Gå til innhold

Her er første ESA-PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Å bare levere 1 GB minne er jo avleggs. Hvordan kan det i det hele tatt tilbys så lite ram i grunnoppsettet?

Antagelig fordi folk vil ha det. Det er ikke vanskeligere enn det... ;)

 

Så kan man argumentere med at folk ikke vet sitt eget beste, i så fall. Men det er strengt tatt ikke Dells problem. Er det et marked for maskiner med 1 GB minne ser jeg ingen grunn til at Dell eller andre skulle si at nei, det vil vi ikke levere.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Å bare levere 1 GB minne er jo avleggs. Hvordan kan det i det hele tatt tilbys så lite ram i grunnoppsettet?

Antagelig fordi folk vil ha det. Det er ikke vanskeligere enn det... ;)

 

Så kan man argumentere med at folk ikke vet sitt eget beste, i så fall. Men det er strengt tatt ikke Dells problem. Er det et marked for maskiner med 1 GB minne ser jeg ingen grunn til at Dell eller andre skulle si at nei, det vil vi ikke levere.

 

Geir :)

 

der er jeg uenig. folk som kjøper denne pcen er ikke bevisst på at de vil ha en pc med en gig ram. trolig nok vet de ikke hvor lite en gig ram er. dette er rett og slett et kjipt tilbud fra dell.

Lenke til kommentar
Å bare levere 1 GB minne er jo avleggs. Hvordan kan det i det hele tatt tilbys så lite ram i grunnoppsettet?

Antagelig fordi folk vil ha det. Det er ikke vanskeligere enn det... ;)

 

Så kan man argumentere med at folk ikke vet sitt eget beste, i så fall. Men det er strengt tatt ikke Dells problem. Er det et marked for maskiner med 1 GB minne ser jeg ingen grunn til at Dell eller andre skulle si at nei, det vil vi ikke levere.

 

Geir :)

 

Det er vel få kunder som er bevisst på at de vil ha bittelite ram. Vet de hva ram er og har ørlite granne peiling på data vet de at 1 GB ram er syltynt og ikke duger til særlig mye i dag.

 

I tillegg synes jeg dell bør gi kundene sine en best mulig maskin i den prisklassen de legger seg i, slik at de som ikke har peiling i det hele tatt slipper å klikke på kjøp-knappen og ende opp med katta i sekken fordi den mangler en liten GB med ram til 100 kr..

Lenke til kommentar

Joda, jeg kan være enig i det. Men det er nok noe psykologi i dette å snike prisen under 10 000 kroner.

 

Om de gir så dårlig inntrykk vet jeg ikke. Dell anbefaler at man kjøper 2 gig, og folk som vil ha mere kan gjøre det, enten når de kjøper maskinen eller senere om de finner ut at de ønsker mer.

 

Og så er det jo sånn at mange mennesker - inklusive en rekke brukere her på forumet - sier at hos Dell skal man kjøpe så lite RAM som mulig, fordi det er billigere å kjøpe det andre steder og sette det inn selv. Så da er det vel greit at man kan får en maskin med så lite RAM som mulig...

 

Nå virker det ikke som om det stemmer lenger da, Dells priser er faktisk blitt langt bedre. Som sagt: Man får bedre prosessoroppgradering, 3 ganger RAM, doblet disk og dobbelt grafikkort for bare to tusen ekstra.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Men lurer litt på hvorfor Dell velger å bruke 650i, og ikke den nyere 7-serien.

Spesielt siden 650i ifølge nVidia ikke støtter ESA... :hmm:

 

Jeg tror (etter litt googling) at ESA-støtten på denne maskinen begrenser seg til styring av de fancy chassis-lysene etc. Vi må nok vente på arvtageren til XPS 720 før vi får noe mer sus i serken.

 

Men en kjekk maskin er det uansett. 650i eller 750i utgjør neppe så mye forskjell for de fleste, bortsett fra at den sistnevnte har SLI 2,0 og flere spor, og muligheten for å kjøre de kraftigste kortene i SLI. Men det er kanskje noe de vil spare til den neste toppmodellen igjen. Og førstnevnte er kanskje billigere....?

 

Jeg kunne godt tenkt meg en sånn, om jeg var ute etter ny maskin da. Men det blir nok ikke i år. Så da får vi se hva neste år bringer.

 

Geir :)

 

Dell var ikke først ute med dette

Så hvem var?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Nei, momsen er aldri medregnet i amerikanske priser. Så skal du sammenligne epler med epler så må du trekke momsen fra den norske, og da kommer den på snaut 8000 kroner. Hva som forklarer den resterende prisforskjellen er ikke godt å si, det kan være flere faktorer, ikke minst at nordmenn er mer betalingsvillige. Vi betaler gladelig 30-40 kroner for et glass brus på Peppes, og må attpå til betale for påfyll.

 

Produkter prises strategisk. Og så kan det være relevante kostnadsforskjeller. Kanskje er utgiftene til produksjonen i Irland høyere enn for fabrikkene som produserer for det amerikanske markedet. Frakten er kanskje dyrere her enn i USA. Kanskje er Windows dyrere, eller andre komponenter.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...