Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 11/03/20 in all areas

  1. 17 points
    BadCat virker som et asshole lmao. Han sentrerer alt han sier basert på hans egen bruk, som er streaming. Det betyr han bruker veldig lite bitrate og belager seg direkte på hvor god hardware-encoderen til kortene er. Du vil ta opp i 24mbps, og vil ikke ha noen problemer. Det vil se ganske knall ut. Hvis du skal laste opp til youtube eller noe så kan det være greit med mer bitrate evt om du ikke vil ha noen slags artifacting i de områdene hvor farger er veldig like (slik som i skygger, gress som er langt unna i Fortnite feks) og encodered har trøbbel med å tyde ut hva det er med "så lite" bitrate. Sist jeg sjekket så var AMD ganske noe dårligere og når Nvidia annonserte sine 20-serie kort forbedret de hardware encoderen sin ved bruk av tensor kjernene og har hatt et godt forsprang på streaming og de som vil ta opp på maskinene sine, over AMD. Bare se på den posten hvor jeg skrev at AMD var likt som Fast-Medium, og fikk BadCat til å poste eksempler over akkurat hva kvaliteten er. Det er ganske informativt, bare vær obs på at de fleste som snakker om encoder kvalitet osv snakker om det ang streaming som regel, og rundt 4000 til 8000 bitrate. Offisielt er Twitch kun opptil 6000 bitrate uansett resolution mens partnere som har garantert transcoding kan dra den opp til 8000. På YouTube er det en helt annen ball og der kan du kjøre over 1440p 60fps med 18000 bitrate. Det har teknisk sett ikke mye å si når fokuset ditt er gaming og ikke streaming/content creation. Men om du tenker å streame eller ta opp i tillegg til gamingen så er Nvidia så langt det beste valget. Det er derfor folk er så interessert i at AMD kommer på banen med 6800XT og 6800, så vi får bedre funksjoner fra begge sider pga konkurranse og evt bedre priser.
  2. 16 points
    BadCat snakker om å bruke grafikkortet til såkalt video encoding. Kort fortalt er dette en prosess som komprimerer digital video fra originalformatet til noe som er lettere å håndtere og distribuere, f eks over internett. Dette gjøres hovedsaklig på to måter - Software encoding eller hardware encoding. Software encoding kjøres på CPU som et hvilket som helst annet program, men kan fort bli veldig kraftkrevende hvis man komprimerer video av høy(ish) kvalitet. Hardware encoding kjøres via spesielt tilpasset hardware, enten ett eget ekspansjonskort eller via grafikkortet, og tar det meste av belastningen bort fra CPU slik at den kan brukes til andre ting. Dette er blant annet fordelaktig ved streaming (noe BadCat driver med), siden CPU kan levere best mulig (spill)ytelse istedenfor å drukne i videokomprimeringsarbeid. Så det BadCat egentlig sier er "AMD-kort passer ikke til mitt personlige bruksmønster, siden hardware encoding-ytelsen ikke tilfredsstiller de kravene jeg har," og glemmer (eller ignorerer bevisst) at ikke alle har de samme behovene. TL;DR: Hvis du driver mye med video encoding og/eller streaming eller lignende, så henger AMD en del etter i forhold til Nvidia og du bør tenke deg om to ganger før du velger. Hvis du ikke driver med sånt og bare vil spille, så kan du glatt ignorere kommentaren til BadCat.
  3. 13 points
    Er det noen som Marinen IKKE har prøvd å skyve ansvaret for kollisjonen over på nå? Fedje sjøtrafikksentral: ✔️ Tankskipet Sola: ✔️ DNV GL: ✔️ Ta ansvar selv? 🙈🙉🙊
  4. 11 points
    Så en marinefregatt, en av de mest manøvrerbare fartøyene som finnes, utøver "silent operation" med 7 besetningsmedlemmer på brua, inkludert folk under opplæring (hvis tidligere uttalelser stemmer) prestererer å kjøre inn i et tankskip - og så skylder de på de som godkjent fregatten? https://www.dn.no/innenriks/forsvaret-krever-15-milliarder-fra-dnv-gl-etter-helge-ingstad-ulykken/2-1-905271 Mangler jo bare at de saksøker eierne av tankskipet også for å oppholde seg der fregatten (vill)kjørte. Og havet for å være vått. Nå er ikke jeg sjøkyndig, og nærmeste storvann er badekaret, men såvidt jeg vet så er et tankskip vesentlig større enn en fregatt, så hva med de som burde ha klart å se dette store skipet før kollisjonen var et faktum? Denne farsen begynner å minne meg om Speed 2: Cruise Control...
  5. 10 points
    Flott initaiativ! Gi lyd når du får svar. Så verdiskapningen blir ikke igjen i Alta når gravefirma A graver for Tesla i tillegg til å grave for Alta kraftlag? Det eneste som skjer ved å være vanskelige med Tesla er at gravefirma A bare for grave til de 2 stolpene Alta kraftlag ville bygge, ikke de 8-12 som Tesla ville bygge. Den omsetningen og verdien forsvinner ut av kommunen til fordel for mer sammarbeidsvillige nabokommuner som faktisk ønsker denne byggeaktiviteten i sin kommune og markedet for tjenster rundt laderne som vil vare i år etter år. Det er sikkert en del ande kommuner som himler med øynene over hvor vanskelige de er i Alta og skjønner at Alta fremstår som næringsfiendtlig og skremmer aktivitet unna fra sin kommune. Jeg bor i Tromsø og har fulgt i historietimen om hvordan Tromsø har vokst mye mer enn f.eks Harstad og Narvik fordi vi fikk meteorologisk institutt, nordlysforskning, universitetet og regionsykehuset hit. Og i senere tid en del andre ting som Polarforskningsinstituttet og mye annet i kraft av å være den største byen i regionen. Hadde f.eks Harstad fått universitetet for 50 år siden så ville befolkningsutviklinga fordelt seg ganske annerledes. Harstad, Narvik og Bodø er fremdeles litt bitre på alt som Tromsø har fått som følgekonsekvens av hvor blant annet universitetet ble etablert. Poenget er at Alta kan vokse mer ved å tiltrekke seg aktivitet til kommunen. Det skaper arbeidsplasser som igjen gir ringvirkniner. Det er bare et velment råd å ønske at Alta tiltrekker seg næringsviksomhet i stedet for å skremme de bort. 2 Alta kraftlag-ladere 2 Alta kraftlag-ladere + 6 Tesla-ladere 2 Alta kraftlag-ladere + 8-12 Tesla-ladere Det skal trengs skremmende lite logikk til for å skjønne hvilket alternativ som gir mest aktivitet i kommunen. Da er det ennå mer skremmende at Alta kommune ikke klarer å skjønne logikk på dette nivået.
  6. 10 points
  7. 9 points
    Presidentvalget 2020 I år kjører vi egen tråd for valgnatten, og vi oppdaterer tallene etterhvert som natten går. Presidentvalget 2020 blir av mange skildret som et skjebnevalg for USA, i større grad enn tidligere valg. Kommer Trump til å få 4 nye år i det hvite hus, eller vil tidligere visepresident Biden ta over roret til USA? Kommer vi til å vite et resultat i løpet av natten, eller vil det dra ut i tid de neste ukene? De første resultatene ventes ved midnatt, og vi håper at dere følger oss. Det er ellers ikke for sent å komme med sin spådom for valget her: Du kan også følge valget her, direkte: VG: https://direkte.vg.no/presidentvalget-2020?wide=&utm_source=vgfront&utm_content=row-1 NRK: https://www.nrk.no/video/presidentvalget-i-usa---se-nrks-sendinger_e9429aef-8220-4ff2-a070-b82ad159862d TV2: https://www.tv2.no/v/1153546/ Dagbladet: https://www.dagbladet.no/video/se-na-hvem-blir-usas-neste-president/y1L5JT7M Godt valg!
  8. 9 points
    Det punktet er ikke glemt. Det står øverst. Å sette absurd urimelige krav er i praksis å skremme bort aktivitet fra kommunen. Det kan sikkert dras noen paralleller til andre ting også. F.eks hvis en kommunalt ansatt som også driver en møbelbutikk og bransjeforening for møbelbutikker, får nyss i om at Ikea ønsker å etablere seg i kommunen, så kan vedkommende for eksempel kreve at Ikea tar inn møbler fra alle møbelmerker for å unngå "monopolistiske tilstander" eller "fordi de ikke bidrar til idrettslag eller noe som helst i kommunen" eller andre syltynne argumenter der de bakenforliggende motivene skinner tvers igjennom. Eller sagt på en annen måte: En god langefinger til Ikea fordi man ikke ønsker sunn konkurranse. Da sitter man kanskje litt for godt i det med alt for mange hatter. Det er fint at sånne tilstander i det offentlige kommer fram i lyset så trollene sprekker. Jeg har forresten ingenting å hente på en personlig diskusjon på epost med Østlyngen. Han leser nok tråden her på forumet, med eller uten psaudonym brukerkonto. Det som derimot hadde vært mer konstruktivt er å ta det opp i media og gi offisielle innsigelser mot Alta kommunes saksbehandlig. Det førstnevnte har andre gjort allerede og det er fint. Aner ikke om noen har sendt inn offisiell klage på saksbehandlingen, men det burde i så fall være tilgjengelig i offentlige postjournaler.
  9. 9 points
    På V2 laderne deler to og to plasser på 145 kW. Altså når halvparten av plassene er opptatt kan man i teorien utnytte installasjonens fulle effekt. Så når halvparten av plassene er opptatt er det faktisk like før det begynner å bli kø.
  10. 8 points
    Problemet er om at de skulle tadd i betrakning begrensningene til PS4 kunne de ikke laget nye Ratchet and Clank etter deres visjon på spillet. De måtte fortsatt brukt de samme utbrukte triksene som jeg er ufattelig lei av å se. Trange gater som sakker deg ned, lange heisturer osv osv. Isteden så på grunn av at spillet er laget med tanke på SSD kan det lages uten komprimiss. Samme gjelder også nye Resident Evil 8. Utviklerne har sagt at de har sedd på muligheter for å få spillet på XB1/PS4, men foreløbig så er det kun planlagt til nextgen siden da kan de lage akkurat de spillet de ønsker etter deres visjon. Det gjør meg glad. Er møkka lei av å bli sakket ned i spill fordi at de er originalt utviklet til konsoller som fortsatt bruker 7 år gamle harddisk drev.
  11. 8 points
    Det finnes sikkert hundrevis av kommunale parkeringsplasser sentralt i Alta by. Tesla søkte ikke om å få disponere alle, eller om å fordele alle plassene ut til ulike aktører. Tesla søkte bare om 8-12 plasser i hele Alta kommune og søkte selvsagt kun om de plassene som var aktuelle for de. Det er ikke sånn at Alta plutselig går tom for kommunale parkeringsplasser på grunn av Tesla. Plutselig en dag søker Porsche om å bygge noen ladere et annet sted i Alta, kun for sine 800V biler Plutselig en dag søker Skoda om å bygge noen ladere et annet sted i Alta, kun for sine biler Plutselig en dag søker Grønn kontakt om å bygge noen ladere et annet sted i Alta, kun for GK sine egne ladekunder Plutselig en dag søker NEL om å bygge en hydrogenstasjon et annet sted i Alta, kun for hydrogenkunder
  12. 8 points
    For det første er det ikke kommunal grunn, men FeFo, finnmarkseiendommen, en spesiell "etat" som bare finnes i Finnmark og som skal forvalte fylkets grunn i tråd med samenes rettigheter og kultur. Noe sånt. Det er i hvert fall ikke Alta kommune som eier eiendommen, men de har reguleringsansvaret. Men reguleringer skal altså godkjennes av eier FeFo før det kan skje noe. Om jeg har forstått dette rett. For det andre så er kommuner og Fefo fri til å inngå avtaler om pris for salg og tomteleie. Det innebærer også at de er fri til å kunne avtale f.eks 0 kr, eller negativ pris for den del. De kan f.eks betale/subsidiere et foretak for å etablere seg i kommunen. Det gjøres både med private, halvoffenlige og offentlige foretak og privatpersoner. En del utkantkommuner tilbyr for eksempel gratis tomt eller gratis barnehageplass som subsidie for å få barnefamilier til å etablere seg i kommunen deres. Mener også å ha hørt om et tilfelle der kommunen betalte ned et beløp på stuidegjelda dersom ferdig studerte unge mennesker bodde og jobbet i kommunen deres i et gitt antall år. Det finnes også noen yrkes-spesifikke kommunale subsidier som gratis kommunal bolig til fastleger i utkatnkommuner. Dette er lovlig og i tråd med friheten som avtaleretten gir. Synes du slike ordninger burde vært prinsippielt avviklet? Eller kun tillatt for andre enn Tesla? "§1 Avtaleretten gjelder alle selskaper og personer i Norge, unntatt Tesla". Noe sånt? Litt sånn Trump-isk ad hock populistiske lover som i Huawei-saken. .. eller kanskje bare nøye oss med å være norsk og beholde gode prinsipper som likhet for loven.
  13. 8 points
    Tror du Tesla sender opp graveentreprenører fra Oslo til Alta med gravemaskin og folk? Det er jo hinsides inneffektivt og fordyrende. Tesla er jo tvert i mot kjent for å være effektive, kutte kostnader og bruke lokale ressurser der det er mulig og lønnsomt. De må sikkert ha opp en kar fra Oslo for å koble og sette stasjonene i drift, men det er jo bare en liten del av jobben, og slett ikke forsvarlig å bygge opp lokale ressurser med kompetanse på det, bare for ett eller noen få byggeprosjekter. På samme måte regner jeg med at Alta kraftlag bruker hovedsaklig lokale ressurser, men henter inn kompentanse fra utenfor kommunen på f.eks idriftsetting. Regner med det er første eller andre gangen de gjør en sånn jobb. Du tror Østlyngen med sine ørten habilitets-konflikter klarer å vende om hele Tesla-konsernet til å åpne opp 18 000 ladestolper verden over? Eller tror du at han skal få Tesla til å ha en egen pris- og tilgangs-modell spesielt for Alta? Begge deler er jo rimelig absurd tro på egne overtalingsevner.
  14. 8 points
    Det er islam som driver slike. At folk ikke innser det etter all terror i Europa de siste 20 år gjør meg fysisk syk. Europa sin plan om å integrere denne grusomme religionen og kulturen den bringer har feilet så jævlig at det finnes ikke ord. Den hører ikke hjemme i 2020. Jeg gikk inn på tv 2 og leste artikkelen om terroren i nice her om dagen, og da så jeg minst 30 stk hadde trykt latter emojien på saken, og alle de 30 hadde arabiske navn. Det forteller om den generelle holdningen i denne syke sekten skapt av en pedofil psykopat.
  15. 7 points
  16. 7 points
    Målingene tok aldri feil i 2016. Problemet var hvordan man leste målingene og tolket statistisk signifikans og feilmarginer. Mange antok at den som hadde størst sjanse for å vinne, kom til å vinne. Det å trille en terning og mene at det er størst sannsynlighet for at den triller et tall mellom 1 og 5, gjør det ikke til en "fake dice" dersom den en gang lander på 6. Så tåpelig er forsøkene på å avskrive meningsmålinger.
  17. 7 points
    De får jo tildelt arealet på markedsmessige vilkår. Tesla er villige til å betale 0 kr, Alta er villige til å akseptere 0 kr. Så da blir de enige om 0 kr.
  18. 7 points
    Tesla har aldri vært i nærheten av 60% av verken andelen elbiler på vei eller elbilsalget totalt. I 2013 solgte de 1988 av et totalt elbilsalg på 7882 elbiler. I 2014 solgte de 4045 elbiler av et totalt salg på 18094 elbiler. I 2015 solgte de 4039 elbiler av et totalt salg på 25788. Ser man på Model 3 toppen, 2019, så solgte de 18830 elbiler av et totalt salg på 60345 elbiler. Det er den høyeste andelen av salget de har hatt, med 31%.
  19. 7 points
    Ytterlige innstramminger kommer senere denne uken!!
  20. 7 points
    Kommunen har prioritert ladeplasser som alle kan bruke. Alta kraftlag fikk 100% uttelling på søknaden sin og fikk bygge akkurat så mange ladere de ønsket. Tesla ble forskjellsbehandlet og fikk bare bygge en brøkdel av det de hadde søkt om. Markedsmessige vilkår er den avtalen de fikk med kommunen. Det er kommunen som styrer markedet på de kommunale eiendommene der og de som behandlet og vedtok sånn det ble. Tesla har ingen myndighet i så måte og har bare føyd seg nøyaktig etter det Alta kommune bestemte.
  21. 7 points
    Å kreve at Tesla endrer forretningsmodellen sin for at de skal få tillatelse til å sette opp superladere der, kan sammenlignes med forsøk på utpressing. Et dårlig forsøk for det er selvsagt uaktuelt for Tesla å legge om forretningsmodellen på grunn av at en enkeltperson med interessekonflikter vil det sånn. Det eneste Østlyngen vil kunne oppnå med det er at Tesla etablerer ladere utenfor kommunen hans i stedet for. Ikea-eksemplet er da vel ganske analogt? Ikea forsøkte å etablere seg her i byen, men de etablerte møbelkjedene reagerte omtrent som Østlyngen, men det var ingen av disse Østlyngen-folkene som satt i kommunestyret. De landet på et fornuftig vedtak om å tilby en tomt. Ikke gratis, men nå var vi vel enige om at kommuner har rett til å avtale pris fritt, så om det er 0 eller X millioner er egentlig irrelevant. Mediadekning via TU og Altaposten er bra. Transparens i styre og stell er også bra, for å forebygge mot habilitetsproblemer og korrupsjon. Alta kommune har sikkert et hundretalls parkeringsplasser. Kanskje litt vanskelig å regne prosent uten et eksakt tall, men vi kan nok slå fast at 12 er langt unna 66% av hundrevis. Saken er jo at Alta kommune ikke hadde noe område spesifikt regulert til elbillading. Reguleringssaken ble initsiert av Alta kraftlag og Tesla i samarbeid (siden det blir billigere for begge å samarbeide). Alta kommune har etter litt om og men nå omregulert området fra ikke-elbillading til elbillading. Bra! selv om det ikke ble helt sånn Tesla ønsket det og heller ikke helt sånn mange-hatter-Østlyngen ønsket det.
  22. 7 points
    En ting er hva kommunen konkret vurderer i en gitt situasjon, men det du sa nei til var at kommunene skal kunne vurdere det slik at det å tildele noe areal til Tesla er til det beste for sine innbyggere. Du ønsker altså å innskrenke lokaldemokratiet. Det er ingen som påstår at kommunen har noen slags plikt å tildele areal til Tesla, selv om man syns det er det riktig at Tesla får tildelt noe areal. Så ditt forsøk på å snu på spørsmålet bommer fullstendig.
  23. 7 points
    Det finnes en rekke kommunale parkeringsplasser som ikke er åpne for alle. F.eks reservert kun døgnhvile for langtransport, reservert bevegelseshemmede, kun for utrykningskjøretøy, kun for kommunens brøytebiler osv. Kommunen har altså lovlig adgang til å kunne reservere kommunale plasser for bestemte formål, som ikke er åpent for alle. Kommunen har lovlig adgang til å bestemme innholdet i en sånn avtale, deriblant hvordan området skal reguleres.
  24. 7 points
    Hvorfor det? Andre som kjører elbil har jo bevisst valgt biler som for tiden ikke kan lade på tesla sine superladere. De kan jo ikke komme trekkende med etterpå om at "de visste ikke", eller bare være bittre og misunnelige og kreve "vi vil også ha" og synes at kommunen skal tvinge Tesla til å gi de en free ride på Teslas infrastruktur.
  25. 7 points
    I følge elkjøp så "må" de ha det slik for at de skal få bestillt inn kort. Systemet er slik sier de. Verdens dårligste unskyldning. Burde vært anmeldt for scam spør du meg...
  26. 6 points
    Enig, men når det gjelder kognitive evner ligger Trump omtrent på nivå med en middels tolvåring, og klarer ikke å nå opp til anklene hverken på Biden eller Harris.
  27. 6 points
    Håper at Biden vinner slik at vi kan si at det ihvertfall var noe bra som skjedde i 2020.
  28. 6 points
  29. 6 points
    Elbilister bidrar med mye. De redder liv og helse, og bidrar til at andre også vil kunne kjøpe seg elbil etter hvert.
  30. 6 points
    Norge, stat og kommuner har også gjort folk mye sunnere og friskere og gjort så folk lever lenger, ved å fjerne mye giftige utslipp fra landet. Vi sparer altså mye i helseutgifter. De som er tidlig ute og kjøper elbil kjøper dyre biler i forhold til de som kommer senere, da kostnadene er kraftig på vei ned. De bidrar altså til å gjøre elbiler billigere, og dermed medvirker til enda mindre giftige utslipp som både dreper og skader og ødelegger hjernene våre.
  31. 6 points
    Fordi at det er byrden samfunnet har tatt på seg for at folk skal bytte fra fossildrevne kjøretøy til elektriske.
  32. 6 points
    Belgia, det landet som er hardest rammet av pandemien i Europa akkurat nå, har begynt å fly de sykeste COVID-pasientene til Tyskland, ettersom kapasiteten på flere av landets sykehus er sprengt. Forrige uke ble 15 pasienter transportert over grensen til Tyskland med ambulanse, denne uken har man satt inn helikopter for å klare å transportere alle, ettersom turen fra Belgia til nærmeste tyske sykehus i Muenster tar tre timer med bil. Hatten av til Tyskland, som har tatt i mot pasienter fra sine hardere rammede naboland gjennom store deler av pandemien. https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-belgium-helicopter-idUSKBN27J1MQ
  33. 6 points
    Sverige meldte på pressekonferansen i dag om 31 nye døde, og 10 177 nye smittetilfeller.
  34. 6 points
    Kanskje i antall kW. Aldri i antall ladelokasjoner eller ladeplasser.
  35. 6 points
    Da er endelig mitt kort klart, har gått 2 måneder med en Gtx 960 ettersom jeg solgte min 2080ti.....
  36. 6 points
    Når regjeringen sier "tiltak" så oversetter jeg det til "anbefalinger". Det er hva det koker ned til. Anbefaliner som ingen bryr seg om og som ingen følger andre enn de av oss som allerede har praktisert disse anbefalingene siden mars.
  37. 6 points
    Slike som @Gomby som kun får nyheter fra sitt eget ekkokammer på Facebook. Helt utrolig at det er mulig å være så åndsvak at man tror tiltak ikke har hjulpet. Skulle likt å se verden uten tiltak. Da ville vi vært på minst10 mill døde hittil og verdens samfunnet ville kollapset.
  38. 6 points
    Kommunen favoriserer ingen enkeltaktør her. Både Alta kraftlag og Tesla får byggje ladestasjonar. Andre hadde sikkert òg fått lov, om dei hadde søkt, heit til det er fysisk fullt. Det som er litt merkeleg, er at Tesla ikkje får setje opp so mange dei ynskjer, når det vitterleg er plass. Medan Alta kraftlag set opp eit absolutt minimum, ynskjer Tesla å byggje nok til at det aldri vert kø. Alta kraftlag bryr seg tydelegvis ikkje, men Tesla ynskjer ikkje at sine kundar skal stå i kø. Nei, her har dei definitivt lete seg diktere av næringslivet. Det er næringslivet som har svart. Bilbransjen i Alta ynskjer ikkje elbilar med lang rekkjevidde, og vil difor avgrense ladetilbodet for slike til eit minimum. Då må folk ha to bilar, og det tener dei på. Østlyngen seier det heilt klårt: Alle som kjøper elbil her har en bil til, og det er lite snakk om rekkevidde. Det er få som spør om bilen kan kjøre til Tromsø eller Kirkenes.
  39. 6 points
    Tror du seriøst Alta by bare har offentlig parkering til 18 biler?
  40. 6 points
    Så hvis en næringsaktør vil etablere sin virksomhet på kommunal grunn så skal kommunen automatisk svare nei fordi det vil favorisere denne næringsaktøren? Hvilken næringspolitikk er det? Dette er noe Hugo Chaves eller Maduro kunne sagt.
  41. 6 points
    La meg utfordre deg litt her. Hvis tiltakene "i stor grad" er unødvendige, hvilke tiltak er likevel det, og hvorfor? Hvordan ser utviklingen i Europa ut med dine øyne? Er det uproblematisk når land som Belgia, Polen, Tsjekkia og Frankrike nærmer seg overfylte sykehus, og tallet på daglige koronadødsfall stiger mot hvem vet hvilket nivå? Hva slags vinter tror du vi vil få om myndighetene vender om, og hevder noe sånt som: "Vi tok feil, koronaviruset er ikke noe å bekymre seg for, bare lev som normalt, folkens"? Hva er "sannheten" om koronaviruset?
  42. 6 points
    Får ta det som tidsfordriv mens vi venter på slippen av betaen her i Norge. Haters gonna hate.
  43. 6 points
    Erna. Som Statsminister for en Sjøfartsnasjon kan du ikke la dette tullet fortsette. Staten må ha fullstendig mangel på gangsyn. Rydd opp, få inn kompetente krefter i Sjøforsvaret og slutt å kaste gode penger og ressurser etter dårlige.. Dette søksmålet har ingen troverdighet blant sjøkyndige
  44. 6 points
    Rart at de andre produsentene sliter med å matche dem så mange år senere om de bruker skikkelige batterier? De fleste laptopper gikk over til poseceller for mange år siden så egentlig er det vel de andre produsentene som bruker laptopbatterier nå.
  45. 6 points
    Det er ikke dyrere hos Tesla over 80%, ettersom man betaler 1,7 kr/kWh, i hvert fall i Norge. En del andre aktører tar betalt per minutt, og da bør man dra videre til neste lader ettersom effekten avtar. Og trenger man 100% er det bare å lade til 100%. Det er alltid en grei tommelfingerregel å kjøre videre når man har nok til å komme seg videre til neste planlagte eller ønskede ladestopp, men dette er spesielt viktig når det er mange som skal lade. Det gir en best mulig opplevelse for alle.
  46. 5 points
    Det planlegger jeg ikke , blir nok mest nye Flight simulator 2020 og noen eldre og nye rts,fps Har bare 3x27" 1080p 75hz skjermer og 1080p tv nå som monitorer. Driver fs2020 rundt 38-42fps nesten alt ULTRA settings 5760x1080+1920x1080 tv som surfe monitor utenom. 32gb ram i9 9900k@5.2ghz, m.2 ssd Håper å komme meg opp på iallefall 50fps+ med ALT på ULTRA,med rtx 3080. ved en senere anledning , vurderer jeg en 49" ultrawide 5760x1440 monitor eller noe rundt der .
  47. 5 points
    Greit å få med seg at 2 av ladeplassene til Ishavskraft er 22 kW semihurtigladere, så det er kun 4 ladere som er hurtigladere/lynladere. Dette er forsåvidt 2 CCS-ladere og 2 Chademo, og enda mere presist er vel at det er to ladere med 1 CCS og 1 Chademo på samme laderen. Om de kan lade 2 biler samtidig, håper jeg virkelig. Altså vil det totale tilbudet til nye elbiler med CCS maksimalt 2 plasser, der ene plassen er 150 kW lynlader og den andre 50 kW hurtiglader. Litt av en satsing altså. Hadde de nå enda hatt samme ladere som BKK, så hadde 2 biler fått ladet per stolpe, og om alle hadde vært CCS, så hadde de fremdeles fått ladet totalt 4 biler samtidig.
  48. 5 points
    Hvilke ladeplasser er det som fortrenges? Fortum vil ikke bygge ut, selv med masse subsidier, som de bevisste med å trekke seg fra anbudet og overlate til Ishavskraft. Ishavskraft har ikke gitt noe ønske om flere plasser. Ionity, BKK og andre operatører har jo heller ikke ønsket å etablere seg. Alternativet da er å si ja til det Tesla ønsker å bygge ut som vil gi bedre tilbud til alle ved at de ikke opptar plasser unødvendig hos Ishavskraft, eller at Tesla ikke bygger i det hele tatt. Ergo, Teslaladerne ville ikke fortrengt en eneste en ladeplass. De ville kun kommet i tillegg til. Igjen, det fortrenger ikke andre ladeplasser, så den kan legges død nå. Kompromisset gir altså færre ladere totalt for Alta, altså færre kunder til næringslivets tilbud. Det betyr at flere vil unngå Alta, om de ser det er kø. Altså er det kun et tap for Alta. Man kan ikke, som noen her inne hevder, (dog ikke 6RCURCGB) sette som prinsipp at Tesla må åpne for alle andre, for å få lov å etablere seg. De er en næringskunde som tilfører trafikk for sine kunder, og er villig til å investere for å gi sine egne kunder en best mulig opplevelse, et best mulig tilbud. Det vil tydeligvis ikke de andre . Om vi sier en lader koster 1 mill å sette opp, så ville altså Tesla investert 8 millioner i første omgang, med senere utvidelse på 4 millioner kroner senere. Totalt 12 millioner. Dette er penger Tesla selvsagt ønsker å bruke smartest mulig, og de prioriterer ladeplasser. Men de kunne istedet valgt å investere de pengene andre steder. Konkurrentene vil altså helst ikke bruke en krone til ladeinfrastruktur, men sette sine 12 millioner til andre investeringer. Er det da noen logikk i at Tesla ensidig skal investere, og så skal andre bilprodusenter få nyte godene av Tesla sine investeringer helt gratis? De skal hverken dele på investeringen eller drift og vedlikehold, men forvente at dems kunder skal få lade på disse plassene uten annet vederlag enn kundens dekning av ladepris? Legg og til at Tesla måtte anlagt langt flere ladere for å gi sine kunder en tilsvarende ladeopplevelse med tanke på kø. De andre fikk tilbud om å være med, men har ikke vært villige til det. Altså er de selv skyldige i å ikke bidra til god ladeopplevelse for sine kunder. Da må de selvsagt leve med det, eller begynne å investere. Selv jeg som ikke har Tesla, er faktisk veldig enige i dette rimelig selvforklarende prinsippet.
  49. 5 points
    Eksempel: Da jeg begynte å spare for 5 år siden, gikk børsen nesten ned 20% noen dager etter jeg puttet inn mine første ~20k (husker ikke helt). Hadde jeg vært heldigere med timingen hadde de pengene vært verdt mer nå. Men, siden jeg sparer jevnt og trutt, har jeg også puttet inn penger i alle "dippene" de senere årene. Og de tusenlappene her og der som kunne vært investert mer heldig, blir fort småpenger når man setter inn hver måned og får med seg en økning over flere år.
  50. 5 points
    Tesla har dei billigaste batteria i bransjen og dei mest effektive bilane med den beste akselerasjonen, so der tek du nok veldig feil. Dei brukar dessutan ikkje lommelyktbatteri. Har aldri sett ei lommelykt med 21700-celler.
×
×
  • Create New...