Gå til innhold

Kaos for USB 3.0


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres ut som en dårlig strategi for meg.

 

Utad ser det jo ikke bedre ut for Intel, når så sære interesser overskygger det å få teknologien fortest mulig ut til folket og til andre produsenter så det blir en bredt støttet standard.

 

For meg høres ikke dette ut som god PR, i alle fall.

Lenke til kommentar

hvor mange i den virkelige verden er det som får vite dette da?

det relevante er at selgeren på ekspert kan skryte av at en maskin har usb3, som er mye mer fremtidsrettet osv.

 

personlig, så synes jeg det er litt leit at de holder på slikt, men jeg bryr meg ikke så mye om denne usb3 saken.

jeg kommer helt sikkert til å benytte meg av den en gang i fremtiden, men det er antakelivis bra mange år til,

og da har jo "alle" det ;)

Lenke til kommentar

hvis du ser mitt forige innlegg, så bør du se hvordan de kan tjene på å holde på slik.

de holder tilbake spesifikasjonene i 6 mnd. så først etter 6 måneder, så kan de aktuelle produsentene

begynne å se på å implementere usb3 i produktene sine. hvis vi ser på hovedkort alene, så ser man

at det vil ta mye lengre tid før produkter fra konkurrerende selskap vil komme ut. folk vil gjerne ha

usb3 fremfor usb2, om det ikke er noe annet det står på, så dermed så vil intel selge mer.

intel har jo mye mer enn prosessorer, blandt annet brikkesett ;)

Lenke til kommentar

urk, her lukter det konkurransevridning lang vei. men siden intel nok har enda mer å si for usa sin økonomi den microsoft har så slipper dem vel unna med det...

 

eneste som mangler er at amd ruller ut usb+3.0 og gir alle som ønsker det tilgang til specs fra dag en...

 

forresten, eier intel varemerket usb?

Lenke til kommentar

Har ikke Intel nok fordeler og markedsandeler for tida?

 

Tragisk at de skal få holde på med slik misbruk av markedsmakt. Det verste er at jeg tipper det fungerer til deres fordel også.

 

Forøvrig: Betyr dette at USB 3.0 likevel ikke blir kompatibel med USB 2.0 og 1.1? PCI express er jo noe ganske annet enn USB-standarden.

 

Og hvilke eksterne enheter er det som trenger så høy båndbredde? Både skrivere, scannere, webkamera, minnekortlesere, muser, tastaturer, lydkort, minnepinner, eksterne harddisker osv har jo tilgang på mer enn nok båndbredde med USB 2.0-standarden. Jeg tør påstå at båndbredden var et langt større problem for folk flest med USB 1.1 og dermed at USB 2.0 var en svært velkommen nyhet i sin tid.

Lenke til kommentar

usb3 blir nok bakover kompatibel med tidligere usb standarder, om ikke, så er det ikke mange som ville ha hatt det.

 

grunnen til at pci express en nevnt, tror jeg er kun for en sammenlikning av teoretisk overføringshastighet, jeg kan

ikke tenke meg noe annet, spesiellt med tanke på at noen har utviklet ekstern pci express, og det var visst ganske

store kabler/plugger for det.

 

ang. båndbredde, så er det mange som bruker en eller flere usbknutepunkt (hub), også uten å vite det, og de kan oppleve

å ha for liten båndbredde.

som et eksempel, så kan jeg nevne noe en kamerat av meg opplevde.

jeg tror det var når han satte på noe musikk at det skjedde, han fikk en feilmelding om at det ikke var nok båndbredde til

webkameraet hans, som var plugget til i en usbport bakpå pcen, ved siden av usblydkort, og en usbmus.

løsningen hans ble å flytte kameraet til en usbport frampå datamaskinen.

 

så, høyere båndbredde er aktuellt.

Lenke til kommentar

USB 1.1 var utdatert før det kom. Det eneste det virket bra til var mus og tastatur.

 

USB 2.0 var en enorm oppgradering, og gjorde at man endelig kunne bruke det til eksterne harddisker, nettverkskort, videooverføring osv.

 

Som nevnt kan folk som bruker hub få problemer med for lav overføringshastighet over 2.0.

 

2.0 blir en flaskehals hvis man har f.eks SSD med overføringshastighet på over 100 MB/s.

 

Jeg synes forøvrig at det er veldig bra at USB 3.0 blir kanskje like raskt som PCI-E. Når man først skal lage en ny standard, bør man ta i litt, slik at det ikke blir utdatert med en gang (slik 1.1 var). Med veldig rask USB 3.0 vil man kanskje ha mulighet til å bruke eksterne skjermkort, noe som kan være veldig praktisk i bærbare. Tenk om man har et raskt skjermkort liggende hjemme. Dette bruker man når man skal spille (og er plugget i strøm). Når man tar med seg PCen ut, bruker man det interne skjermkortet som nesten ikke bruker strøm.

Lenke til kommentar

Jeg er overbevist om at man blåser denne saken litt opp her, man snakker om at Intel i en periode på 6 mnd vil holde specsene på standarden borte fra direkte konkurrenter? I praksis betyr nok det mest for f.eks AMD som nok ville integrert USB 3.0 i chipsettene sine, men mht hovedkort betyr det vel mindre? Jeg tipper Intel vil tilby USB 3.0 som en separat chip som HK produsentene kan bygge på hovedkortene, evnt lage PCI express versjon.

Lenke til kommentar
slikt kan jeg få allerede hvis jeg kjøper meg dockingstasjon til min bærbare pc :p

 

Dagens dockingstasjoner bruker det interne kortet til laptopen. Så nei. De viderefører kun skjermtilkoblingen via dockingporten fra laptopen.

Dette varierer fra merke til merke og dockingstasjon til dockingstasjon.

 

Regner med at han har HP eller Lenovo.

Lenke til kommentar
Jeg er overbevist om at man blåser denne saken litt opp her, man snakker om at Intel i en periode på 6 mnd vil holde specsene på standarden borte fra direkte konkurrenter? I praksis betyr nok det mest for f.eks AMD som nok ville integrert USB 3.0 i chipsettene sine, men mht hovedkort betyr det vel mindre? Jeg tipper Intel vil tilby USB 3.0 som en separat chip som HK produsentene kan bygge på hovedkortene, evnt lage PCI express versjon.

 

Personlig synes jeg ikke det er opblåsning, typisk konkuransevridning. Man bruker dominanse innen en produktgruppe for å tilegne seg "kunstige" fordeler i en annen produktgruppe. Jeg vil gå så langt som å si at det burde vært forbudt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg er overbevist om at man blåser denne saken litt opp her, man snakker om at Intel i en periode på 6 mnd vil holde specsene på standarden borte fra direkte konkurrenter? I praksis betyr nok det mest for f.eks AMD som nok ville integrert USB 3.0 i chipsettene sine, men mht hovedkort betyr det vel mindre? Jeg tipper Intel vil tilby USB 3.0 som en separat chip som HK produsentene kan bygge på hovedkortene, evnt lage PCI express versjon.

 

Personlig synes jeg ikke det er opblåsning, typisk konkuransevridning. Man bruker dominanse innen en produktgruppe for å tilegne seg "kunstige" fordeler i en annen produktgruppe. Jeg vil gå så langt som å si at det burde vært forbudt.

 

AtW

 

tror ikke dem hadde sluppet unna med det om det var ett norsk firma, men i usa har vi jo allerede sett hva slags blandet respons det har vært rundt microsoft når dem bundlet forskjellig sammen med os-et...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...