Gå til innhold

Nytt og kompakt fra Olympus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det der virker som en fantastisk deilig kombo. Lite kamera med pancakeobjektiv. Nesten så deiligt at man vurderer å bytte system.

Da er det bare å håpe at Pentax kommer med et tilsvarende kamera som kan matche pancakeobjektivene deres.

Endret av -einar-
Lenke til kommentar

Lekker kombo. Pentax har jo pancakeobjektivene, men mangler et kompakt hus til dem (nyeste k200d har jo lagt på seg litt).

 

jpsalvesen: uvisst om det er samme sensor som i E-3, men visstnok med tilsvarende fargegjengivelse, samt med forbedret dynamisk omfang i forhold til E-410. Ikke IS, men det kommer garantert i E-520 om ikke veldig lenge.

Lenke til kommentar
Jeg har fått bekreftet fra Olympus at E-420 får samme sensor og prosessor som E-3, så artikkelen blir oppdatert med dette nuh umiddelsnart.

Jeg har bursdag i april.. jeg tror we're onto a winner her, jeg.

 

Men er interessert i å vite om E-420 får bedre AF-system. Med tanke på E-3 er jeg også spent på om vi får se en større søker på E-420.

 

Det ideelle hadde vært om Olympus klarte å presse ut to versjoner av E-420. En uten og en med intern blits. Den uten med større og lysere søker.

 

God ide?

Lenke til kommentar

Større søker tviler jeg sterkt på, og kameraet er nok alt for nært lansering til at det er aktuelt å slippe det i to utgaver. Kanskje rundt E-430 eller E-440, om noe, men jeg tviler på at det blir gjort.

 

For øvrig er AF-systemet på LiveView forbedret, og det sies fra Olympus-hold at det "vanlige" AF-systemet dermed også er forbadret, siden det i E-420 kombinerer tradisjonell måling med kontrastmålingen fra LiveView. Likevel, jeg ser for meg at det neppe vil hjelpe noe særlig på hastighet eller i dårlig lys, men nok kan være bra for nøyaktigheten i godt lys. Pur spekulasjon fra min side though. Vi får se hvordan det nye systemet virker når vi får et eksemplar inn til test, med tiden.

Lenke til kommentar
Jeg har fått bekreftet fra Olympus at E-420 får samme sensor og prosessor som E-3, så artikkelen blir oppdatert med dette nuh umiddelsnart.

 

 

Etter det jeg forstår så er Optisk Søker og "skikkelig" af lik de tidligere modellene, mens kontrastbasert af har 11 "punkter".

 

Ellers er det verdt å merke seg at det er andre batterier enn på de større modellene.

 

Selv har jeg landet på at 5x0 serien er omtrendt like kompakte ettersom den plassen der grepet er er vanskelig å utnytte til noe, samt at IS og felles batterier/lader er en stor fordel.

 

Håper bare at e-520 kommer snart og at forbedringene er som på 420, pluss værtetting og to kontrollhjul. (Gjerne droppe mode hjulet som på e-3).

 

M.v.h.

 

Goffen

Lenke til kommentar
Men er interessert i å vite om E-420 får bedre AF-system. Med tanke på E-3 er jeg også spent på om vi får se en større søker på E-420.

 

Det ideelle hadde vært om Olympus klarte å presse ut to versjoner av E-420. En uten og en med intern blits. Den uten med større og lysere søker.

 

God ide?

 

Ser ut på dpreview.com at AF-systemet er 3-punkt fasedeteksjon i "vanlig" modus, og 10-punkt kontrastbasert i liveview-modus. Men det er jo fortsatt mulig at de har raffinert algoritmer og/eller respons og/eller følsomhet i dårlig lys.

 

Ang. søker:

 

Optical fixed eye-level

• Penta-mirror type

• Built-in diopter adjustment (-3.0 to +1.0 m-1)

• Frame coverage 95% (approx.)

• Viewfinder magnification approx. 0.92x with 50mm lens at infinity; -1.0 m-1

• Focusing screen: Neo Lumi-Micro Mat screen

 

Hmm. Ser ikke ut som om søkeren er spesielt stor. Men hva menes med "Neo Lumi-Micro Mat focusing screen"? Er dette det jeg tror det er - noe à la magien i fatterns gamle speilrefleks som viser når man har truffet på fokus?

 

 

Og ja, det hadde vært kult med differensierte kameraer fra vårt synspunkt, men jeg tipper Olympus ser at markedet er begrenset. Hmph.

Lenke til kommentar
Større søker tviler jeg sterkt på, og kameraet er nok alt for nært lansering til at det er aktuelt å slippe det i to utgaver. Kanskje rundt E-430 eller E-440, om noe, men jeg tviler på at det blir gjort.

Jeg tviler ikke. Jeg vet det ikke kommer. Men det ville være veldig interessant om Olympus slapp et E-4xx med større søker. Da vil det være et enda bedre backupkamera.

 

Enda bedre, E-4xx med værtetting og større søker uten blits. Da ville det være et tidløst bra backupkamera. Jeg vil ha et 'proff' E-4xx.

 

Men det er ofc. bare jeg som drømmer her.

 

For øvrig er AF-systemet på LiveView forbedret, og det sies fra Olympus-hold at det "vanlige" AF-systemet dermed også er forbadret, siden det i E-420 kombinerer tradisjonell måling med kontrastmålingen fra LiveView. Likevel, jeg ser for meg at det neppe vil hjelpe noe særlig på hastighet eller i dårlig lys, men nok kan være bra for nøyaktigheten i godt lys. Pur spekulasjon fra min side though. Vi får se hvordan det nye systemet virker når vi får et eksemplar inn til test, med tiden.

Jeg tviler på at det vil gjøre mye. Men det er ingen tvil om at E-420 sliter med bare 3 fokuspunkter. De kunne gitt E-420 9 fokuspunkter og fortsatt hatt et salgsargument med E-3s 11.

 

Jeg tenker dog bare høyt.

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at det vil gjøre mye. Men det er ingen tvil om at E-420 sliter med bare 3 fokuspunkter. De kunne gitt E-420 9 fokuspunkter og fortsatt hatt et salgsargument med E-3s 11.

De kunne gitt E-420 samme autofokus-systemet. Sålenge E-420 ikke er allværs og bygd som et slagvåpen og ikke skyter 5fps, så er de ikke i direkte konkurranse. :)

 

MEN:

 

Hvor god er egentlig metodologien på autofokus-måling? Og hvor store er forskjellene i virkeligheten? Og hvor stor er forskjellen mellom 3 og 9 autofokus-punkter på et ellers

 

Og er de 3 punktene kryss-punkter eller bare horisontale punkter?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...