Gå til innhold

Nytt og kompakt fra Olympus


Anbefalte innlegg

Det lurer jeg også på. Det jeg savner flere AF-punkter for er actionskyting. 3.5bps vil være en klar forbedring (så lenge du ikke er akam og foretrekker å ta seriebilder i enkeltbildemodus, det er ikke akkurat slik jeg gjør det, men det får være min sak).

 

Ellers er 3 fokuspunkter mer enn nok til portretter og det aller meste man gjør. Det er færre fokuspunkter å tenke på også. Men flere ER bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
så litt småsexy ut det objektivet ja. Men synes å skimte f/2,8? :no:

 

Ja og problemet er? Vi snakker Pancake og tessar konstruksjon, fokuset på lystyrke er egentlig litt tøvette den aller meste av den fotograferingen man driver foregår når det er lyst og da er det jo gjerne opptikkens peak på 5.6 til 8 man bruker. Som regel er et velkonstruert f2.8 objektiv (snakker ikke da om billig opptikk) skarpere på skarpeste punkt enn mer lysterk opptikk. Til streetphoto etc. er egenskaper som liten størelse, lav vekt viktigere høy lystyrke. Mye av problemet med lysvak opptikk er at produsentene i dag bruker lystyrke til å diffrensiere kvaliteten, mens lysvake Takumar og Nikkor objektiver fra 70-tallet var akkurat like godt bygd å hadde like god kalitet som lysterke utgaver (som regel medførte dette at de lysvake objektivene tegnet skarpere fortegnet mindre osv.) er dagens situasjon noe helt annet, slik at mange gjerne ser på lystyrken som en angivelse av hvor god opptikken er.

 

E420 med 25mm f2.8 må vel på mange måter sies å være den digitale æreaens svar på Henri Cartier Bressons Leica III og Elmar 50 f3.5. Enkelt portabelt utstyr og den ideele kombinasjon mellom størelse og bildekvalitet, i større grad enn M8 med 35mm, da dette er langt tyngre å bære på for ikke snakke om prisen og den ekstra bildekvaliteten det gir ikke er essensiel for typisk Streeet Photo stil.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Åssen funker manuellfokus med Olympus?

 

Med et såpass kompakt kamera og et objektiv med såpass kort brennvidde, ville jeg umiddelbart ønske å teipe det fast til hyperfokal fokusavstand ved F8 eller noe tilsvarende for sann pek&klikk-glede.. Uten fokusskala er vel dette en smule vanskelig, kanskje? Neste utgave burde kopiere DOF-skalaen fra Minolta Dynax 7 :D

 

Men for all del - hjertet gjorde mange begeistrede byks da RSS-meldinga fra dpreview tikket inn i formiddag. Endelig noe som likner på et digitalt alternativ :)

Endret av Kjetil-H
Lenke til kommentar
Åssen funker manuellfokus med Olympus?

 

Med et såpass kompakt kamera og et objektiv med såpass kort brennvidde, ville jeg umiddelbart ønske å teipe det fast til hyperfokal fokusavstand ved F8 eller noe tilsvarende. Men uten fokusskala er vel dette en smule vanskelig, kanskje?

 

Men for all del - hjertet gjorde mange begeistrede byks da RSS-meldinga fra dpreview tikket inn i formiddag. Endelig noe som likner på et digitalt alternativ :)

 

Det skulle vel ikke være noe problem å regne ut Hyperfocal distansen ut i fra brenvidden, og deretter fokusere på en ting som har den avstanden for så å merke dette punktet på fokusnekka med en tapebit. Mye jobb men da har du i hvertfall et fast punkt og forholde deg til som er hyperfocal distanse for f8.

 

Må foresten si meg enig, e410 pancake begynner å bli et brukbart alternativ til fed2 med industar, til typisk diskre streetphoto.

Lenke til kommentar

Tror dette blir bra for deg jeg kjetil, nå trenger du ikke Leicaen din lenger Oly e420 med 25mm holder lenge så kan du heller gi den bort til meg.

 

Foresten dette med Hyperfocal har irritert meg veldig også, det hadde ikke hvert noe problem å ha en Hyperfocal knapp som lot kameraet ta hensyn til blenderen og ga deg tilnærmet skarphet på uendelig. Dybdefokus er en fordel i en del former for journalistisk fotografering og kanskje særlig gatefoto i de tilfeller man vil ha med seg handling på mange plan i et bilde.

 

AF burde hatt mer valgrfrihet med henhold til hvordan fokuspunktet skal legges, det er jo ikke alltid det mest interesante bildet er det som er skarpt fokusert på hovedmotivet særlig ikke hvis blenderen tilsier at hovedmotivet vil være skarpt i et stort intervall. Er det feks noe som bør være skarpt rett bak hovedmotivet er det kanskje greit å flytte fokusfeltet så langt bak som mulig.

Lenke til kommentar

Er det ikke litt frekt av Olympus å lansere "verdens minste", når det ser ut til å ha samme fysiske mål som forgjengeren E410 og 5 gram mer vekt?

 

dpreview og prisguiden sier begge 130 x 91 x 53 mm for 410 og 420 ?

dpreview sier også at 420 er 5 gram tyngre enn 410 med batterier ?

 

Jeg fikk lyst på et slikt med pannekakeobjektivet, helt til jeg begynte å regne litt på det. Sammenlignet med f.eks pentax K110D (lavest vekt uten stabilisator) med DA40:

 

E420 + ZD 25mm = 130 x 91 x 77mm (53+24)

K110D + DA40mm = 129 x 93 x 85mm (70+15)

 

E420 + ZD 25mm = 440 + 90 = 530g

K110D + DA40mm = 585 + 90 = 675g

 

Bare for å understreke: dette er ikke et forsøk på å starte merke-krig igjen. Jeg ble bare litt forundret over at det ikke var større forskjeller, når K110 tross alt er gammelt og bruker gamle batterier (mer vekt). E420 har så klart sine fortrinn med høyere oppløsning og liveview, men jeg vil ikke påstå at det er noe lommekamera helt ennå.

Endret av sveinmb
Lenke til kommentar
Er det ikke litt frekt av Olympus å lansere "verdens minste", når det ser ut til å ha samme fysiske mål som forgjengeren E410 og 5 gram mer vekt?
De har forsåvidt alt på det rene, i og med at 25mm objektivet blir solgt i kit med E-420. Dermed er det det minste kitet tilgjengelig på markedet...

 

Forøvrig vil jeg kalle dette kitet en genistrek - vi ser jo her at det åpenbart er et marked for slike løsninger også...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Ok, modin, du har sikkert rett. PM-er du meg en adresse jeg kan sende til? :p

Jeg er redd jeg har blitt litt for godt vant med den, dessverre. Eksponering (sette lukkertid ut fra filmens ISOverdi og blender ut fra tilgjengelig lys) og fokusering (ved hjelp av DOF-skala på fokusringen) på forhånd, slik at det blir ren pek&klikk med en søker som tillater at jeg holder begge øyne åpne..

 

Derfor ser det ut til at E-420+25/2.8 blir et ganske tydelig "nesten" for min del, men med GR-D, DP-1 og nå dette, begynner det å nærme seg betraktelig. Til slutt må det såklart føyes til at dette er og blir en nisje, så jeg ville nok ikke vært fornøyd med et E-420 alene. Men som reisekamera og alltid-i-veska-kamera hadde det vært veldig spennende :)

Endret av Kjetil-H
Lenke til kommentar
Er det ikke litt frekt av Olympus å lansere "verdens minste", når det ser ut til å ha samme fysiske mål som forgjengeren E410 og 5 gram mer vekt?

 

Når de fortsetter med samme størrelsen som forrige modell så er det vel fortsatt verdens minste eller ? De reklamerer jo ikke med verdens letteste.

 

Goffen

Lenke til kommentar
Er det ikke litt frekt av Olympus å lansere "verdens minste", når det ser ut til å ha samme fysiske mål som forgjengeren E410 og 5 gram mer vekt?

 

Når de fortsetter med samme størrelsen som forrige modell så er det vel fortsatt verdens minste eller ? De reklamerer jo ikke med verdens letteste.

 

Goffen

Det har du strengt tatt helt rett i.

 

Gleder meg til å se tester av kamera+objektiv.

 

Tom

Lenke til kommentar

Olympus kvalifiserer sitt utsagn ved å henvise til sin tidligere modell. Overhodet ikke noe galt i det.

 

Et problem ved størrelsen på E-4x0 serien er om man monterer litt tyngre objektiv på det. Oly har mye bra glass, men mange av objektivene er ikke lettvektere. Har klådd litt på et E-410 med et av UWA-zoomene, og det var en smule i ubalanse. Men som ta-med-kamera med mindre optikk er størrelsen perfekt.

Lenke til kommentar

Oh yeah. Det lukter to digitale systemer for meg når den store gevinsten endelig tikker inn på kontoen fra Hamar.

Det er nettopp dette jeg har etterspurt som den perfekte optiske partner til E 410, og nå er det endelig her. Det tyder på at Olympus faktisk lytter til markedets mer esoteriske behov, og min teori om at Olympus blir først med stor sensor i et kompaktkamera virker mer og mer sannsynlig.

 

For de som synes at f/2,8 er litt svakt, så finnes det et alternativ i Leicas 25mm f/1,4 til fourthirds. Da har jo alle fått det de ønsker seg til fourthirds når det gjelder normaloptikk med fast brennvidde.

 

For et par år siden ble forresten Voigtländer Helios 101 regnet som tidenes skarpeste 50mm med en lysstyrke på f/3,5. Største blender er altså ikke synonymt med kvalitet.

Lenke til kommentar
Tja, syns ikke E-400 er så ubalansert med 7-14. Syns det gikk ganske bra, men det er klart, det går bedre med E-3.
Har du en E-400 med 7-14, eller har du bare prøvd det en liten stund? Ønsker meg noe sånt og lurer på hvordan det er å bruke. Kan du kanskje vise fram et bilde av det så jeg får se?
Lenke til kommentar
Tja, syns ikke E-400 er så ubalansert med 7-14. Syns det gikk ganske bra, men det er klart, det går bedre med E-3.
Har du en E-400 med 7-14, eller har du bare prøvd det en liten stund? Ønsker meg noe sånt og lurer på hvordan det er å bruke. Kan du kanskje vise fram et bilde av det så jeg får se?

Man skulle tro at et så lite kamera og et så gedigent objektiv utgjorde et umake par, men det er faktisk ikke tilfelle. De passer meget godt sammen, hele tyngden ligger i venstre hånd som holder objektivet og kameraet blir liksom en naturlig forlengelse av objektivet.

Steinar Matisen

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...