Producing in Europe costs us twice as much as in Asia,” said Florent Menegaux, the chief executive of Michelin. The company has shed a quarter of its French workforce since 2019, and says it will have to lay off another 1,500. The full college of EU commissioners met last Friday to thrash out a China plan before the EU summit in June. But Europe’s leaders are themselves split down the eternal line of cleavage: Germany and the Nordics are trying to save what remains of open global trade; France, Italy, and the Latin bloc are clamouring for protection. Séjourné said the divide was so serious that it risked “splintering” the EU. The elites are painfully aware that Alternative für Deutschland is running far ahead in German polls on a pro-China, pro-Russia and avowedly anti-EU platform. The French planning agency, or Haut-commissariat à la Stratégie, is apocalyptic. It warns of industrial devastation unless Europe takes drastic action, dismissing the current hodge-podge of sectoral defences against China as almost useless. “There is a very real risk of seeing entire sections of European industry suffer the fate of the solar panel sector 15 years ago. To avoid a spiral of destruction the EU must reinvent its model. Massive protection is urgent and vital,” it said in a recent report. It said large parts of the EU industrial base have the same vulnerable characteristics as the solar sector before it was crushed. “The risk is not just slow slippage but a rapid industrial wipe-out, and permanent ejection from the market, within less than a decade.” The report said 55pc of Europe’s manufacturing output could be unsustainable in the medium run, rising to 60pc for Germany, with “direct and massive consequences for jobs”. The agency is headed by Clément Beaune, a hardline ideologue of “European sovereignty” and Britain’s bête noire during Brexit talks, so it has a particular French agenda. But the German policy of endlessly placating China may not be tenable either. “China Shock 2.0: the cost of Germany’s complacency” is the title of a new report by Sander Tordoir and Brad Setser for the Centre for European Reform. They said Germany was in the eye of the storm. Its core industries are being squeezed out of the Chinese market, third countries, and its own home market, all at the same time. “Much of the demand generated by Germany’s fiscal expansion could leak straight into Chinese imports and throttle Germany’s recovery,” they said. A decade ago, Germany was the world’s machine-tool maker and provider of capital goods for China’s industrialisation. How the tables have turned: last year it became a net importer of the same capital goods from China. German aircraft exports to the country have fallen by half. Now the automobile domino is crashing down. China was exporting cars at a pace of 10 million a year at the end of 2025, half a decade before it was thought possible. “Losing existing sectors too quickly risks pushing Germany into a low-productivity equilibrium. Without protection, Deutschland AG will not get Schumpeterian creative destruction, but plain deindustrialisation: factories close, capabilities disappear and the high-productivity replacement never arrives,” they said. The mechanisms of self-correction are jammed. China is intervening to hold the yuan down. It can keep up this game for a long time, plausibly recycling an external surplus of up to 10pc of GDP. What is to be done? The French strategy agency proposes either a 30pc tariff against Chinese goods across the board, or a 20-30pc devaluation of the euro against the yuan, matching the 30pc shift in real bilateral exchange rate since 2022 – caused by Chinese wage deflation and the gaming of the Chinese currency basket. Both ideas are clutching at straws. China would circumvent the tariffs by exporting via global proxies such as Vietnam or Morocco. It would be impossible to orchestrate a much weaker euro. The Chinese central bank would counter it. The obvious answer, as a chorus of Chinese economists has been saying for 20 years, is for China to slash its savings rate and unleash a glorious spending boom. But Xi Jinping has never been willing to let the flowers bloom, because that would take root and branch reform and threaten the control mechanisms of the Communist state. The Machiavellian view is that the West will ultimately have to cut off almost all commerce with China and with any country that operates as a Chinese export springboard, splitting the world into two closed blocs. The alternative Guicciardini view is that China’s push for global industrial hegemony will peter out of its own accord, overwhelmed by its festering pathologies: debt deflation, the ageing crisis, totalitarian asphyxiation, and the educational disaster of its Hukuo children – the blighted workforce of the next 40 years. The former is traumatic: waiting defencelessly for the latter is dangerous. Take your pick. Det er ikke mulig å kontre Kina med frihandelsprinsipper som nå er steindød som resultat av Trump og Xi. Trump hadde kastet verdensmarkedet ut i kaos mens Xi nekte å akseptere tap og økonomisk selvjustering som er seriøst på overtid, det er meget mange konkurstruede bedrifter og konserner som ikke får lov til å legge ned eller fusjonere med hverandre, så det er oppstått en meget seriøs overproduksjon som nå rammer hele verden. Bidens USA hadde kunne holde stand og EU ville ha styrket seg, men Trump hadde egenhendig ødelagt muren som var under reisning - og samtidig kuttet ned importen til et minimum til skade for USA som trenger en overgangstid som Biden hadde lagt til grunn for - og for resten av verden som fant seg utsatt for en vettløs tollpolitikk der kineserne vinner fram. Nå virker det som Trump kunne åpne opp for Xi, mens EU er førte mot en meget farlig krise. Jeg slutter meg til den franske linjen. Det er umulig å vente på at de økonomiske lovene vil gjøre seg gjeldende i et totalitært land hvor en enslig mann hadde i et tiår demonstrert en skremmende evne for å holde ut resesjon, massekonkurs, krakk og enhver som innbar en selvjustering - slik at han mer eller mindre satse på å ignorere råtne i egne hus i troen om at huset kan bli stående lenge nok til at de andre husene vil falle. Vi må ha tollmur og salgforbud. Importen av kinesiskbygde varer fra ferjeskip til husholdningsmaskiner må stanses. Det som hendt med batterifabrikken Morrow her i Norge gjør det meget krystallklart; denne fabrikken ble IKKE FOR FAEN STENGT AV SELV SEG! Denne fabrikken måtte stenges fordi Xi hadde valgt å ignorere handelslovene og deretter utkonkurrerte den og flere andre ved å satse på subsidierte masseproduksjon og bevisste manipulerende inngrep. Det er hva mange norske politikere til nå dato hadde ikke sagt fra til det norske folket. De er istedenfor for opptatt av å tie som med Støre eller å bråke som med Listhaug uten å ense den stygge ulven. Skal EU overleve, må Kina stenges ut. Med demokratene i USA kan Vesten klare seg, men Trump har ødelagt for mye - og ettersom Roberts har tilsidesatt det amerikanske demokratiet ved å akseptere rasebestemt valgundertykkelse i Alabama den 3. juni under prinsippet om styremakten er fritt til å velge sine velgerne og utestenge alle andre uten konsekvenser, er det ikke mulig for EU og USA å finne veien tilbake til hverandre. Da må republikanerne fjernes permanent fra all makt I USA. Det er som med Trump, Ukraina og Putin - denne gang på det økonomiske feltet. Skal Europa overleve, må FESTUNG EUROPA reises. Uansett om man vil det eller ikke.
  16. Supreme Court fast-tracks Alabama gerrymander for 2026 Thomas hadde erklært at han ville støtte domstolens konklusjon om at gerrymanderingen av Alabama er rasistisk, tross alt må det sies at han kan ha forstått at hans ettermæle som allerede er sterkt skadet, vil bli helt uholdbart om han anklages for forræderi. Men til alles SJOKK hadde Roberts med full overlegg nektet å foreta avgjørelsen om denne saken i full offentlighet og istedenfor tvinge gjennom en meget kontroversiell "shadow-docket order" som er i brudd på prosedyrene om at alle høyesterettsdommerne må begrunne deres valg, slik at man slippet å forklare seg - og hadde vært tolerert i lang tid som en unntaksfullmakt. Men i de siste to årene hadde Roberts, som kunne ignorere alle andre om å tvinge gjennom slike handlinger, mer og mer tydd til denne unntaksfullmakten. Som er i strid med legalistisk praksis. De tre liberale dommere raste helt fra seg over dette. In an unsigned shadow-docket order, the Supreme Court dismissed a lower-court decision that had stopped Alabama from imposing a new set of gerrymandered districts in the middle of an election cycle. Worse yet, the new districts are based on a map that lower courts have repeatedly called out for deliberate racial discrimination. Apparently, Callais made all things new and bad things mandatory. In a dissent that was more exasperated than angry, Justice Sonia Sotomayor, with Justices Elena Kagan and Ketanji Brown Jackson joining her, pointed out how many times lower federal courts had found that intentional discrimination was afoot in Alabama. The first time around, in 2021, the Supreme Court kept the lower courts from imposing a new Alabama map with a second majority-Black district because it would have been disruptive to do so four months before the next election. The contrast with the breakneck pace the Supreme Court is encouraging this year speaks for itself. When Alabama did draw a new map in 2023, federal courts found it intentionally discriminatory, and the Supreme Court wouldn’t let the state use it. Now, the exact same map is back in the dock. Lower courts said, once again, that it didn’t pass constitutional muster under the 14th Amendment. But the Supreme Court has reversed itself — even though it claimed earlier that Callais didn’t affect 14th Amendment claims of discrimination, as Sotomayor noted: It is hard to see how the District Court’s finding of discriminatory intent under the Fourteenth Amendment could have departed from an opinion that purported to say nothing about how to find discriminatory intent under the Fourteenth Amendment. The Court’s apparently oblivious insistence to the contrary today cannot be squared with what Callais said on its face just over one month ago. But the timing of the ruling and the Supreme Court majority’s complicity with racists in Alabama are what really seems to steam Sotomayor: In addition to being wrong on the merits, the Court’s decision inflicts two grave harms on the public. It debases the democratic process by upending Alabama’s entire election in the name of permitting Alabama to discriminate against Black Alabamians. It also corrodes the rule of law by rewarding Alabama’s gamesmanship and outright defiance of court orders. So what’s the big hurry if indeed, as Chief Justice John Roberts keeps insisting, the Court is totally innocent of any political bias? The majority would have us believe it has no choice but to act quickly to vindicate “our colorblind Constitution” (a concept that appears nowhere in the Constitution). At Slate, Dahlia Lithwick and Mark Joseph Stern point to an obvious conclusion: The Court is determined to “throw up a nationwide bat signal that elections can be rigged with cynical legal moves, and that voters, election officials, lower courts, and civil rights advocates would be correct to assume henceforth that the very concept of equal voting rights has been rendered a sham.” If that means the Supreme Court contradicting its own past rulings, including those prohibiting electoral chaos, it’s just too bad. Equality now means political parties have an equal right to use their power to disenfranchise one another’s supporters whenever and wherever they can. 'Debases the democratic process': Sotomayor pens scathing dissent in court's latest ruling In her dissenting opinion, liberal Justice Sonia Sotomayor wrote that “just as Alabama doubled down on racial discrimination, the court today doubles down on chaos.” “In addition to being wrong on the merits, the court’s decision inflicts two grave harms on the public,” wrote Sotomayor. “It debases the democratic process by upending Alabama’s entire election in the name of permitting Alabama to discriminate against Black Alabamians. It also corrodes the rule of law by rewarding Alabama’s gamesmanship and outright defiance of court orders.” The liberal justice noted that in order to switch to the map previously struck down by the high court, Alabama election officials “will have to reassign hundreds of thousands of voters across the state to new congressional districts.” “Three of Alabama’s counties will be particularly hard hit because they are split across two congressional districts,” Sotomayor noted. “These counties have about 600,000 registered voters between them (roughly 15% of the state’s total number of registered voters).” Alabama Gov. Kay Ivey, a Republican, postponed US House primary elections in the wake of the Supreme Court’s April decision in Louisiana v. Callais, which severely narrowed the 1965 Voting Rights Act’s protections against racial discrimination and paved the way for Alabama and other states to impose new maps ahead of the 2026 midterms. “The Supreme Court’s shameful ruling allowing Alabama to move forward with a gerrymander that was drawn with the explicit intent to dilute Black voting power—as found by a panel of judges that included two Trump appointees—is an absolute affront to the founding principles of our democracy, and wipes out whatever was left of the court’s credibility,” said Marina Jenkins, executive director of the National Redistricting Foundation. “This country deserves better, and we must continue to work toward federal legislation that not only bans partisan and racial gerrymandering but also ensures that our rights cannot be undermined by captured courts.” The ruling drew condemnation from the two Democrats in Alabama’s US congressional delegation. Rep. Shomari Figures, who was elected to the US House under the independently drawn map that Alabama Republicans are working to replace, said in a statement that “the Supreme Court has now confirmed that there is no longer a Voting Rights Act in America, and states are essentially free to discriminate against minority voters with no consequences.” NÅ ER DET NOK. Dette kan ikke mer tolereres. Thomas må settes under voldsom kritikk inntil han sprakk, for det er ennå ikke klart om han hadde stemt mot eller for, for det vil ØDELEGGE HAM ved å bli stemplet som en forræder mot hans egne bakgrunn, hans familie, hans folk og deretter hans egne hudfarge. Dessuten er det klart at Roberts må AVSETTES OG ARRESTERES fordi han har nå helt forbrutt seg mot konstitusjonen og deretter ikke bare ødela stemmeloven av 1965, men også tilsidesette all praksis omkring stemmegivning helt siden midten av 1800-tallet! Roberts har tillatt total ødeleggelse av demokratiet fordi han gav Trump total immunitet og deretter total rådvilje over alle apparater tross konstitusjonens beslutninger, siden regelrett sluppet fri total korrupsjon gjennom bestikking av politikere, avregulering av bedriftene som er nå tillatt til å forurense og forgifte fordi lovene som regulerte disse har blitt satt ut av spill, og siden tillatt delstatlig partityranni hvor ettpartistyre i kommunistpartiets ånd nå er mer eller mindre tillatt. Det er nå helt fritt fram for et partistyre å undertrykke/utestenge minoritetsvelgerne og endog majoritetsvelgerne fordi det er mulig å stenge ut kvinner, seksuelle minoritetsfolk, naturaliserte statsborgere, fargede, innfødte og alt som en kan komme på - det er nå endog mulig å bare kutte ut alle velgerne basert på eiendomsbesittelse fordi Stemmeloven av 1965 hadde avløste alle lover. Så da denne kjennelsen kom den 3. juni 2026 - hadde Roberts gjort det store; DET AMERIKANSKE DEMOKRATIET ER DØD. Det eneste som kan stanse det er om demokratene vinner overalt, men dette betviles fordi mange velgerne er villig til å kansellere deres egne rettigheter i fanatismens grep. Men hvis de vinner, må ikke bare Trump fjernes, de må få Roberts arrestert med øyeblikkelig virkning og vedta en lov som annullere alle Roberts-avgjørelser. Deretter burde det statueres et eksempel til skrekk og advarsel, Roberts burde henrettes fordi han ødela USA mer enn noe annet. Selv ikke Trump hadde gått så langt, til tross for at han ikke er interessant på å respektere lovene. Roberts er rasist. Republikanerne er rasister. Store deler av det hvitamerikanske folket er rasister. USA er blitt rasistisk. På rasismens alter er man villig til å ofre USA for evig og alltid, til endeløs skam og utslettelse.
  17. US House backs resolution curbing Trump Iran war powers Den amerikanske kongressen har grepet inn. Ifølge konstitusjonen er det bare kongressen som har den fullstendige autoriteten for å erklære krig, bestemme formål for en krig og finansiere den utøvende maktens evne for å føre krig. Det kan også begrense den utøvende maktens fullmakter i krigstid. Og det har hendt da huset i kongressen vedtok en War Powers Resolution som ikke er for å hindre Trump fra å fortsette krigen, men han er ikke tillatt til å gjennomføre flere angrep på Iran uten kongressens medviten, som da innbar at senatet og kongressen må ha tverrpartisk innsikt og forvarsling. Det fremme også et ønske om å avslutte krigen gjennom forhandlinger. 215 hadde stemt for mens 208 har stemt mot. Dette vil det amerikanske folket få med seg, nemlig at bare fire republikanerne hadde stemt sammen med demokratene - til tross for at Irankrigen er sterkt upopulært og oljeresesjonen har allerede fulgt til store problemer i USA, det meldes om at flere millioner bønder har ikke nok penger for gjødselkjøp for det neste året. Nå vil det fortsette videre til senatet hvor senatorene vil avlagt deres stemmer, men selv om republikanerne som er konstitusjonsfiendtlig, er det klart at de også er misfornøyd med hvordan Trump hadde prøvd å dytte dem ut av beslutningsprosessen og nekte å informere dem i klar strid med hele det amerikanske lovverket. Selv om Trump skulle legge ned veto, vil det da betyr at han er helt alene om å fortsette en politikk som er allerede upopulært, og ha eneansvaret for enhver i all fremtid. Republikanerne vil bli skadelidende ved å være helt lojalt mot ham. Mange skjønne ikke hva det er som egentlig foregår i hodet på ham, da Irans angrepene ble tatt opp nektet han å reagere og kom med bisarre erklæringer om en våpenhvile er "man moderate skyte på hverandre" - som gjort det klart at iranerne har vunnet den siste kampen. Deres angrep på Kuwait og annetsteds har vist at Pentagon hadde ljuget, det er oppdaget skader og nedslag etter både ballistiske missiler og dronefly på satellittbilder og utsmuglede bilder. I de gulfarabiske landene har regimene kommet ut i konflikt med både egne folk, immigranter som nå flyttes ut, og andre regjeringer etter flere tusen var arrestert for å ha formidlet visuell visning av angrep og resultater. (Vi vil ha samme praksis i Norge i krigstid, dette må understrekes) Etter sist nytt gjort Iran det klart at om israelerne fortsette avansementet nord for Litani og angripe Beirut, vil de deretter angripe Israel med full styrke. Som svar på dette hadde amerikanerne sagt at Hizbollah vil "evakueres fra sør for Litani", uten å ta opp selve stridsspørsmålet - som i seg selv er helt umulig; over halvparten av Sør-Libanon sør for Litani er ikke inntatt av israelske styrker. Som ventet vil ikke Hizbollah respektere det. Og militært sett er det vanskelig å forstå hvorfor Netanyahu gikk nord; hans styrker hadde nådd den strategiske viktige vegen mellom Litani i nord og Bint Jbeil hvorfra de kan rykke rett nedover høydene mot havet i vest. De trenge bare å ta Tibnin i sør, Chehabiyeh i midten og Srifa i nord. Det argumenteres om at bruk av droner hadde tvunget fram angrep mot nord, men det er ikke fornuftig mildt sagt - med tanke på at bruk av fiberoptiske droner som krysset grensen, var kommer fra vest fremfor langt mot nord. Flankesikring på begge bredder av Litani kan forsvares, men det er som med Stalingrad hvor flankesikring avsporet hele offensiven rettet mot Kaukasus. Da kan det bare forklares med at fremstøtet mot nord var for å sabotere de iransk-amerikanske forhandlingene.
  18. Som amerikanerne kunne trenge med tanke på at det republikanske partiet regelrett saboterte sitt egne hjem, samfunn og nasjon med sin rasebaserte kanselleringskultur og kontrarevolusjonære tenkning som har fulgt til Trump, Roberts og store problemer for hele det amerikanske folket. Men uansett må det gjøres meget klart at janteloven ikke er så tolerant som mange tror, før eller senere når man et bristepunkt - som har blitt nådd med innvandringssaken som gjør at Frp nå har 33,3 % på meningsmålinger, for da bli det tatt affære fordi samarbeidsviljen og konformitetsønsket avløses av majoritetsbeslutning og strenghet - som ikke er så sjeldent i norsk historie. Norge hadde rasehygienisk praksis som ikke avsluttes før senest 1970-årene. Hva som er feilen med USA er at de partipolitiske betingelsene har selv etter internasjonal standard blitt uholdbart - ikke bare på grunn av topartisystemet som er en ting fra fortiden, men også på grunn av partipolitiske meningsfora som har blitt selvdestruktivt og giftig så selv legalisme og infrastruktur ikke fungere. Måten Talarico hadde blitt behandlet på av texasrepublikanerne og Trump hvor ærekrenkende løgnspredning, ondskapsfulle og antimoralske ytelser hadde utgjort budskapet fremfor argumentering har mer enn noe annet demonstrert at noe er veldig galt. Selv ikke mellom kommunistene og nazistene i Tyskland i 1928-1933 hadde slike hatfylte, løgnaktige og menneskefiendtlig retorikk vært sett, til og med Hitler ville ha blusset over det som hendt i Texas! Trump bare tok det som allerede eksistert - jeg har ikke glemt "the freak show" under primærvalgene i 2012 i forkanten av presidentvalget - og forverret det til uante høyder. Selv i flerkulturelle samfunn finnes det regler - som helt forkastes i USA. Det hjelpe ikke å tvinge partiene til å samarbeide, da er det i klar strid med de fleste landenes forståelse av konsensusoppbygging som må skje gjennom frivillighet og fellesinteresse der man må kunne ha felles hensyn på vegne av samfunn og land. Dette tvangsregimet som 1789-konstitusjonen basert på et stendersamfunn med grunntanker fra midten av 1600-tallet hadde tvunget på plass, demonstrere mistillit mellom representanter som må tilsidesette konsensus og behov for sameksistens for at ingen skulle får forrang foran den andre - lett å forstå med basis i 1600-tallets politiske tenkning og da man ettertraktet et valgbart oligarki oppstilt av makthavere fra 13 territorier. Dette har vist seg lite overlevelsesdyktig - slik at legal inngrep mer eller mindre hadde blitt regel, da den første rekonstruksjonen hendt var det lovgivere som sto i bresjen, men dette saboteres av lekfolk - og da den andre rekonstruksjonen kom, var det ikke lovgivere, men lekfolk med høyesterettsdommerne i spissen som sto i bresjen. Intet andre land, selv ikke Storbritannia, har liknende. Simpelt fordi det er alltid høyere tillit mellom politikere fra forskjellige leirer. Det var liknende i USA fram til 1960-tallet, siden hadde republikanerne fjernet seg mer og mer fra demokratene. Det er hvorfor alle ulike partirepresentanter fra hele spektrumet kan stå side om side med hverandre på et tilfeldig torg i en tilfeldig by og enten føre samtaler med hverandre eller kjempe om offentlighetens oppmerksomhet som tiltrekke seg interesserte som kunne fritt snakke med disse uten noe press. Dette er helt UTENKELIG i en amerikansk by som hvis partirepresentantene hadde blitt jemenittiske stammefolk - ordet "Tribalisme" brukes nå meget sterkt om de partipolitiske forholdene i USA, og dette ordet eksisterer ikke i det germansk-europeiske verdensbildet. Det er ikke jantelov. Det er noe helt annet som feilet det amerikanske folket som hadde tillatt en slik ødeleggende utvikling fremmet av republikanerne som er villig til å kansellere enhver som er amerikanske fellesverdier.
  19. Det hadde dagen før kommet ut at europeerne har begynte å når grensen for hva de kan tåle av Trumps oppførsel, og nå er det kommet nyheter om at han aktet å fornærme dem på det groveste. https://x.com/DzisMaksym/status/2062074909719712051 The United States is preparing tariffs of 10-12.5% on goods from 60 countries that Washington believes are taking insufficient measures to combat forced labor. The 10% tariffs could apply to countries and groups such as Canada, Ecuador, the European Union, Indonesia, Mexico, Pakistan, Argentina, Bangladesh, Cambodia, El Salvador, Guatemala, Malaysia, Taiwan, and the United Kingdom. For the remaining 45 countries under investigation, additional tariffs of 12.5% are proposed. According to Reuters, the decision was made after the Trump administration concluded that the failure of several countries to restrict trade in goods produced using forced labor is "unjustified and creates restrictions on U.S. trade." Trump administration is attempting to reinstate the emergency tariff system that was struck down by a U.S. Supreme Court ruling in February. Furthermore, the results of another major Section 301 investigation into the buildup of industrial excess capacity in 16 countries and U.S. trading partners, including China, are expected to be published. Slavearbeid? TVUNGET ARBEID I LAND MED DE BESTE ARBEIDSRETTIGHETER?!! Land som har BEDRE ARBEIDSBESKYTTELSE ENN USA?!!! Dette vil ikke bli godt mottatt av alle EU/EØS regjeringer og britene. Dette er ikke annet enn grunnløse sanksjoner basert på løgn og forvrengte opplysninger som må oppfattes som en meget grov fornærmelse av den verste sorten, ved at det er ærekrenkende på en utenkt skala! De vil endog ha økt tollsatser mot land med "overdrevne industrikapasitet" i senere lag! Trump er i ferd med å fornærme hele verden med hans unnskyldninger om å fortsette den sinnssyke tollpolitikken som vil oppfattes som bevisste angrep på andres suverenitet og ære, dette vil få meget enorme konsekvenser for amerikanerne for meget lang tid. Han nekte å innse at den amerikanske økonomien er blitt sterkt skadelidende - nå er det slikt at mange amerikanerne har ikke bare måtte kjøpe mindre, men også produsere mindre, han hadde i samtaler med Mexico og Canada prøvd å presse fram en helamerikansk industriproduksjon uten å fatte alvoret, og signalisert at han vil helt avslutte alt som het frihandel. Den kinesiske overproduksjonen har fått Brussel og EU/EØS-regjeringer til å innse at de må stenge ut de kinesiske varer - som bli lettere etter Orban var kastet ut, han var Kinas løpegutt - og de kommer til å gjøre det samme med USA så lenge Trump fortsette med hans syke nullsumstenkning. Saken omkring Iran er i ferd med å bli veldig farlig. Det er tegn på at alt kan komme til å krasje i sommeren.
  20. Enig. Rundt 35 % stemt republikansk som regel, og alt talt for at opptil 28 % er blitt trump-fanatisk med tanke på hvorfra primærvelgerne kom.
  21. https://x.com/sentdefender/status/2061952373166047453 Flere dusin missiler har blitt sendt mot Emiratene, Saudi-Arabia, Bahrain og sist Kuwait hvor det er rapporter om panikk i Kuwait City etter flere voldsomme nedslag med både klasevåpen og stridshoder. Dette er fullskala krig som respons på et uventet angrep på en iransk marinebase i Qeshm-øya som ingen så kommende. Ifølge amerikanerne var det fordi flere sivilskip var stoppet med dronevåpen fra denne øya, som hvis deres egne handlinger ikke finne sted! https://x.com/clashreport/status/2061947655702315087 De HAR mistet tålmodigheten med Trump. De hadde sagt klart fra om at de vil åpne stredet hvis amerikanerne avslutte blokaden som del av en avtale som var på tampen av å bli akseptert - for å bli stoppet av uventede ekstrakrav fra Trump som forlange garanti fra Teheran om å ikke utvikle atomvåpen, samtidig som han prøver å tvinge arabermaktene til å normalisere forholdet med Israel. Til tross for oppringningen og kranglingen med Netanyahu har ikke israelerne vist noe tegn på at de vil stoppe avansementet nord for Litani. Og annetsteds i Tel Aviv er det klart at israelerne - både regjering og opposisjon - har helt mistet gangsynet og vil både bryte med Trump og ignorere faren for å bli isolert! Dette hadde man observert i Teheran, som hadde blitt lei av amerikanernes angrep på egne patruljer i stredet og gjengjeldelsesangrep som etter hvert hadde begynte å gå løst på disses nerver. De angrep nå araberlandene fordi de forstår at regimene er kraftig presset, og vil dermed tvinge disse til å snakke med Trump - og eventuelt reagere hardhendt mot Israel.
  22. Du overser faktumet om at MELLOM 10 % OG 20 % av verdens olje vil utebli i sommeren når det er ferietid, behov for strøm og oppkjøp for den kommende vinteren. Det er IKKE MULIG å fylle opp oljelagrene når det er manko, da de fleste regjeringer med vettet i behold vil ikke tømme eller komme ned på kritisk nivå - og etterspørselen betyr da at noen må ta regningen når mellom 10 og 20 % må KUTTES UT. Vi er allerede i en oljeresesjon. Det er hvorfor meget mange med høy anseelse hadde kommet ut med advarsler om et "oljesjokk" fordi når det ikke lenge er mulig å ha nok olje - for første gang siden 1973 - og den gang var krisen kortvarig - må NOEN betale prisen, og det store problemet er at ingen vet kommer til å måtte legge ned eller stenge eller hvem som vil måtte gå ned. Ingen ønske å bli de fremtidige ofre. Det er hvorfor markedet holde lengst mulig på håpet, men nå har kineserne gått offentlig ut og sagt at de kan ikke lenge garantere at en alvorlig krise kan bli unngått. Likedan meget mange eksperter som vet bedre. For hver dag som går blir det vanskeligere, etter 8. juni vil det nærmest umulig å unngå et oljesjokk som kan skje rundt 20. juni, med mindre Trump gjør helretrett. Nå gjør iranerne det klart at de vil ikke oppheve nedstengningen av stredet utover flere skip på vei ut, så lenge den amerikanske blokaden bli stående. På amerikansk hold virker det som det nærmest er total forvirring, i iveren etter å ta Cuba har Rubio prøvd å overbevise verdenen om krigen er avsluttet. GAL. VELDIG FEIL. https://x.com/BabakTaghvaee1/status/2061949540320616532 Teheran lot til å ha mistet tålmodigheten.
  23. https://x.com/UkrReview/status/2061572137635152327 Trump er veldig sint. Og Netanyahu nekte å gi etter. Krysningen av Litani-elven og offensiven mot Nabatiye-området kan ha sunket hele våpenhvilefadesen. Iranerne vil ikke gå til fullskala krig, men det er mer eller mindre fritt fram for begrensede militære operasjoner som del av sin utpressingsstrategi for å tvinge amerikanerne til å gi opp.
  24. Exxon sounds alarm on 'unheard of' oil problem Here is the picture by the numbers: * Global observed oil inventories fell by 129 million barrels in March and another 117 million in April, according to the IEA. * About 11 million to 12 million barrels a day of crude has been removed from a roughly 100-million-barrel market, according to Exxon's Neil Chapman via CNBC. * Physical Brent could reach $150 to $160 a barrel once stockpiles bottom out, according to CNBC. * The national average for regular gas sat at $4.36 a gallon on May 30, the highest for a Memorial Day weekend in four years, according to AAA. The reason prices have not already exploded is simple. Governments have been releasing strategic reserves to fill the gap, and those barrels bought the market time. Time, though, is not the same as supply. 12 % av verdens oljetilgjengeligheten vil forsvinne ganske snart. Ifølge andre har Trump bare EN UKE. 7 dager. 168 timer. Så vil OLJESJOKKET komme etter den 8. til 10. juni. Uklart når, men når fellesferien 20. juni starte med ekstra behov for strøm, transport og reiseaktivitet vil det bli helt umulig å unngå kjempesjokket. Det er rapporter om at kineserne, pakistanerne og oljesjeikene samt de østasiatiske makthavere har satt USA under et voldsomt press om å akseptere det siste forslaget som vil se en utsettelse gjennom sommeren samtidig som det er sett at presidentens fraksjon i Teheran så ut til å ha vunnet fram, en forsiktig gjenåpning av internett har startet samtidig som flere og flere skip kom gjennom på Irans skipsleden. Problemet ser ut til å ligge hos Trump. Israelerne helt ignorere situasjonen fordi de tror deres forbindelser med diktaturmakter og irregulære demokratier som Tyrkia gjør dem immun så lenge de har den amerikanske kongressens beskyttelse som gjør selv Trump nølende i slutten. Men de klarer ikke å innse at oljesjokket vil få nærmeste alle til å bryte med dem, da det vil true dem selv, et 50 % sprang vil få meget katastrofale resultater for hele verden. Selv kongressen kan ikke tolerere det hvis det skulle bryte ut opptøyer i USA, hvor det er sett voksende frustrering overalt. Det er 100 % umulig å inngå oljeresesjonen, men det er mulig å leve med det - det vil bli annerledes hvis et sjokk komme.
  25. Det virker som oljesjeikene og iranerne har blitt så sint at de ringt Trump, som deretter på direkten ringt Netanyahu som fikk beskjed om at Pentagon hadde trukket tilbake sin tillatelse for et større angrep på Sør-Beirut, som det kanselleres. Saken omkring kanselleringen av de iransk-amerikanske forhandlingene som kan stanse helt opp, er fordi israelerne brøt sine egne "linjer", dvs. å ikke krysse Litani eller "den gule linjen" ved å bryte seg inn i Nabatiye-området. Dette området er nøkkelen til hele den indre Sør-Libanon, Hizbollahs viktigste bastion på disse kanter, og den største økonomiske motoren i Sør-Libanon, som da vil få enorme ringvirkninger for hele landet. Samtidig hadde Hizbollah lykte å ramme flere Iron Shield-rakettramper i de siste dager. For Trump tikker klokken, 150 dollar per fat vil bli en realitet ved 20. juni om litt over to uker, oljemarkedet er i ferd med å få manko på olje, ned til - 10 % i beste fall, - 20 % i verste fall. Stredet må åpnes snarest mulig, på iransk hold virker det som de innser alvoret, men er ikke villig til å stanse så lenge den amerikanske blokaden står ved lag. Militært sett er det ikke mulig; altfor mye tid hadde gått, og en gjenstart av stridighetene kan presse oljeprisen langt høyere enn 150 dollar. Trump har rotet det til fordi han nekte å sette inn bakkestyrker. Nylige avsløringer omkring Cuba har dessuten vist at han ikke aktet å ha amerikanske bakkestyrker der i mer enn 48 timer. Noe er veldig galt. Det virker som det klikket helt i hodet på ham etter nedskytningen av F-15E flyet sør for Teheran da en monstrøs redningsoperasjon som involvert flere tusen militære og minst femti til åtti fly og helikoptre berget en eneste mann. Til tross for hans kaldblodige og lite kloke erklæringer om tap av menneskeliv har det vist seg at han vil helst unngå nærkontakt med fiendestyrker av frykt for visuell visning av drepte soldater og tilfangetatte amerikanere - inntil punktet at det bli en voldsom besettelse som lamme all krigsplanlegging. Og deretter presser han sterkt for en avtale, men det vist seg at han ikke er en forhandler i det hele tatt, bare en tufs som tok seg vannet over hodet og siden nekte å koble inn eksperter - amatørmessige eiendomsutviklere med kriminell rullebånd var hentet inn. Siden har Trump mer og mer kommet i konflikt med Netanyahu, spesielt ettersom israeleren hadde i mange år demonstrert en meget destruktiv egenrådighet som stundom er ufattelig arrogant og kortsiktig, som nå har kommet i kollisjonskurs med Trumps instinkter som en svindler med overlevelsesevne. Det er helt utrolig at både Obama, Biden og Trump hadde tolererte denne israelske galningen. En galning som får altfor mye støtte fra kongressen. Før eller senere vil noe brekkes.
×
×
  • Opprett ny...