Gå til innhold

Simen1

Medlemmer
  • Innlegg

    103 775
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    344

Alt skrevet av Simen1

  1. Det kan være et utgangspunkt, men vi må huske at russland har drevet russifisering der i uminnelige tider så det er ikke nødvendigvis sånn at de som bodde der før annekteringen automatisk er pro-Ukraina eller pro-Krim-tatarene. På den andre "siden" er det ikke sikkert at alle innflyttere nødvendigvis er pro-Kreml. Litt som Norge og andre land har det samme probemet. Vi vil gjerne gi beskyttelse til regime-avhoppere, desertører og andre som trues av kreml-regimet, samtidig som vi gjerne vil sende hjem de som er loyale mot Kreml. Uavhengig av statsborgerskap-statusen, ektefelle, barn i Norge osv. Poenget er at det er mange hensyn og ikke rett fram å sortere hvem man vil beholde og sende hjem. Godt spørsmål - og ikke minst overførbart på så mange måter. Jeg tror man må starte med å lage en definisjon på inntrenger. Deretter bruke saklige og etterprøvbare kriterier for å sortere hvem som får videre opphold og hvem som må snu på femøringen og pelle seg ut.
  2. En sånn påstnand er også helt feil. Innskuddet på depositumskontoen er låst til leieforholdet er over og beløpet frigitt. Jeg er enig med @Ratleto her og ville forlatt denne utleieren, selv om det hadde gått an å krangle på det. Selv om man klarer å krangle seg til en lovlig depositumskonto så lukter det useriøs cowboy lang vei, så jeg ville uansett droppet kranglinga og bare lett videre. F.eks svart noe sånn: "Siden ulovlig depositum på privat konto er uaktuelt for meg så trekker jeg min interesse for denne boligen. Lykke til videre." Jeg synes det er viktig å gi signal om hva man mener er galt, sånn at cowboyer får tilbakemelding om hva man mener er galt. Hvis boligen blir vanskelig å leie ut og tilbakemeldingene er konsistente så bør det jo gå opp et lys for cowboyen før eller siden. Det er dessverre sånn at noen utleiere trenger voksenopplæring i utleie, også med studenter som læremestere. Utleie er jo ikke noe man automatisk kan bare fordi man plutselig har blitt eier av et utleieobjekt.
  3. For mange vil den påstanden stemme på månedsbasis, selv om det på timebasis er litt av og på. Men strengt tatt kommer personlig gjennomsnittlig månedspris an på hvilke timer i måneden man bruker mye og lite strøm. F.eks om man har husbatteri som bidrar til å flytte forbruk osv. Ja heldigvis. Vi husker vel hvor opptrekt folk var i januar og februar - til tross for samme 40 øre/kWh+mva.
  4. Laveste spotpris Lørdag 27. juni: 8 øre/kWh i hele landet Laveste spotpris Søndag 28. juni: 15 øre/kWh i hele landet
  5. Hvordan har egentlig Ukraina tenkt til å filtrere Krim for russere? Befolkninga var ca 2,3 millioner i 2014 og økte til 2,5 millioner i 2021, så rundt 200 000 flere, der kanskje 2-300 000 er russiske innvandrere da det er kraftig fødselsunderskudd i både Russland og Ukraina. Å sende alle over Kerch er kanskje ikke så lurt med tanke på russernes historie med å deportere folk de vil utslette kulturen til. Krim har ca 300 000 Krim-tatarer, et folkeslag med svært langvarig tilknytning til Krim. Krim-tatarene har kulturelt gammelt slektskap fra tyrkiske muslimer. Med norsk logikk tenker jeg at Ukraina har til intensjon at de ca 300 000 krim-tatarene skal få bo på Krim, samt de ca 300 000 ukrainere som har bodd under okkupasjon siden 2014, samt de russerne som føler mer tilknytning og loyalitet til Krim og Ukraina enn til Moskva. Er jeg på rett spor eller bærtur? Hvordan tenker Ukraina å sortere ca 1,9 millioner russere i de to båsene Kyiv-loyalister vs Moskva-loyalister? For det er vel liten tvil om at det blir både rart og risikabelt å sende 77-84% udiskutabelt over til Russland? Folk med loyalitet til Kyiv bør vel få bli og fylle sin personlige rolle på Krym, til det beste for Ukraina, i stedet for å bli deportert og brukt som slave eller kjøtt til krigskverna.
  6. Antall savnede har nå passert 50 000 og antall bekreftet døde er 920. Natt til lørdag opplevde de et etterskjelv på mye svakere 4,9. https://www.nrk.no/nyheter/venezuela-1.12422749
  7. Jeg har punchet tallene dine, konvertert alle verdier til TWh for å få samme skala og deretter laget diagram: Noen andre tall fra tabellen: - Summen av netto eksport fra NO2 uke 1-25 er 5,574 TWh - Summen av nyttbart tilsig i NO2 uke 1-25 er 19,4 TWh - Summen av magasinfylling under median og avvik hydrologisk balanse er -12,3 TWh i uke 25 - Dette tallet hadde sin laveste avvik -7,8 TWh i uke 1 og høyeste avvik -18,4 TWh i uke 7
  8. Det er et stort fokus på angreps droner, men det kan være stor verdi i små observasjonsdroner som kan fly nært og få detaljerte nærbilder og bakkebaserte som kan gjemme seg og undersøke objekter og følge med aktivitet.
  9. Moderne boliger har for lite bodplass. Derfor ser folk seg nødt til å kaste vifter etter sesongen og må kjøpe ny neste vår. Vifter sorteres oppi containeren merket only fans. Seriøst, jeg var innom fyllinga en dag i fjor høst og der lå faktisk only fans i el-containeren. Sikkert en drøss fungerende vifter brukt en sommer og kastet. Samfunnets bruk og kast er ganske avskyelig. Nesten så man kan ønske 100% mva og 10% styringsrente bare for å få kjølt ned overforbruket.
  10. Det er bare å dundre på nå som Ukraina har overtaket. Dette mulighetsvinduet kan forsvinne..
  11. Ennå en falsk flagg operasjon på gang, denne gang adskillig bedre iscenesatt? Er det bare skjult eller faktisk demontert? Det over gjelder residensen i Valdai. Linken under gjelder palasset på svartehavskysten. NZZ.CH: The mystery of the missing palace: Why has Putin demolished his residence on the Black Sea? NB! Jeg har aldri hørt om NZZ.ch før så det kan være et desinformasjons-nettsted.
  12. Tidligere forsvarsminister Sergei Ivanov (73) er død. Han var alliert med Putin, forsvarsminister fram til 2016, bakgrunn fra KGB og FSB, og luftet som potensiell arvtaker etter Putin. Putinkontrollerte/russiske medier sier ingenting om dødsårsak.
  13. Lørdag midt på dagen smitter lave sentraleuropeiske priser hele Norge med de samme lave prisene. Vi produserer trolig bare kraft som ikke kan unngås produsert da: Elvekraft, vindkraft og minstevannføring i magasinerte vassdrag. Vi importerer trolig så mye vi klarer bortimot gratis. Lørdag kveld får sentraleuropa høye priser, men Norge skjermes for prissmitte. Det vil si at vi tjener gode penger på flaskehalsinntekter (prisdifferansen) når vi eksporterer (120-ish øre delt på to eiere = 60 øre til Norge) + middels priser for krafta som produseres (30-120 øre til Norge avhengig av region)
  14. Holy Shit. Mer info om dette treffet. Tre svære skip under bygging er truffet og antagelig ødelagt. To av de er kabel-leggere som er bestilt for å vedlikeholde og utvide et russisk undersjøisk overvåkningssystem. Den siste er ei ferge.
  15. Den kognitive krigen Den 26. august 2025 begynte det å dukke opp et par hundre nye profiler på det sosiale mediet Bluesky. De skrev på norsk. Budskapet var at når Ukraina taper ved fronten, angriper de sine egne sivile for å please sine «angelsaksiske herrer». Mange av innleggene lenket videre til en nettside som heter norway news-pravda Profilene var falske. De var koblet til minst sytti kontoer på en annen plattform, og hele nettverket pekte tilbake mot Russland. Spesialrådgiver Eskil Grendahl Sivertsen ved Forsvarets forskningsinstitutt kalte det en velkjent russisk metode. Han bruker et ord som forklarer ganske mye: hvitvasking. Man tar en russisk påstand, kjører den gjennom falske kontoer og falske nettaviser, helt til den ser ut som noe en helt vanlig nordmann har skrevet. Dette er ikke et uhell. Det er en hel industri. For å skjønne hva de er ute etter, må vi seksti år tilbake. På 1960-tallet satt en sovjetisk forsker ved navn Vladimir Lefebvre og regnet på et merkelig spørsmål. Hvordan får man en motstander til å velge akkurat det man ønsker, uten at han merker at noen har dyttet ham dit? Svaret hans fikk navnet refleksiv kontroll. Tanken er enklere enn navnet. Man krangler ikke med folk direkte. Man gir dem heller opplysningene de skal tenke med, og lar dem regne seg fram til konklusjonen på egen hånd. Da tror de at tanken var deres egen. Lefebvre skrev dette som matematikk. Det sovjetiske militæret tok det i bruk på 1970-tallet. Selv flyttet han senere til USA. Og her er selve poenget, det som er lett å gå glipp av. Målet er sjelden å få noen til å elske Putin. Nesten ingen i Norge lar seg overtale til å heie på russiske stridsvogner. Målet er mye mer beskjedent, og nettopp derfor mye farligere. Det holder å få folk til å tro noen få ting. At Ukraina er gjennomkorrupt. At Stepan Bandera var nazist, og at Azov-soldatene dermed er det også, slik at hele landet egentlig styres av nazister. Sitter de premissene først, trenger ingen å be folk slutte å støtte Ukraina. De kommer dit selv. Forskere har et navn på dette nå. De kaller det kognitiv krigføring. Det amerikanske Institute for the Study of War la sommeren 2025 fram en gjennomgang som beskriver det som Russlands viktigste måte å føre krig på. Russland har et sterkt militære. Det er likevel ikke sterkt nok til å nå alle målene Kreml har satt seg. Da prøver de heller å vinne inne i hodene på folk. Enkeltløgner er bare overflaten. Under ligger premissene som skal bli liggende i årevis. Maskineriet bak er stort og påfallende velsmurt. I 2022 avslørte nettverket EU DisinfoLab en russisk operasjon som fikk kallenavnet Doppelganger. Metoden var enkel og frekk. De kopierte ekte aviser, helt ned til logo og skrifttype, på nettadresser som lignet til forveksling. Der Der Spiegel har spiegel.de, kjøpte de spiegel.ltd og fylte den med oppdiktede saker under avisas utseende. Bak sto et PR-byrå i Moskva, Social Design Agency. Pravda-nettverket, som de norske Bluesky-profilene lenket til, består av rundt to hundre falske lokalaviser på et titalls språk. Én av dem er norsk. Mye av innholdet er automatisk oversatt og pumpes ut i et tempo ingen menneskelig redaksjon kan matche. Én av hensiktene høres nesten ut som science fiction: å få russisk propaganda inn i svarene fra kunstig intelligens. Fyller man nettet med nok falske lokalaviser, falske kilder og maskinoversatte artikler, kan chatbotene begynne å hente fra dem når folk spør. Nordiske faktasjekkere testet dette i 2025 og fant at det av og til virker. Norge er ikke en tilskuer til alt dette. Vi er midt i det. Allerede i 2020 avslørte NRKBeta noe pinlig. Samtlige store norske redaksjoner hadde blitt lurt av russiske trollkontoer på Twitter. De hadde sitert kontoene i egne saker, som om det var vanlige folk med en mening. Russiske stemmer kom rett inn i norske nyheter, uten at noen merket det. Den 8. juli 2024 bombet Russland barnesykehuset Ohmatdyt i Kyiv. Flere titalls mennesker ble drept i angrepene mot ukrainske byer den dagen, og barnesykehuset ble hardt skadet. Få timer senere la det russiske forsvarsdepartementet ut at det var ukrainerne selv som hadde gjort det. Dagen etter sto Russlands FN-ambassadør i Sikkerhetsrådet og hevdet at sykehuset var truffet av et norsk NASAMS-missil. Den historien fikk lite spredning i Norge. Men den viser metoden, og den drar Norge rett inn i regnestykket. FFI har gått gjennom 5,2 millioner innlegg fra russiske og kinesiske profiler. Bildet av Norge er ganske fast. Vi blir fremstilt som russofobe krigshissere som forlenger krigen ved å sende våpen. PST skrev i trusselvurderingen for 2025 at Russland ventes å kjøre påvirkningsoperasjoner mot Norge, blant annet for å vri opinionen mot norsk våpenstøtte til Ukraina. Og dette er ikke nytt. Året etter at Russland tok Krim i 2014, ble selv Den norske nobelkomiteen forsøkt påvirket. Norske redaksjoner går ikke Kremls ærend. De fleste gjør tvert imot en grundig jobb med å avsløre propaganda. Problemet er at en russisk fortelling ikke trenger å være laget for Norge for å havne i et norsk kommentarfelt. FFI har pekt på at enkelte norske alternative nettsteder, deriblant Steigan.no, har laget saker bygget på russiskkontrollerte plattformer. Da er fortellingen allerede inne. Den leses som en hjemlig tanke, uten anførselstegn og uten avsender. Og det stopper ikke i et norsk kommentarfelt. Det klatrer oppover. Høsten 2023 publiserte et nettsted ved navn DC Weekly at Zelenskyj hadde kjøpt to luksusyachter for amerikansk bistand. Det var løgn. Båtene lå fortsatt ute for salg. Nettstedet ble sporet til en tidligere visesheriff fra Florida som hadde rømt til Moskva og laget falske nyhetssider med kunstig intelligens. Likevel måtte Zelenskyj bruke tid i Kongressen på å avkrefte yachtene. Våren 2024 sa republikaneren Michael McCaul rett ut at russisk propaganda hadde smittet en god del av hans eget partis velgere. I februar 2025 hadde det nådd helt inn i Det hvite hus. President Donald Trump kalte Zelenskyj en diktator uten valg, akkurat slik Moskva lenge hadde krevd ukrainske valg. Han skyldte på Ukraina for at krigen brøt ut. Anneksjonen av Krim gjorde han om til en eiendomshandel Obama hadde rotet bort. På treårsdagen for invasjonen stemte USA i FN sammen med Russland, mot en europeisk resolusjon som fordømte angrepet. I Europa fulgte det samme sporet. Doppelganger-sidene ble fyrt opp før EU-valget i 2024, ofte med innhold som løftet det høyreradikale AfD i Tyskland. Men den mest lærerike saken er fortsatt Bandera. Og nå Azov. De fleste som kaller Stepan Bandera nazist, har aldri lest en biografi om ham. De har arvet en etikett. Sovjetisk propaganda bygde den allerede på 1940-tallet, og i en sovjetisk spionroman fra 1975 ble Bandera tegnet som en viljeløs marionett for tysk etterretning. Her blir det vanskelig, og det er nettopp derfor det virker. For Bandera var ingen helt. Bevegelsen hans ønsket den tyske invasjonen i 1941 velkommen, fordi de håpet på en egen ukrainsk stat. Soldater fra det samme miljøet, den såkalte opprørshæren UPA, drepte titusener av polakker i Volhynia i 1943. Antisemittismen var reell. Samtidig satt Bandera selv i tysk fangenskap store deler av krigen, en periode i konsentrasjonsleiren Sachsenhausen, og en KGB-agent drepte ham i München i 1959. Mannen var omstridt, og delvis mørk. Azov er den samme historien i ny utgave. Avdelingen ble startet i 2014 av folk fra ytre høyre, med ledere som dyrket nynazistiske ideer og symboler. Det er ikke russisk oppspinn. En talsmann anslo i 2015 at mellom ti og tjue prosent av rekruttene var nazister. Så ble Azov tatt inn i den ukrainske Nasjonalgarden og satt under statlig kontroll, og flere forskere mener avdelingen siden er blitt avpolitisert. Andre er uenige. Uansett snakker vi om én enkelt avdeling, en liten brøkdel av det ukrainske forsvaret, i et land med en jødisk president som mistet slektninger i Holocaust. Og det er her trikset ligger. Russland trenger ikke å finne opp en skurk. De tar noe som faktisk finnes, en mørk fortid hos Bandera og et ytre-høyre-opphav hos Azov, og strekker det ut over et helt land. En enkelt avdeling blir til «Ukraina er nazistisk». En omstridt skikkelse fra 1940-tallet blir til en grunn til å invadere i 2022. Forskeren Kacper Rękawek ved Senter for ekstremismeforskning i Oslo har sagt det tørt: hadde ikke Azov eksistert, ville Russland funnet det opp selv. Lefebvres regnestykke handlet aldri om å få alle til å tro på Russland. Det handlet om å få nok folk til å tenke med Russlands tall. Seieren ligger ikke i et russisk flagg på et norsk torg. Den ligger i øyeblikket der en russisk konstruksjon havner i et norsk kommentarfelt og blir lest som noe alle liksom vet. Som de to hundre Bluesky-profilene høsten 2025. Som setningen «Bandera var nazist», skrevet av en nordmann som aldri har hørt navnet Lefebvre. Flere lenker i kommentarfeltet 👇🏻 https://www.dagbladet.no/nyheter/sprer-desinformasjon-pa-norsk/83696990 https://www.ffi.no/aktuelt/nyheter/slik-brukes-norge-i-russiske-pavirkningsoperasjoner https://www.nettavisen.no/nyheter/frykter-skjult-russisk-spill-i-norsk-valgkamp/s/5-95-2594932
  16. NRK holder oss godt oppdatert om jordskjelvet. Dødstallet er oppjustert til 235 og antall skadde 4300. Det høres fortsatt veldig lite ut i forhold til det de utallige bildene av sammenraste bytt antyder. USA sender et krigsskip for å hjelpe med redningsarbeid. Elon Musk gjør Starlink midlertidig gratis i Venezuela. UD sier at bare et fåtall nordmenn har meldt at de er på reise i Venezuela og så langt tyder ingenting på at disse er rammet.
  17. Det er mer interessant å lese om alle dronene de ikke skjøt ned. Nå begynner det å lekke ut info fra russiske innbyggere via sosiale media. 1. Den kjemiske fabrikken Azot i byen Novomoskovsk i Tula oblast er visst rammet av angrep. Innbyggere har hørt mange eksplosjoner og lukter noe de mistenker er ammoniakk. Brann er bekreftet av FIRMS sattelitter. Energi-infrastruktur i samme by skal også være rammet og det skal være strømbrudd, også det rapportert via sosiale medier. A fire was also recorded on the territory of Novomoskovsk DRES 3. In Kerch, a fire is burning in the area of the deployment of air defense equipment and an airfield. Fires have been detected at a small civil aviation airfield near Kerch, - Crimean Wind 4. A secondary detonation is heard in the occupied Yenakiyevo, Donetsk region. 5. In Ozyory, Moscow region, Russian air defense fired on a private sector. 6. A fire has been detected on the Tavrida Highway. 7. A fire has been detected at the Zaliv Shipyard in Kerch. Two fires are located in the shipyard's waters. 8. Køer på 2800 biler ved Kerch-brua på grunn av droner og luftvernaktivitet. Jeg har ikke sett meldinger om skader på brua eller kjøretøy. Mer om denne køa. Køa er i retning fra Krim til Russland. Ennå mer kø, inkludert 3 tankbiler mellom sivile kjøretøy.
  18. Donald Trumps kostbare kriger er god butikk for oss, enten vi liker det eller ei.
  19. Jeg leser to budskap ut av den artikkelen: - Resultat før skatt er i størrelseorden 10 ganger høyere for olje og gass enn for strøm. Sånn røffly kan vi si at når strømprisen øker, så får vi en cachback på 10 ganger den økningen via olje og gass. - Eksport er bedre for Norge enn å bruke opp varene selv. Likevel vil noen klippe eksporten vår. - For noen år siden: Drivstofforbruket til en taxisjåfør er vanligvis veldig annerledes enn for en enslig pensjonist. Den som kjører mest, og fyller når drivstoffer er på ukas dyreste time, betaler mest. Sånn er det med strøm også. De som bruker mest, og særlig på de dyreste tidspunktene, betaler mest.
  20. Det røk Frp og Sp sine argumenter, om at nødlån til Ukraina er så dyrt for oss, på en smell. Vi har det egentlig ganske fint her i landet med gullhår i det geografiske lotteriet atter en gang.
  21. Den oversetteren din må være kjøpt billig.. I Norge heter det ytringsfrihet. Siden jeg følger mye med på et land som ofte blir beskylt for mye rart, Ukraina, så vil jeg bare trekke fram at USA har falt som en stien på den skalaen, mens verdens nye frihetsforkjempende land Ukraina har ikke bare hentet inn USAs enorme forsprang, men også gått forbi USA. USA har nå mange hakk dårligere pressefrihet enn Ukraina. Land, 2026, 2025, 2024, 2023, 2022, 2021, 2020, 2019 Pressefrihet og korrupsjon er to størrelser som korrelerer. Når pressefriheten settes tilbake, så vokser korrupsjonen fram. Den korrelasjonen er også tydelig i begge landene:
  22. Gleder meg til flere overskrifter om den karen.
  23. Dagbladet: Jordskjelvene i Venezuela: - Et hardt slag Dagbladet: En enorm tragedie NRK: USA lover 150 millioner dollar til Venezuela (ca 15% av verdien til oljetankeren Trump stjal fra Venezuela) NRK: Dødstallet stiger til 188 _______________________________________ Jeg er redd det lave dødstallet bare betyr at det ligger stor mengder døde i ruiner og at de ikke har ressurser til å få disse fram. Været i Caracas de nærmeste dagene er opp til 27 grader på dagtid og ned mot 18 på natta. Det tror jeg er bra. Dvs. det går an å sove utendørs og det er helt greie temperaturer til å hverken ha varme, AC eller tak over hodet. Så og si ingen nedbør den nærmeste uka er også bra for leting og utendørs overnatting.
×
×
  • Opprett ny...