Gå til innhold

bzzlink

Medlemmer
  • Innlegg

    4 446
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om bzzlink

  • Bursdag 05. sep. 1977

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

10 276 profilvisninger

bzzlink sine prestasjoner

4,8k

Nettsamfunnsomdømme

  1. bzzlink

    Elbil-tråden

    Vi er totalt avhengige av produksjonskapasiteten og kunnskapen til Kina, å late som noe annet blir for dumt. Tollmurer er noe av det værste man kan gjøre for verdensøkonomien. Enten kjører man nulltoleransesanksjoner eller så lar man være
  2. bzzlink

    Elbil-tråden

    Husk atomprøvesprengningene til Frankrike nå da. Eller det er kanskje lenge nok siden?
  3. bzzlink

    Elbil-tråden

    Hvorfor? Vi har da ikke noe bilproduksjon vi trenger å beskytte
  4. bzzlink

    Elbil-tråden

    Kanskje mer rettferdig å sammenligne med TM3? Det er solgt dobbelt så mange Tesla Model 3 som ev3 hittil i år.
  5. bzzlink

    Tesla - kaféen

    Bilen min filmet noen som kjørte av sidespeilet til kompisen min sin BMW: Han var ganske glad han sto parkert bak meg, for det speilet var ikke gratis. Motparten blånekta helt til han fikk oversendt videoen
  6. bzzlink

    Tesla - kaféen

    Det korte svaret her er at du må oppklare saken selv, i hvert fall basert på erfaring med mitt forsikringselskap. Bilen min ble påkjørt av en 13-åring og lillebroren hans i en Golf III mens vi sto parkert. Selv om det ble politisak, og politet fikk stoppet den skyldige og fraktet de hjem til foreldre etc. Så var det fortsatt opp til meg å bevise skyld i forsikringssaken med et vitne og hans videoopptak av hendelsen før motpartens forsikringsselskap tok på seg skylden. Alt motparten trengte å gjøre for å gjøre livet surt for meg var å ikke svare på noen henvendelser fra eget forsikringsselskap. (Det var ingen i motpartens familie som snakket norsk virket det som når jeg forsøkte å få de i tale. Så hvordan de hadde klart å tegne forsikringen i utgangspunktet var et mysterium)
  7. Etter å ha stått ved siden av en kompis som har sveisa ramma på en Defender, så kan du forvente at du finner mye mer rust når du begynner å demontere. Hvis du setter en eller annen verdi på arbeidstimene, så er det nok billigere å kaste bilen og kjøpe seg en 2026 modell. Men ser det finne en god del ramme-reparasjonskit til bilen din, og det er veien å gå om du skal gjøre det selv. https://diy4x4parts.com/en/shop/nissan/navara-d40/nissan-navara-d40-4-doors-frame-repair-new-frame/
  8. Ja ja man kan jo ikke nitpicke for mye da, brukte bare vanlig chat gpt. Så paragraf 7-2 underpunkt 4 Men essensen er akkurat det samme. Hvis du noen gang har sveiset en svært rusten bærende ramme, så vet du at når man må kappe vekk og bytte ut deler av den, så man måle og rette den igjen både horisontalt og vertikalt. Med mindre man har jig som holder den helt konstant gjennom reparasjonene.
  9. Nei du kan ikke gjøre dette selv. Hvorfor ikke? I verkstedforskriften (§ 3, lovdata) står det at arbeid på kjøretøyets bærende konstruksjon er godkjenningspliktig arbeid. Det betyr at det kun kan utføres av et verksted som er godkjent av Statens vegvesen for slikt arbeid. Rammen regnes alltid som en del av den bærende konstruksjonen. I kjøretøyforskriften (§ 7-2 og § 7-4, lovdata) står det dessuten at reparasjoner etter omfattende skade på ramme/understell må dokumenteres og gjøres etter produsentens anvisninger eller etter anerkjent faglig metode. Dette er et krav du som privatperson normalt ikke kan oppfylle. Hva kan man gjøre selv? Mindre ting som ikke berører bærende konstruksjon (f.eks. eksos, skjermer, små fester) kan du lovlig sveise selv. Så snart du rører ramme, gulv, vanger, støtdempingsfester eller andre bærende deler, er det lovpålagt å bruke et godkjent verksted.
  10. bzzlink

    Elbil-tråden

    Har hatt et par Saab'er (900 og 9-3) og nightpanel er sinnsykt digg når man kjører på mørk veg! Savner det. Savner Saab, synd at de ikke overlevde.
  11. bzzlink

    Elbil-tråden

    Jeg tror (håper) også at det går mot mindre skjermer etterhvert. Så kan man heller fokusere på en underholdningskjerm som kommer frem når man trenger det. Skjermen i min modell Y er større enn den trenger å være strengt tatt. halve skjermen er bare tulle info som jeg ikke trenger. Men når jeg skal se på Netflix så er skjermstørrelsen fin. Tesla er vel de som har minst knapper, men det er ikke noe spesielt jeg savner for å være ærlig. Skal sies at jeg har modellen med både girspak og blinkspak. Innstillinger av andre ting gjør jeg aldri, siden det følger profilen min, så trenger ikke fysiske knapper for det. Seteinnstillinger, rattvarme, setevarme, speilinnstillinger, klimainnstillinger, kartinnstillinger, kjøremodusinnstillinger, lydinnstillinger følger jo profilen. Så er ikke mye jeg trykker på i bilen til daglig.
  12. Samme med å kjøpe seg en Volvo XC60 til godt over millionen. Og det er skrapa for utstyr og minste motor. Ser ikke helt for meg at det er lett å selge denne for 950.000 etter 2 år...
  13. Gamle (>5 år) rene fossilbiler holder seg nok bra i pris. Hybridene fra siste 5 år er jeg mer usikker på om holder seg godt. 2025 modeller av fossilhybrider klarer jeg ikke helt å se at kommer til å holde seg bra. Til det er de for dyre i forhold til bruksverdien tror jeg. Spesialbiler til over millionen som Landcruiser, AMG og M modeller osv. kan nok ha et marked. Men hvis du kjøper deg en BMW 225 til 750.000,- i morra, så ser jeg for meg at du får et bratt verditap? https://configure.bmw.no/no_NO/configure/U06/21EA/FKGNL,P0668,S01CB,S01DF,S01LS,S0230,S02PA,S02TF,S02VB,S02VC,S0302,S03MC,S0428,S0478,S0494,S04GN,S04T2,S04U8,S04U9,S0548,S05AV,S05DM,S0654,S06AE,S06AF,S06PA,S06S4,S0842,S0885,S08KA,S08R3,S08R9,S08TF,S08WN/SE000034
  14. Det er utrolig viktig å aldri, aldri overlevere kjøretøyet før pengene er på konto. Og det betyr egen konto! Ikke bruktbilforhandlerens, Ikke papirer som beviser at de er på vei etc. https://www.motor.no/aktuelt/bileiere-er-svindlet-for-minst-64-millioner-kr/254464 For å sikre seg må man enten ha kontroll på alle nøkler til kjøretøyet, eller ha bilen registrert i sitt navn. Mister man kontrollen over begge de to tingene, så står man med lua i hånda og ber om å få pengene sine. Og man er ikke dekket av noe. Dersom det er en moderne bil man selger, så skal man være litt obs. For jeg tror man kan få overført "nøklene" til en Tesla f.eks. til seg selv kun ved å vise til at bilen står i ens navn i vognkortet.
  15. Hei,

    Hvordan koblet du denne på din sykkel?

    image.thumb.png.8d0f2d6568a19cbbc417ad4748b6e73d.png

    1. Vis tidligere kommentarer  2 andre
    2. Hanhijnn

      Hanhijnn

      Takker! 👍

    3. Hanhijnn

      Hanhijnn

      Hei igjen,

      Et lite spørsmål bare.

      Vet du om denne uniten sender ut lyd via aux dersom den er koblet til Android Auto på telefonen?

    4. bzzlink

      bzzlink

      Vet ikke. Jeg har kun koblet  hjelmheadsettet med telefonen. Ikke direkte med enheten.

      Får all lyd i hjelmen på den måten.

×
×
  • Opprett ny...