Gå til innhold

Nytt og kompakt fra Olympus


Anbefalte innlegg

Tja, syns ikke E-400 er så ubalansert med 7-14. Syns det gikk ganske bra, men det er klart, det går bedre med E-3.
Har du en E-400 med 7-14, eller har du bare prøvd det en liten stund? Ønsker meg noe sånt og lurer på hvordan det er å bruke. Kan du kanskje vise fram et bilde av det så jeg får se?

Alt jeg har av optikk og utstyr finner du i signaturen min. :)

 

Men jeg har prøvd comboen, og det fungerer i mine øyne. Bra. 7-14 er stort, tungt, dyrt, men det balanserer bra.

 

Tja, syns ikke E-400 er så ubalansert med 7-14. Syns det gikk ganske bra, men det er klart, det går bedre med E-3.
Har du en E-400 med 7-14, eller har du bare prøvd det en liten stund? Ønsker meg noe sånt og lurer på hvordan det er å bruke. Kan du kanskje vise fram et bilde av det så jeg får se?

Man skulle tro at et så lite kamera og et så gedigent objektiv utgjorde et umake par, men det er faktisk ikke tilfelle. De passer meget godt sammen, hele tyngden ligger i venstre hånd som holder objektivet og kameraet blir liksom en naturlig forlengelse av objektivet.

Steinar Matisen

Kunne ikke vært mer enig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For de som synes at f/2,8 er litt svakt, så finnes det et alternativ i Leicas 25mm f/1,4 til fourthirds. Da har jo alle fått det de ønsker seg til fourthirds når det gjelder normaloptikk med fast brennvidde.

 

Vær bare klar over at Leica'en er ganske diger. Noen som vet om den er å få kjøpt her til lands ?

 

Tror ikke du finner så mange pannekake objektiver med noe særlig mer fart enn dette uten at brennvidden nærmer seg 50mm.

 

(Ellers så har jo mange forståsegpåere hevdet at det ikke var mulig å lage relativt raske pannekaker til 4/3 på mindre enn ca 38mm )

 

 

M.v.h.

 

Goffen

Lenke til kommentar
Vær bare klar over at Leica'en er ganske diger. Noen som vet om den er å få kjøpt her til lands ?

 

Tror ikke du finner så mange pannekake objektiver med noe særlig mer fart enn dette uten at brennvidden nærmer seg 50mm.

 

(Ellers så har jo mange forståsegpåere hevdet at det ikke var mulig å lage relativt raske pannekaker til 4/3 på mindre enn ca 38mm )

 

Det finnes ikke panekake objektiver med mer fart uansett hva brenvidden er. Pancakes er basert på Tessar konstruksjonen, og disse objektivene har f2.8 som høyeste lystyrke. Det finnes riktignok noen svært smale 50mm objektiver som kan sies å være på grensen til pancake i størrelse, men som ikke er pancake optikk. Blant annet er de en del som liker å kalle Series-E 50mm f1.8 for pancake men det er strengt tatt ikke et pancake objektiv bare et veldig kompakt objektiv. De fleste tradisjonelle Pancake objektivene til film kameraer er forøvrig 45mm GN Nikkor,og Zeiss Tessar, eller 40mm Pentax Pancake.

 

Personlig er jeg in the hunt for en GN nikkor dessverre er prisene ofte høye.....-.-.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Man skulle tro at et så lite kamera og et så gedigent objektiv utgjorde et umake par, men det er faktisk ikke tilfelle. De passer meget godt sammen, hele tyngden ligger i venstre hånd som holder objektivet og kameraet blir liksom en naturlig forlengelse av objektivet.

 

Der er jeg helt enig. Har ikke e-400 lengre, men etter det jeg husker så var dette en super combo.

 

Goffen

Lenke til kommentar
OM 40mm pancake var f/2.

 

Objektivet er egentlig ikke noen ordentlig Pancake bare et veldig smalt objektiv, som kan samenlignes med Nikon Series-E som var tilnærmet like kompakt. Objektivet er en dobbel Gausian, og ikke noe Tessar hvis du sammenligner OM objektivet med en skikkelig Pancake ser du faktisk at det er en del forskjell på størrelsen.

 

Det nye objektivet har også naturlig nok en litt spesielt konstruksjon, ser ut til å være en Tessar i utgangspunktet men med ekstra optikk for å få til backfocusing, og en del andre tilpassninger. Som utseendemessig får den til ligne litt på noe midt i mellom en dobbel gaus og en tessar.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Det blir liksom noe helt annet. Det er mer som et analogt slr uten motor, så man holder kamera på en annen måte. De som har erfaring med slike kameraer finner seg lett til rette med en slik kombinasjon.

 

Dette ser jeg som utelukkende positivt. Måten jeg holder min nylig anskaffede Nikon F3 gjør at jeg ønkser flere produsenter satset på små hus. I tillegg ønsker jeg litt tyngde i (slik som F3), men tyngde og liten størrelse ser ut til å være gjensidig utelukkende fra produsentenes side. :ermm:

Lenke til kommentar

Ser dere etterlyser kvinnelige deltagere i forumet og hei-hei, her er ei i alle fall :) Pleier å lese med stor interesse, men har ikke skrevet før nå.

 

Henger meg på denne tråden da jeg lurer voldsomt på om det nye pancake-objektivet som skal følge E-420 også kan brukes til E-510? Blir litt teit å lage ny tråd bare om dette...

 

I skrivende stund heller jeg til følgende nyinnkjøp: E-510 kamerahus + 14-54 objektiv + evt pancaken hvis det går. Hva synes halv- og hel-proffene her om dette? På forhånd tusen takk for veiledende svar og kommentarer.

 

Hilsen fotodamen

Lenke til kommentar
I skrivende stund heller jeg til følgende nyinnkjøp: E-510 kamerahus + 14-54 objektiv + evt pancaken hvis det går. Hva synes halv- og hel-proffene her om dette? På forhånd tusen takk for veiledende svar og kommentarer.

 

Hilsen fotodamen

 

Velkommen Fotodamen.

 

Som du muligens har fått med deg så er Olympus speilreflekser basert på en "åpen" standard som kalles 4/3 (Åpen i hermetegn fordi den er kun tilgjengelig for medlemmer som kjøper seg inn). Foreøbige medlemmer er m.a. Oly, Panasonic, Kodac, Leika, og Sigma.

 

Alle objektiver for 4/3 skal kunne brukes på alle kameraene. Panasonic har noe ekstrafunksjonalitet som kun fungerer på Panasonic hus, men objektivene fungerer helt fint på Olympus kameraer.

 

Så pannekaken skal altså funke fint på 510 (og e3 for den saks skyld). Komboen som du nevner bør bli temmelig snedden. Pannekaken og grepet stikker omtrendt like langt frem. Vil forøvrig anbefale deg å kjøpe dobbelt kit'et. Da får du med 40-150mm'ern veldig billig. Denne er utrolig kompakt, og svært bra i forhold til både størrelse og pris.

 

Det er lekket ut at e-520 er rett rundt hjørnet. Det betyr selvsagt at 510 kommer til å bli billigere snart.

 

Lykke til!

 

Malapropos:

 

Det var snakk om hurtige pannekaker. Konica 40mm/f1.8 er veldig populær å konvertere til 4/3. Ikke vet jeg hva som er inni, men den ser ut som en pannekake i min bok.

 

Goffen

Endret av goffen
Lenke til kommentar
Det var snakk om hurtige pannekaker. Konica 40mm/f1.8 er veldig populær å konvertere til 4/3. Ikke vet jeg hva som er inni, men den ser ut som en pannekake i min bok.

 

Uff det har nok godt innflasjon i utrykket pancake, hvis et objektiv på den størrelsen er Pancake så kan vi vel nesten si at alle 50mm fra slutten og 70 tallet og 80 tallet var Pancakes. Helt fra de sluttet å konstruere de kraftige 50mm fra 60 og 70-tallet med nedsunket frontelement.

 

Sorry men dette er ikke en pancake, hverken i størrelse eller kostruksjon, det er omtrent like stort som nikon sin 50mm f1.8 fra midten av 80-tallet: http://www.snaar.co.uk/lenses/hex40mod.jpg

Lenke til kommentar
Uff det har nok godt innflasjon i utrykket pancake, hvis et objektiv på den størrelsen er Pancake så kan vi vel nesten si at alle 50mm fra slutten og 70 tallet og 80 tallet var Pancakes. Helt fra de sluttet å konstruere de kraftige 50mm fra 60 og 70-tallet med nedsunket frontelement.

 

Sorry men dette er ikke en pancake, hverken i størrelse eller kostruksjon, det er omtrent like stort som nikon sin 50mm f1.8 fra midten av 80-tallet: http://www.snaar.co.uk/lenses/hex40mod.jpg

 

Den bygger 27 mm , den nye Olyen er 23,5 mm. (Men det er muligens med bajonett ?)

 

Jeg har alltid hørt denne omtalt som pannekaken, og etter min oppfatning er det fremdeles treffende. Aner ikke hva som er gjennomsittslengden på et 50mm objektiv med f<2, men det er sannsynligvis noe lengre enn 27mm.

 

 

Du kan lese om hexanon 40mm "pancake" her:

http://www.buhla.de/Foto/Konica/Objektive/e40_18.html

 

På bildet der ser den vesentlig dypere ut enn den er, pga bak-lokket.

 

Her er den montert på knøttlille e-400 :

 

http://forums.dpreview.com/forums/readflat...8020&page=1

 

 

M.v.h.

 

Goffen

 

PS

Dersom du kan hoste opp en iso standard el.l for hva som er en ekte pannekake så skal jeg love å holde meg til den.

DS

Endret av goffen
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Sett litt rundt på amerikanske nettsider, men vet ikke helt hvor man bør begynne. Noen tips for nettbutikker som har denne inne?
Ser ikke ut som den kommer på markedet i USA noe tidligere enn i Norge.

 

Ellers er Adorama, B&H og 17th Street Photo butikker med godt rykte. Men det er mange andre også...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...