Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Jeg har et slikt vidvinkeladapter (wide angle converter) på videokameraet mitt, som i praksis er det motsatte av en telekonverter. Denne skrur jeg på som et slags filter foran objektivet. Muligens et dumt spørsmål, men siden dette adapteret er videre enn objektivet, vil jeg da få mer lys når dette adapteret er på enn av? Altså, vil jeg "få" et tredjedels stopp/blendertrinn? (Dette er en 0.7-converter)

Eg vil heller tru at meir glas = mindre lys. Desto meir glas lyset på pasera, desto svakare blir det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[quote name='Eksistensiel' date=' 2. juli 2010 - 11:32' timestamp='1278063123'

Eg vil heller tru at meir glas = mindre lys. Desto meir glas lyset på pasera, desto svakare blir det.

Så lenge glasset er klart (som det er i dette tilfellet) så mister man neppe lys.

 

Eks : Nikon 50mm f/1.8 består av 6 linser, mens Nikon 50mm f/1.4 består av 7.

Lenke til kommentar

wow. Det er jo nesten som en forumkrig. :D

 

Hei.

 

Padleforum admin her, som selvsagt vil avkrefte at dette er en krig :)

 

Dette er kun en liten misforståelse som fort ble ryddet opp i. Mange padlere er også ihuga fotografer, og av og til så går det kanskje litt fort i svingene.

 

Personlig så er en slik linking noe man nesten må regne med, og så lenge posteren ikke påsto noe annet enn at det var et fint bilde, linke det inn fra et forum til et annet og ikke tatt ære for eller tjent penger på det på noen som helst måte, så ser jeg ikke store skaden.

 

Videre så hadde jeg vært en like dyktig fotograf, og opplevd at bildet ble brukt på en slik måte og med en slik henvisning, så hadde jeg blitt stolt istedenfor å bli forbanna.

 

Men vi er alle forskjellige og fotograf har selvsagt rett til å beskytte bildet slik vedkommende selv ønsker det.

 

Linken har derfor blitt fjernet fra innlegg. Og tråden har blitt plassert inne på et "beskyttet" underforum for minst mulig eksponering. Jeg har ikke fjernet noe annet, da det har større læringsverdi slik den der nå, enn slettet. Hvis fornærmede ønsker å redigere egne innlegg, så står han selvfølgelig fritt til det.

 

Ha en fortsatt god dag :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Endelig er det slutt på kadaveret ditt  :new_woot:   :tease:

 

 

15min. og posten er fortsatt oppe. Det ville ikke ha skjedd her inne.

Jeg trudde aldri jeg skulle bli offer for bilde tjuveri, men så god er jeg  laugh.gif

 

 

Fikk e-post.

Hei Kenneth.

Jeg skal etterkomme dine ønsker, men vil gjerne la det stå litt til. Det for at vedkommende skal få anledning til å ta "hintet".

 

Nå skal jeg ikke påstå at jeg kan jussen involvert, men jeg går ut i fra at så lenge ikke vedkommende har påstått han har tatt bildet selv, redigert exif eller på noen som helst måte tuklet med det, så tviler jeg på at han har gjort noe galt.

Det er heller ikke brukt i markedsføring, kun som et eksempel på et flott bilde. Og det skal du ha, det er et flott bilde.

 

Mvh

xxxxxxxxx

Administrator Padleforumet

 

 

Så her sitter da den som har stjålet bilde dit fra Juni trådensom ble fjernet da det fremkom at jeg hadde kopiert den fra den..joda jeg er en gammel bruker av akam og harware sine sider bare bytte brukernavn da jeg distanserer meg fra dagens styring av nettsidene..Som jeg har sagt både på Padleforumet og her + en pm så beklager jeg at jeg brukte ditt bilde fra juni bilde tråden her inne på akam.no men jeg synes du med flere her er en gjenmg med bøller når dere går inn med felles kraft for og svi mine fingre mest mulig.greit hadde det vert sikkert hadde jeg bare drivi og ignoert hele setingen..Men ser av helle tråden her at dette akam forumet har slike bødler i humuristisk forstand..Jeg syns jeg har gjort mitt så siden noen av dere har slik underholdning verdi av hele saken.så er det dannet en ny tråd her også. http://www.padleforumet.com/viewtopic.php?f=14&p=14165#p14165

Endret av Gapatrosten
Lenke til kommentar

Hva? Ingen krig? Så kjedelig! Det er relativt morsomt å se når to nettsteder går til "krig" mot hverandre. Da finner jeg frem popcornet og ølet og benker meg foran skjermen. Det er nesten like underholdende som Paradise Hotel. Og nesten like hjernedødt.

Lenke til kommentar

Så lenge glasset er klart (som det er i dette tilfellet) så mister man neppe lys.

 

Eks : Nikon 50mm f/1.8 består av 6 linser, mens Nikon 50mm f/1.4 består av 7.

Da Stanley Kubrick laga Barry Lyndon (fantastisk film!) trengte han lyssterkt glass for å skyte med bare naturlig levende lys i noen scener, da brukte han en Zeiss 50mm f/0.7. Den var dog ikke vid nok, så han fikk spesiallaga et vidvinkeladapter til den.

 

I følge American Cinematographer greide de å bygge et adapter som ga de 36.5mm f/0.7, mens den effektive blenderen ble bare litt dårligere.

 

Han fikk også laga et adapter so gav han 24mm, men de ble for mye distortion til at han ville kutte det inn med bilder fra de to andre.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Til han fotografen som reagerte så mye: Slutt å legg ut bilder på internett, og - seriøst - slutt å syt. At det har blitt en så stor sak av dette er helt latterlig, og jeg blir så flau når jeg leste ett par innlegg at jeg ikke klarte å lese resten. Grow a pair.

 

 

 

Så siden jeg får fysisk vondt bare av å nevne saken, så skifter jeg tema:

 

Noen som kan anbefale meg en billig, rugged ekstern disk med minimum 750gb ? MÅ være av typen som slipper eget strøm uttak. Har Transcends for øyeblikket, men de er bare på 350gb, og det er jo sykt lite når jeg får 20gb med rawfiler fra en dag med fotografering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

[quote name='Eksistensiel' date=' 2. juli 2010 - 11:32' timestamp='1278063123'

Eg vil heller tru at meir glas = mindre lys. Desto meir glas lyset på pasera, desto svakare blir det.

Så lenge glasset er klart (som det er i dette tilfellet) så mister man neppe lys.

 

Eks : Nikon 50mm f/1.8 består av 6 linser, mens Nikon 50mm f/1.4 består av 7.

Joda, man taper lys på å passere gjennom glass. Om alt annet er likt (noe det helt sikkert ikke er), så vil derfor 50/1.4 være ørlitegrann mørkere ved samme blenderåpning som 50/1.8.

 

Objektiver for bruk innen film (og noen svært, svært få objektiver for foto) er derfor merket med noe som kalles T-stop i tillegg til F-stop. T står for "transmission", og viser den faktiske lysstyrken etter passering (tranmsijon på godt norsk) gjennom glasset. Typisk så har et f/2.8-objektiv en t/3 eller deromkring. Dermed kan man få en mye mer nøyaktig beregning av eksponering når man f.eks skal bytte mellom to objektiver i samme scene ol.

 

Edit: Her er noe seriøst fucked up, men jeg klarer ikke å finne noe feil i taggene...

 

Cruel: Det var ingen som ble veldig sinna. Det ble bare påpekt, og så lagde "perpen" en masse oppstuss ved å reagere teit.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg er faktisk 100% enig med cruel. Det er ALTFOR MYE OPPSTYR når noen bruker et Akambilde uten samtykke. Hadde bildet blitt brukt kommersielt så hadde det vært en ting, men når bildet brukes i et, unnskyld utrykket, føkkings padleforumstråd, så blir det bare flaut.

 

Som jeg sa i en annen tråd: dette er en vinn-vinn-situasjon for fotografen og padling. Begge to får (unødvendig) mye blest.

Lenke til kommentar

Vel, personlig har jeg ikke noe i mot at andre bruker bildene mine (stortsett alle er under contribution-share alike-noncomercial creative commons lisens), men jeg forventer at folk iallefall skriver hvem som har tatt bildet. Om annet ikke er oppgitt burde man iallefall spørre om lov til å bruke bildet.

 

Desutten brukte padlemannen bildet som om det var sitt egent, noe som iallefall ikke er greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Desutten brukte padlemannen bildet som om det var sitt egent, noe som iallefall ikke er greit.

 

jada, jeg tror alle er enige akkurat der, men det er ikke første gang vi klarer å lage storm i vannglass på Akam pga åndsverksloven.

 

 

Halo joda padlemannen er her også så slip kniven din bedre en anen gang jeg har aldri sakt at bildet var mit eget å når det gjelder et lite fucking padlemiljø så tar du feil.ser vi fotomiljøet sån isolert slik man kan gjøre med padlemiljø så er jo fotomiljøet i norge ikke så stort heller. http://www.padling.no/t2.asp Norges padleforbundMen nokk om det den som faktisk har fått et løft i saken er uanset han som tokk bildet iKenneth.Jeg har ei heller noe å vinne på å bruke andres bilder da jeg bruker bilder kunn på hobby basis noe jeg tror mange her gjør også.jeg har sagt også ynskyld til vedkomende iKenneth pr pm sent i går kveld/natt mere kan ikke jeg gjøre men tror mange hadde sett et hode som trilla her he heFortsatt god Fotosommer.obs mange skrive leifer

Endret av Gapatrosten
Lenke til kommentar

Til han fotografen som reagerte så mye: Slutt å legg ut bilder på internett, og - seriøst - slutt å syt. At det har blitt en så stor sak av dette er helt latterlig, og jeg blir så flau når jeg leste ett par innlegg at jeg ikke klarte å lese resten. Grow a pair.

 

Oi! Dette kommer fra deg. Skal slutte å legge ut bilder nå snart. Har ikke behov for å poste bilder på forumet, kan holde meg til smugmugen uten å dele de med noen andre.

 

Da er det sikkert helt greit at jeg legger ut bildene dine på diverse forum?

Det finnes sikkert en del "anonymous image board's" der ute som inneholder bilder av pene lettkledde jenter ;)

 

 

 

Det er veldig lett å sende en PM på dette forumet. Hadde jeg fått en PM så kunne h*n ha brukt bildet uten problemer. Jeg vil bare vite hvor bildene skal postes/linkes til, i hvilken sammenheng og gjerne en link hvor bildet er kommet fra. Jeg synes ikke det er mye å be om.

 

 

Edit:

 

Faen! Jeg leser jo om dette overalt på forumet nå :wow:

Jeg tar ikke det så alvorlig, langt ifra. Bare litt irriterende å ikke få beskjed før et bilde blir linket videre.

Har nå fjernet 'Share'-knappen fra smugmugen og sendt en mail til dem om å få ordne noe som kan skjule den for andre enn meg. Har nevnt akkuret dette med 'share'-knappen tidligere her i tråden da jeg begynte å fikse på smugmugen min og fikk tips fra andre smugmugere her inne.

 

Hvis noen liker en av mine bilder og vil henge det på veggen hjemme så sender jeg gjerne en JPG fil på 6000*4000 pixler slik vedkommende kan bruke det til print fra JP e.l. Jeg tar ikke betalt eller noe. :xmas:

Endret av iKenneth
Lenke til kommentar

Pff, feigt å skyte på noe annet enn full åpning uansett. :p

Jeg er desverre ikke helt der ;)

 

Hvilket kamera bruker du mest i lite lys? Hadde jo vært naturlig å kjøpe til det kameraet du bruker mest når du har behov for stor blender.

Det er nok Canon som er lavt-lys kamera, samt den som gir smalest DOF. Så der ga svaret seg selv. :thumbup:

 

Men i mellomtiden bestilte jeg meg en ny fotosekk - Naneu U60 ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...