Gå til innhold

Kulturo: Klassikeren: Radiohead – Amnesiac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Låter som "Packt like Sardines in a Crushed Tin Box", "Pyramid Song" og "Morning Bells/Amnesiac" har derimot aldri klart å komme under huden på meg. De gir nærmest et inntrykk av å ha blitt hastet frem av et band tomme for inspirasjon og lyst.

"Pyramid Song" er jo en av deres aller beste sanger! Så utrolig rørende og unik, jeg nekter å tro at det går an å forhaste seg til å lage noe slikt. I tillegg blir ikke "Like Spinning Plates" nevnt engang?

 

Men Amnesiac er et strålende album, ingen tvil om det. Det var veldig vanskelig å komme inn i sammen med Kid A, men når man først klarte å bryte barrieren, var belønningen desto større enn med umiddelbart tilgjengelige album.

Lenke til kommentar
Hva er det å føle seg lurt for? To strålende album med mange godlåter, til tross for ellevill eksperimentering.

 

Greit, det er to eksperimentelle albumene med ikke-kommersiell musikk med mange ”lag”. Lag som skal trenges igjennom før man setter pris på musikken. En musikalsk løk? Dette fordrer tydeligvis mer tålmodighet enn jeg klarer å mobilisere. Kanskje hele konseptet er en slags kritikk av uber-kommersiell musikk? Vet ikke, men jeg vet at jeg ikke ha den type meningsytringer i min CD-spiller.

 

Det verste av alt: jeg synes jeg hører kritiker-yndlingene hviske bak min rygg: ”What if it’s crap? They’ll embrace it either way.” Uansett, det som er grensesprengende i noens ører er støy i andres. Keiserens nye musikk? Ok, jeg skal slutte å banne i kirka, reise meg opp og sette på ei Phil Collins plate.

 

IP

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg overbegeistret for Radioheads nyeste album (med unntak av ei låt eller to), så teorien om blind kjærlighet gjelder ikke for min del. Lager favorittartister dårlig eller kjedelig musikk, er det det lite jeg kan gjøre for å virkelig like det (et eksempel er Nine Inch Nails' to siste album + andre utgivelser, altså alt etter And All That Could Have Been). Det fine med Kid A og Amnesiac er at de er gode samtidig som bandet prøvde på noe forholdsvis helt nytt (noe à la Ulver).

Lenke til kommentar

Ok Computer er deres beste album. Kid A og Amnesiac er for meg som et helt annet band, og historisk sett er de også mye mindre viktige enn Ok Computer.

Skal Radiohead bli husket for noe, er det Ok Computer.

 

...men jeg respekterer at andres smak kan være annerledes. Om Amnesiac kan gi noen en fantastisk opplevelse gang etter gang, er det jo ingenting som er bedre enn det. For meg er albumet null verdt. Det er møl fra start til slutt.

Lenke til kommentar
Ok Computer er deres beste album. Kid A og Amnesiac er for meg som et helt annet band, og historisk sett er de også mye mindre viktige enn Ok Computer.

Skal Radiohead bli husket for noe, er det Ok Computer.

 

...men jeg respekterer at andres smak kan være annerledes. Om Amnesiac kan gi noen en fantastisk opplevelse gang etter gang, er det jo ingenting som er bedre enn det. For meg er albumet null verdt. Det er møl fra start til slutt.

 

Så må det jo også sies at de artiklene vi skriver nå, er en nedtelling. På musikkdelen er vi kommet til 21 av 25 plasser, så det kan jo hende at OK Computer har havnet på en bedre plass enn Amnesiac, og dermed dukker opp senere i året? ;)

Lenke til kommentar
Beklager at jeg høres litt sur ut, men jeg følte meg lurt etter å ha kjøpt Kid A og Amnesiac. Skal jeg høre Radiohead setter jeg på OK Computer eller The Bends.

 

IP

Det er snakk om personleg musikksmak, om du føler deg lurt har du i så fall lurt deg sjølv. Sjølvsagt er det ikkje alle som likar eit kritikerrost album.

 

Eg synest for øvrig In Rainbows er fabelaktig og har lytta gjennom albumet ein god del sidan den kom ut. Spent på Amnesiac og Kid A.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...