Gå til innhold

- SSD populær om 3-4 år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok en hel del folk som er sultne på SSD som OS-disk. SSD må vel løse opp i en av PC-en største flaskehalser, så jeg vil tro man virkelig opplever ytelsesforbedring og ikke bare kan måle det i testprogrammer.

Skal bli moro å se hastighetene etterhvert, det er fortsatt godt med potensiale i S-ATA standarden som står ubrukt og klart til bruk..

Lenke til kommentar

Sjefen for Seagate har et godt poeng: SSD egner seg best til "små" OS-partisjoner og ikke til generell lagring av filer. Jeg tror at SSD vil bli meget populært til stasjonære PCer som OS-disk allerede i år, men ikke uten tradisjonelle harddisker som makker for lagring av filer. På små bærbare PCer er det ikke plass til både harddisk og SSD så der vil kundene sannsynligvis få velge de neste to årene. På store bærbare kan det godt hende at SSD og vanlige harddisker lar seg bruke samtidig. F.eks en 1,8" SSD + en 2,5" harddisk. Evt. SSD i form av Express Card.

Lenke til kommentar

det er ikke rart det ikke tar av når det er umulig å få tak i og ingen bruker det i sine produkter.

 

jeg har ventet lenge på f.eks en PVR med SSD så man slipper det latterlig bråke som fra f.eks get sin pvr.

 

i laptop hadde det også vært fint så hadde man kanskje sluppet bråker der også (men det er kanskje cpu vifta som gnåler mest der)

 

mange andre produkter også som hadde vært kjekt med ssd men når ingen lever så kan det jo ikke ta av.

Endret av wanka
Lenke til kommentar

SSD blir nok ikke veldig populært før den tiden, men det er i år vi kommer til å se mer utstrakt bruk av det.

Mine foreldre bruker f.eks ikke mer enn 5-6 GB lagringsplass. For de vil ikke dagens lagringsbegrensninger være et problem. Når man får 16-20 GB til under 2000,- er det noe jeg absolutt vil vurdere å kjøpe til de.

Lenke til kommentar

Når 32gb blir tilgjengelig til en fornuftig pris blir det nok det både i den stasjonære og laptopen. 32gb er nok til os (kanskje ikke Vista, men who cares..). Filmer, musikk og andre store ting kan lagres på en gammel pc man stuer bort i kjellern.

 

Begynner å få et lite lass med platebaserte disker som hoper seg opp uten å gjøre noe nytte for seg :)

Lenke til kommentar

Blandt entusiastene blir det sannsynligvis populært når det først kommer et greit utvalg på markedet. Alternativet blir en SCSI/SAS disk, som har høyere forsinkelse, lavere gj.s. transferrate. Pris/GB vil nok også her være litt høyere for SSD, det kommer an på hvor mye en legger i SCSI/SAS kontroller. Jeg kunne klart meg med 16/32GB for OS + div prog. Skal en velge mellom to topprosessorer hvor det skiller 5-10% og 2000kr, er ikke jeg i tvil om at PC-en vil oppleves en del kjappere om en heller brukte pengene på en SSD. Spill er vel unntaket, hvor minnet hele tiden vil være en buffer som sjeldent går "tom" med dagens minnemengder. "Loadetiden" kan vel forbedres. Lav diskforsinkelse utnyttes slik jeg har forstått det best ved aksessering av mange mindre filer.

 

Det jeg er litt skeptisk til er hvor populær hybriddsikene blir i forhold. De blir sannynligvis billigere ved lansering og ytelsen er ikke langt unna. De er ikke like robuste, men strømkonsumet er gått ned. Ser ikke bort ifra at SSD vil benytte kjappere minne etter som tiden går. Lagringsdensiteten vil vel også gå opp. Jeg tror ordinære harddisker har en større utfordring på det området, men her er det tynn is for spådommer.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

For meg å sette inn en "støyende" scsi disk er helt utenklig.

 

Jeg håper for alle som har laptopper at de kommer i naiceprise snart.

De er kjappe.

De er jo støy frie.

De er strømbesparende.

De er og sikkert fysisk lettere en typiske disker.

 

det er jo og idag flere laptopper som har 2 disker og da mulighet for å sette opp i Raid0.

 

Jeg vil ha :)

Lenke til kommentar

Er det ikke slik å forstå at dagens SSD disker sliter litt på overføringshastigheten?

(naturligvis hyper-rask responstid osv..)

 

Med andre ord, hvordan vil da loadetider i f. eks spill bli? langt lavere, eller ca like raskt som en raskere 7200RPM disk?

 

Hvis ja, så ville jeg nok kraftig vurdert en 64GB disk, evntuelt kanskje også en 128GB disk når disse kommer og blir billigere. (så har jeg plass til å lagre de mest brukte spillene og programmene mine)

 

Hjelper jo ikke stort om OSet er raskt, om programmene du bruker er smørtrege. :)

Lenke til kommentar
Er det ikke slik å forstå at dagens SSD disker sliter litt på overføringshastigheten?

(naturligvis hyper-rask responstid osv..)

 

Med andre ord, hvordan vil da loadetider i f. eks spill bli? langt lavere, eller ca like raskt som en raskere 7200RPM disk?

 

Ja, satt og lurte på det samme da jeg leste denne tråden. Greit nok med rask responstid, men er de raskere i bruk?

Lenke til kommentar
Er det ikke slik å forstå at dagens SSD disker sliter litt på overføringshastigheten?

(naturligvis hyper-rask responstid osv..)

Noen ligger litt bak, særlig på write. På read er et par faktisk bedre enn ordinære. Her er et utvalg SSD-disker testet opp mot en WD Raptor 74GB:

http://www.tomshardware.com/2007/12/17/sol...ives/index.html

Virket overbevisende det. Nå er jo ikke skrivehastigheten så viktig, da det uansett ikke er så mye plass på dem at det er særlig mye å skrive uansett. :p

Dog greit å ha lavere kopieringstider til disken, men som sagt ikke det viktigste.

 

Ser også ut som det er enorm forskjell på de forskjellige SSD diskene.

Og i Raid var det jo helt ekstrem leseytelse. 16 ganger høyere overføringshastighet på OSet. Med andre ord 16 ganger raskere oppstartstid, sammenlignet mot dagens raskeste Sata disk. (Raptor 150GB 10K RPM) :dribble:

uten Raid så var det jo også imponerende, men altså litt sjokkernede at Raid hadde så stort utslag for ytelsen til SSD disker. :)

Lenke til kommentar

Ojoj, Segate er konkurs om få år med en sånn holdning. Minner stygt om situasjonen Kodak var i da digitalkameraet kom for fullt. SSD vil være standard i lette bærbare pc-er om kort tid (2009?), hvertfall hvis $/GB på flash fortsetter å synke i samme tempo som de siste årene.

Lenke til kommentar

Nå er ikke Seagate akkurat nøytral i denne situasjonen...

 

Når det gjelder MP3-spillere og små bærbare så vil SSD ta over fullstendig i løpet av ett år eller to. Når det gjelder store bærbare (såkalte desktop-erstattere), stasjonære og generell lagring så vil roterende disker leve i mange år framover. Jeg tror vi snakker minst 5 år før SSD kan måle seg i pris/GB i størrelser på 500 GB+.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...