Gå til innhold

FrihetensRegn

Medlemmer
  • Innlegg

    10 643
  • Ble med

  • Dager vunnet

    2

FrihetensRegn vant dagen sist 11. juli 2016

FrihetensRegn hadde mest likt innhold!

4 følgere

Profile Information

  • Kjønn
    Ikke oppgitt

Nylige profilbesøk

34 944 profilvisninger

FrihetensRegn sine prestasjoner

9,2k

Nettsamfunnsomdømme

2

Hjelpsomme svar

  1. Iran påstår at de har evakuert fasilitetene og tatt ut anriket materiale. Skal man være helt sikker på at man stopper Iran fra å utvikle en bombe så må man inn med bakkestyrker og fjerne regimet, noe Trump sier at han ikke vil gjøre. Og om Iran noen gang skal få en grunn til å utvikle en atombombe, så er det jo nå.
  2. Bombefly på vei til Guam og andre steder innen rekkevidde fra Iran. De trenger kanskje så mange som 30 bomber på samme sted for å nå dypt nok til å knuse atomkraftverkene. Om Iran stenger Hormuz stredet vil oljeprisen gå opp til 150-200 dollar fatet og bensin over 30 kr literen.
  3. Amerikansk etterretning påstår at Iran er minst tre år fra å kunne lage en atombombe. Og så vil det ta flere år etter det igjen å designe et stridshode som kan festes på en rakett. Dagens situasjon handler først og fremst om å få til en regimeendring. Amerikanske hangarskip og mange jager og bombefly er på vei fra USA til Europa og skal så mest sannsynlig videre til Midtøsten. Det er klart at USA kommer til å prøve å kvitte seg med regimet og atomprogrammet, men dette krever bakkestyrker. Det er for mange krefter som ønsker å bli kvitt regimet i Teheran: USA, Israel, Saudi Arabia og deres arabiske naboland, Tyrkia og andre NATO land og deler av Europa, spesielt UK men også innad i EU og i Tyskland der man gjør seg enig i omtrent alt Israel gjør. Full krig mot Iran fra Israel og USAs side snart. Forhåpentligvis uten NATO og Norges innblanding.
  4. Det er vel et spesialtilfelle hos VW, de fleste biler med kjede går vel ganske fint uten bekymring i minst 200 000 km. Men om man først skal bytte kjede, så er vel det en god del dyrere enn bytte av reim? Jeg tror en god del eldre biler heller blir vraket enn å bytte deler om det blir mye arbeid. Flere av verkstedene i mitt område har nå arbeidstimer til over 1500 kr. Jeg fikk et prisoverslag fra ett verksted på 3600 kr for vanlig bytte av motorolje og oljefilter på en vanlig personbil.
  5. Jeg prøvde å gå fra Windows 10 til Linux (Zorin, en Ubuntu distro) og for gaming var det en håpløs affære. Jeg prøvde forskjellige drivere, jeg prøvde forskjellige versjoner av Proton via Steam, jeg prøvde Wine, Lutris, Bottles og brukte mye kommandolinje og forum uten hell. Spillene var sirup-trege, krasjet ofte eller startet ikke. Så bet jeg i det sure eplet og havnet på Windows 11 og alt fungerte rett ut av boksen. Jeg ønsker at Linux skal fungere, men det er ikke så lett.
  6. Ford bruker i flere av sine modeller en registerreim som bader i olje og som må byttes regelmessig for å unngå motorhavari. Det er bedre å skaffe seg en bil med kjede som er nærmest vedlikeholdsfritt. Eldre biler må man beregne litt feil på, men selger har opplysningsplikt, noe som ser ut til å være overholdt i dette tilfellet. Man kan klage og krangle på en bil man har kjøpt til prisen av en vrakpant og sikkert mindre, men det er ikke verdt tid og penger.
  7. Selv ikke sosialister er enige i hva sosialisme er. Men i historiebøkene finner vi mange eksempler på forsøk på å sette det til verks i flere lands samfunn, ofte med katastrofale utfall. Da kommer ofte sosialistene og hevder at "jamenn... jamenn... det var ikke ekte sosialisme!" Som oftest finner man noen fellesnevnere på et sosialistisk samfunn: * Stor stat med mye byråkrati, reguleringer og lite frihet *Høye skatter, avgifter, moms, gebyr etc *Lavere levestandard enn kapitalistiske land Og nei, Norge er ikke sosialistisk, det er et sosialdemokratisk, kapitalistisk land med en nordisk velferdsmodell som bare har vært mulig med mange sterke private aktører, og i Norge også petroleum. Eksempler på forsøk på sosialisme er DDR, Cuba og i nyere tid, Venezuela. Vi er heldigvis ikke der. Jeg er glad for at Norge er et relativt fritt og kapitalistisk land, men vi har fortsatt en del mer frihet vi kan skaffe oss om vi vil.
  8. En måte å gjøre det på er å gjøre som i Sveits og Nederland, der alle får det "gratis" slik som i Norge, men man lar mye av arbeidet bli utført på oppdrag gjennom private aktører. Dermed er alle dekket og man får ned køene. Jeg må i Norge betale for deler av kroppen min gjennom egen lomme i dag via private, og det går strålende. Jeg snakker om tenner og øyne, tannlege og optiker. Det eneste negative er når man har dårlig økonomi og man får store regninger på en gang.
  9. Nei, de dekker også annen infrastruktur, som for eksempel trikk, bybane, sykkelvei etc der bompenger forvaltes av lokale myndigheter. For eksempel kan ikke jeg kjøre fra der jeg bor, ca. en halvtime utenfor Bergen i en nabokomunne, uten å kjøre igjennom Bergen og betale for bompenger for bybanen, fordi veiene er lagt innom Bergen. Motorveien er betalt ned for lengst, men politikere elsker å komme opp med nye måter å ta betalt for. Og så hopper du galant over all den verdiskapningen veier tilfører samfunnet. Sperr alle veier i Norge i ett år og la oss se hva som skjer med norsk økonomi. Det er også en del bevegelsesfrihet biler gir oss som ikke kan måles i penger.
  10. Hæ? Det er som å si "gratis skatt". Tror Marxister at alt er gratis? Penger er gratis, skatt er gratis, alt som eksisterer er gratis og penger vokser på trær. Ja, flere og flere i arbeiderklassen og middelklassen vurderer å stemme FrP. Er det fordi, slik du prøver å insinuere, at de som stemmer FrP er dumme? Eller kan det være at de skjønner at det er bedre måter å drive landet på der man kanskje kan kutte i offentlig sløsing samt kutte ut mange unødvendige skatter, avgifter, moms og gebyr. I et oljeland som Norge trenger vi hverken avgifter eller moms på drivstoff eller strøm. Det trenger ikke være subsidiært, men tas gjennom statsbudsjettet. Dagens statsbudsjett er på ca. 2 000 mrd kroner. Hvert år. Det er ikke så vanskelig å finne plasser man kan utføre kutt for å få mindre skatter og avgifter samtidig som man pusser opp veiene. 2 000 mrd. hvert år er ca. 1 million kroner hvert år på de ca. 2 millioner nordmenn som jobber i privat sektor. Ja takk til saftige kutt i både offentlig sløsing og skatter og avgifter! Vel, slik jeg forstår mange av de som stemmer FrP, så vil de gjerne ha veier og annen infrastruktur, men istedenfor å føre finansieringen gjennom et seigt byråkrati, så ønsker de å få det over på statsbudsjettet slik de gjør i mange andre land. Egentlig burde all infrastruktur og tilhørende finansiering føres via statsbudsjettet. For eksempel bompenger, men også avgifter på bil, drivstoff, kommunale avgifter, nettleie på strøm og mye andre avgifter og gebyrer som skal gå til å bygge landet. Mye av dette kan gjøres av private på private oppdrag. Om Rema ønsker at det skal være snøfritt på deres parkeringsplass, er det strengt tatt de selv som må ordne på det. Vi kan ikke forvente at det offentlige skal ordne alt. Det finnes mange andre måter å kutte i offentlig sløsing enn å kutte i infrastruktur og vedlikehold. Det er forresten kommunens ansvar å prioritere hva de bruker pengene på, og da kan jeg jo nevne som et eksempel at MDG da de styrte Oslo kommune valgte å prioritere snømåking av sykkelveger som nesten ingen bruker om vinteren, mens mange fortau ble nedsnødd slik at gamle damer i gåstol måtte kave seg igjennom tung snø. Her kan man heller kutte all pengebruk på sykkelvei og bruke det på vei og gangfelt. Eller man kan ha begge deler. Rom for folk, bil, syklende, trikk og buss. La folk få friheten til å velge selv hvordan de ønsker å reise. Betale for å bruke vei, eller annen infrastruktur som jernbane og trikk, er noe som alle må betale for. Vi kan gjerne gjøre som Italia og Japan, der store deler av jernbanen er privatisert der tog og skinner bygges, driftes og vedlikeholdes av private. Da blir noen av inntektene tatt via billetten, eller bompenger om det er en privat vei. Er det derimot offentlig infrastruktur, er det ingen poeng i å ta bompenger, da det kan tas via statsbudsjettet slik som jernbanen og man slipper byråkratiet. Det er mest sannsynlig billigere å ta alt gjennom staten enn å ha et par dusin forskjellige måter å betale for offentlig forbruk. Tenk om man hadde en bomstasjon foran hvert klasserom, foran hvert sykehus og legekontor, og foran hvert fortau. Et unødvendig byråkratisk rot som alt kan tas over statsbudsjettet. Ingen tror at det er gratis, men det er ingen vits i å ta innbetaling på så mange forskjellige måter. Og moms på snus? Vi trenger ikke moms på noe, det er bare nok en måte å ta inn skatt på. De fleste FrP velgere vil ha lavere skatter og mindre offentlig sløsing. Det er mange måter å gjøre dette på, uten å kutte i forsvar, veibygging eller helse. Man kan for eksempel kutte i antall lederstillinger i det offentlige, legge ned fylkeskommunen, legge ned noen etater og institutt. Hele det norske byråkratiet kan reduseres med over 50% og nordmenn flest vil neppe merke noe til det. Det tror jeg ingen ønsker. Faktisk burde det være flere ting som IKKE er gratis, men som man betaler for selv, gjennom private aktører. Så la gjerne utdanning, helse og kanskje til og med vei bli privatisert slik at brukerne betaler. Men det beste er om den viktigste infrastrukturen som vei og jernbane, samt militæret, politiet, rettsvesenet og andre kritiske samfunnsinstitusjoner fortsetter å være statsfinansiert. Her har FrP mange gode ideer om hva som kan privatiseres og hva som skal tas via staten. Jeg tror vi kan konkludere med at ditt forsøk på å latterliggjøre mange hundre tusen voksne stemmeberettigede nordmenn som vurderer å stemme FrP falt ganske hardt. Et realt mageplask.
  11. La de få sloss, bare ikke innvolver oss. Arabere, jøder og persere har hatet og kjempet mot hverandre i tusener av år, og om de ønsker å utslette hverandre så hver så god, men bare ikke kom til Europa som flyktning eller be oss om skattepenger på noen som helst måte slik Ukraina gjør.
  12. Det er dessverre mye penger involvert i å lage woke spill, for eksempel statsstøtte til spill som Dustborn, som ingen gidder å kjøpe om ikke man er veldig opptatt av politiske signaler og DEI. Det er også enkelte mektige, mørke krefter som jobber bak scenen innenfra der målet er en sakte men sikker degenerering og splittelse i kultursamfunnet, der mye penger sprøytes inn i media som et effektivt verktøy for å forsøple unges sinn. Blackrock, Blackstone, Vanguard, Goldman Sachs, Capital Group Companies etc som ikke bare har et formål med å tjene penger, men å spre sine politiske budskap. Akkurat som Georg Soros som finansielt støtter Antifa og andre terrorgrupper. Kan man ikke overbevise verden om at Marxismen er løsningen politisk og økonomisk, så sprer man det kulturelt. Utenfra har man kinesiske selskaper som TikTok og Tencent som styres indirekte fra kommunistene i Beijing som gjør mye av det samme.
  13. Ingen bryr seg om hovedkarakteren er mann eller kvinne så lenge spillet er bra og man ikke føler at mye av hovedfokuset med spillet er hovedkarakteres identitet som kjønn, seksualitet, politisk ståsted etc. Tomb Raider har for eksempel gjort det bra, selv om enkelte SJWs klager seg over at hun kan bli fremstilt for seksualiserende. Ingen har heller problemer med The Witcher at serien introduserer en kvinnelig heks som hovedkarakter. Det folk derimot kan ha problemer med, er om det blir gjort overdrevent mye fokus på at hun er kvinne, spesielt en sterk kvinne. Enkelte serier, filmer og spill har en tendens til å understreke at den kvinnelige rollen i deres produkt er en overdrevent viljesterk jente/kvinne, ofte fysisk sterk også, som kaster 150 kg menn veggimellom, selv om kvinner som oftest er mye svakere enn menn. Dette er et typisk "girl boss" fenomen, som bare er latterlig og slitsomt å se på. "Vi forstår det; hun er en kvinne og hun er sterk, når blir forresten historien og handlingen bra?" Eller når en tradisjonelt maskulin rolle skal byttes ut med det motsatte bare for å score noen bille poeng blant SJWs. Det blir ofte ganske dårlige resultater. For eksempel The Incredible Hulk. Kommer det en kvinnelig James Bond, blir det også mest sannsynlig middelmådige greier, da fokuset ikke er en god kvinnelig spion, men et forsøk på å bytte kjønn for å understreke at også kvinner kan få dette til, heia likestilling! -.- Når fokuset er på å lage noe bra: det blir ofte bra. Når fokuset er å krysse av DEI punkt: det blir ofte dårlig.
  14. Woke er definitivt en del av problemet. Når politisk korrekte spilljournalister eller mediehus gir elendige spill de samme eller svært like karakterene som de gir noen av de beste spillene noen sinne, så flykter stadig flere over til youtubere som Asmongold. Det er ikke subjektivt om Concord eller Dustborn er dårligere enn Black Myth: Wukong. Det er fakta. Når folk flest har inntrykk av at Concord er et 2/10 spill men så gir journalistene 3/5 (Eurogamer) eller 7/10 (IGN), så er det klart et skille der som ofte bunner i journalistenes politikk og bias. Både spillutviklere og spilljournalister er en del av den samme industrien der det å være politisk korrekt er et must om ikke man vil begå karriereselvmord. Dustborn, et ekstremt politisk, woke og elendig spill laget av norske utviklere med statsstøtte, ble latterliggjort av spillere og youtubere men hva ga journalistene? IGN ga 7/10. Burde vært 1.5/10 om man reflekterer gamere. Igjen, dette er ikke subjektivt, dette er hva de aller fleste som har giddet å gi spillet en sjanse sier om spillet (utenom journalister). Black Myth: Wukong, et av de beste spillene på flere år, fikk av Eurogamer en score på 3/5. Samme score de ga et av de dårligste spillene, Concord. Black Myth: Wukong hadde på topp mange millioner aktive spillere på Steam. Black Myth ble elsket av spillerne blant annet fordi det var et svært godt spill, men også fordi det manglet politikk og woke elementer som reflekterer et vestlig syn på DEI der man er opptatt av mangfold og inkludering, gjerne med et politisk budskap og en "girl-boss" bare for å toppe det hele. Dette ideologiske søppelet finnes det ikke av i dette spillet, mye takket være at utviklerne ikke er vestlige men kinesiske. Det er et skikkelig "escapism", der man slipper å minnes om å være politisk korrekt. Concord fikk forresten aldri mer enn 700 spillere samtidig på Steam. Spilljournalister er som alle journalister, opptatt av å være politisk korrekt som reflekteres av deres personlige overbevisning, samt det som er populært og akseptabelt i deres omgangskrets. En sosialkonservativ og politisk ukorrekt journalist som vet forskjellen på gode og dårlige spill vil ikke overleve lenge i de etablerte mediene.
  15. Jeg fylte denne uken 700 liter 98 oktan til hageutstyr (80 liter fordelt på fire 20 liters kanner), båt (540 liter) og vannscooter (80 liter). Alternativt måtte jeg fylt 95 med e10 og så kjøpt inn mange liter med dyr "miljøbensin" på butikk for å rense og lagre til høsten slik at ikke etanolen tærer på forgassere, slanger, luftfilter etc. når det skal lagres. Etanol er et dårlig alternativ for alle parter, det er dårlig for motor og det er dårlig for miljøet. All etanol burde fjernes fra alt drivstoff. Bare symbolpolitikk.
×
×
  • Opprett ny...