Gå til innhold

Elektron filmet for første gang


Svinat

Anbefalte innlegg

I går ble et elektron filmet for første gang noensinne. Filmen viser elektronet rett etter at det ble dratt ut av et atom. Jeg tror dette ble gjort i Sverige.

 

Se filmen hos Youtube

 

The movie shows how an electron rides on a light wave after just having been pulled away from an atom. This is the first time an electron has ever been filmed, and the results are presented in the latest issue of Physical Review Letters.

 

Siden til de som gjorde det

http://www.atto.fysik.lth.se/

 

Artikkel fra Physical Review Letters

http://www.atto.fysik.lth.se/publications/...ssonPRL2008.pdf

 

Så ingen andre emner om dette her da jeg søkte, så håper ingen var før meg. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, her kommer er et lite forsøk på å forklare filmen ut fra det jeg skjønner av kvantefysikken (med forbehold om feil, min forståelse av kvantefysikk er langt fra perfekt :blush: ).

 

Først må vi få grunnprinsippene på plass:

Vi har Heisenbergs usikkerhetsprinsipp (tror det er 3FY-pensum, sto i alle fall om det i 3FY-boka mi) som sier at du aldri kan måle både bevegelsesmengden og posisjonen til partikler helt nøyaktig samtidig. Litt flåsete forklart: man vil aldri kunne bestemme nøyaktig hvor et elektron er, og samtidig bestemme hvordan det beveger seg. Resultatet er at hvis man observerer elektroner over tid, vil man aldri se elektroner som beveger seg presist, man vil kun kunne se en utydelig "blur" av bevegelsen til elektronet.

 

Et annet viktig prinsipp er bølge-partikkel-dualitet, altså at elektroner kan oppføre seg både som partikler og bølger, samtidig. En litt flåsete måte å tenke seg dette på er å tenke seg at elektroner er små partikler som alltid beveger seg i bølger.

 

Hvis vi ser disse to grunnprinsippene sammen, så går det an å se for seg at hvis man observerer et elektron over tid, vil man aldri kunne se det nøyaktig, man vil bare kunne se en bølge-formet "blur". "Bluret" viser hvor det er sannsynlig at et elektron befinner seg til enhver tid. Dette blurret er bølgeformet, siden et elektron naturlig vil bevege seg i bølger. Hvis vi tenker oss at vi kunne tatt en helt nøyaktig "snapshot" av elektronet slik at vi kunne bestemme dets posisjon helt nøyaktig, ville det vært aller størst sannsynlighet for at elektronet er i midten av sirkelene, siden det er der rippelet er størst. Jo lengre vi drar ut fra midten, desto lavere sannsynlighet er det for at vi ville finne elektronet akkurat der. Helt ytterst går sannsynligheten mot null.

 

Kort sagt: Siden vi kan se disse rippelene betyr det at det være et elektron inne der, et sted blant bølgene. Takket være den akk så kompliserte kvantefysikken vet vi bare ikke nøyaktig hvor det er. :dontgetit:

 

Håper det var forståelig for noen andre enn meg. Og hvis du ikke forstår noe av det jeg skrev, kan du trøste deg med at selv ikke tidenes største fysikkgenier er i stand til å forstå kvantefysikken. Kvantefysikken er ikke noe man kan forstå, det er bare noe som man må akseptere at sånn er det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...