Gå til innhold

Nytt og kompakt fra Olympus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Indeed. 25mm f/2.8mm'ern koster 1600 når man kjøper den med kamera, mot 2300 når man kjøper det alene. Og i tillegg får man et fint lite kamera man kan ta med når man ikke gidder drasse på fotobag..
Og for deg, som har 14-42 og 40-150 fra før, er jo de objektivene ikke spesielt interessante å doble.

 

Skulle jeg starte på nytt, ville nok en E-3 med 12-60 og E-420 med 25mm f/2.8 stå høyt på vurderingslisten. E-420 er et genialt backuphus/feriehus/streetphoto-hus/hus nr.2, spesielt dersom man har større og mer avansert utstyr til annen fotografering.

Lenke til kommentar
Nettopp. Jeg har jo lyst på E-3 etterhvert, bare det faller litt til i pris. ;)
Begynner å komme seg - er vel under 10k for huset nå. Får håpe JP selger det til samme pris som de tok for 30D ;-) Da skal du se Olympus spiser markedsandeler... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Jepp. Også er det et problem til. 12-60mm SWD til 7500 kroner, som ikke er spesielt godt på 12mm. 14-42mm'ern blir liksom ikke helt nok til en E-3. Men 14-54 koster 4000 da, og jeg trenger strengt tatt omtrent aldri SWD.

 

Uansett - godt mulig det blir en E-420 m/25mm f/2.8 på meg når skattepenger og feriepenger booster kontoen engang i juni.

Lenke til kommentar

Ser rundt omkring på forum at mange ikke helt synes noe om at pancake objektivet som skal komme ikke har mer enn f/2.8, dette synes jeg er helt greit egentlig. Sjelden jeg bruker 2.0 og forskjellen på disse er liten når man som oftes ligger mellom 5,6 og 8,0 i vanlig lys.

Lenke til kommentar
Ser rundt omkring på forum at mange ikke helt synes noe om at pancake objektivet som skal komme ikke har mer enn f/2.8, dette synes jeg er helt greit egentlig.
De kan jo selv prøve å designe et pancakeobjektiv med større blender, og se på resultatet ;-) Faktum er at mer lyssterke konstruksjoner er mye mer plasskrevende, dette objektivet har bare 5 elementer i fire grupper - det går an å lage nokså kompakt...
Lenke til kommentar
12-60mm SWD til 7500 kroner, som ikke er spesielt godt på 12mm.

Hva mener du med det? Dette objektivet høster kun (svært) gode kritikker etter det jeg har sett. Er det korreksjonen du sikter til ?

Stemmer. Om jeg skal betale så mye for et objektiv, så skal det pokker'n meg være bedre korrigert enn som så. Synes de heller kunne ha laget 14-60mm f/2.8. Det hadde vært noe.. ;)

Lenke til kommentar
Stemmer. Om jeg skal betale så mye for et objektiv, så skal det pokker'n meg være bedre korrigert enn som så. Synes de heller kunne ha laget 14-60mm f/2.8. Det hadde vært noe.. ;)

Da må du nok nøye deg med 14-35 f/2. :-)

 

Dersom du driver med arkitektur/interiør-foto så er det muligens noe å bry seg med (gå for 11-22)

 

Hvis ikke så er 12-60'en utrolig bra etter min mening .

(Og flere andre mener det samme, se her:

http://www.dpreview.com/lensreviews/olympus_12-60_2p8-4_o20/

http://www.wrotniak.net/photo/43/zd-012-060.html

http://www.popphoto.com/cameralenses/5033/...8-4-swd-af.html

 

CONCLUSIONS: Overall, this is among the sharpest and least distorting wide-angle zooms in recent memory. Following the Olympus strategy of pairing lenses of complementary ranges (for instance, the 12-60mm with the 50-200mm, and the 14-42mm with the 40-150mm), the 12-60mm SWD is unofficially mated to the new 50-200mm SWD -- a match made in heaven, we're guessing. Finally, the visual effect of that 1:8.77 magnification at 12mm -- uniquely strong magnification at such a wide angle -- has to be experienced to be appreciated.

 

Korrigeringen er heller ikke så verst etter min mening (Noter at det er distortion i quote'n ovenfor som skal korrigeres), men den er av en type som er vanskelig å fikse på i PP forstår jeg.

 

Etter at jeg fikk den så har 50mm 11-22mm og 14-54mm levd nokså rolige liv. Med 12-60 på kameraet og 50-200 i lommen kommer du utrolig langt i en temmelig kompakt pakke. 12-200mm alt skikkelig værtett, og alt skarpt fullt åpen med dårligste blender f4, og med IS. Sleng dessuten på den eminente +1.4x TC så når du opp i 280mm (Tilsvarende 26-560mm på 35mm)

 

Ellers så har jo heller ikke ZD14-54 blitt dårligere enn den var...

 

M.v.h.

Goffen

Endret av goffen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
Jepp. Også er det et problem til. 12-60mm SWD til 7500 kroner, som ikke er spesielt godt på 12mm. 14-42mm'ern blir liksom ikke helt nok til en E-3. Men 14-54 koster 4000 da, og jeg trenger strengt tatt omtrent aldri SWD.

 

Uansett - godt mulig det blir en E-420 m/25mm f/2.8 på meg når skattepenger og feriepenger booster kontoen engang i juni.

Skaff deg et 14-54. Do it! :p Suppler med 11-22 (som er n-ydelig).

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...